Gå til innhold
odin

ryggelys ikkje vil fungere på skoda fabia 2011 1,4 bens


Anbefalte innlegg

Ryggelysbryteren sitter på en av sidene til girkassa.

Men jeg ville nok startet med litt annen feilsøking først, start med det enkleste uten at jeg vet hvor omfattende jobb du har gjort så langt. Forsøk å pusse kontaktene og bytt sikring, eller mål med et multimeter slik at du vet at sikringen din er hel, det samme gjør du med både pære og pæreholder ved ryggelyset. Bytt til en pære du vet virker (med riktig wattstyrke slika t den ikke ryker da selvfølgelig).

Om ikke det hjelper noe så ville jeg startet med det enkleste så ville jeg målt om det faktisk er spenning i lampeholderen til ryggelyset. La tenningen stå på, sett bilen i revers og mål så om du har spenning i pæreholderen med et voltmeter/multimeter. Har du det, så er det feil på lyspæra. Har du ikke spenning i pæreholderen, så ville jeg målt ved sikringen på begge sider av sikringen. Enkelte sikringer kan se hele ut ut at en ser at tråden har røket, det samme kan også gjelde for lyspære i noen tilfeller. Evt se om det kan være en liten bryter under mansjetten til girspaken, som kan ha kommet litt ut av stilling f.eks. Om du ikke har spenning ved sikringen heller så ville jeg målt ved ryggelysbryteren på siden av girkassa (du må du under bilen).

Om du evt har spenning ved sikringen, men ikke ved pæreholderen til ryggelyset, så vil det mest sannsynlig være et ledningsbrudd et eller annet sted.

Dette er litt generelt skrevet, fordi jeg ikke vet hvor mye av dette du har gjort, på hvilken måte du har forsøkt forskjellige ting, eller hvilke måleinstrumenter du har tilgjengelig om du har målt noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...