Gå til innhold
Gjest a_lona

Avgasslampe


Anbefalte innlegg

Hei
Har en Octavia 5E 2013 modell, diesel (ny type) 

I går begynte avgasslampen å lyse oransje under en kjøretur fra Arendal til Oslo. Ringte Møller og fikk beskjed om at jeg burde kjøre bilen i rundt 3000 omdreininger for å "blåse ut" dritten. 
Nå er det litt vanskelig med slike omdreiningstall på den turen, men girene ble flittig brukt. Dette hjalp altså ikke. 

Er det noen som har en forklaring på hva det kan være, eller som har noen tips til hva jeg bør gjøre. Bilen var til service for en uke siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de gjør alltid det på inspeksjons service, men siden de ikke har nevnt noe har den nok kommet i ettertid, noe som er litt vel tilfeldig - uten at det nødvendigvis trenger å være relatert.

Edit: Hvilken motor er det snakk om forresten?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, BGB skrev:

Har den fått oppgradering etter dieselskandalen? Jeg mistenker EGR ventil. 

Det vet jeg faktisk ikke. Det står kanskje i serviceheftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. 

Nå har jeg sjekket. Det som står i serviceheftet er at den har fått oppgradering nr. 4719 i mai 2013, 23M8 og 70E9 i august 2014. Etter det er det ikke kommet noen oppgraderinger. 

Ser disse korrekte ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er vanlige oppdateringer man gjør underveis på servicer. Oppdateringen som kom etter dieselskandalen kom senere og heter EA189. Mulig din bil ikke er berørt, det kan du sjekke på Møller sine sider.

Jeg holder likevel en knapp på EGR, disse har en tendens til å ryke. Du kan prøve å rense ventilen men den må byttes til slutt, dessverre kan den være litt kostbar uten at jeg vet helt nøyaktig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...