Gå til innhold
Superb lll

Test av vinterdekk 2019


Anbefalte innlegg

Det er de samme dekkmerkene som stort sett er i toppen ja, jeg har også valgt Conti 7 i år.

Litt spent på hvordan Conti 7 er, etter å ha kjørt på Hakkapeliitta R2 og R3 de tre foregående sesongene. Men etter denne testen å dømme, så ser det jo ikke akkurat ut til at en får noen overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på logikken ved å ikke ta med Michelin for piggfritt. 

De henviser til nytt dekk, men ingen info rundt dette, og det gamle selges fortsatt. 

C7 er vel bra, men en del dekk blir jo dårligere og dårligere på våt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der @PaulusA. At Michelin, Bridgestone og Pirelli ikke er med i piggfri-testen er en STOR svakhet og skuffelse. Å ha med billige Kinadekk og utgåtte dekk er ei fattig trøst. Man trenger ikke være rakettforsker eller jobbe i innerste dekklobbyen for å skjønne at de ikke kommer opp mot premiumdekkene. Det er selvfølgelig greit å ha de med i tillegg til de vesentlige dekkene, men ikke i stedet for.

Litt merkelig at disse dekkprodusentene ikke har klart å få frem sine nyutviklede dekk til sesongstart. De må da så inderlig vel vite at dekktestene ligger i forkant av sesongen.... Må være utrolig tungsolgte senere i sesongen når de ikke har vært i de store testene.

Og ja, det er de store kjente som leder an. Det er bare å lese, prioritere sine kjøreforhold, sjekke priser, og handle en av topp 3. Men det kunne være at en av de tre manglende dekkene var de du egentlig skulle hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest testene i begge bladene. Lettere å få oversikt over tabellene når det er trykt på papir synes jeg @Superb lll Og det er jo interessant lesning, det er jo marginale forskjeller som gir forskjellige poeng i enkelte av disiplinene. Men det blir litt mer studering nå, kong vinter banker absolutt på inngangsdøra nå....

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 23.27, Sjåføren skrev:

Jeg har lest testene i begge bladene. Lettere å få oversikt over tabellene når det er trykt på papir synes jeg @Superb lll Og det er jo interessant lesning, det er jo marginale forskjeller som gir forskjellige poeng i enkelte av disiplinene. Men det blir litt mer studering nå, kong vinter banker absolutt på inngangsdøra nå....

Har du funnet ut hvilke vinterdekk du velger til din nye Karoq enda da @Sjåføren?

8 timer siden, PaulusA skrev:

Har lest flere tester nå og fortsatt usikker,  lander vel i løpet av noen dager.

Skulle gjerne ha sett en test som inkluderer det nye Bridgestone dekket, hadde jo vært spennende å prøve det 

Det er noen forskjeller i de testene, så det gjelder jo å plukke ut de testresultatene som passer best for det underlaget en kjører mest på. Derfor satset jeg på Continental ContiViking 7 denne gangen, men de har jo bare vært på bilen 1 uke og bilen er knapt nok kjørt siden jeg byttet til vinterhjul, så jeg har ingen info eller synspunkter å komme med så langt.
Det får jeg komme tilbake med etter hvert som bilen blir kjørt litt mer..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, PaulusA skrev:

Har lest flere tester nå og fortsatt usikker,  lander vel i løpet av noen dager.

Skulle gjerne ha sett en test som inkluderer det nye Bridgestone dekket, hadde jo vært spennende å prøve det 

Både Motor- og Autofil-testene har følgende rangering av piggfrie dekk: Conti, Nokian, Goodyear. I Autofil kom Michelin på 4.plass. Bridgestone var ikke med i noen av disse testene, utrolig at et så stort merke ikke klarer å ha et nyutviklet dekk klart til sesongstart, eller rettere sagt til testene blir gjort. De vet når de foregår..... Så de "mister" en mulighet til å vise hvor gode de nye dekkene er i forhold til konkurrentene i de to store testene før sesongstart, utrolig klønete.

Jeg  har ikke valgt Bridgestone av den grunn, siden jeg ikke vet hvilke egenskaper de har sammenlignet med de andre. Jeg leita litt rundt, og kjøpte de jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe: Nokian Hakkapeliitta R3 😁 

Det ble altså ikke testvinneren på meg@Superb lll. Vi har ikke motorvei her i området, jeg vektla en del andre forhold enn deg, og jeg har klokketro på at disse er bedre på saltsørpe og det ekle føret vi ofte har her etter at saltebilen har spredd dritten sin og plogen aldri dukker opp 😟.

Jeg har ikke lagt på hjulene med de nye vinterdekkene enda. Vi har fått litt høyere temperaturer her, og vinteren virker å være litt lengre unna nå med utsikter til to-sifrede plusstemperaturer en stund fremover. Jeg har vært bortreist og bilen har vært hos detailer en ukes tid nå, så det er deilig å kunne få "feelingen" med nybilen på sommerdekk enda litt før jeg legger om 😁.  Da har jeg også litt bedre sammenligningsgrunnlag på støy og kjørefølelse på tørt og vått føre mellom sommer-/vinterdekka.

DSC_1838.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at et dekk i en gitt testdimensjon ikke trenger å fungere like bra i annen dimensjon, fekst VC7 gjør det svært bra i 225/50R17 men i 275/35R21 er det ikke like bra.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått prøvet Continental ContiViking 7 på noen kjøreturer, og det er på det underlaget jeg synes Nokian R2 og R3 hadde sine største svakheter, nemlig våt asfalt.
Veiene har vært våte pga regn og ikke salt som mest sannsynlig gjør det litt sleipere, men det er nå en del løv som ligger på veiene her i tillegg til at de er veldig våte av regnet som også er med på å gjøre det litt sleipere.

Jeg synes at Nokian R2 og R3 var litt mer «nervøse» ved hard oppbremsing, ellers så er det på dette føret ikke så store forskjellen etter min mening. Continental er også veldig myke, men virker litt lettere å kontrollere ved oppbremsing. Merker ikke den store forskjellen på bremselengder, kun at Continental dekka ser ut til å være litt mer retningsstabile under hard oppbremsning. Ved kraftig akselerasjon så sitter de ganske bra på våt asfalt, men det gjorde også Nokian R3 når jeg hadde dem på Octavia Scout 4x4 2018, så der merker ikke jeg noe særlig forskjell. Men jeg må jo også legge til at dette er på forskjellige biler, så sammenligningsgrunnlaget er jo ikke helt likt.

Det kan også hende at dekka blir litt hardere når temperaturen synker litt, for dette her er jo ikke de rette temperaturene å benytte vinterdekk på. Det har vært henholdsvis 7, 9, 10 og 12°C på de turene jeg har kjørt, og det her blitt rundt en 40-50 mil med vinterdekk totalt så langt, så jeg får heller komme tilbake med mer info og synspunkter når temperaturen har sunket litt og jeg får prøvet dekka under litt flere kjøreforhold enn hva jeg har gjort hittil (om det er noe interesse for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller nok også mot CV7, utrolig nok.

Visse ting frister med både Goodyear og Michelin,  også R3, men artig å prøve Conti igjen. 

Vil i såfall følge med på slitestyrken,  da regner dette for et potensielt svakt punkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrken vet en jo ikke så mye om før en har kjørt med dem en stund som du påpeker @PaulusA, men at de er myke er det ingen tvil om.
Jeg hadde en skikkelig «panikk-oppbremsing» i går kveld, hvor en elgfamilie plutselig fant ut at å krysse veien rett foran bilen var noe de hadde lyst til, da merket jeg virkelig hvor myke disse dekka faktisk er, og det har nok også noe med slitasjestyrken å gjøre vil jeg tro.
At det ikke er de helt rette kjøreforholdene for piggfrie vinterdekk på skikkelig våt asfalt og i over +10°C er det heller ingen tvil om som jeg har skrevet tidligere, men bremselengden ble lang, overraskende lang! Sommerdekk eller en litt hardere gummiblanding på vinterdekk hadde nok vært et mye bedre valg her.

Her var det kun cm igjen før jeg traff elgoksen og var også utrolig nære en av kalvene, så jeg fikk i hvert fall en bekreftelse på at hjertet virket etterpå, for da ble pulsen høy. De kom i fullt firsprang rett ut av et kratt som var helt inntil veikanten, så de var det ikke mulig å oppdage tidligere. Dette var på en landevei uten gatebelysning med 80km/t fartsgrense, og jeg kjørte vel i noe rundt 70 km/t, i hvert fall saktere enn hva bilene bak synes det burde vært kjørt i for det ble en liten rekke med biler etter meg, og noen kjørte forbi når det var mulig. Jeg var veldig bevisst på at her kunne det komme noen av skogens konger eller rådyr, for her er det stort sett noe dyr å se hver eneste gang en kjører. Selv om jeg bevisst holdt en lavere hastighet enn fartsgrensen, så kan en jo ettertid si at den kanskje ikke var lav nok, men nå gikk det heldigvis bra denne gangen.........
Bilen bak meg hadde også truffet bilen min om jeg hadde hatt tilhengerfeste ute, for vi fikk ikke en lillefinger i mellom engang, så han hadde også rimelig høy puls, så her var det flere av oss som hadde marginene på vår side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ikke front assisten så det i god tid (da den reagerer ufattelig mye raskere enn et menneske). Men over 8 varmegrader er vinterdekk svært dårlige, og det sliter ekstra mye på dekket kontra kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor vid «vinkel» det er på front assisten @BGB, men jeg regner med at elgene kom inn i veibanen utenfor front assisten sitt «dekningsområde» (for å si det slik). De kom løpende inn i veibanen fra høyre i en høyresving, løp litt på skrå over veibanen i den retningen jeg kjørte, men de krysset brått likevel, så kjenner at en lever etter en slik opplevelse.
Jeg er bare glad for å unngå å treffe dem, og at jeg unngikk å bli påkjørt bakfra, noe annet tenkte jeg vel egentlig ikke så mye på akkurat der og da, alt annet gikk på reaksjon og «autopilot»........

Ja det er jeg helt enig i og klar over, det er egentlig for varmt her til å kjøre med vinterdekk, men de ble byttet når de første frostnettene kom og det var noen få strekninger med litt rim på veibanen, men det var jo kun noen få dager for ca 3 uker siden, og etter det så har det stort sett bare vært våt veibane og rundt 8 - 12°C her.
Når jeg først har byttet hjul, så blir det ikke til at jeg bytter tilbake før til våren igjen, selv om det helt klart hadde vært mest fornuftig å gjøre det. Har nok blitt litt for «lat & makelig» på mine eldre dager......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, litt av en opplevelse, @Superb lll! Godt at det gikk bra! Av og til er en millimeter nok.

Det er helt umulig å ha det optimale dekket på bilen til enhver tid, tilpasset det aktuelle føret overalt. Spesielt i disse overgangssesongene. Og hvis du hadde sommerdekk med mye bedre bremseevne enn bilen bak, så hadde du kanskje fått den i hekken.....  Så det er mye tilfeldigheter og flaks/uflaks med i bildet i livets underlige reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i @Sjåføren, her var det mer hell og lykke enn hva en kunne håpet på.
Hadde jeg hatt bedre veigrep her som du påpeker, så hadde jeg garantert blitt truffet av bilen bak, for det var vel kun et mellomrom til et par A4 ark tykkelse i mellom fangerene når bilene stod stille. Jeg så i dag at det var ørsmå spor i skitten på min bakre støtfanger, så på et eller annet tidspunkt så har det så vidt vært kontakt mellom støtfangerene, men jeg kan ikke se noen merker i lakken.

Så en får vel bare konstatere at en her brukte opp flaksen jeg håpet jeg skulle ha på gårsdagens lottotrekning, kan vel egentlig si at dette også var som å vinne i lotto når alt gikk bra og ingen ble truffet eller skadet, hverken personer, elger eller biler........
Han som kjørte bak meg lærte seg en lekse han også som han sa, han skulle heretter ha god/bedre   A V S T A N D   til forankjørende biler, så da kom det vel noe godt ut av det likevel ;) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...