Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Rattstilling

Recommended Posts

Opplever at rattet er en tanke skeivt mot venstre på rette strekninger, der hjørnet på rattet flykter med hjørnet på rattstammen på det værste. Har hatt bilen inne for justering 3 ganger, men føler det framdeles ikkje blir heilt beint. Er usikker på om det er hellingen på veibanen som gjere at ein må "kompensere" på rattutslaget. Har originale hjul og dekkdimensjon (235/50/19) og bilen har vore sånn siden den var ny. 

Opplever fleire dette eller er rattet snorbeint? Eg er veldig nøye på dette, og når ein først har lagt merke til da så er da vansleleg å la være. 

20190719_174602.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt ærlig så har jeg vel aldri tittet på hvordan rattet treffer i forhold til rattstammen når jeg kjører rett frem, men jeg legger fort merke til om rattet er skjevt i forhold til «senterpunktet» (for å kalle det det) når jeg kjører rett frem.

Har det vært slik helt siden bilen var ny, eller er det noe som har kommet etter hvert @RuneT?

Hva er det verkstedet har forsøkt å rette på så langt da @RuneT, er det rattet, er det dekselet til rattstammen/begge deler, eller forstillingsdetaljer? Og hva sier verkstedet, etter at de har forsøkt å rette på dette? For når de har forsøkt seg 3 ganger på å rette dette, så er det vel noe de ikke er fornøyd med her de også vil jeg tro.......?

Om rattet ser rett ut når du kjører rett frem i forhold til «senterpunktet», så kan det muligens være selve dekselet til rattstammen som er skjevt i forhold til rattet og ikke motsatt.........?

 

Jeg vet veldig godt hvordan det er når en merker at noe ikke er slik en selv mener at det skal være, for det er heller ikke noe jeg klarer å la være når jeg først har blitt klar over det og da «irriterer» det meg, uansett hva det gjelder. For min del så har det vel vært mest ulyder i form av vibrasjon og/eller skranglelyder som har irritert meg mest på tidligere biler, men det er jo også vanskelige å gjøre noe med, for lyder har en lei tendens til å forplante seg i andre deler i bil....... 

 

Men jeg har også hatt nogenlunde samme problem som du beskriver her her @RuneT, for på en av bilene jeg har hatt tidligere så klarte de aldri å rette inn rattet 100%, det ble en ørliten feil i forhold til «senterpunktet» en av veiene uansett hva de gjorde. Der var det to små «tannkranser» (etter hva de forklarte meg) som skulle legge seg inn mot hverandre, som ga for store utslag om det flyttet rattet bare en «tann». Det ble tatt alle mulige sjekker og kontroller av både rattstammen, tannstag, forstilling, etc, og alt var bra, men likevel så klarte de aldri å få dette helt riktig. De forsøkte også å bytte ratt for å se om det ville hjelpe, men resultatet ble det samme. Nå er dette noe verkstedet forklarte på den aktuelle bilen det gjaldt, jeg har ikke kunnskaper om hvordan ratt/rattstamme blir «koblet sammen», jeg vet at det er en mutter i senter av rattet, men hva rattet skal sette seg fast mot i rattstammen har jeg aldr sett med egne øyne, mulig det er forskjeller her fra bil til bil også for alt jeg vet? 

Teleskopleddet til rattstammen ble også byttet, men selve rattstammen tror jeg aldri de gjorde noe med etter hva jeg husker, men det er minst 10-12 biler og over 20 år siden, så alle detaljene er ikke like klare enda for å si det slik........... ;) 

Det ble i hvert fall aldri bra på den bilen så lenge jeg hadde den, og der gjorde verkstedet også ganske mange forsøk uten å lykkes........

Edited by Superb lll
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morro at ikke bare er jeg som er latterlig nøye på dette - faktisk er det noe som virkelig plager meg når det skjer.

Vår forrige Octavia III hadde mye trøbbel og reklamasjoner og måtte ha flere firehjulskontroller. Hver gang klarte ikke forhandler å få det riktig, så jeg dro med meg fagtekniker ut på testrunde og og han justerte da rattstilling på en annen måte og det ble perfekt. Husker ikke helt hva det var men det var noe i forstilling som han justerte få mm og da endret rattet seg. Heldigvis var rattet helt riktig i vår nye Kodiaq.

Men for ordens skyld, helling i veien, vei kvalitet, dekk, dekktrykk og lignende spiller også inn. Jeg ser også nå at jeg av og til må kompensere for diverse ting på rette strekker.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange takk for gode svar! 

Eg er nok latterleg nøye og burde sikkert vore undersøkt, men enn så lenge har eg sluppe unna dei i dei kvite frakkane🤣

Dei har prøvd å justere rattet ja, og det ser ikkje ut som da er nokon av dekslene som er skeive. Eg trur no sist gong så flyttar dei sjølve rattet eit hakk. Eg ser da på "eikene" på rattet når da er skeivt, og då kjeme dei hjørnene øve eins som eit mål på kor skeivt da er. Da er ikkje mykje, men da er nok, og i mine auger skal eit ratt være perfekt på ein ny bil. 

Lufttrykket er sjekka mange gonger, så da er ikkje da. Eg har lagt meg øve i andre kjørefelt også, og då blir faktisk rattet skeivt andre vegen, altså mot senter av vegen. Kan da rett og slett være kurven på vegbanen som gjere dette? Min gamle Discovery 3 derimot med 240 000 km på nakken var snorbein på rattet, så derfor er eg litt betenkt no. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, det er da aldri feil å være nøye @RuneT 🙂 

Men hvor mye som kan gjøres for å utbedre dette er kanskje noe helt annet, når rattstillingen forandrer seg etter hvert som du bytter kjørefelt (altså hvilken vei vegen heller), så virker det ikke helt som en "kvikk-fix" (uten at jeg har fasiten).

Kan jo på en måte virke som det er litt "dødgang" i styringen på din bil som gjør at rattet kommer litt ut av senter når du skal holde bilen rett i et kjørefelt som heller den ene eller andre veien. Om det er noe som kan gjøres med det vet jeg ikke, vet jo heller ikke om det er korrekt det jeg skrev her uten å ha prøvet det selv, mulig det er noe som kan strammes til? Men jeg regner med at dette er synspunkter og erfaringer du allerede har delt med ditt verksted slik at de har flest mulig opplysninger/detaljer å jobbe med?

Du svarte ikke på om bilen har vært slik siden den var ny, eller det har blitt slik etter hvert som den er kjørt med?

Bare et lite tilleggsspørsmål, kan det være noen som har kjørt i et hull i vegbanen eller over en litt høy kantstein med bilen din? Spør fordi det fort da kan være noe som har blitt skjevt/forskjøvet i enten forstilling og/eller en felg f.eks. Det kan kanskje ha skjedd uten at noen har informert deg om det, jeg er som nevnt bare litt nysgjerrig 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette har vore sidan bilen var ny, og styringen verkar svært tight og fin ellers. Eg har funne tilsvarande saker på engelske forum, så da er nok ikkje heilt ukjent dette for Skoda. 

Eg trur ikkje da er nokon som har vore uheldig med bilen, i såfall må da være dei som har frakta bilen til og frå ifm. biltransporten frå Tsjekkia. 

Da spørs nok om eg må ta turen innom igjen og forklare dei ein gong til at dei er ikkje nøye nok med justeringen😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Kan eg bare bestille ett datasim å bytte ut det jeg har da? Trudde dette var ekstrautstyr 
    • Tusen takk @Core2Duo og @Superb lll! Joda, det er digg med ny bil. Mange nye ting å finne ut av og sette seg inn i. Og masse nye inntrykk! Finne ut av komfort, støybilde, kjøreegenskaper og innstillinger..... Veldig kjekt med virtuelt dashbord. Men hvordsn finne en favoritt,  uten å kjøre av vegen? Og hvilke muligheter finnes for egen tilpasning? Og hvordan virker lane assistent, hvilke muligheter har navigasjonssystemet? Alt dette er nytt for meg, og jeg skjønner at det vil ta litt tid ja. Happy days! Men, er det noen som kan fortelle meg: går det an at datamaskinen klarer å huske at jeg vil ha "INDIVIDUELL" kjøremodus? Den stiller seg tilbake til NORMAL hver gang motoren stoppes! Jeg har til og med kjøpt personalisering av kjøremodus med 3 nøkler for å være sikker på at en nøkkel kan programerrs til mkne preferanser. Men jeg har ikke fått det til enda. Tips mottas! Styringen er alt for lett i NORMAL, alt for vinglete. Må kjøre i SPORT for å få bilen til "å sette seg skikkelig". Sånn var det med Octavia' n også, men den husket innstillingenen neste gang jeg startet motoren. 
    • Da er saken løst. Gikk litt fort i svingene når de ble satt på, så hadde klart kunststykket å sette de feil vei..🙈 Nå er de montert korrekt og uling/pipingen er borte.👍 Takboks neste nå!
    • Gratulerer med ny bil @Sjåføren, dette ser veldig bra ut   Ja det er vel bare å ta frem instruksjonsboka og sette seg godt til rette i bilen og begynne å prøve seg frem, så finner du ut av det meste etterhvert. Noe er det nesten best at en finner ut selv også, for da setter det seg gjerne litt mer i fingrene enn om en bare skal få tips/forslag.   Dere må jo kjøres inn litt sammen for det er ikke bare bilen som trenger det, en sjåfør trenger også litt tid for å finne seg til rette og gjøre de riktige innstillingene til det meste, og det er heller ikke gjort på 1 - 2 - 3. Jeg har nå hatt min Superb i rett over 6 uker og har kjørt 5,200km med den, og først nå begynner det meste å stemme med hvordan jeg vil ha de fleste innstillingene på det meste. Alt fra digitalt instrument panel, Canton anlegg, kjøremodus, etc, må en gjøre seg kjent med og foreta en del småjusteringer før det er slik en virkelig vil ha det, men helt utlært på alt sammen er jeg heller ikke enda, hehe   Lykke til @Sjåføren og kos deg med den nye bilen din, for nybil følelsen går dessverre fortere over enn det skulle ønske, men trivselsfaktoren derimot er fremdeles meget høy hos meg også   Fikk dessverre den første steinspruten i fangeren i fronten på min bil i helgen, det er like surt hver eneste gang når en oppdager dem, men det er dessverre helt umulig å unngå.........  
    • Gratulerer så mye! Ja, det er mye å sette seg inn i, og slikt i en ny bil. Det skal være enkelt, bare man gjør det riktig. Jeg hadde selv noen slike erfaringer med Superben jeg har nå, knota og sleit med diverse funksjoner, men bare jeg trykka på de rette knappene, satt det som et skudd.  Håper du får tid til litt nybilkos etterhvert, det er jo slikt som hører med når man har hentet seg ny bil!  
    • Vurderer drop off på Octavia'n og Fabia'n. Fordeler/ulemper? Kjør diskusjon 😎
    • Da er bilen hentet. 😁 Fredag etter arbeidstid ble bilen overlevert for at vi skulle få helga til å bli kjent med bilen. Og det har jo selvfølgelig vært den helga med alskens andre gjøremål.... Det ble en ilddåp, fra utstillingshallen og rett ut i megadritvær! Så nybilkosen har vært litt redusert! Men jeg har jo fått en god del  inntrykk likevel. Nydelig farge, jeg er kjempefornøyd med farge og design! Rød Sportline er bare SÅ rå, passer utrolig godt på Karoq, den blir så utrolig mye finere.... Deilige, gode seter, sitter som støpt. Herlig å sette seg inn i bilen, og ikke NEDI. Det begynte med problemer med å få sensoren til bakluka til å reagere på sveip med foten (men med litt øvelse på teknikken, så åpner den seg så fint så) . Kjører pent ut av salgslokalet og akselererer ut på hovedveien. Sjokkerende motorlyd! Høres ut som en rakklekakklende gammel diesel under akselerasjon! 😮 Det var så skuffende at jeg hadde lyst til å snu på direkten og kjøre tilbake og få igjen gamlebilen.... Men det var bare å fortsette, måtte på flyplassen for å hente datteren. Det er visst "sound generator", og den høres! Heldigvis kan den justeres, så nå er det  en  nytelse, Karoq er bedre lyddempet enn gamlebilen, mindre hjulstøy. Og den 7-trinns gearkassen er MYE bedre enn 6-trinns kassen på gamlebilen. Motoren virker frisk og responsiv, selv om jeg har bare kjørt den pent og rolig foreløpig. Det er mange nye innstilinger å sette seg inn i. Foreløpig har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal få bilen til å huske f.eks at jeg vil ha Sport-innstilling på styringen, normal er alt for lett etter min smak. Foreløpig går alt tilbake til "Normal" setting når motoren stoppes. Samme med Auto-brems. Men der skal være mulig å programmere mange funksjoner inn mot nøklene. Jeg finner vel ut av det etterhvert.  Jeg har også funnet ut at full Led belysning foran er utrolig bra! Veldig godt lys, og hovedlysene lyser der de skal. Langt behagligere å kjøre i mørke og regn. Og varme i rattet: nydelig! Så godt å ha når kalde, valne fingre skal styre bilen etter å ha vært å fortøyd båten for storm i blæst og regn.... 👍👍.  Dette lover veldig bra.  Jeg tror jeg og Karoq'en skal bli riktig så gode venner etterhvert som vi lærer hverandre å kjenne! Flere inntrykk kommer etterhvert! 
    • Takk for svar. Hvis du har mulighet til å ta et bilde en dag som viser plassering av stativet (fortrinnsvis uten boks..) så hadde jo det vært tipp topp. 
    • Har akkurat samme stativ, men ingen uling/piping. Ihvertfall ikke under 140km/t. Gjelder med og uten skiboks. ( Thule motion xt alpine).  Hadde litt uling over 100km/t, men endret litt på plasseringen av stativ/boks, slik at stativet ligger helt klink inntil boksen i forkant av sporet, og da ble det borte.  Skal du ha  boks på aeroXene, så må du mest sannsynlig ha T-track Adapter for å unngå kontakt med taket. Med glasstak har du ikke noe valg, svjv.   
    • Hei. Har kjøpt meg Whispbar aero x til min Kodiaq. Disse skal liksom være så lydløse.. Men det uler og piper som bare det fra 60km/t og oppover. Har forsøkt å plassere de forskjellige steder på railsene, men bråker uansett. Er det noen som har en løsning på dette?
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...