Gå til innhold
Harald Nilsen

Problemer med clutch og svinghjul??


Anbefalte innlegg

Oppdaget etter en langtur fra Kristiansand til Oslo, en «kaklelyd/tikking» fra motoren. Denne økte på etter hvert, og etter ca 30 mil var denne rimelig høy. Virket som om den fulgte turtallet på bilen. Etter en pause på fergen Horten-Moss, var lyden borte i 10-15 minutter til den økte på igjen. Har hatt bilen på Autoria (merkeverksted) 2 ganger, og de mener dette er clutch og svinghjul som må skiftes. Grunnen til at jeg henvender meg til dere ekspertene her på forumet, er at de virket litt usikre og at dette vil koste meg 35.000,- pluss. Håper noen kan komme med noen gode råd :0)  Bilen har gått 119.000 km. Har ikke/har ikke hatt problemer med clutch v giring, og jeg mener den tar når den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Harald Nilsen :) 

Etter hva du beskriver så må jeg nok si at jeg er enig med verkstedet at dette kan høres ut som svinghjulet, men grunnen til at de også nevner clutchen er nok mest sannsynlig at det vil absolutt lønne seg å gjøre dette samtidig. For det er like mye jobb og bytte begge deler, og med den kjørelengden du har på bilen så begynner en nok likevel å kunne se at clutchen begynner å bli brukt for å si det slik ;) 

Den kan ha mange kilometere og år igjen, men det vil likevel lønne seg å gjøre det nå. Det er ikke delene som koster penger her, det er jobben.

MEN det jeg reagerer litt på er prisen du får oppgitt, den er jo etter min mening alt for høy. Jeg måtte bytte clutch og dobbeltmassesvinghjulet på min forrige arb.bil etter ca 25.000 km. Det var pga «misshandel» fra tidligere bruker og han som lånte bilen mens jeg hadde ferie. Når de forsøker å dra løs en lastebil på 14tonn, med en «stakkars» Transporter, og heller ikke gir seg når det ryker hvitt av clutchen og opp igjennom defrosteranlegget, så skjer det ting for å si det slik........

Men poenget med at jeg tok opp dette var som sagt prisen du fikk, på denne Transporteren så ble det byttet clutch, dobbeltmassesvinghjul, rengjøring av clutchhus, rensing av defrosteranlegget (kanaler og luftdyser), og dette kom på 25.000,- inkl. mva på merkeverkstedet. Transporteren hadde i tillegg 4motion (4x4) som gjør at de da har en mellomaksel de må demontere/montere igjen.

Her hadde jeg forsøkt noen flere verksteder for å si det rett ut, og så evt lagt frem noen av (de forhåpntligvis lavere) prisene for merkeverkstedet og sett om de kunne redusert prisen litt de også, for dette synes jeg ble utrolig kostbart. Og når de heller ikke er helt sikre på hva det er, så er det jo heller ikke sikkert at det stopper med det. Men mest sannsynlig så er det svinghjulet som lager de (u)lydene du hører. Men jobben for å sjekke dette er jo så stor, at om det først demonteres, så bør det også byttes med det samme.........

Jeg er langt i fra noen ekspert bare så det er sagt, det er lydene du har beskrevet, og hva jeg har lest om tidligere (både her og på andre forum) og hva som var med min arb.bil som gjør at det virker som det er svinghjulet som er «synderen» til de lydene.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Nja, problemer og problemer, det kommer helt an på hva som evt. er feil med svinghjulet. At det kommer lyder fra det betyr vel at det begynner å bli slitt, og kommer litt i «ubalanse». Men slik svinghjulet var på arb.bilen jeg hadde som beskrevet over, så var det også farlig som kundemottakeren fortalte. For her var svinghjulet helt blått, og for at metall skal bli blått, så må det først ha vært rødglødende. Når et metall har blitt blått, så er det svekket og blir «sprøtt». Dvs at det ikke tåler så store belastninger lenger og kan ryke. Når da et svinghjul roterer med samme hastigheten som turtallet på motoren, og det i verste fall skulle ryke/«gå i oppløsning», så flyr det metallbiter avgårde med flere tusen omdreininger i minuttet. Da går det igjennom girkasse/clutch hus, gulvet på bilen som ingenting, for det er jo splinter med virkelig skarpe kanter.

Slik ordla kundemottakeren seg, og uttalte at det bare var flaks at det ikke hadde skjedd på arb.bilen jeg disponerte, for der var det begynnende årsmå sprekker i svinghjulet, så det hadde ikke tålt så mye mer bruk i det hele tatt.

Men i hvilken tilstand svinghjulet er på din bil er det jo håpløst å svare, og når verkstedet heller ikke er 100% sikre på at det faktisk er problemet, så er det ikke så enkelt om det er greit å kjøre med dette eller om bilen burde settes på verkstedet så fort som mulig....... Det blir bare spekulasjoner om hva som evt. kan/vil skje, og en kan vel nesten med trygghet si, at her kommer fasit frem i etterkant........

Om jeg hadde tatt den turen du nevner med egen bil med et slikt utsagn fra verkstedet, vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på. Om ikke jeg hadde hørt hva som kunne ha skjedd med svinghjulet på arb.bilen, så vil jeg nok bare ha kjørt turen og sett på dette etter turen. Men med kundemottakrens ord i bakhodet, så hadde jeg kanskje vært litt mer skeptisk. Så jeg vet nesten ikke hva jeg skal råde deg til å gjøre ang. den turen. Mest sannsynlig så er det helt uproblematisk og ufarlig, men det er det jo ingen som kan garantere før de har sett tilstanden på svinghjulet og om det i det hele tatt er det som er problemet.

Et konkret tips fra meg vil være å ta en tur til et annet merkeverksted for å få deres uttalese, og evt. besøk ett eller flere uavhengige bilverksteder for deres uttalelse om dette, slik at du får flere verksteders sine meninger. Da er det muligens litt lettere å bestemme seg for hva en burde gjøre med tanke på turen du nevner. I tillegg så får du også sikkert presentert noen flere prisoverslag, slik at det kan bli litt enklere å velge hva/hvor en bør sjekke ut dette nærmere.

Andre verksteder her i Norge kan jo være, merkeforhandlere fra andre byer, Mekonomen, Snap Drive, Meca, enkelte Bilextra butikker har også verksted. I tillegg så kan det jo også være flere lokale bilverksteder som også har kompetanse til å se på. Bilverksteder i Sverige kjenner jeg ikke noe særlig til, og da Googler du nok like godt selv som vet i hvilke byer det vil lønne seg for deg å evt. kjøre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Bare hyggelig @Harald Nilsen :) 

Er nå litt spent på å høre om bilen din har blitt bra, og hva det faktisk var som laget ulyder i bilen din?

Håper det ble i orden igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...