Gå til innhold
RuneT

Rattstilling


Anbefalte innlegg

Opplever at rattet er en tanke skeivt mot venstre på rette strekninger, der hjørnet på rattet flykter med hjørnet på rattstammen på det værste. Har hatt bilen inne for justering 3 ganger, men føler det framdeles ikkje blir heilt beint. Er usikker på om det er hellingen på veibanen som gjere at ein må "kompensere" på rattutslaget. Har originale hjul og dekkdimensjon (235/50/19) og bilen har vore sånn siden den var ny. 

Opplever fleire dette eller er rattet snorbeint? Eg er veldig nøye på dette, og når ein først har lagt merke til da så er da vansleleg å la være. 

20190719_174602.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så har jeg vel aldri tittet på hvordan rattet treffer i forhold til rattstammen når jeg kjører rett frem, men jeg legger fort merke til om rattet er skjevt i forhold til «senterpunktet» (for å kalle det det) når jeg kjører rett frem.

Har det vært slik helt siden bilen var ny, eller er det noe som har kommet etter hvert @RuneT?

Hva er det verkstedet har forsøkt å rette på så langt da @RuneT, er det rattet, er det dekselet til rattstammen/begge deler, eller forstillingsdetaljer? Og hva sier verkstedet, etter at de har forsøkt å rette på dette? For når de har forsøkt seg 3 ganger på å rette dette, så er det vel noe de ikke er fornøyd med her de også vil jeg tro.......?

Om rattet ser rett ut når du kjører rett frem i forhold til «senterpunktet», så kan det muligens være selve dekselet til rattstammen som er skjevt i forhold til rattet og ikke motsatt.........?

 

Jeg vet veldig godt hvordan det er når en merker at noe ikke er slik en selv mener at det skal være, for det er heller ikke noe jeg klarer å la være når jeg først har blitt klar over det og da «irriterer» det meg, uansett hva det gjelder. For min del så har det vel vært mest ulyder i form av vibrasjon og/eller skranglelyder som har irritert meg mest på tidligere biler, men det er jo også vanskelige å gjøre noe med, for lyder har en lei tendens til å forplante seg i andre deler i bil....... 

 

Men jeg har også hatt nogenlunde samme problem som du beskriver her her @RuneT, for på en av bilene jeg har hatt tidligere så klarte de aldri å rette inn rattet 100%, det ble en ørliten feil i forhold til «senterpunktet» en av veiene uansett hva de gjorde. Der var det to små «tannkranser» (etter hva de forklarte meg) som skulle legge seg inn mot hverandre, som ga for store utslag om det flyttet rattet bare en «tann». Det ble tatt alle mulige sjekker og kontroller av både rattstammen, tannstag, forstilling, etc, og alt var bra, men likevel så klarte de aldri å få dette helt riktig. De forsøkte også å bytte ratt for å se om det ville hjelpe, men resultatet ble det samme. Nå er dette noe verkstedet forklarte på den aktuelle bilen det gjaldt, jeg har ikke kunnskaper om hvordan ratt/rattstamme blir «koblet sammen», jeg vet at det er en mutter i senter av rattet, men hva rattet skal sette seg fast mot i rattstammen har jeg aldr sett med egne øyne, mulig det er forskjeller her fra bil til bil også for alt jeg vet? 

Teleskopleddet til rattstammen ble også byttet, men selve rattstammen tror jeg aldri de gjorde noe med etter hva jeg husker, men det er minst 10-12 biler og over 20 år siden, så alle detaljene er ikke like klare enda for å si det slik........... ;) 

Det ble i hvert fall aldri bra på den bilen så lenge jeg hadde den, og der gjorde verkstedet også ganske mange forsøk uten å lykkes........

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro at ikke bare er jeg som er latterlig nøye på dette - faktisk er det noe som virkelig plager meg når det skjer.

Vår forrige Octavia III hadde mye trøbbel og reklamasjoner og måtte ha flere firehjulskontroller. Hver gang klarte ikke forhandler å få det riktig, så jeg dro med meg fagtekniker ut på testrunde og og han justerte da rattstilling på en annen måte og det ble perfekt. Husker ikke helt hva det var men det var noe i forstilling som han justerte få mm og da endret rattet seg. Heldigvis var rattet helt riktig i vår nye Kodiaq.

Men for ordens skyld, helling i veien, vei kvalitet, dekk, dekktrykk og lignende spiller også inn. Jeg ser også nå at jeg av og til må kompensere for diverse ting på rette strekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode svar! 

Eg er nok latterleg nøye og burde sikkert vore undersøkt, men enn så lenge har eg sluppe unna dei i dei kvite frakkane🤣

Dei har prøvd å justere rattet ja, og det ser ikkje ut som da er nokon av dekslene som er skeive. Eg trur no sist gong så flyttar dei sjølve rattet eit hakk. Eg ser da på "eikene" på rattet når da er skeivt, og då kjeme dei hjørnene øve eins som eit mål på kor skeivt da er. Da er ikkje mykje, men da er nok, og i mine auger skal eit ratt være perfekt på ein ny bil. 

Lufttrykket er sjekka mange gonger, så da er ikkje da. Eg har lagt meg øve i andre kjørefelt også, og då blir faktisk rattet skeivt andre vegen, altså mot senter av vegen. Kan da rett og slett være kurven på vegbanen som gjere dette? Min gamle Discovery 3 derimot med 240 000 km på nakken var snorbein på rattet, så derfor er eg litt betenkt no. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er da aldri feil å være nøye @RuneT 🙂 

Men hvor mye som kan gjøres for å utbedre dette er kanskje noe helt annet, når rattstillingen forandrer seg etter hvert som du bytter kjørefelt (altså hvilken vei vegen heller), så virker det ikke helt som en "kvikk-fix" (uten at jeg har fasiten).

Kan jo på en måte virke som det er litt "dødgang" i styringen på din bil som gjør at rattet kommer litt ut av senter når du skal holde bilen rett i et kjørefelt som heller den ene eller andre veien. Om det er noe som kan gjøres med det vet jeg ikke, vet jo heller ikke om det er korrekt det jeg skrev her uten å ha prøvet det selv, mulig det er noe som kan strammes til? Men jeg regner med at dette er synspunkter og erfaringer du allerede har delt med ditt verksted slik at de har flest mulig opplysninger/detaljer å jobbe med?

Du svarte ikke på om bilen har vært slik siden den var ny, eller det har blitt slik etter hvert som den er kjørt med?

Bare et lite tilleggsspørsmål, kan det være noen som har kjørt i et hull i vegbanen eller over en litt høy kantstein med bilen din? Spør fordi det fort da kan være noe som har blitt skjevt/forskjøvet i enten forstilling og/eller en felg f.eks. Det kan kanskje ha skjedd uten at noen har informert deg om det, jeg er som nevnt bare litt nysgjerrig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vore sidan bilen var ny, og styringen verkar svært tight og fin ellers. Eg har funne tilsvarande saker på engelske forum, så da er nok ikkje heilt ukjent dette for Skoda. 

Eg trur ikkje da er nokon som har vore uheldig med bilen, i såfall må da være dei som har frakta bilen til og frå ifm. biltransporten frå Tsjekkia. 

Da spørs nok om eg må ta turen innom igjen og forklare dei ein gong til at dei er ikkje nøye nok med justeringen😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...