Gå til innhold
Frederik

Frederiks Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI 4x4 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Når det gjelder oppdatering fra minnekort så er det noen små «feller» en kan gå i, noe kommer av hvilket infotainmentsystem en har i bilen. Columbus kan oppdateres fra hvilket som helst minnekort/minnepinne (bare det er stort nok i GB), og det kan fint fjernes etter oppdateringen, for der blir det lagret i minnet til spilleren. Mens Amundsen krever et originalt Skoda minnekort, som også må bli sittende igjen i sloten for at det skal fungere.

Felles for dem begge er at det er veldig utfordrende å gjøre denne oppdateringen fra en Mac, her er windows mye enklere. Men dette er muligens noe du kjenner til fra før av...........?

 

For hverken jobb biler eller privatbil har jeg hørt et eneste ord om bruk av Webasto, 4x4, DPF eller AdBlue at det i det hele tatt er i bilen og hvor det skal etterfylles (det gjelder for min del kun på arb.bilen). Blir gjennomgått en hel del andre uvesentlige ting som nesten sier seg selv, men dette som koster mye penger om det blir benyttet feil, hører vi ingenting om, og ikke står det noe særlig om det i instruksjonsboka heller. Servicintervaller og hva som skal gjøres når vet vi heller ikke pga kun digitale servicehefter.........

Hvor sårbart dette Haldex systemet er for dette vet jeg heller ikke, men jeg har lest litt om dette fra et annet forum. Vi har tilsammen flere hundre biler i firmaet der jeg jobber, og veldig mange av dem er fra VW hvor det også er Haldex. Men om det er forsterket på noen måte siden det er arb.biler som gjerne er lastet tungt og brukes relativt hardt også utenfor asfaltveiene. Og vi har fremdeles ikke (som jeg vet om) hatt noen problemer med 4x4, hverken på måten det er brukt eller pga dekkslitasje. Her brukes det dekkhotell, og vi får gjerne ut bilene med et nytt sett dekk på bare en aksel........ Så det er fullt ut mulig som jeg har skrevet i tråden for min egen bil også, at jeg er for forsiktig. Men på egen bil så er jeg litt mer der hvor «better safe than sorry»........

Firmabilene får vi jo selvsagt regninger på etterhvert som det er noe, og selv om det ikke rammer min lomme, så rammer det jo bunnlinja til firmaet. Så en bruker jo hodet her også, men likevel så har vi aldri hørt noe om dette ang 4x4, hverken fra Møller, andre bilforhandlere, eller noen av dekk kjedene vi benytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen, og var inneforstått med at minnekortet måtte være der, men er litt i tvil på hvordan jeg oppdaterer. Har nødig lyst å ødelegge det originale uten å vite hvordan dette skal gjøres, og den kopierer ikke fra et kort til et annet i bilen.
Trodde kanskje at man byttet kort, men mulig jeg må kjøre oppdateringen inn på det originale kortet? For spørre i morgen når jeg skal innom for å fikse de andre tingene. Og alt er kjørt via PC, har sett at Mac byr på problemer. Et annet problem er at minnekortleseren i PCen kun støtter microSD, og jeg finner ikke kabelen til den eksterne kortleserenO.o

Vi gikk gjennom DPF og AdBlue. Nå var begge deler kjent, da jeg har det på en annen bil. Men ved utlevering av nevnte Tiguan, var det ingen informasjon om bruk, vedlikehold, påfyll (visste ikke at det var noe som het AdBlue før det pep i bilen), og selvhjelp. Ble noen runder med bruksanvisningen i VW for å finne ut av AdBlue. DPF holder jeg rent, og så lenge bilen blir nogenlunde varm, kjører den i gang et eget renseprogram om man ikke kjører langt nok. Bilen står og bråker en stund etter at man har parkert. Dette står det for øvrig ingen ting om i bruksanvisningen. VW har også mye å hente på sine bruksanvisninger. På superben var alt godt forklart, gjerne vist med bilde. På tiguanen virker det som det er brukt Google Translate for å oversette, for det er tidvis helt umulig å forstå hva de mener. 
Men tilbake til overleveringen, så forklarte han at bilen har DPF, og at det ved mye småkjøring/kaldkjøring kan medføre at dette går tett. Og at bilen sier fra og hvordan vi skulle fikse det. Og så viste han hvor man fyller på AdBlue. Det er heldigvis plassert sammen med diesel, og ikke i bagasjerommet som på tiguanen. Men ikke så mye om hva det er eller hvorfor det er på bilen. 

Webasto var kun hvordan du skrur den på, enten via fjernkontroll, app eller direkte i bilen. Ikke mye ift bruken ellers. 

Eller ble det brukt unødvendig mye tid på å vise ting en hver med lappen bør kunne, som å stille inn sete (el.seter, men like enkelt), litt om speil, de forskjellige knappene inne, Area view (var egentlig veldig grei gjennomgang av denne og var ganske nytting), lastenett/løsninger i bagasjerommet (det hadde jeg nok klart å finne ut av selv), og en kjapp gjennomgang av motorrommet med visning av peilepinne, lokk for oljepåfylling, spylervæske og batteri med koblinger. La merke til at batteriet er helt åpent. Mener det på superben var en klaff over som beskyttet polene og toppen. Koster sikkert ikke all verdens på Biltema eller andre, men rart at det er utelatt på en bil i Norge. 

4x4 ble ikke mer gjennomgått enn at bilen har det, og at man kan koble ut (les: redusere) ESP ved behov. Og så påpekte han hvordan vi skulle bremse for å slite litt på bakbremsene slik at de ikke ruster bort. Det var ganske anderledes enn jeg har tenkt, må mye mer kraft til enn jeg har trodd til nå, iom at det er 80/20 fordeling på for- og bakbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering av kartverk må gjøres via et originalt minnekort fra Skoda når det gjelder Amundsen. Så om du ikke vil slett det som ligger på minnekortet som fulgte med bilen, så må du faktisk kjøpe deg et nytt originalt minnekort fra Skoda. Men dette oppdaterer kun kartverket, det er ikke en SW oppdatering.

AdBlue påfyllingen er på arb.bilen jeg har i dag plassert i motorrommet, rett ved siden av spylevæskebeholderen, så den er jo forsåvidt grei å finne der den er plassert.

Det er synd de ikke sier så mye mer om bruk av Webasto, for der er det noen brukerfeil en kan gjøre som kan gi en del større kostnader på sikt, om feilbruken blir gjort ofte.........

4x4 er det vel egentlig ikke så mye mer å si noen om selve bruken av, men de kunne jo nevnt noe om konsekvenser om en ikke er flink til å bytte på hjul fremme og bak, og at en må bytte begge hjulene på samme aksel om en skulle ødelegge et av dekkene, og aller helst alle 4. Det er jo mest når det blir store sltasjeforskjeller på rulleomkretsen det er ment, men ikke noe av dette er jo nevnt med et ord, og det på et ganske sårbart 4x4 system.........

Ja en bør definitivt ta noen veldig kraftige nedbremsninger (bare sjekk i speilet først), slik at ikke bakbremsene ikke setter seg eller ruster «i stykker». Leser om mange som må bytte skiver og klosser bak, fordi de har rustet av lite bruk. En annen ting som også kan være verdt å nevne er at en også kan slite ganske mye på bremsene om en lar pusserhendelen stå i auto, for når regnsensoren oppdager regn, så legger den til bremsene slik at en har tørre bremser, og det sliter også på dem. ACC bremser jo også ganske mye, så det er noen ting som faktisk også bruker bremsene i bilen uten at en selv trykker på bremsepedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Superb lll skrev:

En annen ting som også kan være verdt å nevne er at en også kan slite ganske mye på bremsene om en lar pusserhendelen stå i auto, for når regnsensoren oppdager regn, så legger den til bremsene slik at en har tørre bremser, og det sliter også på dem. ACC bremser jo også ganske mye, så det er noen ting som faktisk også bruker bremsene i bilen uten at en selv trykker på bremsepedalen.

Men det bør jo gjøre at bremsene ikke ruster? Hadde alltid pusserhendel i auto på superben, men der gikk ikke skivene bak igjennom på PKK. Var faktisk ikke klar over at den la inn bremsen - nok en ting som ikke er opplyst om. Tror jeg leste det i en post her på forumet litt tidligere i dag. ACC merket jeg at tok godt i når den først var i gang. Litt for kraftig ift hva jeg var forberedt på, men må nok lære meg den å kjenne. 

 

35 minutter siden, Superb lll skrev:

Oppdatering av kartverk må gjøres via et originalt minnekort fra Skoda når det gjelder Amundsen. Så om du ikke vil slett det som ligger på minnekortet som fulgte med bilen, så må du faktisk kjøpe deg et nytt originalt minnekort fra Skoda.

Satser på at det bare er å skrive over det som er der. Men klarer ikke se hvordan systemet registrerer at det er et "branded" kort som står i eller ikke. Vil vel anta at det ligger en skjult partisjon eller noe som en ikke ser når en dytter det i PCen. Hører med dem i morgen om evt risikoer ift å skrive over på eksisterende. Så lenge kortet er stort nok, bør det jo gå bra. Og oppdateringer er på 12,5 GB, omtrent akkurat det samme som ligger av data på kortet fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det burde jo egentlig det, men bak ruster skivene likevel og bremsene slites fortere. Det som er litt «skummelt» med ACC er at den bremser relativt hardt når den oppdager noe, og de verste opplevelsene har jeg fra at jeg har tatt igjen en bil som kjører i feltet ved siden av meg, og den er jo overhode ikke noe å bremse for engang, og da kommer det brått på. Det gjør det også for de som kommer bak på E18/E6, for der er det en del som ikke akkurat har god avstand til bilen foran seg. Så det er en 3-4 ganger jeg så vidt har unngått å bli påkjørt bakfra, fordi Superben og nå Octavia Scout har bremset kraftig fordi jeg har tatt igjen en bil i et annet felt enn det jeg kjører i...........

 

Ja det er det som skal gjøres, men om minnekortet bør slettes/formateres før det «overskrives» skal jeg ikke si så mye om........ Hvorfor det er nødt til å være et originalt minnekort vet jeg ikke, men fikk klar beskjed om at det var veldig viktig når det gjelder Amundsen og kartverk, mens til musikkfiler f.eks. kan lagres på hvilket som helst minnekort (bare det er formatert i riktig format)............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å lære av å lese diskusjonen deres her. Så jeg setter meg litt passiv og bare følger med da jeg har lite å komme med :) 
Men angående rust på skiver ser jeg også veldig godt effekten av å foreta en hard oppbremsing en gang i ny og ne. Jeg har også alltid valgt å smøre bremsene selv på egen bil minimum en gang pr år, gjerne to. Dette bidrar også til vesentlig lengre levetid for både skiver og klosser da jeg sammenligner egen bil med andre tilsvarende biler med tilsvarende kjøremønster og lengde. (Dette gjelder da ikke Skoda'en spesifikt da jeg hverken har kjennskap eller flere bekjente med tilsvarende bil, men dette med bremser er jo relativt likt tvers over linja).  Dette med smøring og rensing av bremser er jo et tilleggs punkt en må be om på service og betale for om en ønsker utført har jeg forstått så like greit å gjøre det selv når en sitter på både muligheten og kompetansen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke lite å komme med @Sverre når du har konkrete gode tips og forslag, det er jo veldig smart det du gjør her :) 

Men akkurat angående det hvor mye/lite slitt bremser er, så er det håpløst å sammenligne selv om både kjørelengden og bilen er helt identisk, for det er kjøremønsteret som avgjør det mest. De som bremser på girene, kjører pent og forsiktig og omtrentlig aldri toucher bremsepedalen kan jo kjøre veldig langt før bremsene blir synlig slitt i det hele tatt. Mens de som kjører med gassen i bunn og bremser hardt foran hvert eneste kryss, vil slite bremsene mye fortere selv om kjørelengden er lav.

Noen hviler jo også beinet på bremsepedalen og sliter bremser uten at de tenker noe over det, ei heller det at de da har tente bremselys som ikke lyser sterkere bare fordi de plutselig skulle komme til å bremse med hensikt (men de er heldigvis i et fåtall).........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...