Gå til innhold
Lhskoda

Vuderer å kjøpe 2017mod. STV , LK. 150hk. DSG


Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha vært Opel gutt i 27 år  vuderer eg sterkt Skoda Superb. III, stv.

 

Tenker da på 150hk, L&K med DSG kasse brukt 2017 mod Men leser att DSG kasser kan vere svake.. Eg har planer om å dra Camping vogn, og leser att dette anbefales da dei ikke tåler dette.

 

Og så lurte er på rustbehandling. Kan man  ta full Tectyl behandling,  eller vil ikke rustgaranti gjelde lenger på bil..

 

Har eg grunn til å bekymre meg, om eg kjøper meg Skoda..??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lhskoda skrev:

Hei

Etter å ha vært Opel gutt i 27 år  vuderer eg sterkt Skoda Superb. III, stv.

Tror nok ikke du gjør så mye feil med å velge en Skoda, jeg har selv min tredje Skoda på rad nå og er meget godt fornøyd :) 
Da har jeg hatt Superb 2016 1,8/180hk TSi DSG 7 (tørrplate clutch), Octavia Scout 2018 1,8/180hk DSG 6 4x4 (oljefylt DSG kasse) og har nå en Superb 2019 190hk TDi 4x4 DSG 7 (den nye oljefylte DSG kassen).

34 minutter siden, Lhskoda skrev:

Tenker da på 150hk, L&K med DSG kasse brukt 2017 mod Men leser att DSG kasser kan vere svake.. Eg har planer om å dra Camping vogn, og leser att dette anbefales da dei ikke tåler dette.

Angående DSG kassene, så kommer det helt an på hvilken motorisering det er snakk om for hvilken DSG kasse bilen har.
Så lenge du nevner at du har planer om å trekke en campingvogn, så regner jeg med at det er 150hk TDi motoren du vurderer?

Det er i tilfelle en helt uproblematisk DSG 6 kasse, bare pass på at bilen har fulgt servicer, slik at oljen på DSG kassen og oljen på haldex er skiftet til riktig tid/kjørelengde. DSG 6 kassen er en oljefylt girkasse som tåler 400nm dreiemoment. De nyere bilene med DSG kasse har gjerne den enda mer moderne og bedre utviklede DSG 7 kassen.

Det finnes også en annen DSG 7 kasse som er tørr, den har bl.a. en begrensning på 250nm og er en betydelig svakere girkasse. Den er det gjerne bensinmotorene som har 1,5/150hk og 1,8/180hk.

31 minutter siden, Lhskoda skrev:

Og så lurte er på rustbehandling. Kan man  ta full Tectyl behandling,  eller vil ikke rustgaranti gjelde lenger på bil..

Tectyl, Dinitrol og Mercasol er gjerne 3 understellsbehandlinger som er anbefalt, men forhør deg med den lokale merkeforhandleren først over hva de anbefaler, da unngår du problemer med rustgarantien i etterkant.
Både Octavia Scout 2018 og Superb 2019 har jeg hatt ekstra understellsbehandling på (Mercasol etter forhandlers anbefaling), Superb 2019 valgte jeg også ekstra støydemping på i tillegg.

39 minutter siden, Lhskoda skrev:

Har eg grunn til å bekymre meg, om eg kjøper meg Skoda..??

Nei ikke etter min mening, men sørg for at du velger en bil som har fulgt servicer og er godt tatt vare på. Det kan ha stor betydning etterhvert som bilen blir eldre at den er godt fulgt opp fra starten av. 
Det er selvfølgelig ikke en fasit, bare litt hvordan jeg selv ville foretrukket at en bil jeg skulle sett nærmere på var tatt vare på, så det var kun et velment tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein 2016 Superb med 150 hk. Diesel og Dsg. (altså  uten 4x4) . Den har eg kjørt med campingvogn sidan bilen var ny. Har ikkje hatt problem med det. Bilen har no passert 90000km.  Ser at mange anbefalar å ha giret i "S" modus når du drar vogn, men det er gjerne og pga. dobbelmasse-svinghjulet, og forebygging av evnt. problemet med det.   Eg brukar å kjøre giret manuelt ved stigninger /fjelloverganger, men ellers som vanlig.  Service med olje og filterskift er viktig . Intervall er vel 60000 km.  "Rats" automatgearservice anbefalte gjerne 50000km når eg kjørte med  vogn/henger.   Som dei fleste dobbelkløtsj-kasser  ,er. reversering/rygging det mest "ugreie", for å sei det sånn.. 

Her er litt å lese ang Dsg-kasser.

https://www.rats.no/automatgear-tjenester/gearkasser/vag

Fekk bilen Dinitrol-behandla når den var ny, det var det som var godkjent av VAG den gangen , i tillegg til "Teroson".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...