Gå til innhold
Helge

Keyless


Anbefalte innlegg

Sitter å ser på Forbruker inspektørene på NRK der de viser hvor lite sikkert keyless systemet er.

Lurer faktisk på om det vil være lurt å endre bestillingen tilbake til ordinært nøkkelsystem.

Bestemmer meg i løpet av mogen dagen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det tradisjonelle systemet med fjernbetjening av sentrallåsen sikrere da?

Det fungerer vel omtrentlig på den samme måten, det åpner seg når en trykker på knappen til nøkkelen ved at det sendes ut et signal til sentrallåsen, og da kan jo også det fanges opp om en har det rette utstyret til det.

 

Selv har jeg kun det ordinære nøkkel systemet, jeg brydde meg ikke noe om å bestille det i tillegg.

Til L&K på Superb er det standard, men til Style som jeg har som er det tillegg, og så mye er det ikke verdt for min del at jeg ville betale ekstra for dette.

I mine øyne er det kun noe som kan være ‹‹kjekt å ha››, for en må jo likevel ha en fri hånd for å lukke opp døren og da klarer en vel stort sett å trykke på knappen til nøkkelen også, jeg vet selvsagt at en også må finne nøkkelen i lomma før en får gjort det.

Jeg hadde denne funksjonen på to biler etter hverandre, men det er ikke noe jeg savner i hvert fall, men det er jo selvsagt ikke en fasit for andre enn meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo samme opplegget med fjernbetjening, var jo nylig en sak om dette på Åsted Norge hvor de kopierer signalet til nøkkelen for så å låse opp bilen når personen er borte.

Men de får jo da ikke startet bilen.

Selv har jeg keyless og er VELDIG fornøyd. Jeg har ofte en unge på arma og en sekk i den andre og litt i den tredje og en vogn i den fjerde arma hvis dere skjønner :) Så slipper man å tulle borti døra/håndtakkoppen med nøkkelen. Ofte man skraper litt opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv trykker jeg på knappen når nøkkelen ligger i lomma og så åpner jeg døra og tar opp nøkkelen fra lomma etter det, nettopp for å unngå de ripene du nevner her :)

 

Altså jeg ser absolutt det praktiske med keyless og at det kan være ‹‹kjekt å ha›› i visse situasjoner, men brydde meg ikke noe om å betale ekstra for dette nå, bilen ble mer enn kostbar nok med alle de pakkene og det andre utstyret jeg personlig hadde mer behov for og synes var mer praktisk (enn keyless) til vårt behov :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, rutinert du @Superb lll :) fleste har jo en misshandlet dørkopp eller hva det heter :-)

Hadde ikke keyless på forrige bil og klarte meg med det. Blir vel med som så mye annet at når man først får det så kan man ikke tenke seg å være foruten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er vel ikke annet enn at en har lært av sine feil, og forsøker å ikke gjøre de samme feilene flere ganger, skal også legge til at småbarns-perioden er over her, og da har en gjerne en ledig hånd til dette......... :) 

Noen ganger så kan en faktisk lære ‹‹gamle hunder›› nye triks også ser det ut til, helt utrolig ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Superb lll skrev:

Hehe, er vel ikke annet enn at en har lært av sine feil, og forsøker å ikke gjøre de samme feilene flere ganger, skal også legge til at småbarns-perioden er over her, og da har en gjerne en ledig hånd til dette......... :) 

Noen ganger så kan en faktisk lære ‹‹gamle hunder›› nye triks også ser det ut til, helt utrolig ;) 

 

hehe, ja, ikke verst!

Blir interessant å se hva bilfabrikantene kommer opp med når de kommer med nye systemer for opplåsing da. Er ikke særlig inne på teknikken så det kan jo hende det bare er små tekniske endringer som må til og ikke helt nye systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tor2r skrev:

hehe, ja, ikke verst!

Blir interessant å se hva bilfabrikantene kommer opp med når de kommer med nye systemer for opplåsing da. Er ikke særlig inne på teknikken så det kan jo hende det bare er små tekniske endringer som må til og ikke helt nye systemer.

Ja det blir spennende og se hva de kan finne på, men dessverre så er de ofte et eller to steg etter de ‹‹kriminelle››, så noe smart bør de finne på.

Handler vel om å kunne skjerme for hvor langt disse signalene rekker, og hvordan de kan kode dem på best mulig måte slik at de ikke kan kopieres så lett. Men den oppgaven tror jeg dessverre er både stor og vanskelig å løse, for det har vel mest sannsynlig også mye med økonomi å gjøre vil jeg tro........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet ser ut til å være totalt glemt av bilfabrikkene, og kraftig kryptering må til for å hindre misbruk som FBi eksemplet viser. Når det er sagt så er vel oddsen for at akkurat din bil skal bli stjelt, relativt liten statistisk sett. Jeg hadde keyless på min forrige bil og jeg savnet det spesielt mye i begynnelsen med min Octavia som ikke har keyless, men i og med at det var en utstillingsbil uten det utstyret fikk jeg klare meg uten. Det er sabla kjekt utstyr, men man klarer seg uten etterhvert. Har man aldri prøvd så vet man ikke hva man går glipp av. Keyless skal jeg ha neste gang jeg bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helge skrev:

Sitter å ser på Forbruker inspektørene på NRK der de viser hvor lite sikkert keyless systemet er.

Lurer faktisk på om det vil være lurt å endre bestillingen tilbake til ordinært nøkkelsystem.

Bestemmer meg i løpet av mogen dagen tenker jeg.

Hadde faktisk ikke bekymret meg for dette! Sjansen for att bilen skal bli stjålet er minimal.... Og dersom noen skal stjele en bil, må jeg faktisk si att jeg trur premium merker etc er langt mer ettertraktet enn Skoda etc... Så ja, velg keyless :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de kan stjele bilen bekymrer meg ikke mest, men at det er så lett å få den opp å tømme den for innhold syntes jeg er større grunn bekymring.

Kjører fra tid til tid med ganske mye verktøy o.l i bilen og det ønsker jeg å ha i fred.

For ikke snakke om hvis de tok hunden:-) Norsk champion og greier.

Da ville jeg ikke møtt kona mi for å si det slik om jeg var kjeltringen.

image.jpeg

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trene opp hunden til å bli litt mer aggresiv i bil da :D

Verktøyet blir det annerledes med ja. Men til syvende og sist, er det noen som vil ha verktøyet så får de tak i det.

Ville gått for Keyless jeg altså. Men jeg bor jo også et sted der hvor folk blir overrasket over at de ikke kan la huset stå ulåst når de reiser på ferie i helga. (http://www.8445melbu.no/ukjent-gjerningsmann-raserte-leilighet-pa-melbu/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok ikke keyless som hadde bekymret meg mest heller, det tror jeg rett og slett ikke har noen som helst betydning om noen virkelig vil inn i en bil. Har jo sett videoer som har overrasket både den ene og andre om hvor dårlige låser og lås systemer dagens biler har. Startsperrer hjelper heller ikke så mye som de har trodd, det synes jo på alle biler som nesten daglig blir stjålet og så er på vei ut av Norges grenser........ At de er låst og har startsperre er tydeligvis ingen hindring.

 

Så om du har bestilt keyless (KESSY) til din nye Octavia, så hadde jeg latt den bestillingen være slik den er. Jeg hadde heller tømt bilen for verdisaker og ikke minst hunden din før jeg forlater den, jo mindre som er i bilen, jo mindre grunn er det for noen til å foreta et innbrudd i den.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...