Gå til innhold
Tryggvis

DSG, dobbeltmassesvinghjul, symptomer på feil osv.


Anbefalte innlegg

Mange av oss har hørt om problemer med noen av VAG sine dobbeltmassesvinghjul. Jeg fant ikke så mye info om dette i forumet (noe finnes). Kan noen si litt om symptomer på feil og/eller slitasje ?

Jeg mener å ha lest at du bl.a. kan høre en rasle/krafselignende lyd ved slitasje. Stemmer dette?

Jeg har selv en Kodiaq DSG 190 TDI 4X4. Som har rukket å rusle ca. 36000 km.  Når jeg kjører sakte i 1. og 2. gear (mulig også 3.🤔) kan jeg ofte høre en krafse/raslelignende lyd. Jeg mener det alltid har vært slik og mistenker ikke at det er noe galt, men vil gjerne høre litt om hva folk vet om dette. Hva som er normalt og hva er syptomer på feil eller slitasje?

Endret av Tryggvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest så er det vel metalliske ulyder og vibrasjoner som gjerne er de vanligste «symptomene» på at det er noe med (dobbeltmasse)svinghjulet. Men det har vel som regel vært etter langt flere kilometere enn hva din bil har kjørt @Tryggvis.

Om den lyden du hører er noe du synes høres litt «suspekt ut», så hadde jeg tatt en tur til forhandler for å få en av -eller bekreftelse på om noe er galt, eller hva en slik lyd kan være. Det gir som regel litt mer ro i sjelen :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding @Superb lll 😃. Jeg tror som nevnt ikke at det er noe galt. Bilen har ikke ruslet mye og er kjørt pent og behandlet som en elskerinne bør... Jeg skal allikevel nevne dette for verkstedet på neste service. 

Men jeg er allikevel nysgjerrig på om det er andre som kan høre en slik lyd som jeg prøver og beskrive på sin bil? Jeg må nevne at dette er første bil jeg eier med både DSG og 4X4. 

Ellers er jeg generelt interessert i temaet og tenkte det kanskje kunne være en interessant tråd på forumet for andre som evt. lurer på dette (DSG, dobbeltmassesvinghjul osv)

Endret av Tryggvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe lignende på våres superb dsg 13 modell. Å den lyden skal ikke være der e no min mening,dsg e vel en av verdens mest solide girkasser i sitt segment da den ble lansert å etter der æ vet så e det vel ikke mye feilslag blant dem. Men æ e ikke noe mekaniker eller spesialist på vag produkter annet enn e interessert å liker skoda å vw(har hatt passat).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...