Gå til innhold
Espen

Columbus uten SIM


Anbefalte innlegg

Jeg har Superb 2017 med Columbus uten SIK -kort mulighet.

Jeg ser i innstillingene at jeg har WLAN og noe som heter Hotspot. 

Jeg kan koble meg opp på hjemmenettverket mitt når jeg står parkert inntil huset. 

Kan jeg oppdatere kart o.l på denne måten?

Hva er det godt for at jeg kan koble meg opp på nettverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du når tak i nettverket fra bilen så får du bilen online og kan oppdatere kart. Du kan bruke en mobiltelefon som hotspot og dele internett med bilen.

Hotspot på skjermen i bilen er når bilen er online så kan den dele nett videre med andre brukere.

Med online bil får du forskjellige ting som nedlasting av oppdateringer, nyheter, vær osv osv. 

Forøvrig finnes det en original dongle med sim-slot du kan plugge i en av bilens USB om du vil ha eget sim til bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trenger jeg nok å få inn med t-skje, @BGB

18 timer siden, BGB skrev:

Hvis du når tak i nettverket fra bilen så får du bilen online og kan oppdatere kart

Jeg fikk bilen online ved hjelp av mobiltelefonen min. I innstillingene på C (Columbus) så er det WLAN - og der koblet jeg til nettverket fra delt internett på telefonen.

I innstillingene på C, på systeminfo, så er det en mulighet til oppdatering, men når jeg trykker der så søker den og sier at den ikke finner noen oppdateringer. Det virker som den leter i CD/SD-kort inngangene.

Hvordan får jeg oppdatert?

18 timer siden, BGB skrev:

Hotspot på skjermen i bilen er når bilen er online så kan den dele nett videre med andre brukere.

Dette får jeg jo ikke gjort, eller er det noe poeng, da bilen må stå utenfor huset for å være pålogget hjemmenettverket. Dersom jeg er ute og kjører og har koblet bilen på iPhonen så kan andre logge seg på bilen, men da kan de jo kanskje heller koble seg på min tlf, uten å gå igjennom noe som kanskje vil redusere datahastighet...?

18 timer siden, BGB skrev:

Med online bil får du forskjellige ting som nedlasting av oppdateringer, nyheter, vær osv osv. 

Hvordan får jeg gjort dette ved å bruke iPhone som nettverkskilde? Hvor på C finner jeg dette?

 

18 timer siden, BGB skrev:

Forøvrig finnes det en original dongle med sim-slot du kan plugge i en av bilens USB om du vil ha eget sim til bilen. 

Er det noe slikt? https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=468 

Jeg har lastet ned en APP som heter MySKODA, og der kommer det opp bensinmåler, kjørte kilometer og batteri bl.a.

Jeg har også lastet opp SkodaConnect, men når jeg skal laste inn VIN-nummeret så får jeg beskjed om at bilen ikke støtter SkodaConnect.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen skrev:

I innstillingene på C, på systeminfo, så er det en mulighet til oppdatering, men når jeg trykker der så søker den og sier at den ikke finner noen oppdateringer. Det virker som den leter i CD/SD-kort inngangene.

Hvordan får jeg oppdatert?

Er bilen online skal du få to valg når du ser etter oppdateringer, oppdater fra minnekort eller online oppdatering. Men dette fungerer jo naturligvis kun om bilen er online.

6 timer siden, Espen skrev:

Dette får jeg jo ikke gjort, eller er det noe poeng, da bilen må stå utenfor huset for å være pålogget hjemmenettverket. Dersom jeg er ute og kjører og har koblet bilen på iPhonen så kan andre logge seg på bilen, men da kan de jo kanskje heller koble seg på min tlf, uten å gå igjennom noe som kanskje vil redusere datahastighet...?

Dette er vel kanskje ment om man har et data-sim i bilen, da kan du dele nett med de som ikke har det.

6 timer siden, Espen skrev:

Hvordan får jeg gjort dette ved å bruke iPhone som nettverkskilde? Hvor på C finner jeg dette?

Deler du nett med bilen skal den jo være online, da skal du kunne lese nyheter osv.

Har du denne logoen på siden av klokken? Er den globusen rød er den ikke online.

351549632_Skjermbilde2019-07-24kl_17_00_34.png.a6bc060026bc2b79779c8c3ab2bac0f8.png

6 timer siden, Espen skrev:

Er det noe slikt? https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=468 

Jeg har lastet ned en APP som heter MySKODA, og der kommer det opp bensinmåler, kjørte kilometer og batteri bl.a.

Jeg har også lastet opp SkodaConnect, men når jeg skal laste inn VIN-nummeret så får jeg beskjed om at bilen ikke støtter SkodaConnect.

Skoda Connect er en tjeneste som er gratis 1 eller 2 år, husker ikke helt - etter det må du betale. Nå vet jeg ikke hvor gammel bilen din er eller om den i det hele tatt støtter Skoda Connect. Prøvde MySkoda før i dag men virker ikke som den kobler seg til bilen. Men i Skoda Connect appen får man rekkevidde, status, kart, parkeringsinfo, systemsjekk, tut & blink osv osv.

Mener det skal finnes en Skoda dongle som kan kobles i en av bilens usb kontakter for å få sim funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger inn VIN i skoda-connect app, og får beskjed om at den ikke er støttet, så vil jeg anta bilen er "for gammel" ... Du skriver 2017 modell... Er den produsert i 2016?

Usikker på om disse kan oppdatere kart "On the fly" d.v.s over wifi osv. Ved å koble bilen opp til nett, får du også en annen interessant funksjon. Det er trafikkdata. Oppdaterte trafikkdata på kartet ditt. 

Stengte veier, kø osv osv. Fungert meget bra for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius skrev:

Er den produsert i 2016?

Ja, det er den. Det er nok en av de første 2017 modellene, men skal det egentlig ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen skrev:

Ja, det er den. Det er nok en av de første 2017 modellene, men skal det egentlig ha noe å si?

Ja det har noe å si, er bilen produsert uten Skoda (care) connect tjenesten, så vil det heller ikke være mulig å benytte seg av Skoda connect appen.

Jeg bestilte bilen med Care connect, og det er en tjeneste som er gratis det første året, men som en må betale for etter det første året. Jeg har akkurat betalt for et år til og det kostet 479,- Dette er et innebygget sim-kort som ikke benyttes til noe annet, og betaler en ikke videre, så får en heller ikke f.eks. fjernbetjent webastoen, tilgang til bilens data, etc.

Dette ble tilgjengelige til de fleste modellene i løpet av 2017/18, men for Octavia så ble det visstnok ikke tilgjengelig før FL (2018) utgaven ble levert i løpet av  2017. For Superb så tror jeg heller ikke de første bilene som ble levert med care connect av 2017 modeller kunne fjernstyre webasto, for jeg har lest noen spørsmål om det kunne ettermonteres, men jeg er litt usikker på om det spørsmålet hadde en direkte tilknytning til care connect tjenesten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forvirrende for meg...

@Superb lll som dunevner så tror heller ikke jeg st Connect er mulig på min bil. 

Jeg har heller ikke denne lille jordkloden som @BGB nevner. 

Derimot så har jeg et wifi-tegn, og når C er stilt inn på CarPlay så er det 4G symbol under klokka på venstre side.

Det at det ikke er Connect er én ting, men hvorfor er muligheten til å koble C på nett der? Hva er godt for det? Hva har Skoda tenkt at det skal brukes til? Jeg skjønner ikke hvordan det kan brukes til å laste opp ny programvare eller kart.

Dette med været o.l. som du nevner @BGB, hvor ser jeg alt dette?

Trafikkdata som du snakker om @Marius Jeg ser at jeg har et eget ikon som heter trafikk i Meny på C, og der kom det opp noen varsler. Går jeg da inn på GPS på C  og zoomer skikkelig ut, så ser jeg de samme varslene. Det er jo et bra tips. Det er vel slik Google Maps fungerer på CarPlay også...? Google Maps er godt oppdatert synes jeg.  Kjekt for de med Androide telefon også, da, som ikke har anledning til MirrorLink.

9A6BEFE5-9F40-4775-A1B5-3344F95C61A7.jpeg

DAD7261E-C507-4680-B00C-97D56BCB104E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker Carplay på anlegget, så trenger du ikke være koblet opp med wifi f.eks. d.v.s om du bruker google maps.
Det er nok noe alla den samme dataen på NAVI som med google maps :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Marius skrev:

trenger du ikke være koblet opp med wifi f.eks. d.v.s om du bruker google maps.

Nei, jeg vet. Det er på telefonen dette foregår. Deretter blir det overført til C-skjermen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Espen skrev:

Dette med været o.l. som du nevner @BGB, hvor ser jeg alt dette?

 

Hos meg ligger det under hovedmenyen, men jeg har den nyeste versjonen av Columbus. Jeg tror nok at bilen din er for gammel for disse funksjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei. Jeg er ny her og kjøpte min Superb for 1 uke siden. 

Jeg prøver å koble til telefonen min til WLAN i bilen, men bilen finner ikke telefonen. 

Det kommer opp mange nettverk ( naboene sine hjemmeruter) men ikke min telefon. 

Er det noen kjente problemer med Iphone 12 med siste software ios 16.3 ?

Jordkloden er rød. jeg får koblet til Bluetooth telefon og jeg kan koble til "Skoda nettverk" men ikke dele internett med bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et skudd i blinde.....

Du må lage et såkalt Hotspot (delt nettverk) på din telefon.

Dette skal da bilen kunne "se" og koble seg til. Mobildata vil da brukes via telefon.

Er dette din fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...