Gå til innhold
Core2Duo

Skal ha service - hva skal gjøres?!


Anbefalte innlegg

Når noen spør om hva som skal gjøres på service, så er det gjerne folk som ikke enda har tatt turen til sin lokale forhandler og spurt, men isteden spurt på nettet for å se om noen der vet imellomtiden. 

Slik er det ikke med meg, her sliter tilsynelatende Møller/Skoda virkelig selv med å vite hva som skal gjøres, virker det som. 

Finnes det noe som helst en serviceplan man kan laste ned eller slikt, for å se hva som virkelig skal gjøres med bilen, til en hver tid, så man selv vet hva som skal gjøres, til hvilken tid? 

 

Her er saken:

Min Superb varsler nå om at den har lyst på en inspeksjonservice. Jeg er jo litt prisbevist, og jeg vet at det gjerne kan skille noen kroner, selv mellom forskjellige Møller-forhandlere, så jeg sender alltid avgårde forespørsler hos mine nærmeste Skoda-forhandlere, også fordi jeg ikke har noe spesielt tilknytning (enda), til mine nærmeste forhandlere. 

Jeg har nå 3 tilbud liggende, alle forskjellige tilbud. 

 

  • TILBUD 1:
  1. Inspeksjon
  2. Utvidet service omfang

Her vil jeg si jeg fikk det jeg forventet av et tilbud. Punkt nummer 2 må jeg visst ha med, da kilometerstanden min er der den er. 

 

  • TILBUD 2:
  1. Inspeksjon - skal utføres nå.
  2. Utvidet service omfang - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  3. Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter - skal skiftes/utføres 2019-02 ved 60.000km
  4. Tilleggsarbeid: Skifte DSG-olje - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  5. Tilleggsarbeid: Skifte tennplugger - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km

Her har altså denne forhandleren satt opp, ifølge de, en 60.000km-service, da det kun er 2-3 måneder til jeg må inn og ha dette(?) Her gir hverken dato eller km-stand meg noe som helst. Som dere ser, så står det skrevet både dato og km. Men hvorfor står det f.eks 2019-10 på min bil? Min bil er jo registrert 2017-02. Skal DSG-olje skiftes etter enten 60.000km eller 2 år og 8 måneder? Det gir ingen mening i det hele tatt. Jeg legger til at alt dette tilleggsarbeide var for meg valgfritt å gjøre nå, eller om visstnok 2-3 måneder. Men da varslet jo ikke bilen, og jeg måtte passe på dette selv. 

 

  • TILBUD 3:
  1. Inspeksjon
  2. Utvidet service omfang
  3. Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift

Bremsevæskeskift allerede? Hvorfor det? Slår jeg opp i instruksjonsboka, står det klart og tydelig at første skift er etter 3 år. Det er også klistret en service-lapp i bilen etter sist jeg var på service, der Skoda-forhandleren har krysset av for "Bremsevæskeservice", og at det skal gjøres 02/2020 (altså etter 3 år).

 

Km.stand på bilen: 54.000 km - Registrert 02/2017.

 

Så ja, jeg sitter og klør meg litt i hodet. Hva er det som skal gjøres, og hvorfor er ikke noen Skoda-forhandlere samstemte? Og er det virkelig sånn at diverse tilleggsarbeide som ikke bilen varsler om (bilen varsler jo bare oljeskift og inspeksjon), at man selv må passe på at alt det andre blir gjort til den tiden det skal gjøres? Jeg var i den forfatning at når jeg skulle ha oljeservice ved rundt 60.000 km, at det var da alt det andre også skulle gjøres, som f.eks skifte av DSG-olje? Altså, en såkalt "storservice". 

Hva er deres erfaring på området? Jeg vet ikke, man må kanskje få tilbud fra flere forhandlere for å merke dette? Spør man bare en forhandler, stoler man jo selvfølgelig på den forhandleren man bruker fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal ha 60k service, enkelt og greit. Om ikke en offisiell forhandler vet hva det innebærer er det et rødt flagg.

Viktige punkt er inspeksjon og oljeskifte - både på motor og DSG samt Haldex når bilen evt har 4x4.

Endret av Gjest
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Core2Duo skrev:
  • TILBUD 2:
  1. Inspeksjon - skal utføres nå.
  2. Utvidet service omfang - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  3. Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter - skal skiftes/utføres 2019-02 ved 60.000km
  4. Tilleggsarbeid: Skifte DSG-olje - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km
  5. Tilleggsarbeid: Skifte tennplugger - skal skiftes/utføres 2019-10 ved 60.000km

Her har altså denne forhandleren satt opp, ifølge de, en 60.000km-service, da det kun er 2-3 måneder til jeg må inn og ha dette(?) Her gir hverken dato eller km-stand meg noe som helst. Som dere ser, så står det skrevet både dato og km. Men hvorfor står det f.eks 2019-10 på min bil? Min bil er jo registrert 2017-02. Skal DSG-olje skiftes etter enten 60.000km eller 2 år og 8 måneder? Det gir ingen mening i det hele tatt.

Dette tror jeg har med når du hadde din forrige service @Core2Duo, altså at det enten treffer med tiden eller km i oktober mnd dette året, kan det stemme?

At pollenfilteret ditt skulle ha vært skiftet i februar 2019 stemmer jo med at da var bilen din 2 år.

Dette er virkelig en av ulempene med et digitalt servicehefte og variable serviceintervaller, en får ikke fulgt skikkelig med selv. Noe går på tid (uavhengig av km), noe går på enten tid eller km (avhengig av hva som inntreffer først) og noe er km avhengig, og noe av dette varsler heller ikke bilen i fra om, så da må en følge litt med selv. Men når en ikke har noe informasjon i form av et servicehefte, så er det jo heller ikke lett å ha kontrollen her. Jeg fikk min forhandler til å sende meg på mail en oversikt over når de forskjellige tingene skulle utføres, så har jeg i hvert fall et utg.pkt. Det gjorde jeg for både min 2016 Superb og min 2018 Octavia, bilen jeg nå har kjøpt har jeg jo ikke hentet enda, så den har jeg ikke spurt om denne informasjonen til enda heller. Ikke er den registrert og lagt inn i systemet ennå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årvåkenhet fra bileier er absolutt nødvendig. Det med variabelt serviceintervall, inspeksjonsservicer og nødvendig vedlikehold er vanskelig å forholde seg til og det er absolutt verdt å bruke sunn fornuft oppi det hele. Jeg var litt uheldig en periode der bilen varslet on inspeksjonsservice og like etterpå ble det "krav" om oljeskift. Nå bor jeg supernært forhandleren min, så det var ikke noe ulempe for meg å ha bilen inne to ganger. Men disse kunne vært samkjørt og forhandleren kunne nullstilt telleverket for variabelt intervall.

Men bremsevæskeskift var vel litt tidlig på din bil. Bremsevæsken holder normalt fint 2-3 år. Bremsevæskeinspeksjon ville jeg tro var en kontroll av væskenivå og kokepunkt, men dette ville jeg spurt nærmere om. Ingen vits å skifte unødig....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, BGB skrev:

Bilen skal ha 60k service, enkelt og greit. Om ikke en offisiell forhandler vet hva det innebærer er det et rødt flagg.

Viktige punkt er inspeksjon og oljeskifte - både på motor og DSG samt Haldex når bilen evt har 4x4.

Om det er riktig at jeg skal ha 60.000 km service, så er det jo eventuelt bare 1 av 3 som vet dette, noe jeg syntes er litt betenkelig. Vet du eventuelt hvordan service-intervallene blir regnet ut? Som jeg nevnte, hvorfor skal jeg bytte DSG-olje på 54.000 km/2 år 8 mnd? Jeg trudde det var 60.000 km/3 år. :) Jeg syntes det er litt merkelige intervaller i tilfelle, men selvfølgelig, det kan da skyldes noe jeg ikke er klar over. 

 

13 minutter siden, Superb lll skrev:

 Dette tror jeg har med når du hadde din forrige service @Core2Duo, altså at det enten treffer med tiden eller km i oktober mnd dette året, kan det stemme?

At pollenfilteret ditt skulle ha vært skiftet i februar 2019 stemmer jo med at da var bilen din 2 år.

Nei, det stemmer ikke. Etter hva jeg kan se hadde jeg Inspeksjon + pollenfilter 07/2018 og oljeservice 01/2019. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Core2Duo skrev:

Som jeg nevnte, hvorfor skal jeg bytte DSG-olje på 54.000 km/2 år 8 mnd? Jeg trudde det var 60.000 km/3 år.

Fordi det er ikke firkantet som nøyaktig km og tid.

Feks vår forrige Octavia ba om inspeksjon, det var enda 5 mnd til bytte av olje og bremsevæske men jeg tok det naturligvis samtidig i stedet for å levere bilen inn flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Sjåføren skrev:

Årvåkenhet fra bileier er absolutt nødvendig. Det med variabelt serviceintervall, inspeksjonsservicer og nødvendig vedlikehold er vanskelig å forholde seg til og det er absolutt verdt å bruke sunn fornuft oppi det hele. Jeg var litt uheldig en periode der bilen varslet on inspeksjonsservice og like etterpå ble det "krav" om oljeskift. Nå bor jeg supernært forhandleren min, så det var ikke noe ulempe for meg å ha bilen inne to ganger. Men disse kunne vært samkjørt og forhandleren kunne nullstilt telleverket for variabelt intervall.

Men bremsevæskeskift var vel litt tidlig på din bil. Bremsevæsken holder normalt fint 2-3 år. Bremsevæskeinspeksjon ville jeg tro var en kontroll av væskenivå og kokepunkt, men dette ville jeg spurt nærmere om. Ingen vits å skifte unødig....

Dette er absolutt viktig som du skriver @BGB for det er så mange variabler og mye å ta hensyn til at det er vanskelig å følge opp. Det er også veldig synd at det kan komme ting veldig tett uten at det blir oppdaget av (hverken bil eller) forhandler, fordi bilen ikke har kommet dit at den varsler riktig enda.

Bremsevæske skift er etter 3 år, helt uavhengig av kjørelengde. Tennplugger for bensinmotorer er både tids og km avhengig av hva som skjer først 5år/90.000km. Og slike variabler er det for flere ting, så det enkleste etter min mening er å ta en tur til forhandler og få de til å gi oss en oversikt. Det fikk jeg som nevnt til både Superben (2016) og til Octaviaen, og da skilte det litt på dem naturlig nok, fordi Superb hverken hadde oljefylt DSG eller 4x4.

Jeg skal hente en oversikt til den nye Superben også, men den må først registreres i deres system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, BGB skrev:

Fordi det er ikke firkantet som nøyaktig km og tid.

Jeg hadde det i tankene at det kunne være det. 

Har hatt i tankene å bytte til fast oljeservice, altså hver 15.000 km/1 år, selvfølgelig spesielt med tanke på motoren. Hadde det vært en idè å gjøre dette ved 60.000 km, så man kanskje får "penset" seg inn i en litt mer stabil servicemodell? Da får man jo oljeservice på 60.000, 75.000, 90.000 osv osv, og det er jo gjerne også da disse tilleggsarbeidene tilfaller. (DSG ved 60.000 km/3 år, pollenfilter hver 60.000 km/2 år osv..) 

Jeg når ca. 60.000 km når bilen er 3 år, så da ser jeg for meg at jeg får med meg alle tilleggsarbeidene når jeg skal ha det, ikke minst at det blir lettere og følge med. :)  Da må jo bilen inn en gang i året uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til å ha service og oljeskift ved fast km.stand i stedet til bilen jeg har i dag, og det kommer jeg også til å gjøre på den jeg har kjøpt nå.

Da blir det oljeskift ved hver 15.000km og service ved hver 30.000km, slik at det blir byttet olje/oljefilter 1 gang i året.

Det vil komme noe inne i blant dette også, men da er det mye enklere å ha kontroll på dette selv. Samt å snakke med verkstedet og få en oversikt på når forskjellige ting skal gjøres 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...