Gå til innhold
TheStig

Klokke går altfor fort. Octavia 2019.


Anbefalte innlegg

Fikk en helt ny Octavia 2.0 TDI 150 L&K for noen uker siden. Siden den gang har den stått parkert med noe som trakk strøm, for når jeg skulle starte den i dag var batteriet helt tomt.

Ladet opp og fikk start. Hadde forventet et juletre av feilmeldinger, men til min store overraskelse var det ingen feilmeldinger å spore.

Etter en tids kjøring ble jeg oppmerksom på at klokken viste 12.00, og der stod den. Selv etter ca. en time viste den fremdeles 12.00. Da jeg stoppet gikk jeg inn i innstillinger og stilte inn riktig dato og tidspunkt, men da gikk plutselig klokken berserk.

Hvert minutt går unna på ca. et halv sekund, en time tar altså ca. 30 sekunder. Har gjenopprettet fabrikkinnstillingene på infoteinment-systemet men feilen vedvarer.

Noen som har opplevd noe lignende, evnt. vet om en enkel måte å fikse dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheStig skrev:

Fikk en helt ny Octavia 2.0 TDI 150 L&K for noen uker siden. Siden den gang har den stått parkert med noe som trakk strøm, for når jeg skulle starte den i dag var batteriet helt tomt.

Ladet opp og fikk start. Hadde forventet et juletre av feilmeldinger, men til min store overraskelse var det ingen feilmeldinger å spore.

Etter en tids kjøring ble jeg oppmerksom på at klokken viste 12.00, og der stod den. Selv etter ca. en time viste den fremdeles 12.00. Da jeg stoppet gikk jeg inn i innstillinger og stilte inn riktig dato og tidspunkt, men da gikk plutselig klokken berserk.

Hvert minutt går unna på ca. et halv sekund, en time tar altså ca. 30 sekunder. Har gjenopprettet fabrikkinnstillingene på infoteinment-systemet men feilen vedvarer.

Noen som har opplevd noe lignende, evnt. vet om en enkel måte å fikse dette på?

For det første... Gratulerer med ny bil :) 

Det høres jo ut som det er noe merkelig med bilen din.... Usikker på hva!
Men, hvor mange uker stod den stille? 3-4-5-6 ? Om det er f.eks 6 uker.. Så, kan det jo tenkes at det er naturlig.
Klokken din har jeg aldri hørt om... (Får med meg ganske så mye på Facebook grupper osv) ...
Så, jeg ville nok tatt kontakt med forhandler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil ja :) 

Som @Marius skriver så er det bare å ta kontakt med forhandler, så ordner de det. Jeg leser til stadighet at enkelte kobler i fra minuspolen på batteriet, og lar det være frakoblet i noen minutter og så kobler de det på igjen, for det da enkelte ting resette seg, men jeg synes vel ikke helt at det er veien å gå på en helt ny bil.

I tillegg til det @Marius spør deg om angående hvor mange uker bilen har stått stille, så husk også på at den kan ha stått stille i mange uker før du fikk bilen. For den produseres og testes på fabrikken, så blir bilen parkert på et stort fabrikkområde før den skal med toget til Tyskland/Bremehaven, og bare her kan det fort være 3-4 uker om en er litt uheldig. 

Så skal den vente på ledig ferge fra Bremerhaven og til Bekkelagskaia i Oslo det kan ta borti en ukes tid om en igjen er uheldig, hvor det igjen er noen dager/uke venting før den fraktes med bil til den lokale forhandler. Så kommer det jo litt an på hvor i Norge bilen skal og hvor fort forhandler klargjør bilen og leverer den ut til kunden.

Her er det jo bare start/stopp, og tenningen kan stå på en del for klargjøring hos forhandler og instruksjonen av bilen til kunden, så det kan ha gått noen uker bare før du fikk bilen, og når den i tillegg har stått en stund etter at du fikk bilen også, så er det nok ikke så rart at den var tom for strøm.

 Men klokka i bilen din skulle jo uansett ikke fungere slik den gjør i bilen din, det er som sagt bare å ta en tur til forhandler så ordner de det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...