Gå til innhold
Jonas

Jonas's Skoda Superb L&K 190TDI 4x4 2020


Anbefalte innlegg

Har en god stund lurt på hva neste bil skal bli, og endte opp med å bestille min første Skoda. Kjenner ikke så mye til merket fra før og det var ekstra spennende med MY20 som jeg ikke hadde sett i virkeligheten. 

Bilen kom denne uken, men har ikke vært så mye tid til den ennå. Slenger med et par bilder som ble tatt i full fart. 

20190905_180741.thumb.jpg.4ec64760d4e7f11646f3472c343aad59.jpg

20190907_221529.thumb.jpg.da55a6b4d30e559ab0bbd57424743e1a.jpg

Foreløpig veldig fornøyd med hvordan faceliften er. Felgene er det eneste jeg er usikker på.

20190907_171406.thumb.jpg.c613104bc7f4ea303b9d60055d4e7b97.jpg

20190907_221740.thumb.jpg.34403d8de0de5e315d6ea7cb625350a2.jpg

Ratt med paddles/varme og digitalt instrumentpanel er vel en av de få justeringene innvendig.

20190905_204032.thumb.jpg.1f09dd0abfde8fa522c68ae402db1691.jpg

LED matrix virker veldig lovende. Fikk en liten tur i høstmørket i dag. Ser ut til at den justerer fint rundt andre biler selv på svingete veier. Så også ut som den lyser opp bra på lang avstand. Virket som den blender ned litt på refleksjon fra veiskilt, noe som var unødvendig siden man mister litt langlys. Får se etter litt bruk hvordan det fungerer. 

Motoren virker sterk og fin og DSG-en girer raskt og jevnt. Gleder meg til å få testet den fremover :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som også tidligere skrevet i en annen tråd, Gratulerer med ny flott bil @Jonas, den ser virkelig flott ut :) 

Har en relativt ny Superb selv (5 uker gammel), men ser likevel godt forskjellene på min utgave og den nye FL utgaven du har handlet.
Jeg kom fra en Octavia 2018 med LED-lys, men den hadde ikke Matrix funksjonen, helt ærlig så tror jeg at du skal være glad for at den blender ned litt når du møter de litt større reflekterende trafikkskiltene, for med fullt lys så skinner/reflekterer det noe helt vanvittig. Så det har vært fler enn en gang jeg selv har blendet ned for i det hele tatt kunne se videre enn skiltet som fjernlyset reflekterte i.

Varme i rattet og digitalt instrumentpanel har jeg også i min Superb, men dessverre så er den bestilt uten gir-paddles på rattet og oppvarmet frontrute av forhandler, det hadde jeg tatt med om jeg hadde laget en bestilling på en ny Superb selv, men jeg valgte en bil de hadde i utstilling hos forhandler. Jeg hadde også bestilt den med 19" hjul om jeg hadde bestilt bilen selv, for de 18" felgene som fulgte med min L&K liker jeg ikke, de har et turbin design jeg ikke har sansen for i det hele tatt. Men jeg har nå byttet ut både felg og dekk til 19" hjul i stedet på sommerhjul, og det ble jeg meget fornøyd med :) 
Jeg er vel som du skriver her @Jonas
 meget usikker på felgene som følger med på den nye FL utgaven av Superb L&K,de hadde jeg nok heller ikke beholdt. Men jeg skal ikke være helt bastant på det inntil jeg har sett dem med egne øyne, for det er ikke bestandig at bilder og irl viser helt det samme, men jeg er nok litt skeptisk ut i fra det jeg ser på bildene dine.........

Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper bak også så snart som mulig, for du skal ikke kjøre mange km før klarlakken er helt slitt bort i underkant av fangeren bak, det blir helt «sandblåst» der. Og det er det ingen mulighet for å polere opp igjen heller, da med lakkeres for å få det blankt igjen. Dette er noe jeg vet av erfaring, da jeg kjøpte en ny Superb i 2016 som jeg kjørte med noen mnd uten skvettlapper bak, klarlakken var helt borte i underkant av fangeren på begge sider. Jeg ettermonterte dem, men skaden var allerede skjedd........
De er ikke store, men de gir likevel en effektiv beskyttelse for lakken, for skitt og søle på bakparten av bilen hjelper de absolutt ingenting, til det er de alt for små.

Kan også komme med en liten anbefaling om ekstra understellsbehandling og ekstra støydemping i tillegg, det var meget effektivt. Om du skulle gjøre noe slikt, så forhør deg med forhandleren din, slik at du ikke behandler bilen med noe som kan påvirke rustgarantien på bilen. Min bil er behandlet med Mercasol, for det var det min forhandler anbefalte og hva de gjorde på de bilene de leverte til kunder med ekstra understellsbehandling.
Jeg kjørte i ca 2 uker uten dette og synes at bilen var ganske godt dempet med tanke på dekkstøy, men her kunne jeg likevel høre forskjell etter at det ble gjort. Min Superb er også levert med ekstra støydemping i gulvet og tykkere sidevinduer fra fabrikk, men den ekstra støydempingen jeg fikk sprøytet på er lagt under plastikk innerskjermene både foran og bak i tillegg, og det var effektivt med tanke på dekkstøy. Men her kommer det også litt an på hvilket dekkmerke bilen er levert med, for enkelte er det mer støy fra enn andre, her er Pirelli Cinturato P7 og Brigdestone ikke så gode til Superb, Continental som min Superb ble levert med var bedre, men de er jo byttet ut og nå kjører jeg med Falken dekk og de var faktisk enda bedre med tanke på dekkstøy enn Continental :) 

Ikke noe av dette er selvfølgelig noe du må gjøre, det var kun noen velmente tips, basert på egen erfaring :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Superb lll. Felgene du har valgt kledde absolutt bilen og fargen.

Jeg får tilføye at det er en leasingbil siden det kan påvirke enkelte av valgene mine. Skvettlapper bak spurte jeg spesifikt om, men fikk svar at det var foran det var lurt/behov. Så hvis de sier det og jeg ikke blir trukket ekstra for det etter 3 år så er det mulig jeg lar være. Samme med understellsbehandling tenker jeg. Lydisoleringsdelen hadde vært kjekt selv om jeg til nå syns den har vært ganske bra. 

Min ble til glede levert med Continental i stede for Pirelli på sommerdekkene. På vinter er det Pirelli pigg så får se hvordan støy blir da. 

Forbruket på en tur med en del høydemeter inkludert og fullt bagasjerom ble 5,3 i går. På vei hjem hvor jeg ikke kjørte fornuftig dro den opp totalen til 5,8. Syns dette er bra til å være helt ny motor og 4x4. Skal absolutt være mulig å få ned forbruket mer. Får se neste gang jeg tanker om den viser rett forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jonas skrev:

Felgene du har valgt kledde absolutt bilen og fargen.

Takk for det @Jonas, jeg ønsket det så enkelt som mulig for lettere vedlikehold og at det ikke skulle bli «for mye». Det finnes mange flotte felger, men det er likevel ikke alle felger som passer så pent på alle biler etter min mening :) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Jeg får tilføye at det er en leasingbil siden det kan påvirke enkelte av valgene mine. Skvettlapper bak spurte jeg spesifikt om, men fikk svar at det var foran det var lurt/behov. Så hvis de sier det og jeg ikke blir trukket ekstra for det etter 3 år så er det mulig jeg lar være. Samme med understellsbehandling tenker jeg. Lydisoleringsdelen hadde vært kjekt selv om jeg til nå syns den har vært ganske bra. 

Så lenge det er en leasing bil, så får du vel ikke så mye igjen for det du evt vil koste på den heller, så da blir det jo litt på en annen måte. Det jeg nevner er jo for at bilen skal holde lengst mulig og være så pen som mulig i lakken, men nå har vel du bare denne bilen i 3 år, og da er det jo begrenset nytte du får av det, selv om du gjør både bilen og neste eier en stor tjeneste ved å gjøre dette ;) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Min ble til glede levert med Continental i stede for Pirelli på sommerdekkene. På vinter er det Pirelli pigg så får se hvordan støy blir da. 

Continental var merkbart bedre med tanke på dekkstøy på sommerdekk, det var det ingen tvil om. Når det gjelder piggdekk så har jeg ingen erfaring med det nå for tiden, jeg har hatt piggfrie vinterhjul siden min første nye fabrikkbil i 2001, og har aldri sett meg tilbake etter det :) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Forbruket på en tur med en del høydemeter inkludert og fullt bagasjerom ble 5,3 i går. På vei hjem hvor jeg ikke kjørte fornuftig dro den opp totalen til 5,8. Syns dette er bra til å være helt ny motor og 4x4. Skal absolutt være mulig å få ned forbruket mer. Får se neste gang jeg tanker om den viser rett forbruk.

Forbruket vil komme lenger ned på sikt om en bruker høyrefoten med litt omtanke og følelse. Fra 8 - 12.000km ett sted så slipper motoren mer opp og forbruket går gjerne litt ned, men for biler som allerede bruker relativt lite, så er det ikke så veldig store forskjellene. Det vil være snakk om desimaler, men som nevnt, den største muligheten for et lavere forbruk tyngden på høyrefoten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå fått brukt bilen litt og begynner å bli bedre kjent med den. Må si meg veldig fornøyd og angrer absolutt ikke på valget. Synd jeg ikke kjenner pre-faceliften slik at jeg kunne påpekt hva som er forbedret.

Som lang person var jeg litt skeptisk til om sitteputen kom til å gi dårlig lårstøtte, men merket ingen ubehag på 3,5t kjøretur, så virker som gode seter. 

Angående forbruk så må jeg få gjort en test på en lengre strekning hvor jeg vet avstand og så fylle opp tanken for å regne forbruk. Bilen påsto den brukte 0,41 på en 15mils tur i helgen. Skal sies at det gikk rolig pga en del trafikk, men føler dette er "for godt til å være sant". Hva sier ekspertene? 

Køkjøring til jobb ble ganske komfortabelt med ACC i ECO-mode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på Superb 2019 og 2020, vil nok definitivt være overgangen til LED-lys, og når den så har full Matrix teknologi i tillegg, så vil det være en gedigen opptur med tanke på lys. :) 

Kjørecomputeren har nok en tendens til å være litt for snill på forbruket, har lest at enkelte mener at det fort kan være ca 0,1 ltr på mil, men jeg har aldri målt dette selv på noen av Skodaene jeg har hatt.

18 timer siden, Jonas skrev:

Angående forbruk så må jeg få gjort en test på en lengre strekning hvor jeg vet avstand og så fylle opp tanken for å regne forbruk. Bilen påsto den brukte 0,41 på en 15mils tur i helgen. Skal sies at det gikk rolig pga en del trafikk, men føler dette er "for godt til å være sant". Hva sier ekspertene? 

Når det gjelder dette med å regne ut forbruket så behøver du ikke vite strekning før du kjører.
Det er jo bare å fylle opp tanken til pumpa/pistolen slår ut, nulle tripteller og kjøre tur/dit du skal. Så stopper du på en bensinstasjon og fyller til pumpa slår ut igjen, da har du både kjørestrekning og hvor mange liter du har brukt på den turen, og kan enkelt regne ut forbruket ditt. :)  

Det samme kan du jo se på bilens kjørecomputer også, forbruk fra drivstoffylling og så kan se om de stemmer overens. Det er det nok lite trolig at det gjør, for jeg vil tro at bilens computer vil være litt «snillere» med tallene enn de utregnede fakta..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder dette med å regne ut forbruket så behøver du ikke vite strekning før du kjører.
Det er jo bare å fylle opp tanken til pumpa/pistolen slår ut, nulle tripteller og kjøre tur/dit du skal. Så stopper du på en bensinstasjon og fyller til pumpa slår ut igjen, da har du både kjørestrekning og hvor mange liter du har brukt på den turen, og kan enkelt regne ut forbruket ditt. :)  

@Superb lll det gir jo en grei indikasjon. Er vant til en bil med speedometer som viser riktig hastighet. På denne ser jeg at jeg må ha 84-85 for å holde 80km/t. Antar det også gjenspeiler seg på tripptelleren at man i virkeligheten må trekke fra 5-6%. Kan selvsagt ta feil der. 

På bilen jeg hadde kunne man med rett utstyr programmere inn hjulets omkrets for å kalibrere speedometer. Vet du om Møller kan gjøre det på disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...