Gå til innhold
Magnus Brage Hartviksen

12v styrestrøm fra bixenon, montering ekstralys


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har søkt meg fram og tilbake på nett uten å bli noe klokere av den grunn når det kommer til styrestrøm

 

Har en superb 2017 mod som jeg skal montere ledbar på og trenger svar på om jeg trenger canm8 eller lignende for å hente styrestrøm? 

Bilen er utstyrt med bixenon og når jeg måler med multimeter finner jeg ut av (hvit kabel, nr 11) mest sannsynlig kan brukes til styrestrøm?

Måler 0.4v når vanlig kjørelys er tent, og 12v når langlysene er tent. 12v spenningen holder seg jevn og mister ikke spenningen over tid

Er det noen med erfaring i forhold til om det evn kan ha noe å si på can styringen generelt sett over tid om man henter styrestrøm fra denne ledningen og ikke får feilkoder?

Hadde vært fint og sluppet å kjøpe dyre styrestrømenheter

 

Alle svar er til hjelp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte drt kunne være greit med en liten oppdatering når drt gjalt det med styrestrøm.

På min superb tok jeg sjansen å koblet styrestrøm rett fra rele til hvit kabel (nr 11) på passasjersiden uten canbusenhet eller noe ekstra dilldall som i de aller fleste tilfellene må til på nyere bilen.

 

Monteringen gikk supert å uten en eneste feilkode eller andre problemer med automatiske langlys. Når jeg kjører med auto langlys skrur de seg på slik det gjorde før montering av ledbaren og skrur seg av om jeg møter andre bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
På 8.10.2019 den 8.50, olekn skrev:

Hei.

Driver og monterer det samme på min 2015 Superb. Har du bilde av hvordan bilen din ble etterpå? Loddet du deg inn på kabelen eller en strømtyv? Og går det fortsatt like bra uten feilmeldinger?

 


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignende

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 28.10.2019 den 20.32, Magnus Brage Hartviksen skrev:


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignendespacer.png

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

Så du klipte bare den hvite ledningen på lykta og lodda? Ikke noe mere simsalabim? Skal sette på ledbar på min 2017. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en Xbb Lightswitch (ganske dyr sak!) på min Superb 2015. Da slapp jeg unna alt som heter lodding klipping av ledninger. Hittil har det fungert uten problemer. Jeg har xenon i nærlys, og halogen i fjernlys, og på den venstre lykta var det en gul ledning med grå stripe på (kan dobbeltsjekke i dagslys i morra). Bilen ble forøvrig slik: Image-1.thumb.jpg.2c9696de56dc7dc4a66a04e6a4ddabea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 20.50, olekn skrev:

Jeg brukte en Xbb Lightswitch (ganske dyr sak!) på min Superb 2015. Da slapp jeg unna alt som heter lodding klipping av ledninger. Hittil har det fungert uten problemer. Jeg har xenon i nærlys, og halogen i fjernlys, og på den venstre lykta var det en gul ledning med grå stripe på (kan dobbeltsjekke i dagslys i morra). Bilen ble forøvrig slik: Image-1.thumb.jpg.2c9696de56dc7dc4a66a04e6a4ddabea.jpg

Ville helst slippe å kjøpe en sånn dyr boks. Sjekk den kabelen en dag da👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 1.12.2019 den 13.39, Bjørnarm90 skrev:

Ville helst slippe å kjøpe en sånn dyr boks. Sjekk den kabelen en dag da👍

For min del på 2017 mod superb var det hvit kabel nr 11 som fungerte uten canbusenhet, som Olekn nevner brukte han gul kabel, men denne er nok kabelen som styrer halogen langlys? 
 

har bixenon og undersøkte me fram med måling for å se hvilken kabel som kunne benyttes, da som nevnt, hvit kabel som er i port 11.

 

kabelen klipte jeg og satt loddesko på over tanken til frostvæska, så slipper jeg å irritere meg over ekstra kabel i nærheten til lykta eller risikere andre ting om det skulle være noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.12.2019 den 19.50, olekn skrev:

Beklager sent svar. Her er bilde av kabelen. Den gule med grå stripe. 

IMG_2158.JPG

Det går bra har ikke vært så aktiv her jeg heller i det siste. Ente med at jeg kjøpte canm8 på Black friday🤭😁 å da blei det sånn😍🤭👍

IMG_20191128_124221.jpg

IMG_20191209_224636.jpg

IMG_20191213_135124.jpg

IMG_20191213_135132.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 20.12.2019 den 20.02, Magnus Brage Hartviksen skrev:

For min del på 2017 mod superb var det hvit kabel nr 11 som fungerte uten canbusenhet, som Olekn nevner brukte han gul kabel, men denne er nok kabelen som styrer halogen langlys? 
 

har bixenon og undersøkte me fram med måling for å se hvilken kabel som kunne benyttes, da som nevnt, hvit kabel som er i port 11.

 

kabelen klipte jeg og satt loddesko på over tanken til frostvæska, så slipper jeg å irritere meg over ekstra kabel i nærheten til lykta eller risikere andre ting om det skulle være noe

Hei!

Fantasktiske tips. Jeg har en Octavia med hvit kabel til port 11, men skulle gjerne målt den for å være sikker. 

Jeg får ikke ut kontakten! Hvordan gjorde du det? Det er en tapp der som jeg forsøker å dytte på og dra i, men ingen resultater.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.10.2019 den 20.32, Magnus Brage Hartviksen skrev:


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignendeimageproxy.php?img=&key=7dea2faae35157be

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

Hvilken ledbar har du montert i grillen ? Og har du klippet/tilpasset til ledbaren i støtfanger selv eller fått tak i en innsats?

Skal montere led bar selv på min, og fått fortalt at jeg må inn med canbus modul. Noe jeg syntes var dyrt og unødvendig for å montere fjernlys. Så funker det enda feil fritt på bilen din med å koble seg inn på hvit ?

På 28.10.2019 den 20.32, Magnus Brage Hartviksen skrev:


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignendeimageproxy.php?img=&key=7dea2faae35157be

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2020 den 23.14, LHsund skrev:

Hvilken ledbar har du montert i grillen ? Og har du klippet/tilpasset til ledbaren i støtfanger selv eller fått tak i en innsats?

Skal montere led bar selv på min, og fått fortalt at jeg må inn med canbus modul. Noe jeg syntes var dyrt og unødvendig for å montere fjernlys. Så funker det enda feil fritt på bilen din med å koble seg inn på hvit ?

 

Ledbaren jeg har er en X Vision genesis 800 1generasjon da denne er en slak bue på😊 

alt funker helt topp fremdeles uten noen feilkoder eller varsler. Hadde bilen nylig inne på naf test og test hos skoda verksted uten at de påviste noen feil😊 

 

ledbaren er montert på skiltbrankett som er snudd opp/ned og som peker innover.  Selve utsparingen i fangeren var enkel å fikse, demonterte fangeren for så å forsiktig klikke ut grillen hvor ledbaren skulle plasseres. Så for min del har jeg ikke kappet bort noe eller ‘’ødelagt’’ fangeren på noe vis😜
 

fikk selv beskjed at jeg trengte canbusenhet for å kunne montere ekstralys, dette var noe jeg mente bare var tull i mitt tilfelle😝 å her fikk jeg også helt rett, etter målinger som tok meg max 2 min fant jeg ut at hvit ledning som er i port 11 skulle fungere og det gjorde den. Det jeg også gjorde var å koble meg inn på høyresiden av bilen da jeg i mitt hode mente det kunne ha noe å si med tanke på styreenhetene til canbusen😝

 


Ønsker deg lykke til med monteringen, gjerne del bildene av ditt resultat når du er ferdig😜

På 18.11.2020 den 20.28, BjørnH skrev:

Hei!

Fantasktiske tips. Jeg har en Octavia med hvit kabel til port 11, men skulle gjerne målt den for å være sikker. 

Jeg får ikke ut kontakten! Hvordan gjorde du det? Det er en tapp der som jeg forsøker å dytte på og dra i, men ingen resultater.

Tips?


jeg trykken bare inn selve tappen og rikklet kontakten for å få den løs, normalt sett sitter denne fast grunner sand og annet som har lagt seg rundt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Har montert ledbar, men tenkte som forfatter det ikke var nødvendig med dyr styreenhet. Prøvde måle meg fram til styresyrøm. Port 11 ga ingen utslag for min del. Har en 2016 superb med bixenon. Skulle tro det var likt som din 2017 mod. Noen idé?

557A9BBF-BB55-4A12-A9F7-C606D3BCBF4A.jpeg

A8F72CE5-072F-40D3-AE78-51C2BEA5CFC2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Matius skrev:

Hei. Har montert ledbar, men tenkte som forfatter det ikke var nødvendig med dyr styreenhet. Prøvde måle meg fram til styresyrøm. Port 11 ga ingen utslag for min del. Har en 2016 superb med bixenon. Skulle tro det var likt som din 2017 mod. Noen idé?

557A9BBF-BB55-4A12-A9F7-C606D3BCBF4A.jpeg

A8F72CE5-072F-40D3-AE78-51C2BEA5CFC2.jpeg

Hei igjen, usikker om det har noe å si hvilken lykt man velger, men jeg tok lykten på høyre/passasjer siden. Hvilken spenning måler du når du har vanlig kjørelys på, når langlys skrus på? 
 

ja, man skulle tro det var likt fra 2016-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
19 timer siden, Matius skrev:

Demonterte du pluggen/porten  på lyset og målte der? Nå skal jeg ta en ny måling når jeg får tid. Var ingen forskjell om jeg slo av/på langlysa. 

 

 

 

Dro pluggen ut av lykta ja, men gjorde dette på pasasjersiden😊 husk og vri over bryteren fra auto til kjørelys. Vet ikke om dette skaø ha noe å si sånnsett, men kan være vært forsøket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei! 
Nå i helga har jeg brukt flere timer på og koble opp en strands Siberia Dr22 etter oppsettet til trådstarter. 
Har hatt kyndig hjelp til kobling, vurdering, måling etc. 

Vi måler 0,4v på hvit ledning, port 11. men ikke noe endring når vi tenner langlys. 

Kjører en 17mod registrert 26.12.2016.

Noen som har prøvd og møtt på samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...