Gå til innhold
ScoutIII

Standard dekkstørrelse Scout


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger nye sommerdekk på min 2016 Octavia Scout. Den står nå montert på 225/45R18 (225/50R17 på vinter) og tenkte å kjøpe dette, men dekkforhandler mener at den skal ha 225/40 R18.

I vognkortet står det at det skal være 225/45 R18, men på vegvesen.no står det nå at den skal ha 225/45 R17 M+S. Dette er noe som har blitt endret i senere tid, da jeg vet med sikkerhet at det tidligere også der har stått at den skal ha 225/45 R18.

Slik jeg har forstått det, så har Scout en anelse større standard profil og bilen min, med 225/50 R17 på vinter og 225/45 R18 på sommer er korrekt? Videre så er speedometer kalibrert til denne størrelsen og hvis jeg går ned til 225/40R 18 så vil det bli feil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225/45R18 er 100% korrekt. Dekkforhandlere gjør ofte feil fordi de bare ser Octavia og ikke modellen Scout når de sjekker tabellene sine. 

225/40R18 går også og er innenfor lovlig verdi, men bilen blir lavere og du får litt avvik på speedometer - men ikke kritisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett begge to, Octavia Scout har 225/45-18" som standard dekkdimensjon. For min 2018 Octavia Scout så står det også i vognkortet/bil og hengerappen til Vegvesenet at dette er std. dekkdimensjon. 

Det kan du jo forandre litt på @ScoutIII innenfor +/÷ 5%, men da hadde jeg i hvertfall ikke gått ned i profil. Heller et lite trinn bredere dekk eller høyere profil om jeg skulle gjort en forandring, men jeg synes i grunnen at std dekkdimensjonen fungerer greit både sommer og vinter for min del 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...