Gå til innhold
Superb lll

Launch control


Anbefalte innlegg

Her spør jeg faktisk for en venn, dette er ikke noe jeg selv lurer på i det hele tatt :) 

Er dette noe alle modeller med DSG kasse har, eller er dette forbeholdt enkelte litt «vassere» motorutgaver med DSG kasse?

Er kanskje også en forutsetning at det er en fysisk knapp for å holde ESP knappen inne i x antall sekunder?

Fint om noen har kunnskaper om dette, eller har noen forslag til hvordan en kan finne mer info om dette. Han har forsøkt instruksjonsboka, og Google er visstnok ganske flittig benyttet av min kamerat uten å finne noen klare svar etter hva han selv sier.......... :) 

 

Tror vel egentlig ikke at det hadde spilt noen rolle for min Scout om den hadde den muligheten eller ikke, det er ingen racer uansett hvordan en vrir og vrenger på det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Edit: Nå som minstemann er badet og i seng kan jeg svare litt mer utfyllende. 

Nei ikke alle DSG kasser har dette, men mange av de nyere har det. Det er lett å finne ut, ESP skal av/i sportsmodus og girkasse skal i sport, bremsen helt i bånn og så full gass, står bilen fortsatt har man LC.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, BGB skrev:

Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start :)

Hehe, ja da er det sikkert det på min også, men føler vel ikke helt at det er bilen å gjøre det med...... :) 

Men vet du noe mer rundt dette med Launch control @BGB?

Tenker da litt på hvilke modeller og motorer som kan ha dette, og hva som «egentlig skal til» for at en bil kan ha Launch control.

Etter hva en har sett på you-tube, så holdes jo ESP knappen inne i en del sekunder før muligheten er der, men det er sikkert noe restriksjoner likevel vil jeg tro. Bl.a. for min forrige bil Superb 1,8/180hk så vil jeg neppe tro at den hadde den muligheten, for her er det kun en mulighet til å deaktivere ESP, og det er ved å gå inn i innstillingene på Infotainmentsystemt og huke det av (bort). Da  er det kun antispinn en slår av, ESP er ganske virkningsfull selv om en har deaktivert dette. Her var det muligens også den mildt sagt svake DSG 7 kassa som ville ha hindret at denne hadde Launch control, men jeg vet jo ikke i det hele tatt om den bilen hadde det eller ikke heller da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info @BGB 👍🙂

 

EDIT:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon @BGB?

Grunnen til dette spørsmålet er noe jeg så på Autofil for noen år siden når Jan Erik Larsen testet en BMW M3, da sa han at dette var noe som t.o.m. stod i instruksjonsboka for den bilen, at dette var så stor belastning, at dette burde kun gjøres en gang.. Men om det er en gang totalt, eller om det var en gang pr. kjøretur vet jeg ikke, for det kom aldri tydelig frem i det aktuelle innslaget etter hva jeg husker........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BGB skrev:

men mange av de nyere har det.

Interessant. 

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superb lll skrev:

Vet du forresten om dette er noe som sliter mer på drivverket og/eller DSG kassa  enn vanlig akselerasjon

Det som er viktig å tenke på at kreftene kommer lineært ved vanlig akselerasjon, men med LC står bilen i ro og får servert max. Så det vil nok slite litt mer, men ikke over det spesifisert fra produsent - det er jo lagd for å tåle dette. LC fungerer på den måten at man skal ha mest mulig krefter tilgjengelig før bilen rører seg for en raskest mulig start. Så når du trår gassen i bånn henter bilen det turtallet hvor hk/Nm er på sitt mest optimale og du slipper bremsen og skyter avgårde.

46 minutter siden, Espen skrev:

Kanskje min kommende Kodiaq 2.0L 190 HK TSI DSG MY20 kan ha det?

Skal sjekke i morgen om vår 190 TSI Kodiaq har dette. Det kan forøvrig kodes inn også mener jeg.

41 minutter siden, Core2Duo skrev:

 

Det river godt i både drivverk og DSG, så man skal vel ikke gjøre det hver gang du starter fra stillestående. ;) 

Jeg har lest mye rart angående LC, at man bare skal gjøre det en gang, at bilen teller hvor mange ganger du har brukt LC (med tanke på garanti osv).. Ikke vet jeg hva som er riktig eller ei, men hvorfor lager de da en funksjon som bilen eventuelt ikke tåler, eller bare tåler en gang? Spør du meg, er det nok mye svada ute å går... 

 

Det er mye rare skriverier. Ingen av de du nevner stemmer.

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, BGB skrev:

Dog jeg husker BMW M3 E46 fra Autofil hvor Jan Erik Larssen fortalte at man ikke skulle gjøre dette ofte, dette var jo SMG som hadde et rykte på seg om jeg ikke husker feil.

Det var dette her jeg også mente når jeg nevnte dette med Autofil.

21 timer siden, Espen skrev:

Min Superb 1,4 L 150HK DSG MY17 har kanskje dette, siden den er så ny, eller er det for liten motor?

Jeg tviler på at du har dette i din Superb @Espen, men sikker er jeg ikke. DSG kassa du har i din bil vil jeg ikke tro har godt av en slik belastning, for den ligger jo helt i grenseland allerede for hva den tåler med tanke på dreiemomentet. Ligger sikkert en momentbegrensning her, men som sagt så tror jeg ikke at hverken motor eller DSG kasse er de rette. Du har muligens ikke en egen knapp for å deaktivere ESP helt @Espen?

Det hadde ikke jeg i min Superb 2016, måtte helt inn i infotainmentsystemet for å huke av for ESP, men den kunne likevel ikke deaktiveres helt. For å gjøre det så må ESP knappen holdes inne i flere sekunder (5-10 sek) tror jeg etter hva jeg har sett på div You-tube videoer. Men «oppskriften» for å bruke Launch control kan kanskje du fylle på med @BGB?

2 timer siden, BGB skrev:

Vår Sportline 190 TSI har launch control, gjorde prosedyren men slapp ikke bilen - da vet vi det :)

Se der ja, da får dui hvert fall den muligheten på din neste bil @Espen :) 

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Kan du beskrive hvordan Launch control aktiveres @BGB?

 

Samme prosedyre på de fleste fra VAG: slå av autohold, slå av ESP eller sett den i sport, girkasse i sport, trå brems hardt inn og full gass, motoren legger turtallet på riktig sted og da er det bare å slippe bremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...