Gå til innhold
Vandreren

Blindsonevarsling - Hvordan aktivere?


Anbefalte innlegg

Denne funksjonen har slått seg av for meg, mistenker at det er noe jeg har vært borti. Når jeg forsøker å aktivere den får jeg beskjed om at "funksjonen er ikke tilgjengelig".  Har hatt tilhenger tilkoplet men det skulle jo være mulig å slå den på igjen når hengeren er koplet av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nok mest sannsynlig @sletto kommet med den rette løsningen, men det kan også være en liten bagatell som det kan være greit å sjekke ut selv før en kjører til verkstedet. Og det er noe så enkelt som at det er en liten microbryter inne i hengerkontakten som registrerer når noe blir tilkoblet til hengerkontakten, og den kan henge seg opp (alts microbryteren blir værende inne etter at kontakten er frakoblet igjen).

Så her kan en undersøke om det er en liten bryter inne i kontakten (på bilen) som har blitt værende inne, og så evt. forsøke å smøre den opp om den er treg. Om det er brukt adapter til hengerkontakten eller om du har en henger med 13 pin-kontakt spiller ingen rolle, den lille microbryteren blir presset inn uansett. Det er for å deaktivere ryggesensorer når en rygger meg henger, men har dessverre også den ulempen at den deaktiverer blindsonevarsling.

Det er i hvert fall en enkel ting å sjekke selv :) 

 

EDIT:

Fintom du kan oppdatere tråden @Vandreren når du finner ut hva løsningen er, for det kan jo hjelpe andre personer også :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være synlig uten at kontakten må demonteres, ta frem en lommelykt og åpne lokket til hengerkontakten på bilen din, så må du studere innsiden av kontakten nøye. Da skal du kunne så en liten bryter som kan presses tilbake/inn når det blir tilkoblet enten et adapter eller en 13 pin hengerkontakt, og den kan som nevnt sette seg fast slik at den ikke kommer ut igjen når kontakten/adapteret blir tatt ut.

Mulig du må bruke en nål/tynn spiker e.l. for å få microbryteren ut igjen, dvs om det er det som er problemet da. Dette er jo noe en fint kan se/undersøke selv, men det er jo ikke dermed sagt at det er det som er hverken problemet eller løsningen på ditt problem........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok ikke en mikrobryter i den kontakten der @Vandreren, jeg har det i arb.bilen jeg har, og det var derfor jeg foreslo det. Jeg har også Googlet dette problemet tidligere, og da fant jeg også at denne mikrobryteren har skapt mye «hodebry» for mange........

Det er mulig at den mikrobryteren blir overflødig når det er så mye elektronikk som kan «føle» hva som er/blir tilkoblet til hengerkontakten, men det var jo verdt et forsøk da @Vandreren, selv om det var et feilslått forslag dette her. Så da får en bare beklage at jeg skapte litt ekstraarbeid for deg her, det var godt ment i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da fikk jeg omsider tid til å ta bilen til Møller. SW oppgradering og innlegging av parametre på nytt løste problemet (selvsagt). Ingen kjent feil sier Møller så da er en vel like klok. Men det viktigste er jo at det fungerer igjen selv om dette tydeligvis er en funksjon man ikke kan stole helt på. 

Endret av Vandreren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg @Vandreren.

Leser i instruksjonsboka til min Octavia at både;

Utmanøvreringsassistenten og Blindsoneassistenten blir utkoblet når en skal ha en tilhenger etter bilen, eller rettere sagt, tilkobler noe i hengerkontakten.

Det gir forsåvidt mening dette her, men det gir jo ikke mening at det forblir helt utkoblet, det skulle jo automatisk blitt aktivert igjen når det ikke er noe tilkoblet i hengerkontakten. Det var derfor den mikrokontakten jeg nevnte tidligere var der, men den var det mye feil med, så det var nok derfor det ikke er i bruk på de nyere bilene.........

 

Men det er noe mer som også gjør at dette ikke fungerer slik det er tenkt;

F.eks et sykkelstativ kan også gjøre at Utmannøvreringsassistenten ikke fungerer optimalt, det samme gjelder om det blir for mye snø/is utenpå bakre støtfanger, for det kan blokkere for radaren som er plassert bak støtfangeren bak (ikke ryggesensorene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...