Gå til innhold
Jonatan lee

Problemer etter vindu heisbytte


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har byttet vindusheis på en Skoda superb 2013 sedan, på førersiden. 

Jeg koblet fra batteriet, skrudde ut panelet på døren, koblet fra ledninger som går mellom døra og panelet(vindu kontroll, lås funksjon, lys og høytalerer) og byttet den mekaniske heisen, altså ikkje bytter noe elektronikk. 

Når jeg koblet til batteriet, kom det mange feilmeldinger opp, noe som er normalt for denne modellen. Nå funker ingen av knappene eller lysa på døren. 

 

Eg har sjekket alle sikringer, gått over ledninger og finner ingen feil. Feilmeldinger i displayet går bort etter litt kjøring. 

Noen som hvet hva problemet kan være? 

Endret av Jonatan lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva problemet er kan jeg ikke si så mye om, men siden det ikke er noen ting som fungerer fra bryterkontrollen i dørpanelet, så ville jeg ha startet med feilsøking i form av måling av spenning.
Leser at du har har sjekket ledninger og sikringer, men har du målt at du har spenning i kontaktene som kobles til bryterene dørpanelet?

Om en tar som utgangspunkt at du har sett på ledningene, men ikke målt, så kan en bli litt lurt.
For et ledningsbrudd kan også forekomme uten at selve isolasjonen rundt lederen har røket. Innvendige (for å kalle det det) lederbrudd er ikke enkle å finne i det hele tatt, men det forekommer en sjelden gang det også.

Virker el.vinduene, sentrallåsen i de andre dørene?

Vet ikke hvor komformodulen sitter i din bil, men den sitter ofte under førersetet eller oppunder nedre del av instrumentpanelet på førersiden/eller på siden der panseråpneren sitter.
Mulig det kan være flere plasseringer også av den, men det kjenner jeg ikke så godt til.
Den har jeg lest at kan forårsake en del av de problemene du skriver om, så det kan jo også være en idé å sjekke ut om den fungerer som den skal.
Er kanskje lite trolig at en skulle få problemer med en helt annen ting samtidig, men likevel så bør jo alle ting sjekkes når en først er i gang med feilsøkingen.

Det er selvfølgelig en årsak til at du har byttet vindusheisen, men var det et elektrisk problem eller et mekanisk problem med den gamle?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var at vaieren i vindu heisen slet seg og vinduet ikke lenger gikk opp eller ned, men jeg kunne høre at motoren enda funket. Jeg har skiftet det mekaniske og ikke gjort endringer på det elektriske for utenom å koble fra kontakter. 

Jeg har ikke målt etter spenning i ledningene enda, bare sett over de og sjekket at alle kontaktene er ok og fri for korrosjon. 

Men i og med at det røde lyset på undersiden av døren ikke lyser, så er jo det en indikasjon på at den ikke har strøm. Det skal og være lys i bryter kontrollen til vinduet og sentral lås bryteren. men det er ikke noe lys å se (jeg kan se lyset på de andre dørene) 

Vindu på alle de andre dørene funker, og sentrallås funker på alle dører, til og med førerdøren. 

Alt i bilen ser ut til å fungere som det skal utenom alle de elektriske kontrollene på førerdøren, som har vert koblet ut under arbeid. Jeg kan heller ikke justere side speil med knappene i førerdøren. 

 

Jeg har prøvet å holde inne knappene på nøkkelen for å opner og lukke vinduer, alle vinduer åpner seg og lukker seg utenom førerdøren. 

Jeg har ikke sjekket komformodulen, men kan undersøke litt når jeg kommer hjem. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva du skriver her @Jonatan lee, så tror jeg rett og slett at du ikke har spenning frem til bryterpanelet i førerdøren i det hele tatt. Kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på det, men jeg tror det er der du bør begynne feilsøkingen. Så lenge sikringene er hele, så tyder det vel kanskje på at du kan finne en feil i ledningsnettet der døren åpnes/lukkes, det er i hvert mange slike feil som er beskrevet på nettet.

Manglende jording kan også være en mulig årsak, se etter at det ikke er en jordledning som ikke er tilkoblet etter utført skifte av vindusheisen.

Lykke til 🙂

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått orden på problemet, men jeg vet ikke hva problemet var 🤔 

Jeg koblet ut kontakter for å måle spenning, det var spenning som gikk til vindukontrollen og til diverse andre plasser. Jeg ante ikke hva som er problemet da, det har spenning men virker ikke. 

Jeg har en vagcom kabel liggende fra en gammel bil, kommer sikkert ikke til å funke på en så ny Skoda. Jeg koblet den i obd porten og prøvde å lese feilmeldinger og div, men fikk ingen kommunikasjon med bilen.

Mens jeg holdt på med vagcom, la jeg merke til at lyset på undersiden av døren var kommet på, jeg prøvde deretter vinduet og alt funket fint. 

Nå var alle problemene borte, men jeg synes det er litt merkelig da, kanskje no har nullstiller seg da jeg prøvde å sette opp kommunikasjon mellom PCen min og bilen? Hvem vet? 

 

Takk for hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...