Gå til innhold
SkodaKodiaq01

Kodiaq L&K 2020


Anbefalte innlegg

Hei. Plutselig bestemte vi oss for å se oss om etter nyere bil. Jeg trekker endel campingvogn og Passat Alltrack blir litt lett når vogna veier over 2000 kg. Valget falt på brukt Tiguan Allspace i utgangspunktet, men etter prøvekjøring av Tiguan og Kodiaq fant vi begge ut at Kodiaq er både mer praktisk i bruk og tøffere å se på. I tillegg synes jeg Kodiaq er penere innvendig. Etter x antall timer på finn.no fant jeg ikke bilen som hadde det jeg skulle ha av utstyr. Da gikk det som det måtte , og med en ørliten budsjett sprekk😉 har jeg bestilt meg ny Kodiak L&K2020 ,190 TDi. Moon white med alt av ekstrautstyr som jeg trenger.  Krysset av på nesten alt utstyr for å være på den sikre siden😉. Selger mente det var unødvendig med varme i frontrute, men jeg tok det med for sikkerhets skyld. 18" vinterdekk på PX4 Antrasitt felg,  med 235/55-18 Yokohama Iceguard G075 er kjøpt og ligger klart til bilen kommer😁 så er det bare og håpe på at valget er riktig😉😀 blir sikkert ikke en ny verden fra Passat til Kodiaq, men jeg har store forventninger😁

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bestilling av bil @SkodaKodiaq01 :) 

Da har du fått med deg det mest vesentlige på utstyrslista og vel så det vil jeg tro ;) 
Når det gjelder varme i frontruta så er jeg helt enig med deg, det er ikke alltid det er lønnsomt å starte opp «webasto» (om kjøreturen er kort), og da er varme i frontruta gull verdt. Den folien de benytter i dag er meget effektiv og helt usynlig, så det er et valg jeg støtter deg helt i :) 

Jeg er litt skuffet over at jeg ikke har det selv i min bil, men når jeg kjøpte en utstillingsbil, så må jeg bare ta den de har.
Ettermontering av dette er helt uaktuelt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker😁 eneste jeg ikke tenkte på er denne personliginnstilling med 3 nøkler som jeg ikke forsto hva var.  Tenkte at 3 nøkler har jeg ikke bruk for, men i ettertid har jeg forstått at uten denne får jeg ikke alle innstillinger på de 2 andre nøklene😣 skal høre på mandag om det er mulig å ta det med, men siste jeg hørte var produksjon uke 42 så det toget har sikkert gått mtp det😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dette ikke er det viktigste å ha😉  Jeg tok med panoramatak siden jeg har det på Passat Alltracken og synes det gjør kupeen litt luftigere. Men vi kan jo ikke ha samme parametre på alt😉 Men at dette er en fornuftig bil å kjøpe, det er jeg rimelig sikker på.

Strøken bil du har forresten👍

Endret av SkodaKodiaq01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min andre bil nå med 3 nøkler og muligheten for personalisering, men har ikke prøvd det en gang, så det hadde jeg ikke valgt om det ikke fulgte med slik det gjorde på mine 2 siste biler. Men jeg har igen problemer med å forstå at det kan være en nyttig funksjon, men om en lagrer seteinnstillingene så har en jo fått gjort det mest nyttige etter min mening :) 

Er helt enig med deg at alle ikke kan ha de samme meninger og behov, men her deler jeg absolutt @BGB sin mening om panoramataket. At kupéen virker litt «luftigere» er jeg for så vidt enig med deg i @SkodaKodiaq01, men jeg har heller et sort innertak for å dempe lyset mest mulig. ;)  
Jeg synes det er slitsomt med sollys som varmer i toppen av hodet og alt som havner i synsfeltet over hodet mitt når jeg kjører bil. Leser om litt for mange problemer med det tekniske og altfor mange vannlekkasjer til at det er noe som hadde havnet på min bestillingsliste. Har egentlig mange andre ting jeg aldri benytter på utstyrslista også, men det fulgte med bilen og da er det ikke så mye å få gjort noe med ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri tenkt over at det skulle være problemer med panoramatak🙈, men det har sikkert sammenheng med at det har aldri vært noe problemer med taket på Alltracken. Har i grunnen bare positive opplevelser med panoramatak, men det er sikkert som med alt annet, smaken er som osv. Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye trøbbel med disse takene over hele fjøla til VAG.
 

Grunnen til at jeg styrer unna er at det knirker og knaker om vinteren når chassiset vrir seg, gummilistene får mye juling når det er 5 grader og vått én dag og -10 neste. I tillegg er det et punkt på inspeksjons-service som koster ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SkodaKodiaq01 skrev:

Har faktisk aldri tenkt over at det skulle være problemer med panoramatak🙈, men det har sikkert sammenheng med at det har aldri vært noe problemer med taket på Alltracken. Har i grunnen bare positive opplevelser med panoramatak, men det er sikkert som med alt annet, smaken er som osv. Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Du behøver aldri få problemer med panoramataket på en Skoda heller @SkodaKodiaq01, bare sørg for å følge opp med servicer på dette taket slik som @BGB skriver, og at de også holder dreneringsrørene til panoramataket åpne. Det skal være en del av servicepunktene til dette taket, men smøring av lister, service på mekanikken og holde dreneringsrørene åpne ser ut til å være noe som ikke overholdes så godt med tanke på de vannlekkasjene en til stadighet leser om.
Dette er jo på ingen måte skrevet for å «skremme» deg, det er kun velmente råd for at du ikke skal få problemer, her er det jo mye opp til hvor flink en er til å overholde servicer og samtidig be dem om å være nøye med oppfølging av panoramataket. :) 

Kodiaq er i hvert fall en meget flott bil som du vil få mye glede av, så her har du mye å se frem til @SkodaKodiaq01 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2019 at 9:25 PM, SkodaKodiaq01 said:

Setter imidlertid stor pris på synspunkter om det meste, for dette blir min første Skoda etter 15 år med vw, og jeg er i grunnen helt på bar bakke hær😉 

Vil ikke si du er helt på bar bakke når du går fra VW til Skoda. Bilene er jo teknisk sett helt like!

Bestilte du ventilerte seter forresten? Virker ikke som om veldig mange har bestilt det, men jeg er veldig glad i funksjonen.

Uansett, gratulerer med bestilling av bil! Jeg ville også valgt L&K hadde jeg bestilt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det 😁 Jeg hadde bestemt meg for ventilerte seter, men etter en prat med selger droppet jeg det🤔 Om det var smart får jeg aldrig vite, men hær i Trøndelag er det sjeldent et problem med for mye varme 😉 Det er uansett for sent nå ,for jeg fikk bekreftet produksjon uke 42 idag😀 og levering uke 46/47.  Nå er det bare og bestemme seg for om den skal behandles med Dinitrol før levering? Noen med synspunkter på dette?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor i Trøndelag du bor men saltes det i området ditt er det alltid smart med understellsbehandling, jeg bestilte det med begge mine forrige kjøp (Tectyl) og fikk bilen utlevert ferdig behandlet. Spør din forhandler om hvem dem har avtale med så får du gjort alt innenfor forhandlers godkjenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanlig behandling og har ingen erfaring med støydempingen dessverre. Men vår bil er svært stille, nå har vi riktignok 2.0 TSI så det hjelper jo en del ift dieselstøyen.   


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Gjør iallefall ikke noe galt hvis jeg tar begge deler da. Noen mener jo det ikke er nødvendig med understellsbehandling i det hele tatt. Så er det jo også en diskusjon om hvilken type som er best av Dinitrol eller Tectyl. Men dær er sikkert meningen delte også. Bare ikke lukta dreper "nybil" følelsen så er det sikkert samme hvilken type som velges kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...