Gå til innhold
Magnus Brage Hartviksen

Bilvask, skvettlapper og fjerning av emblemer


Anbefalte innlegg

Her er noen bilder av min Superb 2.0 TDI 190HK DSG 4X4 L&K Brilliant Silver Metallic

Bildene er fra tidligere i sommer da jeg hadde grundig polering og rens av lakken

 

Vasket bilen grundig i 6 trinn

Trinn 1, avfetting og skum - spyle av

Trinn 2, skum og berøringsvask - spyle av

Trinn 3, vask av detaljer som rundt dører og terkler - spyle av

Trinn 4, motorvask etterfulgt av vinyl and rubbercare for å få dyp matt farge på plastdetaljer

Trinn 5, asfalt og flyverust fjerning/claying

Trinn 6, tørke bilen

 

Etter flere timer med vask gjensto det enda flere timer med rens og polering

 

 

Ser det er flere som har fått fjernet emblemer bak på bilen. Dette er noe jeg har vurdert en stund men ikke gjort enda da jeg var usikker på hvordan det ville se ut.

 

 

 

20190909_235731.jpg

20190909_235018.jpg

20190910_000027.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil du har @Magnus Brage Hartviksen :) 

Det gjør seg med en skikkelig vask, og det gir også en meget god følelse når det er gjort og en ser sluttresultatet.
Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper både foran og bak, det vil spare deg for mye lakkslitasje på de nedre panelene (kanalen foran og underkant av støtfanger bak). Her slites lakken utrolig fort ned, estetisk så forskjønner jo stort sett aldri skvettlapper utseendet, men de er fysisk såpass små at det tar ikke så mye oppmerksomhet, nytteverdien derimot er meget stor :) 

Jeg har fjernet emblemene på min Superb, det har jeg gjort på bakluken (faktisk samme dagen jeg hentet bilen ny fra forhandler), og det er en meget enkel jobb. I helgen så fjernet jeg også L&K emblemene på forskjermene av to årsaker. For det første så satt det fast en del asfaltflekker inne i skriften som ikke var så enkle å fjerne (selv ikke med prickbort), når jeg så måtte bruke litt fysisk «nærkontakt» for å få det bort, så løsnet også litt av enden på emblemet, så da fjernet jeg like godt hele emblemet. Det står L&K flere steder (innvendig) i bilen likevel, så det er ikke til å ta feil av hvilken utstyrsutgave dette er.

 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Superb lll!

 

Da blir nok emblemene bak tatt til helgen, må jo polere bakluken for å fjerne forskjellen i lakken😆 L&K merkene blir værende på bilen da jeg føler de har litt mere verdi for å vise hvilken utgave man kjører så andre ikke tror det er en kjedelig standard😅

 

Skvettlapper ble vurdert da jeg kjøpte bilen, men ble avglemt etter det og ikke tenkt på igjen. Men nå som du nevner det er nok dette jeg må få fikset før den store stygge salte/grus sesongen. 

Noen ide om hvor jeg får tak i skvettlapper til en ok pris i norge? Eller må jeg kjøpe fra utland

 

Du nevner du bruker prikkbort for å fjerne asfalt og flyverust, anbefaler deg å heller bruke iron x-it fjerner det på et blunk å får enda bedre resultat om du bruken clay klut eller svamp. Husk å legge ny beskyttelse på bilen.

Prikkbort føler jeg dessuten er alt for kraftig til normalvask, for min den bruker jeg en lett sommeravfetting/alkalisk avfetting når bilen er nyvoksen, dette bare for å fjerne innsekter og annen lett løs skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke fylle denne tråden med masse of-topic, så jeg anbefaler deg å lage en egen tråd på din bil her i stedet @Magnus Brage Hartviksen,

https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/

Da er det litt enklere å diskutere mer spesifikke temaer :) 

Men for å svare på dine spørsmål,

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Skvettlapper ble vurdert da jeg kjøpte bilen, men ble avglemt etter det og ikke tenkt på igjen. Men nå som du nevner det er nok dette jeg må få fikset før den store stygge salte/grus sesongen. 

Noen ide om hvor jeg får tak i skvettlapper til en ok pris i norge? Eller må jeg kjøpe fra utland

Det koster ikke mange kronene fra merkeforhandler heller, så forhør deg der først, kan jo hende at selgeren kan bestille noen til deg for en litt billigere penge også ;)
Men ellers så er det nok SuperSkoda som er det beste alternativet om en tenker litt på passform, montering og kvalitet.  

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Du nevner du bruker prikkbort for å fjerne asfalt og flyverust, anbefaler deg å heller bruke iron x-it fjerner det på et blunk å får enda bedre resultat om du bruken clay klut eller svamp. Husk å legge ny beskyttelse på bilen.

Prikkbort føler jeg dessuten er alt for kraftig til normalvask, for min den bruker jeg en lett sommeravfetting/alkalisk avfetting når bilen er nyvoksen, dette bare for å fjerne innsekter og annen lett løs skitt.

Jeg nevnte ikke flyverust her, for det benytter jeg Iron-x til :) 
Asfaltflekkene som satt fast i L&K emblemene var utrolig seige/tykke og løste seg ikke opp skikkelig slik de pleier å gjøre med prickbort, enda jeg prøvde flere ganger. Da ble til at jeg hadde prickbort for tredje gang på dette sammen med Surfex og skummlegging og i tillegg brukte q-tips, detailer kost og myk klut for å klare å fjerne dem.
Da løsnet som nevnt endene på L&K merkene, så da fjernet jeg dem, ellers så hadde jeg tenkt til å la de bli værende slik du også har tenkt til. :) 

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Da blir nok emblemene bak tatt til helgen, må jo polere bakluken for å fjerne forskjellen i lakken

Emblemene på bakluken var meget enkle å fjerne, jeg varmet de opp litt forsiktig med en hårføner og brukte en tynn nylontråd bak bokstavene for å «skjære» av limet, litt mer jobb med selve limet for nå virket det som de har begynt med et litt annerledes lim på de emblemene som satt på min bil.
Men med litt forsiktig varme fra føneren og sitrusrens, så ble det borte det også, og ja, en liten polering og voksing må til i etterkant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...