Gå til innhold
SinMB

Kjøp av Octavia 2015-2017


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har idag en Octavia 08 modell som begynner å slites ut. Vi er derfor på utkikk etter en  "ny" bruktbil. Kikker fremdeles på Octavia men litt nyere utgave.

Sett for oss en del 15 modeller, og prøvd en 1,6 110HK greenline diesel. 

Er det noen som har innspill ang motor? Vurderer veldig 4x4, og også manuell gir. Ang motor så finnes de jo i flere varianter, men jeg er ikke veldig kjent med alle utgavene så ønsker innspill fra forumets brukere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @SinMB :) 

Her er det jo flere ting som spiller en vesentlig rolle etter min mening,

  • Hvor dere bor og kjører mest (tenker diesel forbud i Oslo og kanskje i flere store byer etterhvert?)
  • Hvilken type kjøring dere har for det meste (mye småkjøring og/eller langkjøring)?
  • Kjøring med fullastet bil og evt tilhenger

Et diesel forbud kan gjøre enkelte betenkte, og kan gjøre det til et dårlig valg med diesel.

Har dere mye småkjøring slik at motoren ikke blir kjørt varm, så kan det ha noen uheldige effekter på DPF (diesel partikkel filter) som kan tettes. At EGR ventilen soter/kokser igjen, dobbeltmasse svinghjul må byttes.

Dette er ikke noe som skjer med alle dieselbiler selvfølgelig, men det kan forekomme om motoren ikke blir kjørt varm. Selv har jeg en VW Caddy arb.bil som kun blir brukt til småkjøring og motoren blir nesten aldri varm.  Her har jeg allerede fått 3 varsler om et tett DPF, og at bilen bør kjøres på et høyere turtall over en tid (noen kilometere) slik at DPF kan «brennes rent». Den bilen er knappe 2 år og har kun kjørt ca 28.000km.

Et annet minus med mye småkjøring og diesel er at det blir lite varme i kupeen.

Men det er jo store fordeler med en diesel om en har mye kjøring, og har med seg mye i bilen. For en diesel har som oftest et merkbart høyere dreiemoment enn en bensinmotor og et vesentlig lavere forbruk, spesielt om en skal ha med seg en del i bilen og har mye småkjøring.

For meg personlig så er det uaktuelt med en dieselmotor i privatbilen, for det passer ikke mitt kjøremønster med mye småkjøring.

Men er ting så bare positivt med en bensinmotor, nei det er ikke det. Forbruket er som sagt gjerne høyere og de har gjerne  et svakere dreiemoment. Noen unntak finnes det når det gjelder dreiemoment, men da koster det gjerne deretter også og i tillegg så blir det gjerne større motorer som har et høyere forbruk.

 

Så litt om hvilket kjøremønster du/dere har, hvor dere kjører for det meste, årlig kjørelengde, etc, har jo litt betydning for hva dere bør velge av motor.

 

Med mitt kjøremønster, så har alle mine biler (privat) vært med bensinmotor. De 3 siste har vært med VAG motorer, og de finnes også i Octavia.

  • VW Golf st.vogn 2014 modell 1,4/140hk TSi DSG 7 (240nm)
  • Skoda Superb 2016 modell 1,8/180hk TSi DSG 7 (250nm)
  • Skoda Octavia Scout 2018 modell 1,8/180hk DSG 6 4x4 (280nm)

Nyere Ocatviaer har en oppgradert utgave med 150hk DSG 7 (250nm) i stedet, og nå er det vel 1,5/150hk som den kan leveres med om jeg ikke husker helt feil.

1,4/140hk i en VW Golf st.vogn (som er ganske nære en Octavia i fysisk str og vekt), opplevdes veldig bra. Billig og kjøre med, motoren ble fort varm og den gikk rolig og pent. Om en laster bilen smekk full og har henger etter, så kan den oppleves som litt «kortpustet», men ingen store utfordringer. Den valgte kun et lavere gir på DSG kassa, men da merket en også at bensinforbruket også økte en del.

En Octavia med 1,8/180hk er absolutt ikke nødvendig om en skulle velge bensinmotor, men er likevel motoren jeg vil anbefale om det er en bensinmotor dere skulle valgt. Kvikk og rask, sterk og går stille og rolig, den bruker mer drivstoff enn 1,4 (eller den nye 1,5) motoren, men det avhenger også mye av tyngden på høyrefoten. Flere hk kan være litt vanedannende for mer aktiv bruk av gassen, og det gir som nevnt utslag i et økt bensinforbruk. 

 

Hvilken motor har dere i Octaviaen dere har fra før da @SinMB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med min diesel med 105 hk. En meget fleksibel motor. Savner ikke flere hk til vanlig bruk. Service intervall 30 000km. Jeg anbefaler derimot olje og filter skift hver 15 000 km. Har 4x4, ikke noe trøbbel med det så langt, bilen har gått 210 000km. Pga 4x4 er bilen 2-3 cm høyere enn normalt, det er en fordel på humpete vei, fartsdumper osv når bilen er tungt lastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi har 1.9 TDI 105HK i den gamle modellen.

Plutselig gikk det litt fortere i svingene enn planlagt. Den 1.6 greenline'en vi kikket på var egentlig solgt i går men sto plutselig på nett igjen, så det ble til at vi rett og slett kjøpte den idag. Ikke noe toppspekket modell med utstyr, men det meste vi har behov for til en familiebil for oss.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er veldig godt fornøyd med min 2017 Octavia 4x4, 110 hester, og forstår ikke hvorfor denne nå ikke leveres som 4x4. Det er faktisk ikke alle som kjører rundt på 2 tonn på hengerfestet.  De fleste av disse er levert med Webasto, og det trenger den. Disse moderne motorene leverer så lite varme at det blir aldri varmt i bilen når det er kaldt ute. Dette gjelder også bensinmotor, hadde nemlig en superb bensin tidligere og den var kald på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt den opplevelsen med bensinmotorer @Magne Jortveit, heller ikke på nyere biler, men det er selvfølgelig forskjeller her også, men de er i de aller fleste tilfeller bedre på varme enn dieselbilene. Men det kan jo være mange årsaker til at et varmeapparat ikke fungerer tilfredstillende, og effektive motorer kan selvfølgelig være en av dem..........

Jeg har vært igjennom dårlig varme i 2 bensinbiler, men det var av helt andre grunner. Den ene var det tett varmeregister på, etter at det ble byttet gikk bilen fra å være en rullende fryseboks og over til en «stekovn» :) Den andre bilen var det sviktende termostat på, hjalp veldig på den også når den ble byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...