Gå til innhold
Sverre

Sverre's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 4x4 Velvet Red


Anbefalte innlegg

Ja de har det med å være fastlåst om de har bestemt seg @TheHaughom ? men er så langt fornøyd med bilen jeg også :D

Dekka jeg har er contivikingcontact 6 mener jeg å huske! Er hvertfall continental men det kan sjekkes opp i! 235/50-19 og de passer felgen bra :)

 

Ja da vil jeg si testen foregikk under samme forhold for begge biler @Superb lll:) takk for svar på spesifikke spørsmål ? er veldig opptatt av fakta når det er tema som engasjerer. 

Med så mange kilometer bak rattet synes jeg ikke du skal være forsiktig med å kalle deg selv erfaren sjåfør :) jeg er bare guttevalpen i forhold med mine 7 år bak rattet ?

Jeg kan gjerne ta bilder av mine imorgen om jeg husker det@TheHaughom:) så kan du få se hvordan det ser ut. Er jo forskjell fra produsent til produsent hvor bredt et dekk faktisk er også, merkelig nok. Kjørte Vredestein på ene Volvoen jeg hadde, og da var 225 i breieste laget med senk og det som var, skifta til Toyo når det var tid for nye. Ble merkbart mer klaring til innerskjerm ved full sving og demper selv om dekket hadde samme dimensjon påstempla ? så er noen forskjeller ute å går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot noen bilder, om du husker det! :)
Men jeg er jo nokså sikker på at 235/50-R19 passer utmerket, da den kommer med den dimensjonen fra fabrikk. Så jeg blir nok å legge på den dimensjonen selv. Ser Nokian Hakkapeliitta R3 finnes i den størrelsen også, så det er jo bra.

Jeg regner med du ikke har fått testet bilen på vinterføre enda? Tenkte i så fall bare å høre om du har noen synspunkter på om de felgene med den dekkdimensjonen fungerer bra mtp. sporing/grep osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sverre skrev:

Ja da vil jeg si testen foregikk under samme forhold for begge biler @Superb lll:) takk for svar på spesifikke spørsmål ? er veldig opptatt av fakta når det er tema som engasjerer. 

Med så mange kilometer bak rattet synes jeg ikke du skal være forsiktig med å kalle deg selv erfaren sjåfør :) jeg er bare guttevalpen i forhold med mine 7 år bak rattet ?

Har i hvert fall forsøkt å være så nyansert og nøytral som mulig, for ikke å gi en av bilene en favorisering. Selv om vinterføre (is og snø) i en bakke selvfølgelig gir en bil med 4x4 større muligheter til å «vise hva den kan», men det var jo også en av årsakene til at jeg vurderte et bilbytte såpass tidlig som jeg gjorde, nettopp pga 4x4 :) 

Så jeg gleder meg til å prøve dette mer ut til vinteren, selv om jeg fint kan vente til etter jul med at det kommer vinter, hehe ;) 

 

For å gjenta dette @Sverre, at en har kjørt mye betyr ikke at en hverken er bedre eller flinkere enn andre, men en har i hvert fall en viss erfaring som kan komme godt med i visse situasjoner :) 

Hehe, det viktigste er nok at en ikke tenker at en hverken ekspert eller «kan mer» enn andre, for da blir det fort en mer aggressiv kjørestil og holdning. Ser fremover for å forsøke å oppdage ting/faremomenter, forsøker å planlegge kjøringen best mulig, og litt tilbake-lent-kjørestil så fungerer det mye bedre i trafikken. Hørte noe fint på radioen for en liten stund siden, at både «smil og fingre smitter», og det er det faktisk veldig mye sannhet i. Enkelte er egoister uansett og vil aldri forandre seg, de som er født (minst) et kvarter for seint, har jo gjerne med seg det igjennom hele livet uten at de klarer å ta det igjen, men det ser en jo gjerne det på både kjørestil og hastighet, at de gjør så godt de kan for å ta det igjen, hehe ;) 

En engel i trafikken er jeg selvfølgelig ikke jeg heller, men en har vel lært at det finnes tidspunkt og vegstrekninger som er mer egnet enn andre for «dra på litt». Det er vel der det er mange som tar lit merkelige avgjørelser til tider, i boligstrøk, 30 - 40 og 50 soner, ved skoler, i rushtrafikken ved å presse seg en bil lenger frem i køen er jo liten vits når det står stille noen få meter/biler lenger frem, stadige bytting av kjørefelt for «å snike» seg frem, skaper jo bare en treghet for alle uten at de selv forstår det, men når en kun ser seg selv så er det jo slik. Dette ser en veldig godt når en kjører større lastebiler og har mer oversikt, det er et mareritt for plutselig så har en biler der en ikke skulle tro at noen kunne finne på å presse seg frem. Blindsoner er store og personbiler er små, de må på litt avstand før en faktisk kan se dem, men det er det ingen som forstår. Så sykle-i-trafikken-reklamen med blindsona er faktisk veldig reell, men også når det gjelder mopedister, mc, og personbiler. Så når en kjører lastebil/buss må en ha øyne «overalt» og ta hensyn til nesten alle, for det er dessverre svært få som viser hensyn til de som kjører dem, ikke alle selvfølgelig. Jeg fikk et litt annet syn på trailer/bussjåfører etter at jeg tok lappen og har kjørt litt med dem selv, for de hverken snur/svinger/stopper på en «femøring», som det ser ut til at veldig mange tror, med tanke på hvor nære alle kjører. Men selvfølgelig så er det mange her også som aldri burde hverken hatt lappen eller kjørt slike kjøretøy. Så «sorte får» er det overalt, men er en forsiktig og kjører med litt av innsiden til hodet, så går det stort sett bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant som du skriver her @Superb lll! Og det er noe jeg synes de fleste burde lest og tenkt litt over! Ola Nordmann skriker meg først, meg først og presser seg over i andre filer gjerne med litt bruk av horn og en finger ut vinduet! Det går bare tregere men de føler de tjener en plass lenger frem ? 

Ja vinter kan godt vente til etter jul, men må si dette er første gang jeg egentlig håper på litt snø og is ?

 

Ja dekka passer fint på felgen etter mitt syn @TheHaughom. Helt riktig antagelse angående testing av vinterhjul ? fikk bilen overlevert for 5 dager siden! Legger ved bilder under her 

20180730_135532.jpg

20180730_135525.jpg

20180730_135517.jpg

20180730_135543.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut, takk for bilder!
Da blir det samme størrelse på meg også når jeg får den levert, så får jeg prøve å selge gummien som står på bilen fra fabrikk! Har du gjort det, og i så fall hva fikk du for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa, du gikk for oppgradering direkte, ja. Tenkte ikke over at det var en mulighet. Dagen jeg skulle legge til Vega felgene i bestillingen var samme dag som produksjonsuke ble bekreftet, så jeg fikk dem ikke med bilen.
Jeg kjøpte derfor 20" felgene utenom, så jeg har et sett ekstra gummi som jeg må forsøke å få solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah! Ja da skjønner jeg hvorfor du har et sett gummi til overs @TheHaughom ? Ja det var veldig firkantede regler på alt forstod jeg! Selv hjul som er en enkel del å skifte ut var låst bort når produksjon er bekreftet altså ?

Men det er nok en kurant dimensjon å få solgt i dagens bilpark dette :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen på sitt første verkstedbesøk! De hadde slurvet med klargjøringen, men la seg flate når jeg påpekte ting som ikke holdt mål. Heldigvis :)

Så nå har jeg levert fra meg min kodiaq, og fått en rapid som leiebil. Artig liten sak men får jo ikke prøvd den mer en frem å tilbake på jobb nå ? 

20180731_071958.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sverre skrev:

Da er bilen på sitt første verkstedbesøk! De hadde slurvet med klargjøringen, men la seg flate når jeg påpekte ting som ikke holdt mål. Heldigvis :)

Bar de gjorde det da @sverre, det gjør opplevelsen med forhandler/verksted veldig bra. :) 

Alle kan gjøre en feil, men det er hvordan de er villige til å løse det etterpå som viser litt mer av hvordan hele «systemet» der fungerer.

Et lite plaster på såret kan vel være en gratis/rabattert koding av baklys da kanskje, det er i hvert fall lov å spørre, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som ikke var utført tilfredsstillende?
Jeg vet egentlig ikke hva en slik klargjøring innebærer, så hadde vært kjekt å fått litt tips om det er noe man bør se etter, annet enn generelt se at ting "ser greit ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sier ingenting på at de ikke ordner opp @Superb lll:D har egentlig alltid fått det som jeg vil med møller, av og til trengs det bare å diskuteres med dem. Men denne gang var det bare "Ja, selvfølgelig" med en gang :D ja jeg har tenkt tanken å argumentere med det! ?

@TheHaughom for meg som er litt over snittet interessert, vil en klargjort bil hos merkeforhandler aldri bli bra nok! Det har ingenting med at de som jobber der ikke er flinke folk, men kravet bedrifter setter til antall biler pr dag er for høyt for å kunne levere godt nok arbeid ? så litt kjørespor etter poleringsmaskin og slikt vet jeg at må forventes. Desverre! Men det som var problemet var noen grønne flekker (limrester med pollen?) langs hele takspoileren ned mot ruta, og langsgående riper over hele takspoiler. Har nå fått melding at bilen er ferdig så skal oppdatere om de fikk ordnet dette etter arbeid idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at det ordnet seg @Sverre :)  Ja de må jo selvfølgelig få muligheten til å ordne opp før en begynner å diskutere et litt annet tonefall, og som oftest så er heldigvis ikke det nødvendig heller :) 

 

@TheHaughom nå har @Sverre kommet med hva som var et problem på hans bil, men ting som kan bli oversett/glemt/etc av grunner som allerede er nevnt her med tanke på hvor mange biler de faktisk må igjennom om dagen, så kan det også være andre ting som ikke er helt som avtalt.

  • Klargjøring av lakk blir ofte satt bort til andre firmaer, men om en ikke ber om noe spesielt, så gjør de dessverre ikke mer enn høyst nødvendig her, både pga tid, men også pga kostnader. Derfor trumfet jeg igjennom at jeg jeg ville et helt annet firma tok klargjøringen på min bil, klok av skade fra forrige bil.........
  • Dårlig rengjort/avfettet i døråpninger, rundt hengslene, under dørerne/panseret/bagasjelokket, manglende rengjøring av vinduer
  • Innvendig så kan det være glemt å legge ut matter, førstehjelpspute i lasterommet, paraply kan mangle, isskrapen kan mangle i tanklokket
  • Ting en har bestilt som ikke er levert, og heller ikke får noe informasjon om
  • Papirer fra de som evt. har tatt en ekstra understellsbehandling
  • Ikke lagt med/montert ekstrautstyret en har bestilt fra forhandler
  • Ikke klargjort navigasjon med oppdatert kartverk
  • Ikke riktig språk på infotainment systemet
  • Dette er noe av det jeg har opplevd gjennom tidligere leveringer bil.........

Ingenting av dette er jo et stort problem i det hele tatt, men det er hvordan -og hva de gjør i etterkant med det som ikke er som avtalt som er avgjørende for hvor fornøyd en er med totalopplevelsen hos forhandler, med tanke på alt fra før bestilling, oppfølging underveis, og overlevering av bil.

Mange ting kan en både overse og glemme på selve overleveringsdagen, for da er det så mange inntrykk og mye informasjon som kommer, og ikke minst så blir en jo mest opptatt av selve bilen som skal hentes der og da.

Flere av de tingene jeg nevnte over her, ser en nesten ikke før en tar den første vasken av bilen hjemme heller, og da særlig når en begynner og tørke bilen etter vask. Det er da mange detaljer (eller manglende detaljer/finish) viser seg, for dette gjøres jo som regel ute i skikkelig dagslys, og ikke inne i en salgshall.

 

For min del denne gangen så manglet jeg flere ting, men jeg ble informert om dette før jeg i det hele tatt visste om manglene, og de følger meget bra opp nå etterpå, og da er det jo heller ikke noe å klage på.

  • Jeg har ikke fått vinterhjula enda, felgene er i rest fra fabrikken
  • Jeg har ikke fått lakkstiften for evt. steinsprutflekker som kommer før eller siden
  • Jeg har ikke fått papirene for understellsbehandlingen

Men igjen, med en god oppfølging og informasjon på dette, så er det heller ikke et problem. Alt dette er jo utenfor forhandlers hender, så dette har jo ikke noe med dem å gjøre i det hele tatt.........

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt og utfyllende svar der @Superb lll ? og den sjekklista kan være lur å tenke over :)

Har forøvrig hentet min kjære kodiaq igjen og den var ingenting å utsette på nå :D synes egentlig møller fungerer veldig bra på dette området med å ordne opp etter seg :) stjerne i margen der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som ikke har tatt i mot så mange fabrikknye biler tidligere, så kan det kanskje være greit å ha noen tips om hva en bør se etter. For det er menneskelig å feile som sagt, det er hva de gjør med det som er det som teller :) 

Joda Møller har fulgt godt opp når det gjelder slike ting. :) 

I dag har jeg fått lakken for å utbedre evt. steinsprut, og har også fått beskjed om at både vinterdekk og felger har kommet til forhandler, så da er de bare en dekkomlegging unna. Må si jeg fremdeles er litt spent når det gjelder dem, men nå er det ikke lenge igjen før en får fasiten heller, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt meg litt tid å testkjøre bilen nå ikveld både for å teste fjernlysassistenten (denne virket utmerket) og for å få prøvd bilen i litt fart, ikke bare i trafikk og under fartsgrensa. Vil si jeg er fornøyd med hvordan en så stor bil oppfører seg i sving på den gale siden av 100 tallet :D henger godt og krenger svært lite (selv har jeg heller ikke adaptivt understell). Rett å slett imponerende! 

Noterte meg også en ting til angående lys. Om jeg vrir til park så reduseres ikke styrken i led-stripene foran I forhold til hvordan de er som kjørelys. Dette gjør jo at jeg kan kjøre med "parklys" som kjørelys på dagtid, og dermed få med lys på tilhenger! Artig hva en finner ut en torsdagskveld ? 

Har også notert meg at kjølevannstemperaturen stiger usannsynlig fort opp til 90 grader, noen som vet om bilen benytter en oppvarmingsmodus eller noe ved kald-start? Kjørte knappe 2 minutter før den var på 90 grader?

Fikk også tatt en snittmåling på forbruk etter en liten visitt hos en kompis, her med start på varm motor (landevei), snittforbruket på den korte turen (8 km) var då faktisk ikke værre en 0.73 l/mil. Synes ikke det var verst for denne bilen, uten å være innkjørt en gang :D

Noterte meg også at kodiaq med elektriske seter på begge sider foran faktisk har minne på passasjersiden også ? rett å slett simply clever! 

20180802_232627.jpg

20180802_231812.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en oppdager stadig noe nytt etterhvert som en blir mer og mer kjent med bilen @Sverre :) 

 

Det forbruket der synes jeg var veldig bra, så det har nok skjedd en del fra den motoren jeg har til den som står i din bil, og kanskje utviklingen har gått enda litt videre nå som den motoren er «oppgradert» til 190hk for 2019 modellene.........? At du også har en nyere DSG 7 kasse gjør nok også litt for forbruket når en kan få turtallet litt lenger ned i over 80km/t, dette er jo bare positive ting alt sammen :) 

Kodiaq er en stødig bil ja, det merket jeg også den gangen jeg prøvde en, den hadde riktignok adaptivt understell, men stod i den mykeste innstillingen når jeg prøvde den. Nå kjørte jeg riktignok ikke utfordrende med den på noen som helst måte, men den innstillingen var jo håpløs på Superb etter min mening, den var jo som et «duvende slagskip» uansett hv a den stod i, bortsett fra Sport. Merker at Octavia Scout er mykere og litt mer «krengete» når den blir presset/utfordret litt på svingete vei, men tråkker en på litt ut av svingene, så merker en jo også at det blir overført mer krefter til bakhjulene, så en kan nok kjøre litt mer offensivt med denne også :D 

 

El.seter med minne på begge sider er vel std så lenge en har bestilt el.seter på begge sider  etter hva jeg husker fra vi også undersøkte prisen på Kodiaq ;) 

 

Ja motoren blir veldig fort varm, og det er veldig behagelig vinterstid, og du har helt rett, det er fordi Webastoen også fungerer som en kjørevarmer. :) 

 

Angående dette med lysbryteren i parklys, så har jeg også lagt merke til at det er slik i Octavia Scout med tanke på hvor sterkt de lyser, i hvert fall når bilen er i gang. Hvordan det er om en forlater bilen med parklysa på vet jeg ikke, har ikke kommet så langt enda med prøving enda.......... 

Vil jo tro at det også skal gi strøm til baklys på hengerkontakten også, for de bør jo lyse de også når en setter lysbryteren i parklys stillingen. Nå har jeg ikke prøvet hvordan det er med henger på Skoda faktisk med å ha lysbryteren i auto eller i parklysinnstillingen, fordi jeg etter gammel vane fra arb.bilene alltid vrir lysbryteren over til nærlys for å ha både baklys, bremselys og blinklys på tilhenger.

Og nå som baklysene til bilen min i tillegg er kodet om slik at de lyser også sammen med LED stripene foran, så bør jeg kanskje aldri vri lysbryteren ut av auto i det hele tatt........? Hmm, her må det sjekkes litt neste gang en skal ha med seg en tilhenger gitt ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...