Gå til innhold
Sjåføren

Sjåføren's Karoq Sportline 2,0 TSI DSG 4x4


Anbefalte innlegg

1 time siden, Sjåføren skrev:

Det med felgdimensjon, innpress og  dekkstørrelse er litt rart, for det som kommer i vognkortet er ikke nødvendigvis det som bilen leveres med eller hva som står i prislistene som originalt. Jeg tror SVV har sine egne typegodkjenningspapirer å forholde seg til. På min Octavia (som nå har blitt noen år da vel å merke) er det i alle fall ikke med samsvar mellom vognkort og originalutrustning. Og på nybilen er originalfelgene Mytikas 7x18 ET45. Jeg har valgt Vega-felger 8x19 ET45, med 225/45 dekk, som er eneste ekstrautstyr på hjul. Det er faktisk 7 mm forskjell til mine vinterfelger. Så det er litt spennende hva som faktisk står i vognkortet.

Nei det er ikke så ofte for Skoda sin del hva bilen er registrert med hos Biltilsynet stemmer overens med de originale Skoda felgene bilen leveres med.
For Karoq Sportline så står det som sagt i det digitale vognkortet i SVV sin bil og henger app den er registrert med 225/45-19" ET 43, men bilen leveres jo fra fabrikk med 18" såfremt det ikke bestilles 19" når bilen konfigureres hos forhandler.

For min Superb sin del så står det faktisk 215/55-17" ET 40 i vognkortet (og det står det i vognkortet til alle utstyrsutgavene til Superb, bortsett fra Sportline), da snakker jeg om Superb fra 2016 - 2019, den nye FL utgaven kjenner jeg ikke detaljene til.
Style og L&K leveres med 235/45-18" dekk og 18x8 ET 44 felg fra fabrikk.
Sportline leveres med 235/40-19" dekk og 8x19 ET 44 felg fra fabrikk.
Ambition leveres med 215/55-17" dekk og 7x17 ET 40 felg fra fabrikk.

1 time siden, Sjåføren skrev:

Et av hovedpoenget med å velge Sportline var å unngå plastikk hjulbuelister, støtfangere og hele nedre del av bilen. På Sportline er hele dørene, skjermene og støtfangerne lakkert i bilens farge, med mindre pyntelister i sort. Og jeg skal ha på originale skvettlapper, ja. Det må til, selv om bilen rent estetisk er finest uten. En ting med alle Skoda's Scout-utgsver jeg aldri har blitt fortrolig med, er blandingen av grå og sorte detaljer. Greit at de skal ha en plastikkbeskyttelse på nedre del av bilen, det gir en lett off-road følelse, men spesielt den grå boksen i fronten på Octavia synes jeg er meningsløs og mindre fin (for å være en smule forsiktig i ordbruken). Her er det sikkert mange meninger, men jeg ble glad da Karoq kom i Sportline-utgave. Karoq har ikke den mest spenstige i designen ( den er i utgangspunktet kjedelig), men nå synes jeg at jeg har "makset ut" dens potensiale uten å senke, ha på sykt store felger o.l. 💪

Jeg vet at det er en del som lakkerer de sorte plastikkdetaljene i bilens farge for at det skal bli mindre sort og et enklere vedlikehold etter egne deres utsagn. 
Jeg er helt enig med deg når det gjelder Octavia Scout @Sjåføren, den grå «klumpen» midt på fangeren foran kunne de spart seg for. Greit nok å ha et grått felt der (selv om det hadde vært penere uten), men da skulle det vært mye mer integrert i fangeren og mye mindre synlig. Bakre støtfanger har også et grått felt som er mer integrert, men det er likevel for stort etter min mening da.
Litt offroad-look kan også være greit, men det er ikke alle biler som kler at det blir for mye av det. 


Der synes jeg de har gjort det veldig fint på den bilen du har bestilt deg her, det var en fin og kledelig «styling» som passer godt til bilen etter min mening :) 

Ja skvettlapper en fin beskyttelse for de verste stein/sand sprutene som sliter noe helt vanvittig på de nedre sidepaneler/kanaler og den bakre fangeren. All klarlakk var slitt bort (sandblåst) i underkant av fangeren bak etter bare ca 5 mnd på den forrige Superben jeg hadde, så her bestilte jeg 4 skvettlapper med en gang på den nye Superben.
Ocatvia Scout 2018 som jeg hadde kunne de dessverre ikke levere skvettlapper til, og det trengtes heller ikke fikk jeg beskjed om fra forhandler, siden det kun var sorte plastikkdetaljer på kanalen og underkant av fangeren bak. Men det tok ikke lange tiden for plastikken var slitt, matt og lite pen, nå er det for så vidt enkelt å gjøre sort plastikk pen igjen, men skvettlapper hadde i hvert fall forhindret mye av den synlige slitasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Superb lll skrev:

Ocatvia Scout 2018 som jeg hadde kunne de dessverre ikke levere skvettlapper ti

For ordens skyld passer de originale skvettlappene på Octavia Scout med pittelitt tilpasning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BGB skrev:

For ordens skyld passer de originale skvettlappene på Octavia Scout med pittelitt tilpasning :) 

Det har jeg lest og sett i ettertid jeg også @BGB :) 
Synes bare det er litt synd at de ikke kunne laget noen som faktisk var tilpasset bilene de selger, for det selger sa den gangen om at det ikke er behov til slike biler, blir jo litt «slått ihjel» når de lager skvettlapper til både Kodiaq og Karoq. Men nå har jeg ikke den bilen lenger, og på min Superb er det nå montert 4 skvettlapper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dato enda. Jeg har vært i kontakt med forhandleren, og de sier at understellsfirmaet var stengt forrige uke grunnet sykdom og samtidige uheldige sammentreff. Så de ville vente med å klargjøre bilen til alt var klart.... Litt dumt, men det blir mest sannsynlig denne uken.

Jeg har studert litt vinterutrustning i det siste. Jeg har et sett med felger liggende som var tiltenkt Octaviaen, men som nå blir vinterfelger til Karoq'en. Det er kraftige 8x17 felger med ET38. I forhold til originalfelgene, så vil ytterkant av disse havne 7 mm lengre ut enn sommerhjula. Jeg tror det blir bra, men jeg er litt spent på hvordan det vil rigge på bilen.

Vinterdekk. Her heller jeg mot Hakkapeliitta R3 piggfrie, i dimensjon 215/55R17 som er en originaldimensjon til Karoq. Jeg har stor tro på Hakka, selv om de ikke har vært testvinnere. De har et åpent, retningsbestemt mønster som jeg mener er det som fungerer best. Vi har endel slaps og saltsørpe noe som er krevende å drenere ut av dekkmønsteret, noe jeg tror Hakka tskler best. Jeg har kjørt noen år på R2 på Octaviaen, og de har fungert meget godt (jeg har også et sett piggdekk som brukes i isete perioder...).

Felgene er på grensen brede for dekka, det blir ørlite strekk i dekka. Ikke noe kritisk for meg, jeg prioriterer smale vinterdekk, jeg mener det gagner drenering av slaps og sørpe. Og med såpass høyde på dekksidene tror jeg ikke felgbeskyttelsen lider noe særlig heller. Jeg driver uansett ikke å klistrer meg inntil fortauskanter aller andre rabatter/forhøyninger. 

Så var det bare å få nyebilen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så tar det litt tid noen ganger, den er jo så nære for din del, likevel et lite stykke unna levering, men det må jo nærme seg nå da.

Jeg har hatt Nokian R2 og R3 på mine 2 siste biler og har hatt relativt gode erfaringer med dem. De er litt i det mykeste laget når en kjører på våt/saltet asfalt (hvilket jeg kjører relativt mye på), men på rent vinterføre så har de vært meget gode. Jeg liker også at vinterdekk er retningsbestemte, for da virker det på meg som de kan ha litt bedre egenskaper i litt mer krevende situasjoner, enn dekk som det ikke spiller noen rolle i hvilken retning de roterer. De er jo gjerne merket med outside, men det er jo ikke det samme som at de retningsbestemte.

Denne gangen har jeg valgt Continental Viking Conti 7, de får også meget gode karakterer og de ser ut til å kunne passe litt bedre for underlaget jeg kjører mest på, samt at de også har gode egenskaper på rent vinterføre.  Disse er også nå retningsbestemte, så det skal bli spennende å prøve dem på vinterføre. Jeg har valgt å holde meg til std dekkdimensjon for L&K, så jeg kjører med 235/45-18" dekk og 8×18" original  felger med ET 44 på vinteren. Det har jeg god erfaring med fra de 3 foregående bilene jeg har hatt, så da fortsetter jeg med det.

Ja du får nok en godt synlig dekkstrekk med de felgene og den dekkdimensjon der @Sjåføren, til de felgene så ville nok jeg ha satset på 225/50-17" i stedet. Ikke bare for at det vil beskytte felgkantene litt bedre, men det vil være en dekkbredde som passer mye bedre til såpass brede felger som 8" faktisk er. Likevel så er det ikke for brede vinterdekk, og du har fremdeles en ganske høy dekkprofil.

Får håpe du har hellet med deg når det gjelder levering av den nye bilen snart da @Sjåføren 👍🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat i kontakt med selger (bor VELDIG nær forhandleren). Bilen ble kjørt til understellsbehandling i dag tidlig, men det er selvfølgelig stor pågang der nå, og bare én person i hallen. 😒 Men det blir muligens før helga, eller like over!

215/55R17 er faktisk originaldimensjon. Men det er litt rart med Karoq, de leveres med mange forskjellige dimensjoner, alt etter motor og drivlinje. Jeg vet at 215 er smalt på 8" felg, men kombinasjonen er godkjent av STRO, så jeg tror det blir slik. Vinterdekkene liker jeg noe smalere, det blir uansett de bredeste vinterdekkene jeg noengang har eid! 

Hakka er myke ja, og det er greit for meg. Her er ikke mye motorvei og jeg kjører rolig i svinger når det er "vinter". Dessuten er ikke kjørelengden så stor, så de hardner endel etter ett til to år. 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjåføren skrev:

Var akkurat i kontakt med selger (bor VELDIG nær forhandleren). Bilen ble kjørt til understellsbehandling i dag tidlig, men det er selvfølgelig stor pågang der nå, og bare én person i hallen. 😒 Men det blir muligens før helga, eller like over!

Da nærmer det seg veldig i hvert fall @Sjåføren, og det er jo litt enklere å glede seg når det blir litt mer konkret :) 

1 time siden, Sjåføren skrev:

215/55R17 er faktisk originaldimensjon. Men det er litt rart med Karoq, de leveres med mange forskjellige dimensjoner, alt etter motor og drivlinje. Jeg vet at 215 er smalt på 8" felg, men kombinasjonen er godkjent av STRO, så jeg tror det blir slik. Vinterdekkene liker jeg noe smalere, det blir uansett de bredeste vinterdekkene jeg noengang har eid! 

Ja 215/55-17 er en av de originale dekkdimensjonene til flere Skoda modeller, men da har de jo gjerne litt smalere felger enn 8", så her går det jo veldig mye på smak og behag. Jeg hadde gjerne smalere vinterdekk når jeg kjørte med piggdekk, men etter at jeg gikk over til piggfritt i 2001 så har jeg ikke gått ned på bredden på vinterdekk og det har som sagt vært helt uproblematisk. Men her må en jo velge det en synes er best for seg selv og hva en føler fungerer best i praksis, en viss «trygghetsfølelse» kan det jo også gi.

1 time siden, Sjåføren skrev:

Hakka er myke ja, og det er greit for meg. Her er ikke mye motorvei og jeg kjører rolig i svinger når det er "vinter". Dessuten er ikke kjørelengden så stor, så de hardner endel etter ett til to år. 🌞

Nokian R2/R3 er meget myke og behagelige å kjøre på, lite støy og meget gode egenskaper på rent vinterføre.
Som sagt så synes jeg de kan være litt for myke og ikke ha det beste veigrepet når det gjelder bar våt asfalt, og det er det veldig mye av her jeg kjører mest pga ekstremt mye salting på riks/fylkesveier og E18/E6.
Så nå gir jeg Continental en ny sjanse etter at de også nå har retningsbestemt mønster på sine piggfrie vinterdekk, så det skal bli spennende å se hvordan de fungerer i praksis på de veiene og de forholdene jeg kjører på. En får jo en viss pekepinn i dekktester, men det skiller jo gjerne en del i mellom forskjellige bilers egenskaper og hva en kan oppleve av kjøreforhold på veiene rundt om i de forskjellige distriktene i vårt ganske så landstrakte land.......... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen hentet. 😁

Fredag etter arbeidstid ble bilen overlevert for at vi skulle få helga til å bli kjent med bilen. Og det har jo selvfølgelig vært den helga med alskens andre gjøremål.... Det ble en ilddåp, fra utstillingshallen og rett ut i megadritvær! Så nybilkosen har vært litt redusert!

Men jeg har jo fått en god del  inntrykk likevel. Nydelig farge, jeg er kjempefornøyd med farge og design! Rød Sportline er bare SÅ rå, passer utrolig godt på Karoq, den blir så utrolig mye finere.... Deilige, gode seter, sitter som støpt. Herlig å sette seg inn i bilen, og ikke NEDI.

Det begynte med problemer med å få sensoren til bakluka til å reagere på sveip med foten (men med litt øvelse på teknikken, så åpner den seg så fint så) .

Kjører pent ut av salgslokalet og akselererer ut på hovedveien. Sjokkerende motorlyd! Høres ut som en rakklekakklende gammel diesel under akselerasjon! 😮 Det var så skuffende at jeg hadde lyst til å snu på direkten og kjøre tilbake og få igjen gamlebilen.... Men det var bare å fortsette, måtte på flyplassen for å hente datteren. Det er visst "sound generator", og den høres! Heldigvis kan den justeres, så nå er det  en  nytelse, Karoq er bedre lyddempet enn gamlebilen, mindre hjulstøy.

Og den 7-trinns gearkassen er MYE bedre enn 6-trinns kassen på gamlebilen. Motoren virker frisk og responsiv, selv om jeg har bare kjørt den pent og rolig foreløpig.

Det er mange nye innstilinger å sette seg inn i. Foreløpig har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal få bilen til å huske f.eks at jeg vil ha Sport-innstilling på styringen, normal er alt for lett etter min smak. Foreløpig går alt tilbake til "Normal" setting når motoren stoppes. Samme med Auto-brems. Men der skal være mulig å programmere mange funksjoner inn mot nøklene. Jeg finner vel ut av det etterhvert. 

Jeg har også funnet ut at full Led belysning foran er utrolig bra! Veldig godt lys, og hovedlysene lyser der de skal. Langt behagligere å kjøre i mørke og regn. Og varme i rattet: nydelig! Så godt å ha når kalde, valne fingre skal styre bilen etter å ha vært å fortøyd båten for storm i blæst og regn.... 👍👍

Dette lover veldig bra.  Jeg tror jeg og Karoq'en skal bli riktig så gode venner etterhvert som vi lærer hverandre å kjenne! Flere inntrykk kommer etterhvert! 

DSC_1495.JPG

DSC_1500.JPG

DSC_1499.JPG

_20190914_180051.JPG

_20190916_004201.JPG

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :D

Ja, det er mye å sette seg inn i, og slikt i en ny bil. Det skal være enkelt, bare man gjør det riktig. Jeg hadde selv noen slike erfaringer med Superben jeg har nå, knota og sleit med diverse funksjoner, men bare jeg trykka på de rette knappene, satt det som et skudd. 

Håper du får tid til litt nybilkos etterhvert, det er jo slikt som hører med når man har hentet seg ny bil! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil @Sjåføren, dette ser veldig bra ut :) 

Ja det er vel bare å ta frem instruksjonsboka og sette seg godt til rette i bilen og begynne å prøve seg frem, så finner du ut av det meste etterhvert. Noe er det nesten best at en finner ut selv også, for da setter det seg gjerne litt mer i fingrene enn om en bare skal få tips/forslag. :) 

Dere må jo kjøres inn litt sammen for det er ikke bare bilen som trenger det, en sjåfør trenger også litt tid for å finne seg til rette og gjøre de riktige innstillingene til det meste, og det er heller ikke gjort på 1 - 2 - 3.
Jeg har nå hatt min Superb i rett over 6 uker og har kjørt 5,200km med den, og først nå begynner det meste å stemme med hvordan jeg vil ha de fleste innstillingene på det meste. Alt fra digitalt instrument panel, Canton anlegg, kjøremodus, etc, må en gjøre seg kjent med og foreta en del småjusteringer før det er slik en virkelig vil ha det, men helt utlært på alt sammen er jeg heller ikke enda, hehe ;) 

Lykke til @Sjåføren og kos deg med den nye bilen din, for nybil følelsen går dessverre fortere over enn det skulle ønske, men trivselsfaktoren derimot er fremdeles meget høy hos meg også :) 
Fikk dessverre den første steinspruten i fangeren i fronten på min bil i helgen, det er like surt hver eneste gang når en oppdager dem, men det er dessverre helt umulig å unngå......... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Core2Duo og @Superb lll!

Joda, det er digg med ny bil. Mange nye ting å finne ut av og sette seg inn i. Og masse nye inntrykk! Finne ut av komfort, støybilde, kjøreegenskaper og innstillinger..... Veldig kjekt med virtuelt dashbord. Men hvordsn finne en favoritt,  uten å kjøre av vegen? Og hvilke muligheter finnes for egen tilpasning? Og hvordan virker lane assistent, hvilke muligheter har navigasjonssystemet? Alt dette er nytt for meg, og jeg skjønner at det vil ta litt tid ja. Happy days!

Men, er det noen som kan fortelle meg: går det an at datamaskinen klarer å huske at jeg vil ha "INDIVIDUELL" kjøremodus? Den stiller seg tilbake til NORMAL hver gang motoren stoppes! Jeg har til og med kjøpt personalisering av kjøremodus med 3 nøkler for å være sikker på at en nøkkel kan programerrs til mkne preferanser. Men jeg har ikke fått det til enda. Tips mottas! Styringen er alt for lett i NORMAL, alt for vinglete. Må kjøre i SPORT for å få bilen til "å sette seg skikkelig". Sånn var det med Octavia' n også, men den husket innstillingenen neste gang jeg startet motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 22.41, Sjåføren skrev:

Veldig kjekt med virtuelt dashbord. Men hvordsn finne en favoritt,  uten å kjøre av vegen? Og hvilke muligheter finnes for egen tilpasning? Og hvordan virker lane assistent, hvilke muligheter har navigasjonssystemet? Alt dette er nytt for meg, og jeg skjønner at det vil ta litt tid ja. Happy days!

Tja her må en nesten bare prøve seg frem når det gjelder det digitale instrumentpanelet, jeg for min del varierer litt på hvilket utseende jeg velger og hvilken informasjon jeg ønsker mens jeg kjører. Nå som jeg har blitt mer kjent med hvordan en betjener dette fra rattet, så er det jo ikke noe problem å variere utseendet på dette. Jeg har derimot kun lagret en utgave, så jeg starter opp med den samme hele tiden, så bytter jeg heller på underveis om jeg ønsker noe annet :) 
Lane-assist er jeg ikke venn med på de veiene jeg kjører for det meste, så jeg synes det er ubehagelig å ikke kunne «bestemme» selv hvor jeg plasserer meg i mitt kjørefelt uten å møte motstand fra rattet. Jeg vet at det er en sikkerhetsfunksjon, men det er en funksjon jeg ikke er så tilfreds med, så den har jeg for min del deaktivert.
Navigasjonen bruker jeg stort bare til å se på kartet til tider, det er ytterst sjeldent at jeg faktisk setter opp kjøreruta med den, og det kommer vel for det meste av at jeg stort sett kjører i områder der jeg er kjent. Har mye av Akershus, Oslo og Østfold som arbeidsplass, og da blir en relativt kjent etterhvert :) 

På 16.9.2019 den 22.41, Sjåføren skrev:

Men, er det noen som kan fortelle meg: går det an at datamaskinen klarer å huske at jeg vil ha "INDIVIDUELL" kjøremodus? Den stiller seg tilbake til NORMAL hver gang motoren stoppes! Jeg har til og med kjøpt personalisering av kjøremodus med 3 nøkler for å være sikker på at en nøkkel kan programerrs til mkne preferanser. Men jeg har ikke fått det til enda. Tips mottas! Styringen er alt for lett i NORMAL, alt for vinglete. Må kjøre i SPORT for å få bilen til "å sette seg skikkelig". Sånn var det med Octavia' n også, men den husket innstillingenen neste gang jeg startet motoren

Her kunne jeg gjerne også tenkt meg noen tips på hvordan innstillingen INDIVIDUELL kan lagres slik at den starter i samme Modus hver gang jeg starter bilen. I instillingen individuell modus så husker den jo alt jeg har justert/tilpasset (slik som understell, styring, lys, klima, etc) slik jeg vil ha det, så det er jo lagret der, men jeg finner ikke ut av hvordan dette kan lagres slik at jeg starter med de innstillingen hver gang jeg starter bilen.
Ikke at det er så mye jobb å trykke en gang på knappen i midtkonsollen og 2 ganger på skjermen, men det burde være helt unødvendig at den starter i Normal hver gang jeg starter bilen, når jeg ønsker noe annet.........
Jeg har forsøkt det meste av innstillinger og tilpasninger, men her har jeg ikke funnet løsningen hverken i instruksjonsboka eller ved å prøve meg frem, så gode tips mottas med stor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp med forhandleren min at individuell modus går tilbake til "normal" når motoren stoppes. Svaret at muligheten var tatt bort fra 2018 modellene (tror jeg det var). Og det stemmer nok det, for min 2015 Octavia hadde hjerne som husket at individuell modus var valgt. Men forhandleren jobber mot importøren for å få endret programvaren eller få mulighet til å programmere det inn. De så heller ingen grunn til at det ikke skal være mulig å ha dette som standard. Vi er nok offer for et EU-direktiv, @Superb lll...  Kanskje du kan besøke din forhandler og spørre om det samme, kanskje vi kan utøve vår "forbrukermakt" til å få tilbake funksjonen slik den var tidligere. Til flere som gjør det samme, jo større sjanse for at vi gjennomslag hos importøren., kanskje.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er nok det samme som det er angående tente baklys sammen med DRL stripene som jeg ønsket at de kodet for meg på verkstedet slik de gjorde i fjor med Octavia 2018 som jeg hadde da.  Det gjorde de i fjor sommer når jeg hentet bilen ny fra forhandler, men det hadde de ikke lov til å gjøre lenger pga et EU direktiv (bilens typegodkjenning). Det er fortsatt mulig å gjøre det med VCDS, men verkstedet får ikke lenger lov til det.

Så når det gjelder INDIVIDUAL modus så fikk jeg det samme svaret som deg @Sjåføren, det kunne tidligere lagres slik at det var ferdig hver gang en startet bilen, men slik er det ikke lenger.
Nå starter bilen i NORMAL modus uansett hvilken modus som ble benyttet sist gang bilen ble brukt, så må en selv forandre på dette etter hver gang bilen startes på nytt.
Det fikk de heller ikke lov til å gjøre noe med lenger, det er ikke det at de ikke vil gjøre det, men de får visstnok ikke lov til det (ikke vet jeg om de har tilgang til det lenger heller, men det skulle vel kanskje være litt rart om de ikke har det.......?).

Så jeg kom ikke noe lenger enn deg hos min forhandler @Sjåføren, men jeg vet ikke om @BGB har noe mer kunnskap om dette?
Altså om hvorfor merkeverkstedet ikke lenger får lov til å gjøre noen forandringer lenger? 
Har de bare ikke lov til det, eller har de også mistet noen av tilgangene for å kunne gjøre slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Superb lll skrev:

Ikke at det er så mye jobb å trykke en gang på knappen i midtkonsollen og 2 ganger på skjermen, men det burde være helt unødvendig at den starter i Normal hver gang jeg starter bilen, når jeg ønsker noe annet...

Det er ikke mulig å bare trykke på knappen uten å trykke på skjermen? I nåværende superb, om jeg f.eks vil ha Sport-modus, kan jeg trykke på knappen for å komme inn i menyen - for deretter å fortsette å kun trykke på knappen til f.eks sport er valgt. Deretter lukker menyen seg igjen etter noen sekunder, for deretter å gå tilbake der du var (f.eks navigasjon eller radio), helt uten å trykke på skjermen.

 

13 timer siden, Sjåføren skrev:

Jeg tok opp med forhandleren min at individuell modus går tilbake til "normal" når motoren stoppes. Svaret at muligheten var tatt bort fra 2018 modellene (tror jeg det var). Og det stemmer nok det, for min 2015 Octavia hadde hjerne som husket at individuell modus var valgt. 

Kanskje du kan besøke din forhandler og spørre om det samme, kanskje vi kan utøve vår "forbrukermakt" til å få tilbake funksjonen slik den var tidligere.

Min 2017 Superb husker også at individuell er valgt, så det stemmer nok bra. 

Da regner jeg (dessverre) med at er akkurat det samme på 2020 Superb som jeg venter på. Jeg henger meg på, og spør forhandler jeg og. Jeg skjønner ikke problemet med at bilen skal huske at jeg har lys og ratt i sport? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Core2Duo skrev:

Det er ikke mulig å bare trykke på knappen uten å trykke på skjermen? I nåværende superb, om jeg f.eks vil ha Sport-modus, kan jeg trykke på knappen for å komme inn i menyen - for deretter å fortsette å kun trykke på knappen til f.eks sport er valgt. Deretter lukker menyen seg igjen etter noen sekunder, for deretter å gå tilbake der du var (f.eks navigasjon eller radio), helt uten å trykke på skjermen.

Det har jeg faktisk ikke prøvd enda @Core2Duo, nå trykker jeg en gang på Mode knappen og en gang på INDIVIDUELL ikonet på skjermen, og så går det tilbake til det som var sist i bruk på skjermen.
Skal gjøre et forsøk neste gang jeg kjører om det holder med å trykke på Mode knappen til jeg kommer til INDIVIDUELL.

4 minutter siden, Core2Duo skrev:

Da regner jeg (dessverre) med at er akkurat det samme på 2020 Superb som jeg venter på. Jeg henger meg på, og spør forhandler jeg og. Jeg skjønner ikke problemet med at bilen skal huske at jeg har lys og ratt i sport? 

Dessverre så tror jeg nok at det er slik @Core2Duo, men en skal jo aldri si aldri før du har prøvet det selv.
Jeg ser heller ikke problemet med dette, men det var slik det var nå fikke jeg beskjed om, og det kunne de heller ikke gjøre noe med som tidligere nevnt.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Core2Duo skrev:

Det er ikke mulig å bare trykke på knappen uten å trykke på skjermen? I nåværende superb, om jeg f.eks vil ha Sport-modus, kan jeg trykke på knappen for å komme inn i menyen - for deretter å fortsette å kun trykke på knappen til f.eks sport er valgt. Deretter lukker menyen seg igjen etter noen sekunder, for deretter å gå tilbake der du var (f.eks navigasjon eller radio), helt uten å trykke på skjermen.

Har testet nå @Core2Duo, og det er helt korrekt det du skriver, det er bare å fortsette å trykke på Mode knappen inntil en treffer den innstillingen en ønsker. :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...