Gå til innhold
Tyren77

Oppdatere kart på bilen


Anbefalte innlegg

Systemet laster ikke ned hele kartet på nytt, regner med det bare er endringene i kartet som oppdateres.  Har ikke sprengt min datagrense på 15GB pr mnd. Akkurat hva som forandres er ikke alltid så lett å se, men ser jo at nye veier oppdateres. På min forrige bil kostet det bare 7000 for å oppdatere kartet (BMW). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 11.24, BGB skrev:

Dette stemmer ikke. 

Mulig du mener det, men jeg tror du tar feil..  Har oppdatert uten å sprenge datamengden på mobilen. Ikke hadde den klart å laste så mye data på den tiden heller. Men nye veier var på kartet.  Jeg har ikke satt meg inn i detaljene, men bare ser at det virker på min bil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, BorgeH skrev:

Mulig du mener det, men jeg tror du tar feil..  Har oppdatert uten å sprenge datamengden på mobilen. Ikke hadde den klart å laste så mye data på den tiden heller. Men nye veier var på kartet.  Jeg har ikke satt meg inn i detaljene, men bare ser at det virker på min bil 

Hei,

På min Octavia -18 med Columbus. Så legger den inn alt på nytt, ved USB oppdatering. Ca 30min på 25-28GB med data.

Når jeg har prøvd å oppdatere via 4G, så har jeg kun testet med Norge.. husker ikke størrelsen nå.. Men, jeg sjekket dataforbruk i etterkant. Det stemte iforhold til hva som stod på skjermen. Sjekket da også hvor store filene til Norge var på en nedlastet versjon.. og dette stemte også overens... så, på min bil med Columbus.. Så laster den altså den alt sammen.. Ikke kun oppdateringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @Marius sier er korrekt. Forøvrig gjorde jeg denne testen selv. Jeg sjekket data før oppdatering og etter. Kun det norske kartet var denne gangen på ca 300Mb og det stemte overens med bruken av data. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 16.31, BGB skrev:

Det @Marius sier er korrekt. Forøvrig gjorde jeg denne testen selv. Jeg sjekket data før oppdatering og etter. Kun det norske kartet var denne gangen på ca 300Mb og det stemte overens med bruken av data. 

300 Mb er ikke 25-28Gb... Jeg vet ikke hva den laster ned og interesserer meg lite, så lenge det ikke er mange Gb, for da blir det dyrt å bruke mobilen.  Jeg har en datamengde på 15Gb pr mnd og har aldri sprengt denne ved å oppdatere i tillegg til annet forbruk. Har ikke tatt meg bryet med å sjekke hvor mye som brukes.  Har man lite tilgjengelig på mobilen er det vel bare å parkere i nærheten av et trådløst nett for oppdatering. Poenget mitt er at dette er absolutt den enkleste og raskeste måte å oppdatere kartene på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BorgeH skrev:

300 Mb er ikke 25-28Gb... Jeg vet ikke hva den laster ned og interesserer meg lite, så lenge det ikke er mange Gb, for da blir det dyrt å bruke mobilen.  Jeg har en datamengde på 15Gb pr mnd og har aldri sprengt denne ved å oppdatere i tillegg til annet forbruk. Har ikke tatt meg bryet med å sjekke hvor mye som brukes.  Har man lite tilgjengelig på mobilen er det vel bare å parkere i nærheten av et trådløst nett for oppdatering. Poenget mitt er at dette er absolutt den enkleste og raskeste måte å oppdatere kartene på. 

Du kan nok definere det som den enkleste, ja! Men, den kjappeste? Langt ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 16.11, Marius skrev:

Du kan nok definere det som den enkleste, ja! Men, den kjappeste? Langt ifra :)

Det raskeste er det avgjort, det skjer mens jeg likevel sitter i bilen med noen tastetrykk. Det plager ikke meg at telefonen og bilen snakker sammen og laster data. Det er vel ikke tidsbesparende å dytte inn en minnepinne i PCen for å laste det ned lynraskt via bredbånd, for deretter å dytte minnepinnen i bilen for å overføre data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BorgeH skrev:

Det raskeste er det avgjort, det skjer mens jeg likevel sitter i bilen med noen tastetrykk. Det plager ikke meg at telefonen og bilen snakker sammen og laster data. Det er vel ikke tidsbesparende å dytte inn en minnepinne i PCen for å laste det ned lynraskt via bredbånd, for deretter å dytte minnepinnen i bilen for å overføre data?

Mesteparten av prosessen skjer av seg selv, i forbindelse med USB basert oppdatering. Samme som oppdatering vis 4G i bilen. Men, 4G i bilen har såpass lav maks hastighet. At om man skal oppdatere alle 25-28gb. Så er prosessen med USB pinne kjappere... og ikke minst mye billigere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Marius skrev:

Mesteparten av prosessen skjer av seg selv, i forbindelse med USB basert oppdatering. Samme som oppdatering vis 4G i bilen. Men, 4G i bilen har såpass lav maks hastighet. At om man skal oppdatere alle 25-28gb. Så er prosessen med USB pinne kjappere... og ikke minst mye billigere ;)

Du hører jo ikke på hva jeg sier, det er ikke snakk om noe 25-28gb data som lastes, det hadde jeg merket på min mobilregning veldig godt.   Det avgjørende er vel ikke hvor lang tid prosessen tar, men hvor lang tid du bruker på det. Når oppdateringen skjer mens du likevel sitter i bilen tar det faktisk ikke tid i det hele tatt.  Det eneste du merker er at du ikke har tilgang til GPS den tiden oppdateringen foregår.  Men du får velge det som passer best for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BorgeH skrev:

Du hører jo ikke på hva jeg sier, det er ikke snakk om noe 25-28gb data som lastes, det hadde jeg merket på min mobilregning veldig godt.   Det avgjørende er vel ikke hvor lang tid prosessen tar, men hvor lang tid du bruker på det. Når oppdateringen skjer mens du likevel sitter i bilen tar det faktisk ikke tid i det hele tatt.  Det eneste du merker er at du ikke har tilgang til GPS den tiden oppdateringen foregår.  Men du får velge det som passer best for deg. 

Leser godt hva du skriver jeg.... Men, du tar faktisk feil! Om du oppdaterer kartverket på en Columbus, d.v.s alle landene.
Så går det med 25-28gb ... Og tid brukt er tid brukt, uansett om du sitter i bilen og kjører eller ei. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Marius skrev:

Leser godt hva du skriver jeg.... Men, du tar faktisk feil! Om du oppdaterer kartverket på en Columbus, d.v.s alle landene.
Så går det med 25-28gb ... Og tid brukt er tid brukt, uansett om du sitter i bilen og kjører eller ei. :) 

Fint at du vet best :) For andre kan jeg trygt anbefale å gjøre det på den enkle måten, uten innlogging eller annet styr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BorgeH skrev:

Fint at du vet best :) For andre kan jeg trygt anbefale å gjøre det på den enkle måten, uten innlogging eller annet styr. 

Nja, det er ikke kun jeg som fortalte deg det! Har en annen kar i tråden her som konstanterte det også! :)
Jupp, bare å anbefale til dine venner og familie det, kjedelig det når man får regning på mobilabb. for overforbruk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært medlem her lenge kontra de andre forumene jeg bruker men det er utrolig hvor dårlig forum-etikette enkelte har. Det er greit å være uenige men vær da voksen og fremstill deg litt mer profesjonelt og ikke som en sur og sta guttunge. 

Det er pinlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, BGB skrev:

Jeg har ikke vært medlem her lenge kontra de andre forumene jeg bruker men det er utrolig hvor dårlig forum-etikette enkelte har. Det er greit å være uenige men vær da voksen og fremstill deg litt mer profesjonelt og ikke som en sur og sta guttunge. 

Det er pinlig. 

Regner med denne var beregnet på meg!
Men, jeg er helt enig! Dro strikken litt lengere, for å se hva som skjedde.
Det viktigste for meg i denne tråden, er at desinformasjon ikke blir spredd.
Folk flest idag har mobilabb. med 1-3-4gb inkludert. Om folk som leser denne tråden oppdaterer systemet sitt via mobilen,
Så VIL dem oppleve ganske så høy faktura mnd etterpå... Da dem har overgått inkludert mengde med 22-25gb (Om dem har 3gb inkludert.) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BGB skrev:

Jeg har ikke vært medlem her lenge kontra de andre forumene jeg bruker men det er utrolig hvor dårlig forum-etikette enkelte har. Det er greit å være uenige men vær da voksen og fremstill deg litt mer profesjonel

Det du skriver her @BGB er nok noe vi alle burde tenke litt mer igjennom, det kan være enkelt å ta sin iver/frustrasjon/uenighet og la de få utløp på et tastatur.

Jeg lærte en ting for lenge siden, at en burde skrive sin oppriktige mening (men ikke publisere), ta en liten time-out og så komme tilbake til skjermen for å lese det en har skrevet etter noen minutter og se om en fremdeles vil stå for det en har skrevet........

Men i «diskusjonens hete» så kan det nok glippe litt for noen og enhver, så jeg skal ta med meg dine ord og tenke litt mer igjennom hvordan et innlegg/svar bør formuleres og ikke minst hvordan det kan tolkes.

Takk for en liten påminnelse, det er et meget godt tips @BGB :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  

GPS1.jpg

gps2.jpg

Endret av BorgeH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...