Gå til innhold
Superb lll

Deksel over startbatteri


Anbefalte innlegg

Tittet litt igjennom noen bilder jeg hadde fra min forrige Superb (2016), og da så jeg at jeg hadde et deksel eller rettere sagt en filteske som startbatteriet var pakket inn i, mest sannsynlig for å beskytte batteripolene for søle og sprut, selv om det var litt åpent i enden mot oss.

20190809_140157.thumb.jpg.c9d88b999443362517280a253e0017d5.jpg

Men når jeg ser på min nye Superb så er batteriet helt åpent, 

20190809_105814.thumb.jpg.7e12071123758dc9191fe778a8165853.jpg

Om det er forskjell på bensin -og dieselmotorene her vet jeg ikke, men er det noen som vet hvorfor det er fjernet ?

Kan vel tenke meg at det kanskje ikke beskyttet som planlagt, men kan muligens være at det kunne være kortslutningsfare elns når det var vått, noe er det helt sikkert ettersom det er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ser at andre har kommentert at der er fjernet på superb også (På facebook)
Usikker på grunnen, har det på min Octavia.
Detter er vel noe som har eksistert i ganske så mange år på VAG biler...
Om det blir strømførende er jeg usikker på... Da jeg også har beskyttelse oppå + polen... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det i den gruppen der jeg også, men det kom heller aldri frem noen årsak der. Jeg hadde også det lille dekselet over plusspolen på batteriet jeg også på den forrige Superben. :) 

På Octaviaen jeg byttet inn for noen dager siden, må jeg faktisk helt ærlig si at det la jeg aldri merke til om det var der eller ikke. Den var litt flau kjenner jeg på nå......

Det skal gjerne en del til for at noe blir ledende selv om det blir gjennomvått, så det er nok ikke grunnen, og med det lille dekselet over plusspolen så blir det jo egentlig nesten umulig at det skal kortslutte noe. Men da står en vel kun igjen med et par løsninger (uten fasit selvfølgelig), og det er at det enten er helt unødvendig og/eller at det er en mulighet til å spare noen kroner pr bil. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sjåføren skrev:

Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk".

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

20 minutter siden, Sjåføren skrev:

Edit:  Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Det kunne det jo selvfølgelig ha vært noe i, men når en ser på åpningen som er i toppen her, så vil det kunne trekke inn mye kulde ved kjøring i kaldt vær her, men på sidene av batteriet så vil muligens denne filtesken isolere litt bedre enn den plastikkboksen batteriet står i i dag, selv om det mest sannsynlig er helt marginale forskjeller.

Om det er dette systemet på Superb vet jeg ikke @Sjåføren, men om det er det så gir det jo litt mer mening at denne filtesken er fjernet, nettopp for å få mer kjøling til batteriet. :) 

Skal ikke si det 100% sikkert..  Men, er nesten sikker :P På at Octavian min har et slik regenererings system, som lader batteriet... Har lest og hørt om det før jeg kjøpte bilen. Må Google litt, tror jeg! :)

Da fant jeg hos Skoda Følgende:

 

Sitat
Gjenvinning av bremseenergi

 

Hva skjer når det gjenvinnes energi? Kinetisk energi omdannes til anvendelig strøm, som lagres i batteriet eller brukes av elektriske systemer. Under motorbremsing leverer dynamoen strøm til forbrukere i bilen og lader batteriet. Dette sparer drivstoff som ellers ville blitt brukt til disse oppgavene.

Dette er jeg ganske sikker på at stod på hjemmesiden til Skoda Norge, før jeg bestilte Octavian i 2017 ... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må nok ha stått på hjemmesiden deres, for jeg har fremdeles brosjyren jeg hentet før jeg bestilte Octavia våren 2018, og det er ikke nevnt med et ord der. Så da var det den teknologien på Octaviaen jeg byttet inn i forrige uke også vil jeg tro, siden det var en 2018 modell. 🙂

Fant dog et bilde av motoren i brosjyren til Octavia, og her er det en bensinmotor det er bilde av, og det er ingen tvil om at også her er batteriet pakket inn. Men jeg finner ikke noe info om når brosjyren er trykket opp, vet bare at jeg fikk den hos forhandler Mars 2018.

20190811_013522.thumb.jpg.4e95afd126b117352e94fbc0731e098f.jpg

Har også brosjyren fra Superb jeg kjøpte nå i sommer, men heller ikke der er denne regenereringsteknologien nevnt med et eneste ord, og bilde av motoren der viser også et batteri som er pakket inn, hvilket det ikke lenger er for Superb sin del i hvert fall.

EDIT: 

Men i den nye digitale brosjyren for Superb 2020, så står det om denne regenereringsteknologien  @Marius 🙂

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Merkelig at dem ikke inkluderer slikt over alt, med noe mer informasjon osv.

Men, jeg har funnet ut at det er endel av Start-Stopp systemet. 
Jeg hentet ut informasjon direkte fra Skoda i CZ engang i tiden på bilen min.
I dette dokumentet så står dette: "Start-stop system with regenerative braking"

Husker ikke linken hvor jeg hentet det ut nå, men legger ut dokumentet jeg hentet ut, skal se om jeg finner ut hvor også.

Octavia utstyr.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Er enig med deg i at det er litt lite informasjon om enkelte ting, ikke står slike ting i utstyrslistene, ikke står det i instruksjonsboka, ikke står det i brosjyrene heller, finne rkun en liten notis om det langt inne i en digital brosjyre, dvs om en finner punktet om tekniske data......

Ja ser det står som punkt nr 100 i dette dokumentet du la ved @Marius :) 

Hadde vært veldig interessant å se hvor du har hentet det i fra, for det kunne jeg også tenkt meg og ha til min egen bil :) 

Hei,

Fant ut nå..

https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do

Må registrere egen bruker... Så, må det betales en sum for å hente ut informasjonen. Men, til gjengjeld får du tilgang til ganske nøyaktig samme informasjon som Møller har tilgang til :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link @Marius :) 

Har fått hentet ut hele «serviceprogrammet» til den nye bilen fra verkstedet også, bare for å være litt forberedt på hva som kommer fremover til de forskjellige kjørelengder og tidsintervaller. Det var en ganske omfattende liste egentlig, så jeg gleder meg vel ikke akkurat til at det meste «klaffer samtidig», det tror jeg kan bli en kostbar affære, men en må jo ta vare på bilen også når en først har kjøpt seg bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...