Gå til innhold
frst

Octavia 4x4 2.0 TDI - 150 vs 184 hk


Anbefalte innlegg

Vurder å kjøpe ny Octavia 4x4 med 2.0 TDI motoren.

Er selvfølgelig litt skeptisk til å kjøpe diesel i disse hybrid og el-dager, men vanskelig å komme rundt at du får utrolig mye bil for pengene. 

Ser at du nå kun kan bestille 184 hk varianten hvis du skal ha 4x4 og diesel, men forhandleren har også en bil med 150 hk motoren stående inne.

Er det noen forskjell på de to motorvariantene bortsett fra de ekstra hestekreftene. Er det noen grunn til ikke å velge 184 hk varianten? 

Hvordan er erfaringene med 7-trinns DSG kassen? Driftsikker?

 

 

 

 

 

Endret av frst
Typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her må du nok velge den motoriseringen du selv føler at passer dine behov best.

Den største forskjellen på disse to motorene du vurderer her vil du nok merke på dreiemomentet om du skal kjøre mye med fullastet bil og/eller tilhenger. Da er de ekstra 40nm du får med 184hk utgaven gull verdt. Ellers så får du med en 184hk utgave en bil som er kvikkere i akselerasjonen, er merkbart sterkere og vil ha et ørlite høyere forbruk. Men disse to motorene her er meget drivstoffgjerrige uansett hvilken av dem du velger.

Den nye oljefylte DSG 7 kassen som disse to bilene du vurderer har er merkbart bedre enn den forrige utgaven som var en oljefylt DSG 6 kasse. Det er en nykonstruert kasse, som er forsterket og forbedret i forhold til den forrige, bl.a så tåler den nye DSG 7 kassen 500nm mot den forrige utgavens 400nm.
Den nye DSG 7 kassen girer også merkbart mykere både opp og ned, bil starter mykere ved igangkjøring, så jeg har fått et meget godt inntrykk av denne DSG 7 kassen så langt. Jeg kom fra en Octavia Scout 2018 med DSG 6 kassen, og byttet ut den bilen med en ny Superb 2019 med den nye DSG 7 kassen nå i August, så jeg begynner å få litt brukererfaring med dem begge.
I tillegg så har DSG 7 selvfølgelig et gir ekstra som gjør at den får et lavere turtall i lande/motorveihastighet, som igjen betyr et lavere forbruk.

 

Jeg har skrevet utallige ganger her på forumet at jeg aldri skulle velge en privatbil med dieselmotor, men likevel så kjøpte jeg en ny Superb i sommer, og det har jeg ikke angret på. Den er sterk som en bjørn og drar utrolig godt uansett hva jeg har lastet opp bilen med til tider, 5 voksne personer, fullt lasterom og tilhenger etter på nærmere 2 tonn.
En merker jo selvfølgelig at en har med noe slikt, men DSG kassa bare girer ned og motoren henter krefter og motbakkene er det minste problemet. 

Bare for å nevne noe om forbruket til min egen bil som er ca 5 uker gammel, og da er den benyttet til ganske mye forskjellig type kjøring så langt. Jeg hentet denne bilen ny hos forhandler 1. August og har siden det,

  • Kjørt totalt 4102 km
  • Hatt en snittfart på 63 km/t
  • En total kjøretid på 70:05 timer
  • Et snittforbruk på 0,59 ltr/pr.mil

Kjøredata hentet fra Skoda Connect appen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.9.2019 den 9.32, Jan Ståle skrev:

Må også huske at 150hk manuell 4x4 har 2000kg tilhengervekt vs184hk dsg 4x4 har 1800kg tilhengervekt.

Det stemmer ikke @Jan Ståle, Skoda Octavia 2,0/184hk TDi DSG 7 4x4 kan dra 2.000kg tilhengervekt
Ny i dag så finnes ikke 2,0/150hk TDI 4x4 DSG som et alternativ lenger, i dag kan en bare bestille 2,0/150hk TDi med DSG 7 uten 4x4, den motoren finnes heller ikke i Scout utgaven lenger.

323087339_Skjermbilde2019-09-28kl_11_34_35.thumb.png.92c0f89e87a7d2fe9151e67c96d859d5.png

På 28.9.2019 den 10.45, frst skrev:

Takk  til dere begge for gode svar på spørsmålene mine.

Jeg fikk et godt tilbud på 150 HK varianten og det ble til at jeg kjøpte den. 

Jeg har hatt bilen i et par uker nå og er veldig godt fornøyd med bilen :)

 

 

 

Gratulerer med ny bil @frst :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 11.42, Superb lll skrev:

Det stemmer ikke @Jan Ståle, Skoda Octavia 2,0/184hk TDi DSG 7 4x4 kan dra 2.000kg tilhengervekt
Ny i dag så finnes ikke 2,0/150hk TDI 4x4 DSG som et alternativ lenger, i dag kan en bare bestille 2,0/150hk TDi med DSG 7 uten 4x4, den motoren finnes heller i Scout utgaven lenger.

323087339_Skjermbilde2019-09-28kl_11_34_35.thumb.png.92c0f89e87a7d2fe9151e67c96d859d5.png

Gratulerer med ny bil @frst :) 

Da må jeg beklage. Da har det blitt forandringer,det var nemlig det før når jeg kjøpte.🤔👍😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Superb lll. Jeg var klar over at de ikke lenger tilbyr 150 HK TDI 4x4 alternativet da jeg kjøpte bilen. Min bil har produksjonsdato i 2019 så antar det ikke kan være så lenge siden de sluttet å tilby dette motoralternativet. Spurte selgeren hvorfor 150 HK varianten ikke lenger var i salg, men fikk ikke noe godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jan Ståle skrev:

Da må jeg beklage. Da har det blitt forandringer,det var nemlig det før når jeg kjøpte.🤔👍😂

Det skjedde en del med tilgjengelige kombinasjoner av motorer, nye DSG kaser og drivlinjer, så det er ikke alt det er enkelt å være oppdatert på :) 

7 timer siden, frst skrev:

Takk @Superb lll. Jeg var klar over at de ikke lenger tilbyr 150 HK TDI 4x4 alternativet da jeg kjøpte bilen. Min bil har produksjonsdato i 2019 så antar det ikke kan være så lenge siden de sluttet å tilby dette motoralternativet. Spurte selgeren hvorfor 150 HK varianten ikke lenger var i salg, men fikk ikke noe godt svar.

Den var nok tilgjengelig en periode nå i 2019, mulig det forandret seg når de gikk over til produksjon av 2020 modellene, det har jeg ikke kunnskaper om.

Lag gjerne en egen tråd på bilen din i emnet Min bil / Mitt prosjekt @frst hvor du skriver litt om bil og utstyr, gjerne også noen bilder av bilen din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...