Gå til innhold
Stardustsilver

Reservasjon ŠKODA VISION iV


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her på forumet har satt seg på reservasjonslisten til Skodas kommende familie elbil? Hvis dere har gjort det, hva kan føre til  at dere ikke gjennomfører bestillingen når bilen blir lansert? Hva kan dere klare dere uten, og hva må bilen ha av utstyr/ rekkevidde o.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et litt mer generelt svar med tanke på elbil for min del @Stardustsilver :) 

 

Nei, jeg har ikke satt meg på liste for Skoda Vision iV, og kommer heller ikke til å gjøre det (på lenge ennå). For min del så er ikke elbilene i nærheten av å være der de skal være før jeg vurderer en. Dvs de finnes, men; 

  • Pris (for få og for kostbare biler som kunne vært aktuelle)
  • Rekkevidde (den er for kort på de bilene som passer min økonomi)
  • Ladetid (det tar alt for lang tid for å lade opp til en brukbar rekkevidde)
  • Lastekapasitet (de bilene som kan passe mitt behov koster altfor mye)
  • Mangel på biler med tilhengerfeste (og de få som har det er for kostbare)
  • 4x4 (samme her, aktuelle biler er for kostbare)
  • Antall ladestasjoner (de er det altfor få av her jeg bor og kjører mest, og enda færre med god kapasitet på hurtiglading, det samme gjelder jo tilgjengelige biler i riktig prisklasse)

 

  • I tillegg så måtte jeg ha gjort ganske mye i boligen for å få kapasitet til flere strømuttak i sikringsskapet, og for å få en ekstra ladekurs/kabel ut av huset for å kunne lade hjemmefra, dette vil også koste ganske mange kroner. Dette er jo noe en må gjøre på sikt, for biler med fossilt brennstoff skal jo fases ut (dessverre).

 

Noe annet som er viktig er vel at de klarer å lage batterier av andre grunnstoff/materialer enn hva de gjør i dag, for her er det etter hva jeg har lest på andre forum ikke nok tilgjengelig for at det kan pågå i så mange år med dagens batteriers byggemåter og materialer.

Det med antall ladesteder og hurtiglading med høy effekt er det jo ikke bare å bygge ut heller, for det krever mye energi som det lokale strømnettet på langt nær er klar for å tåle. Mange steder går kabler og eksisterende nettstasjoner allerede opp mot 100% overlast. Så en ytterligere utvidelse her vil kreve at den lokale netteier faktisk bruker noen av pengene de tar inn i nettleie til å forsterke strømnettet og lar være å gi det i utbytte til aksjeeierne slik de har gjort i mange år. Mange steder vil kostnadene for en slik investering bli liggende på utbyggeren av laderene, og da vil de bli langt mer kostbare og det vil igjen gi høyere pris for lading. Jeg har jobbet med lokal infrastruktur på det sentrale østlandet siden 1987, så noe har jeg en ganske god oversikt over.

Nå er det vel heller ikke så mange elbiler som takler hurtiglading med høy ladeeffekt, der er det vel nesten bare Tesla som virkelig har dette tilgjengelig på enkelte modeller. En longrange modell fra Tesla som kanskje kunne vært den rette elbilen for de fleste av mine ønsker er rett og slett altfor kostbar for min økonomi.

 

Joda, jeg vet at en må omstille seg en del når en skal over til elbil, men foreløpig så er det for store og for mange kompromier som må til for at det skal være aktuelt for min del. Jeg er ikke i det hele tatt negativ til hverken elbiler eller ny teknologi, men for min del så har de foreløpig ikke kommet langt nok. Hvor langt de har kommet innen 2025 er jo ikke så godt å si, men at vi er klare for at alle nye biler da kun skal være elbiler (og muligens hydrogen?) har jeg ikke helt troen på, men det er fullt mulig at jeg bommer her. Det er jo det de tar sikte på, men så mye tror jeg ikke de får til på under 6 år, men igjen, det er kun mine tanker......

 

EDIT:

Om dette svaret var altfor off-topic i forhold til trådens tema @Marius eller @Core2Duo, så får dere bare flytte det over til en mer egnet kategori i en ny tråd f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superb lll skrev:

Det blir et litt mer generelt svar med tanke på elbil for min del @Stardustsilver :) 

 

Nei, jeg har ikke satt meg på liste for Skoda Vision iV, og kommer heller ikke til å gjøre det (på lenge ennå). For min del så er ikke elbilene i nærheten av å være der de skal være før jeg vurderer en. Dvs de finnes, men; 

  • Pris (for få og for kostbare biler som kunne vært aktuelle)
  • Rekkevidde (den er for kort på de bilene som passer min økonomi)
  • Ladetid (det tar alt for lang tid for å lade opp til en brukbar rekkevidde)
  • Lastekapasitet (de bilene som kan passe mitt behov koster altfor mye)
  • Mangel på biler med tilhengerfeste (og de få som har det er for kostbare)
  • 4x4 (samme her, aktuelle biler er for kostbare)
  • Antall ladestasjoner (de er det altfor få av her jeg bor og kjører mest, og enda færre med god kapasitet på hurtiglading, det samme gjelder jo tilgjengelige biler i riktig prisklasse)

 

  • I tillegg så måtte jeg ha gjort ganske mye i boligen for å få kapasitet til flere strømuttak i sikringsskapet, og for å få en ekstra ladekurs/kabel ut av huset for å kunne lade hjemmefra, dette vil også koste ganske mange kroner. Dette er jo noe en må gjøre på sikt, for biler med fossilt brennstoff skal jo fases ut (dessverre).

 

Noe annet som er viktig er vel at de klarer å lage batterier av andre grunnstoff/materialer enn hva de gjør i dag, for her er det etter hva jeg har lest på andre forum ikke nok tilgjengelig for at det kan pågå i så mange år med dagens batteriers byggemåter og materialer.

Det med antall ladesteder og hurtiglading med høy effekt er det jo ikke bare å bygge ut heller, for det krever mye energi som det lokale strømnettet på langt nær er klar for å tåle. Mange steder går kabler og eksisterende nettstasjoner allerede opp mot 100% overlast. Så en ytterligere utvidelse her vil kreve at den lokale netteier faktisk bruker noen av pengene de tar inn i nettleie til å forsterke strømnettet og lar være å gi det i utbytte til aksjeeierne slik de har gjort i mange år. Mange steder vil kostnadene for en slik investering bli liggende på utbyggeren av laderene, og da vil de bli langt mer kostbare og det vil igjen gi høyere pris for lading. Jeg har jobbet med lokal infrastruktur på det sentrale østlandet siden 1987, så noe har jeg en ganske god oversikt over.

Nå er det vel heller ikke så mange elbiler som takler hurtiglading med høy ladeeffekt, der er det vel nesten bare Tesla som virkelig har dette tilgjengelig på enkelte modeller. En longrange modell fra Tesla som kanskje kunne vært den rette elbilen for de fleste av mine ønsker er rett og slett altfor kostbar for min økonomi.

 

Joda, jeg vet at en må omstille seg en del når en skal over til elbil, men foreløpig så er det for store og for mange kompromier som må til for at det skal være aktuelt for min del. Jeg er ikke i det hele tatt negativ til hverken elbiler eller ny teknologi, men for min del så har de foreløpig ikke kommet langt nok. Hvor langt de har kommet innen 2025 er jo ikke så godt å si, men at vi er klare for at alle nye biler da kun skal være elbiler (og muligens hydrogen?) har jeg ikke helt troen på, men det er fullt mulig at jeg bommer her. Det er jo det de tar sikte på, men så mye tror jeg ikke de får til på under 6 år, men igjen, det er kun mine tanker......

 

EDIT:

Om dette svaret var altfor off-topic i forhold til trådens tema @Marius eller @Core2Duo, så får dere bare flytte det over til en mer egnet kategori i en ny tråd f.eks. 

Neida, lang innenfor :) Skal få opprettet egen kategori til Vision IV, så fort vi vet det endelige navnet på bilen også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper over å sitere innlegget ditt @Superb lll 😀Men mange gode tanker rundt elbil. Jeg står på ventelisten, da jeg uansett ser for meg å bytte ut min Octavia i slutten av 2020, og har elbil (Vision iV) som et av flere Skoda alternativ. Jeg la inn min reservasjon dagen etter de åpnet for dette og har "kønummer" 3716, så en viss interesse er det for denne kommende Skoda elbilen. Jeg kan enkelte dager kjøre 20- 30 mil i jobb, og andre dager kanskje bare 5 mil, så en forventet rekkevidde på minst 50 mil er et "krav". Nå er jo VisioniV også lovet med 4x4 og trolig med hengerfeste, det siste er også noe jeg må ha. Ryktene sier jo også at Suv utgaven kommer først, noe som også gir et håp om brukbar størrelse på bagasjerom i Skoda stil.

Antall ladestasjoner ser jeg ikke på som noe stort problem der jeg kjører mest, det kommer stadig flere, og med høyere kapasitet. Spørsmålet blir jo hvordan Vision iV blir utstyrt for hurtiglading f.eks sammenlignet med Audi e- tron. Hjemmelading har jeg allerede i garasjen, da kona kjører en snart 1 år gammel i3. Spørsmålet blir jo om vi da må begynne å diskutere hvem som skal ha prioritet på hjemmeladeren 😉

Grunnen til at jeg faktisk vurderer å gå fra Diesel til enda en elbil er mye pga erfaringen vi har med i3, men den er jo mest som en bybil. Håper VisioniV kan levere mye av det de lover i ferdig produksjonsmodell når den blir lansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som sagt så er jeg ikke negativ til å gå over til elbil på sikt jeg heller, men foreløpig så finnes det ingen som passer til mine behov, ønsker og ikke minst innenfor mitt budsjett. Skoda  Vision IV kan så absolutt bli et alternativ,  men blir det priser som Audi e-tron så treffer de i hvertfall ikke min lommebok.

Treffer de med prisen for en grei kjørelengde, 4x4 og muligheten for tilhengerfeste som omtrent en meget godt utstyrt Skoda Octavia 2,0/190 TSi, så ja mer enn gjerne, men frykter vel at en fort kan se opp mot prisene til en Skoda Kodiaq med 2,0/190hk TSi (eller mer), og da treffer de ikke min lommebok dessverre. Håper virkelig at jeg bommer her, men når en ser litt i retning av hva de andre bilmerkene med slike specs ligger på, så frykter jeg vel at Skoda Vision IV ikke blir en billig elbil.........

Dette sammen med en stor ombygging innvendig i eget hus for å bytte både sikringsskap i forhold der det er plassert, og ikke minst få en ladekurs ut av huset og bort til garasjen, så blir det dessverre også en høy kostnad for min del.

13 timer siden, Stardustsilver skrev:

Spørsmålet blir jo om vi da må begynne å diskutere hvem som skal ha prioritet på hjemmeladeren 😉

Den er enkel @Stardustsilver, happy wife = happy life, og da vet du allerede hvem som har førsteprioriteten der, hehe 😉

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempetrua på denne bilen og gleder meg til å få hendene på en demobil, blir nok en svært aktuell bil. Var nære på å kjøpe Tesla Model X 75D, noe vi hadde spart rundt 2k i mnd på - men 20-25 mil på vinteren er uakseptabel rekkevidde så vi droppet det.

Slik jeg har forstått det kommer Vision iV til å ligge på ca samme pris som Kodiaq/Superb, så et sted mellom 600-700k er absolutt innafor synes jeg.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BGB skrev:

Jeg har kjempetrua på denne bilen og gleder meg til å få hendene på en demobil, blir nok en svært aktuell bil. Var nære på å kjøpe Tesla Model X 75D, noe vi hadde spart rundt 2k i mnd på - men 20-25 mil på vinteren er uakseptabel rekkevidde så vi droppet det.

Slik jeg har forstått det kommer Vision iV til å ligge på ca samme pris som Kodiaq/Superb, så et sted mellom 600-700k er absolutt innafor synes jeg.

Ja bilen tror jeg også kommer til å bli meget bra, så gjenstår det jo å se hvilke endringer som evt blir gjort før konseptbilen blir en endelig produksjonsmodell til oss kundene.

Prismessig så er det vel der jeg også tror den vil bli @BGB, og selv om det egentlig ikke er så avskrekkende, så passer det dessverre ikke helt for min lommebok, ellers så hadde en Superb 2,0/272hk vært bestilt for lenge siden ;) Men i forhold til andre elbiler i nogenlunde samme sjiktet så tror jeg nok de treffer ganske godt med både bil og pris. Fasiten drøyer det vel kanskje dessverre en stund til før vi får se, jeg vet ikke om den er klar før årskiftet 19/20?

 

Har lest litt om Tesla 3, men den blir dessverre litt i minste laget for oss i noen år til, ellers så treffer den relativt bra når det gjelder rekkevidde, AWD og pris for vår del. Tilhengervekten den kan dra er også litt i minste laget for min del. Men mindre biler koster jo gjerne litt mindre naturligvis, så med en gang en ser mot Model S eller X, så havner de utenfor mitt budsjett dessverre.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner pris @Superb lll

Regnet du da total besparelse eller ser du kun på kostpris?

Feks når vi hadde Octavian som kostet ca 460-470k og bensin utgifter ville en Model X til 800k gjort vårt bilhold 2000kr billigere i måneden. Mange ser seg blind på kun kjøpspris, og tenker ikke total besparelse. Noe man burde gjøre, spesielt med en motor med så dårlig på forbruk som 1.8 TSI har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker kun om kjøpesum @BGB

Jeg har aldri hatt lån på en bil, og det hadde jeg egentlig ikke tenkt til å ha i fremtiden heller, men det er muligens noe en burde se litt annerledes på.........?

Jeg har muligheten til å komme meg opp mot 480-500k uten billån (med en gjeldfri bil i innbytte), og da har jeg bare driftskostnader å ta hensyn til. Helt enig i at en 1,8/180 TSi på en Octavia Scout er veldig langt unna billig i drivstoff, men jeg kjører ikke mer enn ca 15.000km i året.

Så jeg vil jo få langt høyere driftutgifter om jeg skal låne meg opp til en kjøpesum av bil til ca 700k, selv om den er vesentlig billigere å kjøre med, så vil det ta flere år før jeg har spart inn 200k + lånerenter.........  Skal jeg låne penger til bil, så må jeg også foreta justeringer av boliglånet, slik at jeg betaler mindre i mnd der, for å kunne bruke det mnd. beløpet til billån. 

Egenkapitalen jeg har kommer av overtid, litt arv og noen få oppsparte midler når en mnd har litt lavere totale utgifter. Overtid er jo noe som kommer i bølger og ikke noe en kan basere seg på fast. Når arv er brukt opp, så er den brukt opp. 

Hva som da vil lønne seg vet jeg ikke, men jeg tror ikke at å låne mer penger vil gi meg lavere mnd utgifter, selv om en elbil er billigere å kjøre med en den bilen jeg har i dag er..........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom ganske mange av postene i FB innlegget ang. reservasjon av Vision IV nå, og ser at det er noen som har vært på tur og sett konseptbilen som har fått antydet noe rundt 550.000,- for den mest vellutstyrte utgaven. Andre skriver noe rundt 500.000,-

Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, men det er jo lov å håpe at de ikke bommer så mye med dette :) 

Da er det absolutt et alternativ for meg også :) 

Ellers så har jeg lest noen «spådommer» (for å kalle det det) i dag om at når vi kommer nærmere 2025 så vil det være opp mot 200 forskjellige elbil alternativer og velge i mellom, så et alternativ for oss alle er det nok tilgjengelig på sikt :) 

EDIT:

I løpet av 2 år så ser det ut til at det kan være så mange som 100 elbiler tilgjengelig.

https://www.tu.no/artikler/om-to-ar-har-du-nesten-100-rene-elbiler-a-velge-mellom/470017

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Superb lll skrev:

Ellers så har jeg lest noen «spådommer» (for å kalle det det) i dag om at når vi kommer nærmere 2025 så vil det være opp mot 200.000 forskjellige elbil alternativer og velge i mellom, så et alternativ for oss alle er det nok tilgjengelig på sikt

 

Tror du har en null eller tre for mye, det er omlag 1700-2000 modeller (totalt el, diesel, bensin, png etc) pr nå.

200k modeller på 5,5 år høres ikke litt realistisk ut en gang 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Superb lll skrev:

Hehe, det var noen nuller for mye der ja, 200 er tallet det skulle stå @BGB :) 

Takk for korreksjonen, har rettet opp i innlegget mitt nå :) 

Det høres absolutt realistisk ut, og jeg håper det skjer. Da blir prisene presset ned over hele fjøla. Sånn som det er nå koster det ALT for mye for en fullverdig familiebil med rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, BGB skrev:

Det høres absolutt realistisk ut, og jeg håper det skjer. Da blir prisene presset ned over hele fjøla. Sånn som det er nå koster det ALT for mye for en fullverdig familiebil med rekkevidde. 

Ja jeg håper også virkelig at dette er en realitet, for det er vel egentlig bare Tesla (model S og X), Audi e-tron og Jaguar i pace som gir det meste av dette. Og de koster jo absolutt sine kroner, og vel så det. 

Spørs jo bare hva regjeringen (enten den sittende eller en evt neste) vil gjøre med forskjellige avgifter for elbiler, vi «etternølere» kan kanskje komme litt for seint på banen til at vi får billige elbiler og/eller kan få med oss noen av de andre «sponsede» fordelene. Gratis parkering/redusert park.avgift på enkelte plasser, kjøring i enkelte kollektivfelt (med visse restriksjoner i noen av dem), redusert avgift i bomringene og avgiftsfritak for kjøp av bilen er det vel kanskje tidsspørsmål før enten forsvinner eller i beste fall reduseres gradvis nedover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...