Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

AsleG

1.4tsi 125 hk -erfaringer?

Recommended Posts

Jeg vurderer å anskaffe en brukt kodiaq med 125 hk bensinmotoren og manuelt gir. Noen som har erfaringer med denne motoren i kodiaqen? Og er VAG kvitt problemene sine på bensinmotorene de opplevde på tidlig 2010-tallet med registerkjede og stramming som trøblet og måtte ordnes etter noen 1000mil? Lurer også på forbruk. 

Jeg kjører lite med lite bagasje, derfor tenkte jeg denne motoren gjør innkjøpet til en hyggelig pris 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen personlig erfaring med hverken denne motoren eller noe særlig erfaring med Kodiaq for den delen. Men jeg vet at det er noen her på forumet som har den samme bilen som du vurderer, så du kan jo lese litt i den tråden her,

Så har jeg også funnet en engelsk test som kanskje også kan være litt interessant for deg?

https://www.autocar.co.uk/car-review/skoda/kodiaq/first-drives/2017-skoda-kodiaq-14-tsi-125-se-review

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar Superblll, siste setningen i den engelske testen oppsummerer fint:  If the cap fits in this form, there’s no reason to be ashamed to wear it.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq.

Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt. 

Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett. 

Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 

Edited by tronna

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutter siden, tronna skrev:

Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke)

Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.

 

29 minutter siden, tronna skrev:

Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint.

Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren.

Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil. 

Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv. 

Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask.

Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel.

Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin. 

Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere.

Men motoren i seg selv er en liten perle!

Edited by Sjåføren
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Kan eg bare bestille ett datasim å bytte ut det jeg har da? Trudde dette var ekstrautstyr 
    • Tusen takk @Core2Duo og @Superb lll! Joda, det er digg med ny bil. Mange nye ting å finne ut av og sette seg inn i. Og masse nye inntrykk! Finne ut av komfort, støybilde, kjøreegenskaper og innstillinger..... Veldig kjekt med virtuelt dashbord. Men hvordsn finne en favoritt,  uten å kjøre av vegen? Og hvilke muligheter finnes for egen tilpasning? Og hvordan virker lane assistent, hvilke muligheter har navigasjonssystemet? Alt dette er nytt for meg, og jeg skjønner at det vil ta litt tid ja. Happy days! Men, er det noen som kan fortelle meg: går det an at datamaskinen klarer å huske at jeg vil ha "INDIVIDUELL" kjøremodus? Den stiller seg tilbake til NORMAL hver gang motoren stoppes! Jeg har til og med kjøpt personalisering av kjøremodus med 3 nøkler for å være sikker på at en nøkkel kan programerrs til mkne preferanser. Men jeg har ikke fått det til enda. Tips mottas! Styringen er alt for lett i NORMAL, alt for vinglete. Må kjøre i SPORT for å få bilen til "å sette seg skikkelig". Sånn var det med Octavia' n også, men den husket innstillingenen neste gang jeg startet motoren. 
    • Da er saken løst. Gikk litt fort i svingene når de ble satt på, så hadde klart kunststykket å sette de feil vei..🙈 Nå er de montert korrekt og uling/pipingen er borte.👍 Takboks neste nå!
    • Gratulerer med ny bil @Sjåføren, dette ser veldig bra ut   Ja det er vel bare å ta frem instruksjonsboka og sette seg godt til rette i bilen og begynne å prøve seg frem, så finner du ut av det meste etterhvert. Noe er det nesten best at en finner ut selv også, for da setter det seg gjerne litt mer i fingrene enn om en bare skal få tips/forslag.   Dere må jo kjøres inn litt sammen for det er ikke bare bilen som trenger det, en sjåfør trenger også litt tid for å finne seg til rette og gjøre de riktige innstillingene til det meste, og det er heller ikke gjort på 1 - 2 - 3. Jeg har nå hatt min Superb i rett over 6 uker og har kjørt 5,200km med den, og først nå begynner det meste å stemme med hvordan jeg vil ha de fleste innstillingene på det meste. Alt fra digitalt instrument panel, Canton anlegg, kjøremodus, etc, må en gjøre seg kjent med og foreta en del småjusteringer før det er slik en virkelig vil ha det, men helt utlært på alt sammen er jeg heller ikke enda, hehe   Lykke til @Sjåføren og kos deg med den nye bilen din, for nybil følelsen går dessverre fortere over enn det skulle ønske, men trivselsfaktoren derimot er fremdeles meget høy hos meg også   Fikk dessverre den første steinspruten i fangeren i fronten på min bil i helgen, det er like surt hver eneste gang når en oppdager dem, men det er dessverre helt umulig å unngå.........  
    • Gratulerer så mye! Ja, det er mye å sette seg inn i, og slikt i en ny bil. Det skal være enkelt, bare man gjør det riktig. Jeg hadde selv noen slike erfaringer med Superben jeg har nå, knota og sleit med diverse funksjoner, men bare jeg trykka på de rette knappene, satt det som et skudd.  Håper du får tid til litt nybilkos etterhvert, det er jo slikt som hører med når man har hentet seg ny bil!  
    • Vurderer drop off på Octavia'n og Fabia'n. Fordeler/ulemper? Kjør diskusjon 😎
    • Da er bilen hentet. 😁 Fredag etter arbeidstid ble bilen overlevert for at vi skulle få helga til å bli kjent med bilen. Og det har jo selvfølgelig vært den helga med alskens andre gjøremål.... Det ble en ilddåp, fra utstillingshallen og rett ut i megadritvær! Så nybilkosen har vært litt redusert! Men jeg har jo fått en god del  inntrykk likevel. Nydelig farge, jeg er kjempefornøyd med farge og design! Rød Sportline er bare SÅ rå, passer utrolig godt på Karoq, den blir så utrolig mye finere.... Deilige, gode seter, sitter som støpt. Herlig å sette seg inn i bilen, og ikke NEDI. Det begynte med problemer med å få sensoren til bakluka til å reagere på sveip med foten (men med litt øvelse på teknikken, så åpner den seg så fint så) . Kjører pent ut av salgslokalet og akselererer ut på hovedveien. Sjokkerende motorlyd! Høres ut som en rakklekakklende gammel diesel under akselerasjon! 😮 Det var så skuffende at jeg hadde lyst til å snu på direkten og kjøre tilbake og få igjen gamlebilen.... Men det var bare å fortsette, måtte på flyplassen for å hente datteren. Det er visst "sound generator", og den høres! Heldigvis kan den justeres, så nå er det  en  nytelse, Karoq er bedre lyddempet enn gamlebilen, mindre hjulstøy. Og den 7-trinns gearkassen er MYE bedre enn 6-trinns kassen på gamlebilen. Motoren virker frisk og responsiv, selv om jeg har bare kjørt den pent og rolig foreløpig. Det er mange nye innstilinger å sette seg inn i. Foreløpig har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal få bilen til å huske f.eks at jeg vil ha Sport-innstilling på styringen, normal er alt for lett etter min smak. Foreløpig går alt tilbake til "Normal" setting når motoren stoppes. Samme med Auto-brems. Men der skal være mulig å programmere mange funksjoner inn mot nøklene. Jeg finner vel ut av det etterhvert.  Jeg har også funnet ut at full Led belysning foran er utrolig bra! Veldig godt lys, og hovedlysene lyser der de skal. Langt behagligere å kjøre i mørke og regn. Og varme i rattet: nydelig! Så godt å ha når kalde, valne fingre skal styre bilen etter å ha vært å fortøyd båten for storm i blæst og regn.... 👍👍.  Dette lover veldig bra.  Jeg tror jeg og Karoq'en skal bli riktig så gode venner etterhvert som vi lærer hverandre å kjenne! Flere inntrykk kommer etterhvert! 
    • Takk for svar. Hvis du har mulighet til å ta et bilde en dag som viser plassering av stativet (fortrinnsvis uten boks..) så hadde jo det vært tipp topp. 
    • Har akkurat samme stativ, men ingen uling/piping. Ihvertfall ikke under 140km/t. Gjelder med og uten skiboks. ( Thule motion xt alpine).  Hadde litt uling over 100km/t, men endret litt på plasseringen av stativ/boks, slik at stativet ligger helt klink inntil boksen i forkant av sporet, og da ble det borte.  Skal du ha  boks på aeroXene, så må du mest sannsynlig ha T-track Adapter for å unngå kontakt med taket. Med glasstak har du ikke noe valg, svjv.   
    • Hei. Har kjøpt meg Whispbar aero x til min Kodiaq. Disse skal liksom være så lydløse.. Men det uler og piper som bare det fra 60km/t og oppover. Har forsøkt å plassere de forskjellige steder på railsene, men bråker uansett. Er det noen som har en løsning på dette?
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...