Gå til innhold
Sverre

Sverre's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4x4 Velvet Red


Anbefalte innlegg

Ja den ligger fint på turtall når den legger inn 7ende gir :D mener det treffer på Rundtom 1400-1500, litt lavt for min smak men er kjapp å gire ned om behovet for mer kraft kommer! Har også veldig bra opplevd dreiemoment til bensin å være :) veldig kjørbar motor,angrer ikke i det hele tatt på å ha lagt de kronene i 180 hk i forhold til 150. 

skal bekrefte dette med turtall en gang jeg kommer på det! 

Takk for bekreftelse av at den bruker webastoen i tillegg ja, selger var usikker ?

Ja det vil nok virke normalt om en kjører med bryteren i parkeringslysposisjon med tanke på hengerbelysning :) men blir spennende å se hva du finner ut ettersom du har fått kodet på baklys! Virker dette optimalt tror jeg at det blir løsningen for meg også, så slipper jeg å røre lysbryteren jeg også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Den bruker vel kun Webasto når det er kaldt ute? Har det på en Tiguan, og har også bestilt det på den nye bjørnen som kommer snart, og den slår kun inn når det er under 4 grader eller så. Men da blir dieselbilen fort varm. Men den har blitt fort varm i sommer ellers også.

En ting jeg har opplevd på Tiguanen var at kjølevæskesystemet ikke var tett. Det medførte at motoren ble varm idet jeg rygget ut - med tilhørende runder på verksted (garanti). Det viste seg å være en svakhet i en reduksjonsventil på et parti motorer, men mulig det gjelder flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til hverken motoren eller DSG kassa du har @Sverre, men det er jo en meget sterk motor som du sier til å være bensin. Den har vel et dreiemoment på 320nm (om jeg ikke husker helt feil), og det merkes jo når en gir på litt, enda mer vil en jo merke det når en har med seg en del ekstra vekt i/etter bilen.

Angående Webasto som kjørevarmer så er det litt forskjellige opplysninger å finne der, enkelte skriver som det du gjør @Frederik at den ikke slår inn før det er nede på 4°C, og slik er det definitivt på min arb.bil en 2016 VW Caddy TDi. Men ser det er noen som har andre meninger når det gjelder bensin og fabrikkmontert webasto på nyere biler (VAG), jeg har 90°C som motortemperatur etter bare noe få hundre meter med kjøring, og det hadde jo ikke vært fysisk mulig om kjølevannet ikke hadde fått litt hjelp. Oljetemperaturen derimot, er det jo ikke utslag på en gang før vanntemperaturen er på 90°C........

Ja når tiden kommer for å ha med en henger så skal det prøves, er litt spent på om kodingen av baklysene faktisk også vil ha innvirkning på lysene til en henger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysning @Frederik:) skal holde et ekstra øye på garasjegulv og nivået i ekspansjonstanken! 

 

320 nm stemmer helt perfekt det @Superb lll god husk du! :D ja har sett etter på oljetemp jeg også, men den teller ikke før 50 garder og har som sier ikke fått utslag engang når kjøleveska når 90. 

Skal følge med fremover og se! Oppdaterer her når jeg finner ut noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bra det ikke bare er klister i hjernen da ;)

Ja jeg sjekket akkurat selv også, jeg har ca 1.100m til butikken, og etter 900m  så viser vanntemp 90°C allerede, mens oljetemp viser kun 3 streker. Når jeg så kom hjem etter da 2.200m så har jeg 62°C på oljen, da har bilen stått rolig siden i går kveld.

EDIT:

Rettet en skrivefeil på antall meter........

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Hehe, bra det ikke bare er klister i hjernen da ;)

Ja jeg sjekket akkurat selv også, jeg har ca 1.100m til butikken, og etter 900m  så viser vanntemp 90°C allerede, mens oljetemp viser kun 3 streker. Når jeg så kom hjem etter da 2.200km så har jeg 62°C på oljen, da har bilen stått rolig siden i går kveld.

Synes du har mange gode innvendinger og faktakunnskap jeg! Veldig greit at en som kan og husker så mye er et aktivt medlem ?? 

Antar at det snek seg inn en skrivefeil der at det skulle stå 2200 meter. Om ikke har du en hysterisk god oljekjøler ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Sverre, en prøver så godt en kan i hvert fall :) 

Har fått mye hjelp og tips selv, og da synes jeg det er artig og forsøke å yte noe tilbake også :) For ikke å snakke om at en hele tiden lærer en en god del også da, og det er jo en god bonus det også :) 

Eh, det kan du trygt si ja @Sverre, jeg har korrigert den skrivefeilen der nå ja ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg anbefale å slå av automatisk kjørevarmer, da den ofte da vil bli brukt for kort tid av gangen. Har dette helt avslått på min 2.0 TDi, blir likevel greit for varm.

Bruk heller fjernstyring når du trenger varmen

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jeg også skal deaktivere automatisk start her ja! Er det en innstilling i meny inne i infotainment skjerm? :)

 

Har forøvrig benyttet denne kvelden til å pleie min kjære kodiaq slik at den er klar for alt det stygge naturen vil utsette den for av skitt å dritt! Bestillte også for gøy et sett skvettlappar fra eBay, var enkel montering og de passer rimelig bra! Lurte på å bare kjøpe nye til hver vinter da kostet en tiende del av hva det koster for bare foran hos møller ? legger ved litt bilder både av bil og skvettlappar :)

20180803_233900.jpg

20180803_233301.jpg

20180803_231912.jpg

20180803_231520.jpg

20180803_202302.jpg

Flere steder en dette den kan styres? Står av her, aldri vært inne og justert før ?

20180804_003922.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj dette ser flott ut @Sverre :) 

Det er jo greit når det finnes skvettlapper du kan montere på din Kodiaq, til Octavia Scout så blir det ikke laget skvettlapper en gang dessverre. Ser det er noen som skriver at de har «modifisert» skvettlappene til en std. Octavia slik at de passer, men modifisert betyr nok mest sannsynlig at de har måttet kutte eller slipe/frese ut/av en del plastiskk, og det frykter jeg også ser slik ut, men ingen vil jo legge ut bilder av det de har gjort, og det ser jeg heller ikke på som en fasit for et pent resultat..........

Dette ble veldig fint i hvert fall :) 

Vedlikehold av bil er artig når en har både de rette produktene og ikke minst et skikkelig sted å utføre det som du har her :) 

 

Jeg skal selv kjøpe meg voks til min bil en av de nærmeste dagene nå, bilen er beskyttet fra en bilpleier, men jeg vil ha muligheten til å friske den opp litt. Vurderer kun 2 vokser (egen som jeg er), og det er Swiss Wax - Shield eller AutoGlym (sin nye) - Ultra High Definition, de ser ut til å være fine å både legge på og tørke av de overskytende. Vet du noe om noen av disse to voksene @Sverre, og hvilken av de to ville du evt, ha valgt ?

Bilen kommer jeg til å levere til bilpleieren før vintersesongen begynner, og på nytt når vintersesongen er ferdig, så tar jeg så godt jeg kan det som er i mellom de to gangene. Poleringsmaskin/polering blir da ikke gjort av meg, for det gjør som nevnt bilpleieren jeg leverer bilen inn til.

Tror du de to voksene jeg nevnte over her også er greie å legge på felgene før vinteren, eller må/bør en ha en egen felgvoks i tillegg? Vet at den er mer varmebestandig, men om den er mer holdbar vet jeg ikke noe om. Her er det vel Swiss Wax - Autobahn jeg har hørt mest om. Men om det er noen vits i forhold til prisen har jeg heller ikke peiling på............

 

Jeg misunner deg virkelig både garasjen og liften/jekken du har her altså, min garasje har kun plass til bilen og «that's it». Bygget den ny for noen få år siden, men den ble bygget på ringmuren til den gml garasjen som «stod» der, for når jeg tok av taket så ramlet 2 av veggene ned.......... Skal garasjen min bli større så må det dessverre sprenges bort en del fjell (og det mye også), og da blir prisen for grunnarbeidet deretter også dessverre...........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble fornøyd med dybden i fargen selv også! Var verdt hver eneste time :)

Merkelig nok så har visst du og jeg ganske lik tanke om voks! ? bilen er nå behandlet med swisswax sin Shield, men kommer til å benytte autobahn på felger då erfaringen med den er god for min del. Andre vokser mister effekten raskt etter min erfaring, men om en gidder å gå en runde med våtvoks i ny og ne klarer en seg greit.

Har har også autoglym sin high definition (kjøpte begge før ultra high kom ut) og har benyttet begge tidligere :) autoglym sin har desidert bedre vannprelling, men kortere holdbarhet (ved mitt bruk). kan fint hende dette påvirkes av mine vaskevaner men det er hvertfall min erfaring. 

Min egen garasje er desverre også av samme kaliber som din. Bilen passer inn, og det er kun avstigning på førersiden av bilen ? har heldigvis en far som liker å investere i alt mulig så lenge jeg er interessert i å hjelpe han når han vil i gang med sitt. Og at tingene må bli brukt. Så der har jeg høytrykkspyler med både varmt og kaldt vann, garasje med 4.3 meter takhøyde, varmepumpe og skaseløfter tilgjengelig :D

Fant frem et skikkelig kamera og fikk tatt noe bilder også inatt, ble veldig fornøyd med fargen nå! :D legger ved et bilde fra "shooten"

received_10211970418203436.jpeg

20180804_000147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så likt det var da med tanke på valg av voks :) 

Jeg har meldt meg inn på DCN.no, og ser jo at det finnes utrolig mye forskjellig voks å velge på. En meget dyktig og aktiv kamerat der inne, holder en stor knapp på Collinite 945. Den er vesentlig bedre, koster mindre og holder lenger enn Shield, men skal vel være litt tyngre å både legge og tørke av.

Ser vel ut til at en må ta på «spanderbuksene» for å beskytte vinterfelgene litt også da, eller forresten, Swissvax Autobahn skal jammen fruen få kjøpe til «felgene sine» selv, hehe ;) 

 

Hehe, det hørtes svært kjent ut det med garasjen ja, får riktignok plass til motorklipperen innerst i hjørnet av garasjen på førersiden av bilen, men da er det fullt også :) Superben måtte parkeres ca 2-3 cm fra endeveggen for å kunne lukke garasjeporten, og da kunne ikke hengerfeste være ute. Så når en nå har byttet til Ocatvia, så ble det jo nesten «romslig» inne i garasjen, hehe ;) 

 

På det bildet fikk du virkelig frem gløden og fargen i bilen din ja, hjelper med skikkelig kamera/objektiver og litt kunnskaper innen bilderedigering, det kan få frem mye mer i detaljer og farge/lys/kontrast enn hva en gjør med en mobil. Dette var jo nesten et forsidebilde @Sverre :) 

Hadde du fjernet fargen på alt annet enn bilen, og gjort kontrasten mellom lyset og mørket/skyggene litt hardere, så hadde det kunnet blitt enda litt mer stilig etter min mening da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder veldig med deg i at fruen også kan være med å spandere vedlikehold om hun skal være med å velge. Slik er det hvertfall hos oss :)  ja det finnes uendelig med valg, men for å bli klok på noe føler jeg en må høre med noen som jobber uavhengig av et merke. Alle fronter jo sitt eget, som jeg selvsagt forstår :)

Har et i de baner du beskriver også @Superb lll, legger det med her. Riktig nok er det komprimerte filer, så kvaliteten kan svikte om det blåses opp, sitter selv på mobil nå :)

received_10211970452604296.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her i huset tror (vet) jeg at det er større sannsynlighet for at jeg får den voksen jeg trenger overlevert personlig av julenissen den 31. Februar, enn at fruen bidrar med den for å si det slik ;):D 

Det er veldig mange bra produkter til bilpleie på markedet i dag, og det er virkelig morsomt også når en ser produktene virkelig virker. Det koster litt, men er jo likevel verdt det når en ser asfaltflekker, rester av insekter, bremsestøv og «flyverust» bare renner av ved bruk av høytrykksspyleren. Bare en lar produktene få virket litt som de skal, og gjør slikt på tørr og kjølig bil.  Jeg får ta en tur innom Scandishine butikken en av dagene, fint utvalg i mange forskjellige produkter der, men det har dessverre en tendens til å bli litt mer kostbart enn en først hadde tenkt seg.......... ;) 

 

Det var slik jeg tenkte ja, men likte likevel bildevinkelen (ditt ståsted) bedre på det andre bildet, for da var det litt mer «luft» foran bilen slik at den er mer på vei «inn-i.bildet», og så kom fronten litt mer frem på det andre bildet. Men redigeringen var slik jeg tenkte ja :) 

Kunne kanskje dempet lyset litt på asfalten, men det er «pirking» og bare en personlig mening. :) 

Synes du har en fin høyde på kameraet her også, slik at det ikke er avbildet slik vi hele tiden ser bilen (eller andre motiver for den delen). Uff nå kommer alt det en holdt på med når en var en ivrig hobbyfotograf frem også, jeg håpet at jeg hadde lagt det enda lenger bak i den interne HD min jeg......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fantastisk fin farge, @Sverre! Får håpe jeg blir like fornøyd med Quartz Grey, som du (tilsynelatende) er med Velvet Red. Har ikke sett Quartz på Sportline irl enda, så vet ikke helt hvordan det blir med de svarte detaljene. Det blir jo uansett ikke samme kontrastene som på din bil, men håper det blir stilig :D

Flotte bilder du tar også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips du kommer med her @Superb lll:) ser som du skriver at du har en hobbyfotograf i magen du også! Får se hva jeg får til når jeg setter meg ned  med med dataen ? men er absolutt med på hva du mener! Når jeg selv er fornøyd tror jeg at bildet kan vurderes fremkalt å havne på garasjeveggen ?

 

Tusen takk @TheHaughom. Quartz grey er en flott farge på kodiaq generelt. Går flere i området her (både sportline og style) med denne fargen, samt forhandleren har quartz grey sportline utstilt nå for tiden! Så har ingen tvil på at du blir fornøyd. Men nettopp på grunn av populær og vanlig farge valgte vi den bort, ikke fordi vi ikke likte den :) personlig har jeg også alltid likt røde biler, men de er også avhengige av god pleie! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sverre skrev:

Mange gode tips du kommer med her @Superb lll:) ser som du skriver at du har en hobbyfotograf i magen du også! Får se hva jeg får til når jeg setter meg ned  med med dataen ? men er absolutt med på hva du mener! Når jeg selv er fornøyd tror jeg at bildet kan vurderes fremkalt å havne på garasjeveggen ?

Bare hyggelig det @Sverre, en forsiktig vignettering kan kanskje også gjøre seg, men den kan ikke bli for dominerende/tydelig :) 

Ja det bildet kommer til å bli meget bra som veggpryd! ?:) 

 

Of topic:

Ja, jeg har holdt på med foto en god del år ja, men jeg gikk så inn for det at det nesten ikke ble gjort noe annet, så jeg det har jeg bokstavelig talt lagt på hylla. Får litt lyst i ny og ne, men jeg valgte og selge unna alt sammen tilslutt. Det ble for tidkrevende og ikke minst veldig kostbart etterhvert. Men det er en virkelig artig hobby og en lærte mye, veldig mye :) 

Mange kritiserer at bilder blir redigert, men jeg valgte konsekvent å ta bilder i RAW-format, slik at alle bilder må redigeres og konverteres før de kan brukes til noe, og det er jo da en virkelig også kan få frem alle detaljene som ofte kan være skjult i de nesten utbrente lyse partiene og/eller hva som finnes i de nesten helt sorte partiene. 

Det hadde vært veldig artig å se bildet når det var ferdig redigert da @Sverre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd å sånn smålig endre det bildet med mer luft foran bilen på, men ser jeg må ha hjelp av noen (har både kone og venner som er flinkere enn meg) til dette bedre?

Sliter litt med at lysa ble mer blå en jeg likte her.  Men foreløpig resultat legges ved her. Ser at dette ikke er mitt talent, og har fått hjelp med de andre bildene som ble tatt på denne shooten også :) men en lærer ikke uten å prøve!

received_291947478226186.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...