Gå til innhold
Thomassen

Ekstralys 16 Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke montert ekstralys selv @Thomassen på Octavia, men her finnes det jo flere muligheter. Først så må du bestemme deg for hvilken type lys du vil ha, tradisjonelle «tusenmetere» eller LED-bar.
For en Octavia Scout 2016 (som jeg regner med at det dreier seg om?), så er jo «radaren» plassert i senter under skiltet, så da er det jo litt mer fritt frem for hvilken type lys du ønsker.

Har du sett for deg hva du ønsker av ekstralys og hvor du ønsker å plassere dem?
Tidligere så var det jo ikke lett å kombinere diskré montering av ekstralys og godt lys, for da var det jo gjerne jo større jo bedre (lys), nå så er det mange gode ekstralys i form av xenon og LED-barer.

Den mest diskré måten å gjøre dette på er jo å skjule LED-barene bak den nedre grillen som er relativt åpen (eller evt felle de inn i grillen), men det gir ikke best mulig lys når de blir plassert så lavt. De vil også bli mer skitne av sprut, og vanskelige å holde rene og frie for snø/is, det blir verre jo lavere de blir montert.
Så en kombinasjon av diskresjon og effektivt lys er nok ikke så lett å kombinere, det enkleste da er nok en LED-bar plassert rett over skiltet.

De fleste velger jo gjerne en festebrakett som plasseres bak skiltet, så kan ekstralysene monteres på denne braketten. Nå som grensen for hvor mange ekstralys en kan ha er fjernet så kan du jo fint plassere 2 - 3 «tusenmetere» foran den øverste grillen, og så ha stab.stag fra toppen av ekstralysene festet i øvre del av grillen slik at de ikke vibrerer under kjøring.
Eller ha en LED-bar liggende rett over skiltet, som er mer diskré.

Dette har vel også litt med hvilket lysbilde en ønsker, tidligere så var det jo gjerne runde tusenmetere som måtte til for å få bedre rekkevidde, mens de rektangulære ga en bedre spredning av lyset.
Jeg kjenner ikke LED-barene godt nok til at jeg har noen kunnskaper om hvilket lys de gir, de gir mye lys, men om det er mye spredning eller lang rekkevidde de har best egenskaper på vet jeg ikke.
Svært ofte så er det vel noe i at en får det en betaler for både av kvalitet og lysmengde vil jeg tro, det samme vil nok også gjelde for holdbarhet og varighet.

Har også sett at noen har montert en type lastestativ (eller om det er en ferdig festebrakett egnet til dette?) helt foran på takrailsene og så festet en LED-bar på denne, selv om det kanskje vil gi et meget godt lys, så hadde nok ikke det vært mitt førstevalg.
Akkurat dette vet jeg heller ikke om er en lovlig plassering/montering med tanke på hvordan det blir festet, men det har jeg ikke kunnskaper om, har kun sett det på bilder.
Men dette er jo ikke akkurat en diskré montering heller.

Derimot hva som trengs av ledninger/relé/canbus, etc vet jeg ingenting om, sist jeg monterte ekstra fjernlys var på slutten av 80 tallet og da var det meget enkelt, ingen sårbar elektronikk som kunne gi feilvarslinger e.l.
Den gangen måtte en derimot ha en egen bryter for ekstra fjernlys inne i bilen, men det er det jo ikke krav om i dag, selv om jeg likevel tror jeg hadde koblet det via en ekstra bryter om noe skulle oppstå med ekstralysene........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...