Gå til innhold
ian

Nærlys venstre side virker ikke (xenon)


Anbefalte innlegg

Nærlyset foran venstre er defekt. Jeg får samme resultat ved å flytte pæren fra høyre til venstre. Tar jeg pæren fra venstre og setter på høyre side lyser den. Det er med andre ord ikke pæren som er problemet.

Jeg har hørt med forhandler og de tror det kan være styringsenheten (ballasten) til xenon på venstre side som er ødelagt og må byttes.

Jeg har fått en estimert pris på opp mot 10.000,- for jobben. Ny del koster 1.500,-.

Valget er derfor enkelt. Jeg gjør jobben selv. Utfordringen er hvordan jeg får ut hovedlykta. Må fangeren tas av eller finnes det andre løsninger?

Noen med samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei.


Det høres ut som du har fått samme problem som jeg hadde. Det høres identisk ut. I mitt tilfelle var det ballasten/styringsenheten for xenon.

 

Jeg forsøkte en stund å ordne dette selv. Selve jobben er enkel og en uoriginal ballast får du til 1200,- på nett.

 

Det er enkelt å løsne lykta. Utfordringen kommer når du skal ta den ut for å komme til ballasten som er montert på siden av lykta. For å få til dette må du ta av fangeren.

 

Det skal være greit å ta av fangeren selv om det høres voldsomt ut. Det krever at du setter av litt tid og får løftet opp bilen litt (sørg for å sikre at bilen ikke kan flytte på seg). Du bør også ta kontakt med forhandler og få tak i noen gummiklips/propper som med stor sannsynlighet ryker når skruene er fjernet.

Jeg landet på at jeg satt jobben bort og heller jobbet overtid med noe jeg har peiling på. Selv om 9500,- uansett var sure penger. Har du tid, lyst og gjør noen forberedelser tror jeg det er helt kurant å gjøre selv. Mye penger og spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...