Gå til innhold
Sjåføren

Sjåføren's Karoq Sportline 2,0 TSI DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Bilen er nok i førstelinje produksjon nå, bare å smøre seg med litt tålmodighet, du har mye å glede deg til :)

Angående nye logoen bak så er jeg positiv, i den grad at alle merker kan fjernes i sin helhet. På vår 2019 modell er det kun logoen igjen bak, denne sitter dessverre i nedsunket i bakluka og kan ikke fjernes uten at det ser rart ut, dette hullet har jo ikke 2020 modellene så de kan jo få 100% clean bakluke - noe jeg definitivt ville gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.8.2019 den 23.37, Sjåføren skrev:

Er skikkelig i tenkeboksen om fjerning av bokstavene på bakluke,

Angrer du at du tok de av, er det enkel jobb å klistre på bokstavene igjen 😁

Hørt noe mer om bilen ellers? Er den ferdiglagd fra fabrikk? Du hadde vel en uke før meg, om jeg ikke husker veldig dårlig! 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Core2Duo skrev:

Angrer du at du tok de av, er det enkel jobb å klistre på bokstavene igjen 😁

En skal aldri angre på noe en har gjort @Core2Duo, kun det en ikke har gjort, hehe ;) 

Fjerning av emblemer burde vel nesten vært obligatorisk om en skal se det litt i form av bilpleie, det enste jeg angrer på, er at jeg ikke har fjernet dette på flere biler tidligere også ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har noe å si vet jeg ikke @Sjåføren, men jeg hadde nok vært litt mer betenkt når det gjelder emblemene da, men det går det jo selvfølgelig også å forhøre seg litt om.

Våre arb.biler er leaset, så der gjør jeg det ikke, selv om det også hadde gjort renhold litt enklere, spesielt i vintersesongen med mye salt, asfaltflekker og flyverust.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe problem med å ta bort 4x4 og Karoq bokstavene. Jeg forstår det slik at bilen kan bestilles uten dette (selv om det ikke er oppgitt som en standard valgmulighet). Det går jo an å ha de på igjen før innlevering.

Men jeg lurer litt på om dette er en endring på bilen som er innafor for leasingselskapet. Jeg vil spørre litt diskre om hva som er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sjåføren skrev:

Jeg har egentlig ikke noe problem med å ta bort 4x4 og Karoq bokstavene. Jeg forstår det slik at bilen kan bestilles uten dette (selv om det ikke er oppgitt som en standard valgmulighet). Det går jo an å ha de på igjen før innlevering.

Men jeg lurer litt på om dette er en endring på bilen som er innafor for leasingselskapet. Jeg vil spørre litt diskre om hva som er greit.

 4x4 og Karoq kan nok bare fjernes, ja, for som du nevner kan det bestilles for å fjernes. Så det er vel noe jeg regner med vil gå bra. Litt værre er det med SKODA, som er den nye logoen. 

Oppdater gjerne på hva de sier, etter du har undersøkt litt. Hadde vært litt morro og vite hva de mener hva som er greit og ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ullent svar fra forhandler. Men når det er Møller Finans, er det forhandler som videreselger bilen. Hvis det da er tilleggsutstyr eller endringer på bilen i forhold til opprinnelig bil, så vil ikke det ha noe å si, så lenge det ikke vurderes som verdiforringende (eller noe i den dur).

_20190827_211941.JPG.93d34eac93df7a52ba31a72ca529e62c.JPG

 

Og nå har bilen ankommet Oslo, eller er det Drammen......! Produsert uke 33, og bare vel en uke senere står den og venter på plass på lastebil til forhandleren. Det må være rask transport gjennom Europa? Så nå er jeg glad, ventetiden har blitt vesentlig kortere enn jeg fryktet utifra de antydningene som var gitt.  Så blir det noen måneder på sommerhjul og relativt lyse kvelder. Trom-trom-trom-trom-......

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer den seg veldig @Sjåføren :) 
At ventetiden blir nedkortet er vel noe du fint lever med regner jeg med, hehe ;) 

Når det gjelder evt fjerning av emblemer så har nok ikke det så mye å si for restverdien om bilen leases, det betyr mye mer om en gjør andre fysiske forandringer/ombygginger. Emblemer kan jo i verste fall bare monteres igjen, så jeg sier som tidligere jeg @Sjåføren, jeg hadde fjernet dem. Jo renere og cleanere utseende, jo bedre er det i mine øyne, men jeg forstår jo at andre har andre meninger også da selvfølgelig :) 

Angående sommerhjul/felger, så ser det ut til at det nærmer seg en løsning for min del, jeg må vel bare være så ærlig og si jeg mangler den siste «godkjenningen» fra min overordnede her i husstanden, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandlere er med på det meste når det gjelder endringer på leasingbiler, hemmeligheten er å snakke med dem først. 

Vet folk som har både senket og foliert sine leasede biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, BGB skrev:

Forhandlere er med på det meste når det gjelder endringer på leasingbiler, hemmeligheten er å snakke med dem først. 

Vet folk som har både senket og foliert sine leasede biler. 

Ja, sikkert lurt å være åpen og i forkant  med forhandler mht leasing. Det er litt dumt å gå på en tilbakeleveringssmell. Mye kan jo tilbakestilles til originalt, men det blir litt vanskelig med limte, skrudde spoilere f.eks. 

Jeg er splittet mht  bokstavene, jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg må se hvordan de kromma bokstavene ser ut mot den øvrige sorte dekoren forøvrig. Mulig at det blir litt stilkræsj. De burde  ha vært sorte på Sportline 🤔 Bilen skal "rett" til detailer, så kanskje de ryker da! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PANG sa det, så var bilen kommet til forhandleren! Skitten og plastet. Ventetiden ser ut til å være over, nå er den her!

Eller, jeg tror det er min, for jeg har ikke fått beskjed om at den er kommet. Men det MÅ være min, ingen andre som er like galen i bilvalg som meg..... 😜

Ellers er rødfargen ørlite mørkere enn jeg hadde forestilt meg. Jeg liker den klare, skarpe rødfargen best, men det er ikke kritisk. Bilen blir knall når den er klar for vegen. 

Den står på Bridgestone dekk, ikke min favoritt. Jeg ser for meg litt mere støy og dårligere grep enn de aller beste. Men det er muligens gammel kunnskap, de er kanskje greie? Det ser faktisk ut til å være litt strekk på dekka (225/45 på 8 toms felger), så det er supert at de har en grei felgkantbeskyttelse. 😁

En annen ting jeg merket meg er eksosen. Den har dummy-markeringer for eksos på hver side, som de fleste Skoda'er. Men den har én eksospotte på tvers, med et utløp på hver side under bilen. I motsetning til min Octavia, som har en eksospotte med eget utløp på hver side.

Uansett, det går mot bilbytte. Så spørs det hvor fort det går, må kanskje regne med to uker. De har fått flere nybilleveranser i det siste, så det er sikkert kø i klargjøringen. Får ta en prat med dem over helga.

DSC_1345.JPG

DSC_1342.JPG

DSC_1338.JPG

DSC_1339.JPG

DSC_1340.JPG

DSC_1346.JPG

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser virkelig flott ut @Sjåføren, så får jo virkelig håpe at dette faktisk er din bil :) 

Ja det skjer stadig forandringer med tanke på eksos etc, får jo i hvert fall håpe at det er en mindre kostbar løsning når tiden for å bytte den bakre potten kommer da, ved å ikke måtte bytte 2 stk i stedet for den ene som du har her :) 

Bridgestone har jeg heller ingen god erfaring med når det gjelder våt vei og dekkstøy, men i rettferdighetens navn så skal jeg legge til at jeg ikke har hatt Bridgestone siden 2007, så det kan jo (forhåpentligvis) ha skjedd noe positivt med både veigrep og dekkstøy på 12 år :) 

Ser det du nevner om en liten dekkstrekk her @Sjåføren, og det var akkurat det jeg ville unngå ved å ikke velge 8,5" felgbredde til min Superb. Så jeg holder meg til 8" felgbredde så lenge medfølgende dekk kun har 235 bredde, det ser ut til at det kan beskytte ørlite grann bedre på en 8" felg enn en 8,5" felg.  Det er kun marginalt, men føles likevel litt bedre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER min bil! 😁 Jeg sjekket papirene, og ordrenummer stemmer. Så det er ganske nøyaktig 2måneder fra bestilling til bilen står utenfor hos forhandleren, ikke verst det. 

Jeg har ingen problem med littegrann strekk i dekkene, så lenge der er igjen litt beskyttelse av felgene. Og det var en veldig god kant på disse dekkene. Så jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Litt dummere er det at 19" felger gir en tilsynelatende veldig liten bremseskive bak. På mange måter kunne jeg fint levd med 18" (som er original dimensjon), men da hadde felgene vært bare 7" bred samt at de er langt kjedeligere i designen og køla svarte. Så de utgikk glatt. Må ha de så langt ut som mulig!

Blir litt spennende å se hvilken innpress som faktisk kommer i vognkortet. Jeg har allerede vinterfelgene liggende, de er ET 38. Så med 8x17" så kommer faktisk ytre felgflate 6 mm lengre ut enn de felgene som følger bilen. Helt greit, men så kommer det an på hva typegodkjenningen sier på innpress. Jeg mener og tror at det blir lovlig endring. 😁 

DSC_1347.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med en bekreftelse på at det faktisk er din bil da @Sjåføren :) 

Gjør jo ingenting at vinterfelgene kommer litt lengre ut som du sier, og ET 38 gjør det i alle fall ikke ulovlig helle, for det ser ut til at Skoda Karoq Sportline er registrert med 225/45-19" og ET 43 i vognkortet fra SVV sin bil og henger app.
Det gjelder i hvert fall for en Karoq 1,5/150 TSi 4x4, og tror ikke det utgjør noen forskjell mellom de forskjellige motorutgavene etter hva jeg kan se på andre Skoda modeller........

Skal du forresten ha skvettlapper på din Karoq @Sjåføren ?
Ser det er en liten smal sort plastikk kant på nedre del av støtfangeren bak ved hjulbuen, så om du evt skal ha skvettlapper (hvilket jeg anbefaler sterkt med hensyn til lakken og hjulsprut), så må muligens den smale sorte fjernes?

Denne rødfargen og de sorte Sportline detaljene blir utrolig flott :) 
En annen ting som jeg legger merke til på din bil @Sjåføren, er at det ikke er sorte «plastikkbeskyttere» i hjulbuen og det synes jeg var veldig fint. Det var jeg heller ingen tilhenger av på min forrige bil Octavia Scout, men der er det selvfølgelig flere forskjellige meninger ute å går regner jeg med :) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med felgdimensjon, innpress og  dekkstørrelse er litt rart, for det som kommer i vognkortet er ikke nødvendigvis det som bilen leveres med eller hva som står i prislistene som originalt. Jeg tror SVV har sine egne typegodkjenningspapirer å forholde seg til. På min Octavia (som nå har blitt noen år da vel å merke) er det i alle fall ikke med samsvar mellom vognkort og originalutrustning. Og på nybilen er originalfelgene Mytikas 7x18 ET45. Jeg har valgt Vega-felger 8x19 ET45, med 225/45 dekk, som er eneste ekstrautstyr på hjul. Det er faktisk 7 mm forskjell til mine vinterfelger. Så det er litt spennende hva som faktisk står i vognkortet.

På nærbildet av bakhjulet i min siste post kan det se ut som om det er en kjempeavstand mellom hjul og skjermbue. Bilen står litt skjevt i en bakke, der fremhjulet på samme siden er presset opp, og fjæren til dette bakhjulet er strukket noe ut. Bilde av høyresiden av bilen er mer representativt for hvordan det ser ut!

Et av hovedpoenget med å velge Sportline var å unngå plastikk hjulbuelister, støtfangere og hele nedre del av bilen. På Sportline er hele dørene, skjermene og støtfangerne lakkert i bilens farge, med mindre pyntelister i sort. Og jeg skal ha på originale skvettlapper, ja. Det må til, selv om bilen rent estetisk er finest uten. En ting med alle Skoda's Scout-utgsver jeg aldri har blitt fortrolig med, er blandingen av grå og sorte detaljer. Greit at de skal ha en plastikkbeskyttelse på nedre del av bilen, det gir en lett off-road følelse, men spesielt den grå boksen i fronten på Octavia synes jeg er meningsløs og mindre fin (for å være en smule forsiktig i ordbruken). Her er det sikkert mange meninger, men jeg ble glad da Karoq kom i Sportline-utgave. Karoq har ikke den mest spenstige i designen ( den er i utgangspunktet kjedelig), men nå synes jeg at jeg har "makset ut" dens potensiale uten å senke, ha på sykt store felger o.l. 💪

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...