Gå til innhold
RuneT

Oljeskiftintervall 190hk 2.0 diesel


Anbefalte innlegg

Hei, 

Dette temaet har nok blitt diskutert mange ganger, men eg lister meg til å spørre igjen:

- velger Dere å bytte olje på hver 30000/2 år eller 15000/1 år? 

Min Kodiaq har no gått 11000 km og eg må snart ta et valg. I utgangspunktet synes eg det er lenge mellom hver gang dersom jeg velger å gå for det som fabrikken anbefaler (30000/2 år), men det er kanskje unødvendig å frykte noe her? Det beste for min del hadde kanskje vært å bytte en gang i året basert på dato, men er usikker på om dette lar seg sette opp siden det virker som det enter er 30000/2 år eller 15000/1år en kan velge. 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange forskjellige meninger blant oss sjåfører, men i følge VAG/Møller så er dette ikke noe en skal tenke på i det hele tatt, bilen varsler selv. Det er som du skriver 2år/30.000km som er standard serviceintervall, men det er max grenser, bilen kan varsle før det. Det er avhengig av kjørestil, om en har mye småkjøring, etc

Bilen varsler deg når det er tid for oljeskift, den varsler når det er tid for en inspeksjonservice og den varsler når det er tid for service. Bilen jeg har i dag har jeg ikke etterfylt noe olje på heller.

Jeg kan bare logge meg inn på Skoda Connect appen (er innlogget hele tiden) og lese av bilens data der (se vedlagt skjermbilde av mobilen.

20190629_081042.thumb.jpg.9eece3266b634fbcd16efe999b6f4df4.jpg

Her står det helt klart og tydelig hva bilen selv har behov for.

 

M E N, som du skriver @RuneT så finnes det flere alternativer, med bl.a. 1år/15.000km, og det er det jeg selv på min bil nå går over til. Min bil 1 år i Juli og jeg har bestilt et oljeskift nå i Juli, det er fordi jeg har mye småkjøring og vil ikke at motoren skal kjøre på den samme olja i inntil 2 år. Nå ser du jo av skjermbildet at den vil ha et oljeskift før det har gått 2 år, men det er likevel litt for lenge til etter min mening med den type kjøring jeg har nå. Møller selv mener at det er  penger rett ut av vinduet og totalt unødvendig, men jeg velger likevel å gjøre det slik, det føles litt bedre for meg selv om jeg gjør dette 😊

Da gjør de om på bilens serviceprogram, slik at den nå vil ha oljeskift 1 gang i året, og service hvert 2. år.

På min forrige bil (Superb 2016) så kjørte jeg mer i året, og da hadde jeg den første servicen og oljeskiftet samtidig etter ca 1 år og 2mnd, da hadde bilen kjørt 28.200km. For denne bilen etterfylte jeg ikke olje i det hele tatt.

Bilen jeg hadde før der (VW Golf 2014) hadde service og sitt første oljeskift samtidig etter ca 25.000km og det ble gjort når bilen var ca 2 år. På denne bilen etterfylte jeg 0,5ltr olje ved ca 15.000km.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tommelfinger regel har alltid vært én gang i året eller max 10k km.

Dette på grunn av klimaet i Norge, bilen starter i mange minus for så i mange plussgrader - korte turer osv. På vår forrige Octavia hadde jeg første oljeskift på 4000 km. Det er galskap å kjøre en VAG motor på longlife.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte og gode svar! 

Eg vil tru at dette har nok mykje å gjere med kva kjøremønster ein har, og da som ikkje passar så bra for min den er at 15000 km er nesten 2/3 av da eg kan køyre ila året. Bilen går aller mest på langkjøring og bilen blir alltid god og varm, samt at eg blir kjørt aktivt. Den brukar heller ikkje olje, så, alt verkar veldig bra no etter 11000 (etter eit halvt år). Da eg imidlertid kunne tenkt meg er å ta ein oljeservice no snart for å få bytte olja etter "innkjøringa" sjølv om dei seie at innkjøring ikkje er så nødvendig lenger. I tillegg har eg jo, garanti på bilen i 5 år og ein forsikring som dekker motorskade opp til 8 år, så i grunn er eg godt dekka sjølv med serviceintervall på 30000/2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en følger opp servicer @RuneT, så er en godt dekket etter hva Møller gir av garantier (i hvert fall på papiret). De har som nevnt flere ganger informert meg om at det ikke er et problem å kjøre inntil 2 år/30.000km på den samme oljen, selv med de klimatiske forholdene vi har her i Norge. Men for noen av oss som er av den «gamle skolen» og kanskje har hatt biler som kjørte på mineralolje, så var det jo bytte av olje et sted i mellom 5 - og 10.000km (som var fasit den gangen). Men bedre oljer og motorer, sensorer som føler oljekvalitet, etc, så har oljeskiftintervallene blitt forlenget og økt ganske mye etter hvert. Men jeg får likevel en bedre følelse av å bytte olje 1 gang i året og ca 15.000km, så lenge jeg har såpass mye småkjøring som det jeg har. Med mange kaldstarter, flere korte kjøreturer, etc, så er det ikke alltid at motor og olje får god arbeidstemperatur, og da synes jeg for min del at det er en stor fordel med et årlig oljebytte (selv om det altså ikke skal være nødvendig i følge VAG/Møller).

Så etter hva VAG/Møller selv sier @RuneT, så er det bare å følge hva bilen selv varsler og informerer om. :) 

 

Litt off topic:

Bare husk at det er noe som også skal utføres etter visse tidsintervaller og kjørelengder, mens noe av dette er ikke km avhengig. Om det er forskjeller her fra modell til modell vet jeg ikke, men for min bil (som har bensinmotor, DSG kasse og 4x4) så er det slik som dette;

  • Pollenfilter byttes: 2år/60.000km
  • Hengerfeste sjekkes: 3år/60.000km
  • Bremsevæske byttes: 3 år
  • Haldex olje byttes: 3 år
  • DSG kasse, olje -og filterbytte: 3år/60.000km
  • Tennplugger (bensinmotor) byttes: 6år/90.000km
  • Luftfilter (rengjør filterhus og bytte av filterinnsats): 6år/90.000km
  • Bytte styreenhet for nødanropsmodul og kommunikasjon: 14år

Dette kan muligens variere fra modell til modell, og for bensin og diesel så er det selvfølgelig også noe annerledes naturlig nok.

 

Enda mer off topic her:

Når det gjelder kjørelengder og hyppighet for oljeskift -og serviceintervaller, så varierer det gjerne også fra bilmerke til bilmerke, og det samme om det er yrkeskjøretøy det er snakk om. Nå har riktignok biler som blir brukt som yrkeskjøretøy (type VW Transporter, Ford Transit, Mercedes Sprinter, etc) helt andre type motorer og mer olje, men her opererer de jo med oljeskift -og serviceintervaller en knapt kunne tro at de ville gjøre. Vi har flere av disse i firmaet der jeg jobber, og de bilene blir jo ganske hardt belastet (slik yrkes varebiler gjerne blir) med tung last, tomgangskjøring, tunge tilhengere etter, etc, så helt optimale kjøreforholdforhold har de sjeldent. Men bare for å nevne noen andre serviceintervaller;

  • VW Transporter 2år/40.000km
  • Ford Transit 2år/50.000km
  • Mercedes Sprinter 100.000km (diesel), 80.000km (bensin)

Så har enkelte av disse et oljeskiftintervall i mellom, og det varsler i hvert fall VW Transporteren (T6 som jeg disponerer) om selv om når den skal ha. For Ford sin del så tror jeg ikke det er oljeskift i mellom, men er ikke 100% sikker på det. For Mercedes sin del så er det oljeskiftintervaller på, diesel inntil 2år/60.000km, for bensin 2år/40.000km.

Så det er defintivt ikke bare VAG/Møller som operer med lange intervaller for oljebytter og servicer.........

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2019 den 5.04, RuneT skrev:

Hei, 

Dette temaet har nok blitt diskutert mange ganger, men eg lister meg til å spørre igjen:

- velger Dere å bytte olje på hver 30000/2 år eller 15000/1 år? 

Min Kodiaq har no gått 11000 km og eg må snart ta et valg. I utgangspunktet synes eg det er lenge mellom hver gang dersom jeg velger å gå for det som fabrikken anbefaler (30000/2 år), men det er kanskje unødvendig å frykte noe her? Det beste for min del hadde kanskje vært å bytte en gang i året basert på dato, men er usikker på om dette lar seg sette opp siden det virker som det enter er 30000/2 år eller 15000/1år en kan velge. 

Jeg følger bilens varsler. Vi har en del småkjøring så den varsler tidligere enn 30 000 km. Førske skifte var på 23 000km og nå på 50 000km.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...