Gå til innhold
KåreNilsen

Lakkslipp på Skoda og dobbelmasse svinghjul-problem


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om hvor mange andre her som har opplevd lakkslipp på sine biler innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km? Og hvor kjent er det at garantien på lakken kun er på 3 år på de aller fleste bilmerker???

Min Octavia stasjonsvogn 2014-mod, registerte aug. 2013, har problemer med lakken. Jeg brukte hageslangen på bilen, og vanntrykket er helt normalt. Likevel flasset to små biter av lakken av; - på dørstokken på førerdøra og i forkant av hjulbuen bak venstre side. Jeg fikk næmest sjokk, dro sporenstreks til forhandleren i Sarpsborg der de gav med time med en såkalt spesialist fra Møller i Oslo, en mann som skulle komme et par ganger i uken for å sjekke nettopp lakkskader. Han kom uken etter, men gjennom hele samtalen med ham skinte det klart og tydelig at dette ville jeg ikke få dekket. Han tok bilder og massevis og ringte meg t.o.m. seinere fordi han ville ta enda flere bilder i underkant av førerdøra. Jeg spurte om det var tvil om dekning. Han svart bare med henvisning til 3 års lakkgaranti. Jeg kvitterte da med "hva er da vitsen med flere bilder???" Og gav opp hele klagen. Konklusjonen er at denne saken allerede i utgangspunktet før noen som helst vurdering ble avvist av Møllers mann på saken. Hva var da vitsen med overhodet å stille med bilen til visning når den likevel var nesten fem år og to år utover lakkgarantien?

Jeg har med skrekk og gru lest mye om dette dobbelmasse svinghjulet i girkassen på flere VAG-biler, altså både Skoda, Audi og VW. To karer hadde betalt hele 38.000 kr på Møllers verksted i Oslo for bytte av slikt svinghjul, andre hadde betalt ned mot 18.000 ved andre verksteder. Enda verre var at Møller hadde nektet de fleste sakene som garantisaker selv om bilene ikke var eldre enn 5 år/100.000 km. DETTE reagerer jeg sterkt på, og noen hadde måtte koble inn NAF's advokat på saken før Møller gav seg og fikset alt på garantien. Hva med dere her? Noen som har erfaringer med dette svinghjulsproblemet?

Endret av KåreNilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sinkslipp så er dessverre VAG produktene ganske godt representert der, de er riktignok ikke helt alene om dette, men det skjer oftere der enn hos andre har jeg inntrykk av. Men det som er enda værre er jo at omtrentlig alt av dette blir avfeid med ytre påvirkninger (gjerne definert som steinsprut), og det er svært sjeldent at dette går garantien.

Det er en uting etter min mening, men det er vel det med bevisbyrden de kommer unna dette på. Men synes det er feil at en bileier skal måtte ta kampen om dette selv, for det skader jo ikke annet enn importørens rykte og hva enkelte bileier da velger å gjøre ved neste bilbytte.

Vi har definitivt flest utfordringer med sinkslipp på VW bilene vi har, og det er også der vi sliter mest med å få noe godkjent og reparert på rustgarantien, det er svakt og for dårlig etter min mening. Bilene vi har utfordringer med der er bilen med hvit lakk (ikke metalliclakk), men det burde jo egentlig ikke hatt noe å si.

Jeg har mitt tredje VAG produkt på rad nå, men sinkslipp har jeg ikke hatt på noen av disse så langt.

 

Når det gjelder svinghjul og dobbeltmasse svinghjul så har alle dieselmotorer dette for å redusere vibrasjoner, og feil forekommer på de fleste bilmerker her også om en googler det. Men det er jo mest hva importøren gjør med slike ting når det skjer noe vi bileiere reagerer, om VAG er mer representert i feil på svinghjul enn andre skal jeg ikke si så mye om, men bytte av svinghjul gjør vi rett som det er på alle bilmerkene vi har. Enkelte av oss kjører mye i løpet av året, og det er nok heller ikke feil å si at til tider så blir nok (dessverre) også enkelte av firmabiler kjørt relativt hardt.

Det samme skjer med turbohavari og knekte bakfjører, men der er faktisk Mercedes bilmerket vi har mest utfordringer med.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...