Gå til innhold
Heyyeh

Full stopp før giring frå framover til revers med DSG?


Anbefalte innlegg

Fikk en kommentar fra en bekjent av en annen i dag som har litt erfaring med DSG-kasser i jobben sin. Vet ikke hva slags merke det var. Ham hadde sagt at en burde vente til bilen står helt i ro før en girer fra D til R og omvendt. Litt trill er det gjerne på bilen når jeg girer over, men det er rett før den stopper. 

Er det noe i dette en bør være klar over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal gjøre alt helt riktig så burde man strengt tatt gjøre det på alle girkasser, det er jo klutsjen som får litt ekstra å jobbe med. 

Nå er jo DSG kassene egentlig manuelle girkasser styrt av elektronikk og hydraulikk,  disse tåler mer enn konvensjonelle automatkasser. 

Jeg også har alltid litt bevegelse i bilen når jeg setter bilen i revers, det har jeg gjort med mange forskjellige biler med DSG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ideelle verden så står bilen alltid helt stille når man skifter mellom forover og revers gear i alle biler. Det tannhjulet inni gearkassen som gjør at bilen går bakover, roterer motsatt veg av de andre (for at bilen skal gå bakover.... 😀)

Selv om det heter at DSG-kassene er automatisk styrte manuelle gearkasser, så er det en vesentlig forskjell: "alle" tannhjulene er mekanisk i inngrep hele tiden, men er frakoblet med clutcher (litt forenklet sagt). Så når du triller forover med DSG og setter spaken i R så slurer clutchen inntil bilen står helt stille. Det er kanskje dette som er bekymringen fra mekanikeren. Men i en DSG-kasse er det alltid litt forsinkelse før revers kobler inn.

I en vanlig manuell gearkasse løper tannhjulet for revers uten inngrep inntil gearspaken fysisk settes i R (igjen, det går motsatt veg enn de andre). Prøver du å sette gearspaken i R når bilen triller fremover får du en forferdelig raping, tannhjulene roterer hver sin veg og tennene rasper mekanisk over hverandre, uten å gå i inngrep. Du vil ikke fysisk klare å legge inn revers før bilen står 100% i ro (jo forresten, du KAN klare å få lagt inn revers med litt fremoverbevegelse, men da låses drivhjulene og du får en kjempebelastning på disse tannhjulene).

Huff, dette var kanskje ikke så godt forklart og muligens vil en DSG-ekspert arrestere meg for feil eller ullen forklaring. DSG er  tysk ingeniørkunst, og er avanserte greier. Vanskelig å sette seg 100% inn i, og forklare. 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sjåføren skrev:

DSG er  tysk ingeniørkunst

Såvidt jeg vet er DSG utviklet av BorgWarner som er et amerikansk selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BGB skrev:

Såvidt jeg vet er DSG utviklet av BorgWarner som er et amerikansk selskap. 

Ok. BorgWarner er et svært amerikansk multinasjonalt konsern, som utviklet Dual Tronic gearkassen. VAG produserer denne på lisens. Hvordan dette kommersielt foregår, på hvilke fabrikker og hvordan produktutviklingen skjer, vet jeg ikke. VAG har iallefall døpt den om til DSG (DirektSchalt-Getriebe) og har nok en finger med i spillet.

EDIT: Forresten, det er litt uklart for meg hvordan DSG-kassen faktisk kobler inn revers. Det er ikke lett å se på de skissene jeg har kommet over, og jeg har ikke sett det beskrevet noe sted, så her er jeg på tynn is..... En clutch er til odde gear og en til like gear forover, så hvor revers kommer inn er ubeskrevet.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kan ikke helt skjønne hva evt. besparelse er på å skifte gir før bilen har stoppet. Høres ut som en uvane som kanskje og kanskje ikke kan bli kostbar. Gjør du dette på en manuell, koster det litt ekstra hver gang. Ikke urimelig å tenke seg at det gjør det på en DSG også. Anbefaler omlegging av vaner :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, BorgeH skrev:

Høres mest ut som mishandling av girkasse og en dårlig uvane.

Nå snakker jeg om svært sakte bevegelse i bilen. Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Dette har jeg diskutert med fagteknikere på området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, BGB skrev:

Nå snakker jeg om svært sakte bevegelse i bilen. Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Dette har jeg diskutert med fagteknikere på området. 

Er det ikke enklere å bruke ting slik det skal brukes enn å spekulere mye på hvordan man kan bruke det på en annen måte? Det gir overhode ingen mening å tvinge ting til å endre retning i fart. Et lite trykk på bremsen, så stopper bilen helt, veldig enkelt. Men det er din bil, så du kan selvsagt bruke den akkurat som du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BGB skrev:

Det er mye mer påkjenning for klutsjene å ta løs i en bratt bakke. 

Det er en meget stor påkjenning på DSG kassa ja, så når jeg parkerer i bratte bakker, så stopper jeg bilen helt opp, trekker til brekket og så setter jeg DSG kassa i park. Da er ikke belastningen på girkassa, hverken når bilen står rolig parkert eller når den skal frigjøres før kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er en meget stor påkjenning på DSG kassa ja, så når jeg parkerer i bratte bakker, så stopper jeg bilen helt opp, trekker til brekket og så setter jeg DSG kassa i park. Da er ikke belastningen på girkassa, hverken når bilen står rolig parkert eller når den skal frigjøres før kjøring.

Du har helt rett angående dette, bilen skal aldri hvile på girkassen.

Men det var ikke det jeg siktet til, når man tar løs fra stillestående i en bakke (ved kø feks) er spennet i girkassen og på kløtsjene mye sterkere enn ved å trille forover i >1 km/t og sette bilen i revers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...