Gå til innhold
Stijanen

Haldex 5 oljeskift


Anbefalte innlegg

Hei, ny på forumet, har en Oktavia 2016 2.0 TDi som har gått 46', jeg bytter alt av oljer og filtere dobbelt så ofte som anbefalt intervall. Men Haldex olje er ikke byttet ennå, dette er min første bil med 4x4. 

Mitt spørmål er, holder det å levere bilen på Møller å bytte bare oljen, eller er det bedre at pumpen tas ut, rengjøres, (er det filter på pumpen som kan/bør byttes? ) samt ny olje. Enten på Møller eller et frittstående godkjent verksted. Vet ikke hva de gjør på en standard haldex oljeskift. Greit å være enig i forkant om jobben, uansett hvem som brukes. 

Kjøpte bilen ny og tenkte å ha den fremover, for å unngå noe trøbbel med koblingen. 

Tenkte å ordne opp i dette nå før vinteren, tar imot tips stor takk!

Mvh Stian 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Haldex-oljen ble skiftet på 30000 km hos forhandler på min. Jeg tror at det er anbefalt intervall. Det er Haldex 5 som er på disse, og de har ikke oljefilter, men det sitter en sil innom pumpen. Jeg spurte om de hadde sjekket og renset silen, men de påstår at det ikke er nødvendig. Dette var jeg ikke klar over før servicen ble tatt.

Det er kanskje greit nok etter første 30000. Men alt jeg har lest om Haldex, så er det absolutt en fordel å ta ut pumpen og sjekke silen for avsetninger og rense den ved behov, uansett hva forhandleren sier. For Haldex'en er avhengig  av rein olje for å gjøre en god jobb. Mange sier at Haldex'en er en dårlig konstruksjon, men det er ofte tette filter (eller sil på V5) som gjør at den slutter å virke.

Jeg ville forhørt meg med forhandler eller verksted først for å høre om de sjekker/renser silen, og hva de eventuelt vil ta for den lille ekstrajobben når oljen likevel byttes. Oljen renner seint ut, så silen kan sjekkes og eventuelt renses da.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervall på oljeskift av Haldex oljen er hvert 3. år, slik står det i hvert fall på serviceprogrammet til min Superb med 4x4, og det er ikke km relatert, kun år.
Jeg trodde det var hver 60.000km, men det var tidligere intervaller for skift av olje på DSG kassa, nå er det hver 120.000km på den DSG kassa jeg har på min bil.

586652626_Skjermbilde2019-10-07kl_22_00_03.thumb.png.176aff1dd2971c78e9bb7e60e2af0e16.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du har digitaltservicehefte eller et servicehefte i papirutgaven  @Stijanen, men merkeforhandler har uansett fasiten på når de forskjellige ting skal gjøres på servicer/inspeksjoner. Jeg har fått de til å ta skjermbilder av hele serviceprogrammet til min Superb, for da vet jeg litt mer om når de forskjellige ting skal gjøres. Det er etter min mening en stor ulempe med digitalt servicehefte, for en vet jo ingenting om hva som skal gjøres når. Ei heller om ting er basert på kjørelengde eller antall mnd/år, så jeg savner det gamledagse serviceheftet en kunne ble i selv.........

Husk at det kan være forskjellige intervaller til forskjellige biler/motorer/girkasser, etc, det jeg skrev i forrige innlegg var til min Superb 2019 med den "nye" DSG 7 kassen. Her kan set skille stort i intervaller for Haldex, DSG kasser, etc. 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er digitalt servicehefte, står bare hva som er utført på "mitt bilhold".

Lite infomasjon fra forhandler også. Så enig i den oppsummeringen. Har på alle tidligere biler hatt servicehefte i papirform.

På min andre bil en litt eldre VW står alt av intervaller forklart oversiktlig og lett å forstå i papirhefte, den er på 13. året uten problemer. Tar de fleste av disse servicene selv når nybilgarantien går ut, har løftebukk i garasjen, men Haldex trenger jeg å lære litt mer om først. Synes både 30'/3år høres fornuftig ut. Skal be Møller om en oversikt tilsendt når jeg er der:)

Endret av Stijanen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at oljeskift på Haldex'en KUN er relatert til tid. Ville nesten tro at det er bruken som sliter på oljen, ikke hvor lang tid det har gått. For pumpen går og oljen sirkulerer hele tiden som motoren går. Jeg hadde i alle fall villet skiftet etter 30' - 50' km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den. Kommer til å legge meg godt innenfor med bytte ved en lav km, rundt 30', som nevnt over, koster uansett lite å ha det iorden. Ingenting negativt å ha hyppig oppfølging fra ny.  Sa 3 år på Møller, men hva hvis du kjører hardt/langt og trekker tungt. Det vil vell ha større belastning enn en jobb bil som går 4 mil om dagen. Bestilte time idag, blir ca.2 år til neste gang etter dagens kjøremønster.

Endret av Stijanen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...