Gå til innhold
Christian S

2018 - Skoda Superb STV L&K 190Hk 4x4 DSG


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får vel ramle innom her også siden jeg er i gang med mitt eierskap av en Skoda Superb.
Dette er riktig nok min første Skoda, så langt så syntes jeg det går veldig bra. 
Jeg hadde vel egentlig tenkt med ut en Skoda Kodiaq, men grunnet leveringstid, og en oppstart i den nye jobben som var flere måneder før de kunne levere en Kodiaq, så måtte bilvalget endres noe.

Jeg tok ut bilen som firmabil i mars 2018, og p.t. så har jeg kjørt i overkant av 11.000km med denne bilen, så den kjøres både langt og mye.

Bilen er, som overskriften sier, en 2018 modell Skoda Superb. Den har i bunn en L&K pakke som etter min mening inneholder mye flott og bra utstyr.
Det har blitt lagt til en 190Hk motor som trekker i alle 4 hjørner av bilen, og den gires av en DSG girkasse. Fargen bilen fikk er kanskje en farge mange ser på som litt kjedelig, men jeg syntes den kler denne bilen ganske greit. Men valget av farge ble gjort litt ut i fra hva leveringstiden ble. Fargen heter Quartz Grey Metallic. Interiøret er L&K sort skinn.

Ut over utstyret som er med i L&K pakken, så har bilen fått følgende tillegg:
- Multiratt for DSG m/paddles og varme
- Massasjefunksjon førersete
- Ventilerte skinnseter
- Solgardin for sideruter bak
- Foldbart hengerfeste

Bilen er skodd med standard felger, og størrelse, for sommeren. På vionteren ble det lagt til Nokian Hakkapeliitta piggfrie vinter dekk på 17" Skoda Stratos, sølv, felger.

Jeg har valgt både dekkhotell og service avtale på denne bilen. Ønsker ett bilhold som er så problemfritt som mulig :)

Bilen er jeg utrolig fornøyd med. Er det noe jeg skulle ønske jeg kunne fått, så er det svart farge på taktrekket i bilen. Men det får man visstnok kun på Sportline.
Videre skulle jeg ønske at det var digital instrumentpanel på den, og ikke de "gamle" analoge. Men nå kommer det visstnok som ekstrautstyr på Superb i fra 2019 med digitalt instrumentpanel. Så hvem vet, kanskje det blir det på neste bil jeg skal ha. Det vil si om 2 1/2 år.

Med bilen har jeg ikke gjort noen verdens ting, nesten. Som dere ser på bilene så er bilen fin og blank, men det er ett resultat av uendelig mange timer i gfarasjen en helg (fredag til søndag). 
Når bilene er levert nye fra forhandler er det jo strengt talt bare sprayet og tørket av med en finishing spray. Det er ikke noe beskyttelse i dette. Så jeg har polert opp bilen grundig, korrigert små feil i lakken, litt småriper og slikt, før jeg la på kjeramisk coating. Nå er bilen "vedlikeholdsfri" i den perioden jeg kommer til og eie den. Normal vask må selvfølgelig gjøres, men polere trenger jeg hvertfall ikke og tenke på.

Jeg har alt hatt 2 turer på verksted. En for og etterfylle adblue, men det er jo ikke noe store greier. 
Den andre tingen er at min basskasse sluttet og fungere, så denne ble byttet. På garanti.

Kom ved en tilfeldighet over dette forumet, og tenkte at her må jeg melde meg inn.

Om meg selv kan jeg si at jeg er en mann i 30-årene i fra Lier rett utenfor Drammen. Er svært interessert i motor, og har blandt annet sittet i hovedstyret i Volkswagen Audi Club Norwegen for noen år siden. Kjører motorsykkel, og har et par av disse stående hjemme. Samt at Skodaen holdes med selskap av en 3 år gammel e-Golf i garasjen.

1_1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Endret av Christian S
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Christian S :) 

Her har du jo allerede gjort deg både kjent med forumet og laget en tråd på egen bil, veldig bra :D 

Den bilen er flott og ser veldig godt vedlikeholdt ut ja, har vel sett bilder av den tidligere i en gruppe på FB også om jeg ikke tar helt feil.......?

Har selv hatt en 2016 Superb og det er uten tvil en meget flott bil, på min bil så ble det kun byttet trekk over lasterommet fordi det ikke rullet seg tilbake. Så det ble erstattet med et nytt, men det begynte å å tulle litt på slutten av vinteren, merket det mest når det var kaldt (kuldegrader), da var det tregt som sirup. Ellers ingen problemer eller utfordringer i det hele tatt. :) 

Veldig hyggelig med nye aktive medlemmer :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Superb lll said:

Hei og velkommen til forumet @Christian S :) 

Her har du jo allerede gjort deg både kjent med forumet og laget en tråd på egen bil, veldig bra :D 

Den bilen er flott og ser veldig godt vedlikeholdt ut ja, har vel sett bilder av den tidligere i en gruppe på FB også om jeg ikke tar helt feil.......?

Har selv hatt en 2016 Superb og det er uten tvil en meget flott bil, på min bil så ble det kun byttet trekk over lasterommet fordi det ikke rullet seg tilbake. Så det ble erstattet med et nytt, men det begynte å å tulle litt på slutten av vinteren, merket det mest når det var kaldt (kuldegrader), da var det tregt som sirup. Ellers ingen problemer eller utfordringer i det hele tatt. :) 

Veldig hyggelig med nye aktive medlemmer :) 

Hei, og takk for velkomsten.

Det stemmer nok at du har sett bilen i en eller annen FB gruppe, jeg har lagt den ut der også. Men det er noe med forum greia som jeg liker. Syntes det er hyggeligere enn FB, også er det mer oversiktlig og enklere og finne frem til ting i ettertid også.

Nå er jeg vel ganske langt over snittet interessert i bil, og ting med motor, så ting blir så godt som mulig passet på. Så for min del er det en selvfølge med kjeramisk coating og en blank, og nyvasket bil. Bil vasker jeg vel engang i uken, og det er utelukkende håndvask det går i :)

Får håpe at det du opplevde på din 2016 modell, ikke dukker opp på min 2018 modell. Men når det er sagt, så er ingen biler feilfrie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket bare ikke om det var i Bilpleiegruppa eller i Skodagruppa på FB jeg så den ;) 

Helt enig det blir litt annerledes aktivitet i et forum enn hva det blir i en gruppe på FB, selv om det er mye bra der også :) 

Når det gjelder det lille problemet jeg hadde på den Superben, så er ikke det enestående for den bilen dessverre. Forhandleren hadde byttet et par andre også, og i tillegg så er det i hvert fall et medlem til som opplevde det samme på sin Superb. Ellers så har det vært veldig lite problemer med den modellen av Superb etter hva jeg har lest, har lest om flere Canton Subwoofer problemer enn lasteromstrekk for å si det slik ;) 

Så Skoda har imponert meg, og det er jo mye derfor jeg også bestilte en ny Skoda i våres, som jeg har hatt en drøy uke nå, jeg er veldig fornøyd med den også :) 

Det er nok en grei måte å se bil på det der @Christian S, alt som er i bevegelse vil det før eller siden skje noe med. Det er nok aldri snakk om, om det skjer noe, det er nok heller når det skjer noe........ Men så langt (bank i bordet) så har jeg bare positive opplevelser og erfaringer, og det håper jeg fortsetter :) 

Superben jeg hadde var jeg så «dum» at jeg tok en vanlig Ditec-behandling på, og det angret jeg på. Vurderte en periode om jeg skulle velge Ditec Ceramic Ultra på den nye jeg nettopp har hentet, men lot det være. Nå skal jeg ta mer av bilvedlikeholdet selv, og det krever jo innkjøp av litt av hvert, men det ser jeg på som «investering og litt rekreasjon» i hverdagen, bare synd det er så utrolig mye salting av veiene her på Østlandet som gjør vedlikehold og bilpleie til et stort mareritt vinterstid. Men nå har jeg i det minste tatt en ekstra understellsbehandling på bilen i tillegg, så får en heller ta noen turer innom bilpleieren når været/temperaturen ikke tillater hjemmevask vinterstid..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Superb lll said:

Husket bare ikke om det var i Bilpleiegruppa eller i Skodagruppa på FB jeg så den ;) 

Helt enig det blir litt annerledes aktivitet i et forum enn hva det blir i en gruppe på FB, selv om det er mye bra der også :) 

Når det gjelder det lille problemet jeg hadde på den Superben, så er ikke det enestående for den bilen dessverre. Forhandleren hadde byttet et par andre også, og i tillegg så er det i hvert fall et medlem til som opplevde det samme på sin Superb. Ellers så har det vært veldig lite problemer med den modellen av Superb etter hva jeg har lest, har lest om flere Canton Subwoofer problemer enn lasteromstrekk for å si det slik ;) 

Så Skoda har imponert meg, og det er jo mye derfor jeg også bestilte en ny Skoda i våres, som jeg har hatt en drøy uke nå, jeg er veldig fornøyd med den også :) 

Det er nok en grei måte å se bil på det der @Christian S, alt som er i bevegelse vil det før eller siden skje noe med. Det er nok aldri snakk om, om det skjer noe, det er nok heller når det skjer noe........ Men så langt (bank i bordet) så har jeg bare positive opplevelser og erfaringer, og det håper jeg fortsetter :) 

Superben jeg hadde var jeg så «dum» at jeg tok en vanlig Ditec-behandling på, og det angret jeg på. Vurderte en periode om jeg skulle velge Ditec Ceramic Ultra på den nye jeg nettopp har hentet, men lot det være. Nå skal jeg ta mer av bilvedlikeholdet selv, og det krever jo innkjøp av litt av hvert, men det ser jeg på som «investering og litt rekreasjon» i hverdagen, bare synd det er så utrolig mye salting av veiene her på Østlandet som gjør vedlikehold og bilpleie til et stort mareritt vinterstid. Men nå har jeg i det minste tatt en ekstra understellsbehandling på bilen i tillegg, så får en heller ta noen turer innom bilpleieren når været/temperaturen ikke tillater hjemmevask vinterstid..........

Det var nok i Skoda gruppen du så den. Bilpleiegruppa har jeg delt noe i enda av en eller annen grunn.

Canton Subwoofer ja, den byttet jeg fredag som var. Men hun som satt i kundemottaket der sa at det hadde hun kun vært borte i ett tilfelle fra tidligere. Så jeg spurte om hun ikke hadde jobbet der så lenge, for et rask google søk viser at det er relativt normalt. Hun svarte ikke videre godt på det. xD

Skoda har kommet seg veldig. Det er jo ikke veldig mange årene siden de så ut som de kom fra midten av 70-tallet, og det var noe i det man sa om at "hvorfor ha Skoda, når du kan gå da?". Men Skoda har virkelig fått en oppsving, og virkelig blitt fine biler. Og bra biler ut i fra det jeg har erfart, og klart å lese meg til. Selvfølgelig har de sitt de også som alle andre, men fordelen med at de ligger under Audi og VW i VAG konsernet er at de fleste barnesykdommene er borte når ting blir lansert på Skoda. Og det tror de tjener stort på. 

Ditec har jeg aldri vært begreistrert for. I bunn og grunn er det en teknologi i fra 70-tallet som de har justert og tilpasset opp igjennom. Så det er en gammeldags teknologi når alt kommer til alt. Jeg har aldri hatt det selv, men hører flere sier det samme som deg at de andrer litt på det.  En understellsbehandling er absolutt og anbefale på biler i Norge hvor det saltes mye. For lakken sin del, og min bil, så holder coatingen jeg har meget bra. Så lenge man er flink med jevnlig vask og underspyling på vinterstid. Men det er som du sier kostbart og kjøpe inn alt du trenger av bilpleie produkter. Jeg gjorde selv ett stor innkjøp tidligere i år jeg. Bygde hus og flyttet i fjor sommer, så fikk ikke tid til bilpleie i fjor, men i år ble det nesten 10.000,- i produkter for og få meg opp på det nivået jeg ønsker og ha. Selv om det nok er og dra det vel langt for "vanlige" mann i gata :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg vært på ferietur med denne bilen, og må si meg imponert over komforten, plassen og annet.

Jeg har kjørt bilen i litt over 12.000km (snart 13.000km) siden jeg fikk den i mars 2018, men aldri brukt til noe annet enn jobb, og hvertfall ikke brukt den på ferie. Oppakningen gikk som en drøm med barnevogn, kofforter og all driten kona absolutt måtte ha med. Med forskjellige program på understellet var motorvei, dårlige veier og normale byveier en drøm. Bilen har masser av krefter, god og kjøre, ett meget bra stereoanlegg og alt er bare bra. 

Konklusjon, en fortreffelig familiebil. Motor og girkasse harmoniserer godt, med valgbar fasthet på understellet finner man noe alle liker, man har en enorm plass til bagasje og ungene trives i baksetet. Trenger du mer plass i en bil enn hva denne kan gi, kjøp deg en buss.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var en meget god oppsummering og konklusjon (da tenker jeg spes. på den siste setningen din ;)@Christian S :) 

Er forøvrig helt enig med deg, Superb er en helt fantastisk familiebil. Det eneste jeg har lest er at enkelte synes den kan bli litt trang i baksetet om en har 3 barn som skal sitt i bilseter, og det har de helt sikkert rett i, ellers så er det meget god plass absolutt overalt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setningen var hvertfall en ærlig betraktning av det hele da ;-)

Jeg kan forstå at det blir trangt i baksetet med 3 barn som sitter i bilseter. Det tror jeg er trangt i de fleste biler.
Eneste bilen jeg vet at er laget med plass til det er Peugeot 5008 eller hva den heter. Der er det faktisk 3 stk isofix fester i baksetet. Men når det er sagt, så hadde jeg ikke byttet min Superb i en Peugeot heller :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja helt enig med deg, det er en veldig ærlig betraktning av det hele ja  :) 

De er i et absolutt fåtall de bilene som har plass til 3 barnestoler ved siden av hverandre, og helt ærlig så er jeg glad den tiden er forbi (selv om vi kun trengte 2 barneseter)......... :P 

En Superb og en Peugeot 5008 er definitivt for forskjellige til å sammenlignes ja, og helt enig i at da hadde valget vært enkelt, det hadde blitt Superb (uten tvil) :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Og da har jeg vært på skadeverksted med bilen min.
Det var en "luring" som skulle parkere, så da tok han høyre hjørne av bakfangeren min.
Han var snill nok til å komme opp på kontoret mitt og si i fra da, så det ble ikke noe krøll sånn sett. Men det er uansett ufattelig kjedelig.

Tro det eller ei, så er det 6 ukers ventetid på verkstedet på og få lakkert opp høyre side av bakfangeren min. Hadde det vært en stor jobb, så hadde jeg skjønt det. Men en liten jobb, som tar noen dager? Skal levere bilen en onsdag i august, og bilen er estimert ferdig bare 2 arbeidsdager senere. Jaja, forstå det den som kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at bilen din har blitt påkjørt @Christian S, men i dagens samfunn så må en nesten «berømme» vedkommende som var ærlig nok til å si fra til deg, for dessverre så hører det nesten til sjeldenhetene i dag.......

Lakk -og karosseriverkstedene har utrolig mye å gjøre for tiden, og en må dessverre stå på venteliste de fleste steder uansett hvor liten skaden er. Enkelte steder har vel en form for «drop-in», men det begynner å bli litt venting der også. Kan jo være en idé og forhøre seg litt på forskjellige steder, men dessverre så ender du opp med å måtte vente «litt» uansett hvor du henvender deg.

Et lite tips er likevel at jo lengre ventetid et lakkverksted har, jo bedre sluttresultater får en gjerne, det er som regel en grunn til at noe er mer enn fullbooket og andre nesten har ledig kapasitet......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du skriver at det er som regel en grunn til at noe er mer fullbokket, og at andre har ledig kapasitet.
Men dette er skadeverkstedet til Skoda i Drammen, det vil si Møller. Og de forventer jeg at har stor pågang. Men at det var så lang ventetid på en jobb som er såpass liten som den jeg har, det var jeg ikke klar over. Og det overrasker meg. Det er ikke snakk og bytte ut deler eller noe. Jobben kan vel også gjøres med fangeren fortsatt stående på bilen. Det er en liten lakk jobb med noe ut skygging mot andre paneler.

Men ja, jeg berømmer han som kom opp til meg og sa i fra. Han var villig til å betale regningen også, om jeg benyttet ett typisk "spot repair" verksted. Men ut i fra krav fra forhandler, så måtte jeg ta det hos de. Dette fordi det er en leasing bil. 

Men vi får virkelig håpe at jobben blir bra når den er i orden igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dessverre dette som kalles kø/vente på tur/etc, og det rammer alle type skader, små som store.......

Jeg hentet en helt ny VW Transporter tidligere denne uken, og den første dagen jeg hadde den så flyttet jeg over mye verktøy/utstyr, og så skulle jeg jobbe om natten etter at bilen var klar. Gleden med ny bil ble relativt kortvarig, for etter et par turer inn i lasterommet for å hente ut noe verktøy, så låste bakluken seg helt. Det gjorde alt vi skulle gjøre etter dette veldig tungvindt og komplisert, og flere ting fikk vi ikke gjort i det hele tatt.

Dro til merkeverkstedet dagen etter, og fikk time om 1 mnd!!! 

Heldigvis så var det en annen avdeling der som hadde muligheten til å bare ta en liten titt, og feilen var så enkel som at et lite stag hadde løsnet fra dørlåsen. Men de som faktisk skulle ha gjort noe med denne feilen, hadde som sagt 1 mnd ventetid......

Håper de kan finne et lite «hull» i ventelista til deg @Christian S, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har forståelse for dette med ventetid/kø og alt hva det kan få for et navn. Men syntes uansett det var lenge. Har hatt litt bilder på skadeverksteder før, og da merkeverksteder. Audi (samme skadeverksted som det er nå), Mercedes, BMW etc. Og aldri opplevd så lang tid. Men, jeg overlever nok det og. Syntes bare det er ett helvete å kjøre rundt med denne skaden. Selv om den er relativt beskjeden, så ser jeg den, og den irriterer meg. :-p

La meg se om jeg forstår dette korrekt... Du hentet en varebil.. Brand spanking new... På natten låser bakdøren seg, og dere får den ikke opp. Dere drar på verkstedet når det åpner, og de sier "ja, da setter vi opp en time. Dette er jo en garanti, men kom tilbake om 1 måned" ??? Vet du, da hadde det klikket relativt godt for min del. 

Nå er det jo ikke så lenge til jeg har time da. 3 oktober. Og jeg skal en tur til Stockholm og litt om bare 2 uker, så skal nok få tiden til og gå allikevel jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at det er ventetid, men det er dessverre lite som kan gjøres med det....... Forstår godt hva du mener med tanke på at det er et irritasjonsmoment og at det er noe en ser hver gang en nærmer seg bilen, jeg har det på akkurat samme måten om det er noe slikt med min bil......

Ja det er korrekt oppfattet, og det fikk de også høre. Selv om det ikke er dette verkstedet som har levert ut bilen, så er det dette verkstedet jeg må benytte til service og vedlikehold. Bilene våre blir bestilt av vårt hovedkontor som ligger i Oslo, så da er det Møller i Oslo som leverer ut bilene til oss, så må vi benytte lokale merkeverksteder til service og reparasjoner som nevnt.

Nå løste det seg riktignok for min del fordi jeg fikk en annen avd. til å se på dette, men det er jo ikke slik det egentlig burde være........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, JLafton said:

Flott bil du har.

Får jo lik bil men 2019 model om ett par måneder selv :D

Takk for det. :-)

Er overraskende fornøyd med denne bilen. 

Du får 2019 ja. Det er et par ting jeg savner på den jeg har som du nå får på 2019 modellen. Også er det noe fra Sportline pakken, som man ikke får på den jeg har, jeg savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Christian S skrev:

Takk for det. :-)

Er overraskende fornøyd med denne bilen. 

Du får 2019 ja. Det er et par ting jeg savner på den jeg har som du nå får på 2019 modellen. Også er det noe fra Sportline pakken, som man ikke får på den jeg har, jeg savner.

Det stemmer.

Gleder meg kjempe masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos verkstedet med bilen min.

Bruker dette litt som dagbok for min egen del også :-p
Men på fredag så varslet den om lite kjølevæske når jeg startet bilen om morgenen. Den varslet ikke noe mer i løpet av dagen, så tenkte at det kanskje var en "feil". Men startet bilen lørdag morgen, og søndag morgen, så varslet den på samme måte igjen. Så tydeligvis, så varslet den bare når den var kald. Tok en tur innom verkstedet og forklarte det, så fikk jeg beskjed om at det ikke var helt unormalt. Grunnen til dette var at fra fabrikken, så kunne det muligens være igjen litt luft som kom frem etter man hadde kjørt en stund. Jeg bikker ganske snart 20.000km, så det var tydeligvis nå dette kom frem for min del. Jeg måtte også ha på fyll av AdBlue, igjen. Dette er andre gangen, og det sees på som drivstoff, så det dekkes ikke av service og vedlikeholdsavtalen jeg har. 

Har også lagt merke til at bilen, når kald om morgenen, kveler motoren om jeg setter den i Revers og bare lar den gå på momentet fra autmatkassen. Det skal ikke skjed sa de, så dette blir det satt opp time til feilsøk på samtidig som jeg skal inn og få utbedret skaden etter at noen kjørte på meg.

Ellers fikk jeg tatt en titt på en 2019 modell Skoda Superb med de to tingene jeg savner på min bil.
1) Digitalt instrumentpanel
2) Svart taktrekk.

Det digitale instrumentpanelet var mindre enn hva jeg hadde trodd, og jeg ble ikke så positiv til det som jeg trodde. På f.eks. Audi og Volkswagen så er det digitale instrumentet både større og rett og slett bedre. På sidene av det så er det "analoge" deler som viser temperatur og hvor mye som er igjen på tanken med streker som lyser i en sånn plast dings. Jeg fikk ikke sett så mye på det, men tror vel egentlig at jeg ikke hadde betalt ekstra for og få det på en firmabil. Kanskje om jeg hadde kjøpt den privat, men da eventuelt kun fordi det KANSKJE hadde vært med på og gjøre bilen lettere solgt når den tiden hadde kommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til det digitale instrumentpanelet synes jeg dette var bedre enn det som sitter i golfen vi har.

Man har mye mer tilpassingsvalg enn på golf.

Men det som sitter i golf er versjon 1. Ser man på nye polo som har versjon 2 er denne helt lik skoda sin.

Endret av JLafton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...