Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
sigve.finnoy

Octavia 2016 med gnisselyder bak

Recommended Posts

Hei,

Har problemer med gnisse/knirkelyder bak fra min Skoda Octavia stasjonsvogn 2016 (1.gang reg. Juni) L&K DSG 1,8 TSI 4x4 179hk. (49 000km).

Har i lengre tid (siden sommer 2018 og ca 30 000km) hatt problemer med at det kommer knirkelyder bakfra når jeg kjører over humper eller f.eks inn i et parkeringshus der stigningen begynner raskt. Lyden er gnisselyd. Føler også at det knirker / gnisser ekstra når jeg har rattutslag i tillegg til å kjøre over en skarp hump etc. Ved nedbremsing eller annen type "normal" kjøring hører jeg ingenting, ei heller hvis man kjører over en stor fartsdump i høyere hastigheter som får demperene skikkelig i sving. Ingen ulyder fremme. Når jeg prøver å høre skikkelig godt etter høres det nesten ut som lydene kommer innenfra. At det er interiøret i bagasjerommet som gnikser mot vinduene e.l. Har også med stillestående bil prøvd å aktivere demperene/fjæringene ved å vugge bilen med håndkraft uten at jeg hører noe ulyd. Lydene kommer i all slags vær og temperaturer, ingen forskjell. 

Etter avtale med verksted hos Skoda Etterstad i Oslo tok de en sjekk av ulydene i forbindelse med service i Januar 2019. Etter den fikk jeg beskjed om at begge bakdempere ble byttet. Fikk ingen annen informasjon enn at de var byttet og at lyden var borte. Jeg var glad og fornøyd og synes lyden var borte en liten stund men etter 1mnd ca var de samme lydene tilbake. Og er der fortsatt. 

Er det noen som opplever lignende? Er utrolig irriterende at man i en såpass ny bil skal høre ulyder hele tiden. Skal selvfølgelig levere den til verkstedet igjen men ønsker å forhøre meg om andre opplever lignende.

Hva kan dette være?

Edited by sigve.finnoy

Det er produksjonsfeil på noen bakdempere fra 2016, disse er jo byttet til oppgraderte hos deg. 

Gnisselyden du nevner tror jeg kommer fra nedre (midtre) bærearms foring, disse tørker ut etter en stund, verkstedet smører bare denne opp.  Dog denne sitter jo i forstilling, er du sikker på at lyden kommer bakfra?

Reply to this topic