Gå til innhold
Superb lll

Vinterdeksel til øvre og nedre grill


Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny bil, og er litt nysgjerrig på enkelte ting, siden dette er en dieselbil.

Jeg titter litt på nettsidene til SuperSkoda og til GytisAutek, og da kom jeg over disse to dekslene som skal hjelpe til med å få opp temperaturen raskere vinterstid, fordi det ikke kommer så mye kald luft inn i motorrommet. Er det noen som har erfaring med noe slikt?

Øvre,

https://www.gytisautek.no/skoda-superb-2015-vinterdeksel-ovre

Nedre,

https://www.gytisautek.no/skoda-superb-2015-vinterdeksel-nedre

 

Tenker at de kan være effektive når det virkelig er kaldt ute, men er det nødvendig tro? For bilen leveres jo med Webasto som også kan benyttes som kjørevarmer, selv om det helst bør unngåes på korte turer, for å unngå soting av brennkammeret og sirkulasjonspumpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere bruke disse, er et godt alternativ for å få opp driftstemp fortere som igjen er bra for dieselmotorene - TDI sliter jo ikke med kjøling akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BGB skrev:

Har sett flere bruke disse, er et godt alternativ for å få opp driftstemp fortere som igjen er bra for dieselmotorene - TDI sliter jo ikke med kjøling akkurat.

Det er helt sant @BGB, mangel på kjøling er ikke den største utfordringen vinterstid med en dieselmotor. Jeg bruker ikke noe slikt i grillen(e) på min VW Transporter som jeg har som arbeidsbil og den blir relativt fort varm, men der er webastoen konstant i drift som kjørevarmer i tillegg til at jeg også aktiverer webasto en stund før jeg kjører på jobb. Men den bilen kjører jeg jo mye med når den først er i bruk, så der er det aldri en utfordring med at webasto kan sote igjen.

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid.

Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...