Gå til innhold
Grorg

Amundsen RNS310 feil


Anbefalte innlegg

Hei! Har en Superb stasjonsvogn fra 2010 med en original Amundsen RNS310 mediaenhet. Amundsenspilleren har fungert helt fint frem til i sommer, men da tok den tilsynelatende kvelden. Det første som skjedde var den ikke ville på, men hadde full bakgrunnsbelysningen i skjermen hele tiden, selv når tenningen var av og nøkkelen ute. Det som er litt rart er at om jeg tar ut og inn sikringen så virker den som normalt til neste gang jeg slår av tenningen i lengre enn 5 minutter. Om motoren går eller ikke når jeg tar sikringen ser ikke ut til å påvirke oppførselen. Etterhvert har dette trikset blitt mer upålitelig, men det går av og til. Har plukket ut enheten et par ganger og undersøkt ledninger og kontakter, men ikke funnet noe som skulle tilsi problemer. 

Er det noen som har vært borti lignende, eller har innspill til hva jeg kan forsøke. Vil ikke gi opp Amundsenspilleren helt enda siden den virker helt som den skal når jeg får den på. Men veldig irriterende å måtte inn i sikringsboksen under panseret for å kanskje få igang radioen. Har ringt Skoda, men de hadde ingen tips.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring å komme med her, men det kan jo nesten høres ut som om det kan være et lite kontaktproblem og/eller for lav spenning. 

Har du målt spenningen i kontaktene til spilleren?

At det kommer og går litt tyder jo på en dårlig kontakt et sted, men det er selvfølgelig bare spekulasjoner.
Mål deg frem litt og se hvilke spenninger du har med motor av og med motoren på tomgang.
Se også litt ekstra på tilkoblinger ved sikringsboksen slik at det ikke er irret/korrodert eller en løs tilkobling.

Det kan selvfølgelig også være noe med selve spilleren som kommer og går litt, men for å sjekke det enklest så må en jo nesten ha en annen spiller og prøve med, det gir i hvert fall en klar indikasjon på om det er spilleren eller strømtilførselen det kan være en mulig feil på. Men det er vel dessverre ikke så lett å finne en annen spiller en kan prøve med heller.........
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar 🙂 Jeg skal måle spenningene i kontaktene og i sikringsboksen så ser vi om det er noe der. Det er en god ide å teste mot en annen spiller, men jeg har dessverre ikke noen tilgjengelig nå.  At det kommer og går er ikke helt riktig, den er helt død, men kan av og til vekkes til live ved å nappe ut sikringen, vente noen sekunder, og så sette den inn igjen. Stort sett kjører jeg med sikringen ute siden bakgrunnsbelysningen er konstant på i spilleren ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Grorg skrev:

Jeg skal måle spenningene i kontaktene og i sikringsboksen så ser vi om det er noe der.

Det er nok det beste stedet å starte :) 
Nå vet jeg ikke helt hvordan dette er nå i forhold til den gangen jeg byttet og koblet nye spillere selv, men det er nok mest sannsynlig flere spenningsførende ledninger. En med konstant spenning på for at spilleren skal beholde de lagrede stasjonene, en som det blir strøm når tenningen aktiveres. Den med konstant strøm er nok også tilkoblet enda et sted vil jeg tro, for spillerene kan jo også settes på uten at nøkkelen er i tenningslåsen.

56 minutter siden, Grorg skrev:

Det er en god ide å teste mot en annen spiller, men jeg har dessverre ikke noen tilgjengelig nå.

Her må en jo enten kunne låne en av noen, eller ta en tur til en bilopphugger for å høre om de kan ha noen liggende. men det er vel ikke så smart å handle en ny spiller før en vet hva feilen her er.

58 minutter siden, Grorg skrev:

At det kommer og går er ikke helt riktig, den er helt død, men kan av og til vekkes til live ved å nappe ut sikringen, vente noen sekunder, og så sette den inn igjen.

Ok, her er jeg nok preget litt av mitt yrke, for det er gjerne slik vi kan uttale oss når noe ikke beholder spenningen og kobler seg ut etter en periode. Da snakker vi om at ting kommer og går ;) 
Da er det gjerne to ting som går igjen,
Det ene er feil på selve strømkilden, den er ustabil og/eller tåler ikke belastning over en viss tid eller strømforuk over en viss A.
Den andre er feil på selve «produktet» som skal spenningssettes.

En sjelden gang kan det også være en kombinasjon, hvor «produktet» har blitt ødelagt av at det har vært for lav spenning (dårlig kontakt) over lengre tid (elektronikk kan være sårbart for det), og så er det en feil på selve strømkilden i tillegg.
Så det ene behøver ikke utelukke det andre, selv om det er ganske sjeldent.

1 time siden, Grorg skrev:

Stort sett kjører jeg med sikringen ute siden bakgrunnsbelysningen er konstant på i spilleren ellers. 

Dvs slik du beskrev det i startinnlegget ditt @Grorg, at bakgrunnsbelysningen begynner å lyse bare du setter inn sikringen, selv om tenningen ikke er på eller at du fysisk har slått på spilleren?
Er det slik fremdeles, eller har det forandret seg?

Bakgrunnsbelysningen skal jo ikke lyse (slik mine spillere i Skoda har vært) om de ikke er slått på, da virker det mer som at det er en feil med spilleren, eller en type jordfeil som gir en del av spilleren din spenning som den ikke skal ha. Det kan for så vidt være internt i spilleren, men også en feil i ledningsnettet til spilleren.
Dette er selvfølgelig under forutsetning av at jeg har forstått problemet korrekt. 

Nå blir det vel mye spekulasjoner her, start med å måle deg litt frem og se hvilke resultater du får da.
Om du ikke finner noe feil der, så ville jeg tatt en tur til en forhandler/bilopphugger for å høre om de har en annen spiller du kunne prøvet. Dette er i hvert fall noe som ikke koster noe og er ganske enkelt å prøve ut før en begynner å kjøpe noe nytt/annet.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...