Gå til innhold
Ole Gunnar Monsen

Varmgang i sikringsboks over batteriet - kabel frå dynamo


Anbefalte innlegg

Har fått skiftet sikringsboks over batteriet på min Skoda Octavia 1.6i 2003-modell, pga varmgang foran sikringen der kabelen frå dynamoen kommer inn. Sikringen går ikkje. Nå er det blitt varmgang på nytt, og spørsmålet er om det kan vera ein underliggande grunn til varmgangen. Alternativt kan det vera at kontaktpunktet på etterstrammast ofte? Dumt å skifte sikringsboksen enda ein gong, dersom grunnen til varmgangen er noko anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter erfaringer (fra mitt eget yrke) så er det gjerne 2-3 årsaker til varmegang, underdimensjonerte ledninger/kabler i forhold til forbruk, for stor sikring i forhold til hva ledningene er dimensjonert for, ikke riktig moment i tilkoblingen/dårlig kontakt.

Irr/korrosjon kan jo også gi dårlig kontakt og varmegang selvfølgelig, men det burde jo ikke være et problem når du har byttet sikringsboksen.

Om det ikke er så lenge siden du fikk dette ordnet med, så ville jeg tatt en tur tilbake til verkstedet som utførte dette, og se over hva de har gjort, og så sjekke om du har et stort strømforbruk pga en jordfeil e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar frå Superb III. Kabling og sikringar er dei originale. Sikringen er på 110 A. Moment og tilkopling burde vera i orden, ettersom det er kort tid sidan ny sikringsboks vart montert. Det er jo fleire kontaktpunkt med same ampere som det ikkje har gått varmgang i. Sikringsboksen er smelta ved koplingspunktet for dynamoen, som jo gjev spenning på vel 14V.  Skal gå attende til reparatøren som har bestilt enda ein sikringsboks, og først få sjekka for jordfeil og liknande. Vifta startar når ein koplar frå nesten kabel i sikringsboksen, så det kan tyde på ein jordfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) 

Det virker jo som noe er litt merkelig at vifta starter når du begynner å frakoble noe........ Men det burde nok likevel ikke være nok til at det skal være varmegang, for da er det gjerne snakk om store strømmer for at det skal bli skader på deler av et el.anlegg, da forutsetter jeg selvfølgelig at ledninger, tilkoblinger er i orden og at det ikke er korrosjon/irr elns som gir varmegang.

Jeg vet om noen som hadde en jordfeil på kjørevarmeren til en Mercedes, og det tappet batteriet helt i løpet av noen få timer og ga i tillegg varmegang på tilkoblingene til batteriet pga dårlig tiltrekking og korrosjon.

Sier ikke at det er tilfelle på din bil @Ole Gunnar Monsen, men det kan være noe å ha med seg i tankene, når det begynner å bli varmegang på nytt etter bytte av sikringsboksen. En ting er i hvert fall helt sikkert, og det er at det er noe som forårsaker den varmegangen, men hva det kan være er jo en helt annen sak. Få det undersøkt, slik at det ikke oppstår flere skader på el.anlegget eller i verste fall at det begynner å brenne....... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Hei;
Det viste seg at feilen kom av irring i kabelskoen på kabelen frå dynamoen der den var kopla til sikringsboksen oppe på batteriet. Dette førte til varmgang inne i kabelskoen som smelta plasten i sikringsboksen. Dette såg ut som det var kontaktfeil i polen inn til sikringen og med det at feilen var i sikringsboksen. Etter å ha skifta sikringsboks eit par gonger og feilen kom på nytt, vart det avklart at polskoen var problemet. No er kabelen med polsko bytta ut., ettersom det ikkje var mogleg å få god kontakt i den irra og brente kabelskoen.

Litt dumt at dynamo og batteri vart skifta før denne "vesle" feilen vart oppdaga. Men da er jo desse delane nye, sjølv om bilen er gammal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...