Gå til innhold
1,4 tfsi octavia

Chippe


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer og få chippet min 1,4 tfsi octavia 2016 modell. Er dette noe som denne motoren og bilen burde takle bra? Den har gått 54000 km. Eventuelt har noen andre her inne erfaringer med å ha gjort dette før? 

Mvh fredrik Ormstad 

Endret av 1,4 tfsi octavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken girkasse er det på denne bilen?

Om du har en DSG 7 kasse, så er den begrenset av et dreiemoment på 250nm, og den motoren du har her har enten 240 -eller 250nm allerede, så dette vil jeg nok ikke anbefale. Det i tillegg til at nybilgarantien (såfremt du har fulgt servicer) mest sannsynlig også vil forsvinne.

Min forrige bil Superb 2016 1,8/180hk hadde den nevnte DSG 7 kassen, og i stedet for å gi bilen en kraftigere DSG kasse, så valgte Skoda og nedtune/begrense dreiemomentet fra 320nm og ned til 250nm, fordi DSG kassa ikke tåler mer.

Joda jeg vet at det kan legges inn ny sw på DSG kassa, og i tillegg momentbegrensninger til girkassa, men med noe som nesten er helt på grensen (på papiret) av hva det tåler/er garantert for, så hadde i hvert fall ikke jeg tunet/chippet/trimmet eller hva en nå vil gjøre  i det hele tatt.

Det vil kunne gi deg en litt mer frisk bil en stund mest sannsynlig, før det kanskje vil koste betydelig mer enn det smaker. Her hadde jeg nok tatt veien om en annen bil med større motor fra fabrikk, enn å trimme en liten motor og strekke grensene enda lenger for DSG kassa, såfremt at du har DSG 7 kasse da?

En trimming hadde jeg nok heller lagt i en motor som har et bedre utgangspunkt enn dette, altså en større motor slik som 1,8/2,0, ikke en 1,4, samt at den har en bedre DSG kasse enn hva DSG 7 er, men det er nå bare min personlige mening.........

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det @1,4 tfsi octavia 🙂

Men jeg har jo ikke fasiten på hva andre bør/skal gjøre, det var kun et velment råd  basert på hva jeg har lest og  jeg har sett av begrensninger på egne bilers tekniske spesifikasjoner. 

Det kan som sagt legges inn momentbegrensninger i sw til  DSG kassa, men jeg synes du er altfor nærme maks belastning på DSG 7 kassa allerede.

Er vel ikke helt der hvor jeg ville vært villig til å ofre nybilgarantien heller jeg for min del, men der er jeg nok betydelig mer pinglete og forsiktig enn de fleste andre.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...