Skoda Superb II stasjonsvogn 3T5 2.0 140hk TDi 2013 Motorkode: CFFB gått ca 160'
Når motoren er kald, starter den og går greit på tomgang uten belastning. Men, når motoren går opp i turtall og belastes, så kakler det og den går "nappete" / rykkvis, med dårlig trekkraft og kommer ikke opp i turtall, selv på flat mark. Det høres ut som ventilkakling på en sylinder. Ingen varsellamper lyser. Skifta glødeplugger for ca 20' - 30' siden.
Når oljetemp kommer opp over ca 60°C så går det seg til og den drar som den skal, uten kakling / rykking.
Har kommet gradvis og blitt verre over de siste årene. Fram til nå har det kommet om vinteren, og med motorvarmer er det ok.
Da bilen var på sist service hos merkeverksted i vinter på ca -15°C , skulle de sjekke dette etter å ha stått en kald natt. Men, de rapporterte at det ikke var noe unormalt med bilen. Dette var IKKE OK dagene før.
Motoren gikk ok igjen etter servicen. Tenkte det hjalp med et oljeskift som sikkert rensa litt opp. Tenkte kanskje det var hydrauliske ventillløftere eller noe som ny olje fiksa på. MEN - nå utpå våren/sommeren kom det tilbake, bare at det nå kommer på sommertemperatur, som ikke er noen god utvikling.
Noen som har en ide om hva dette kan være, om det er vanlig på disse motorene og evt. hva som kan gjøres?
Ser det er en annen @torkilp som har rapportert en lignende greie som kanskje ligner i denne post'en. Der peker @Swedzilla og @jonhogipå et par mulige årsaker:
MAF sensor, som jeg leser er "Mass Air Flow" (som kan ha gått tett?)
Feil på glødeplugger (skiftet, men en av de kan jo være defekt)
Feil på innsprøytingsdyse
Siden service og oljeskift så ut til å hjelpe, tenkte jeg det kunne være feks. avleiringer som kunne fikses med en innvendig motorrens eller om det kan være slitt kam/ventil/ventilløfter? Eller det var kanskje at luftfilteret ble skifta?
Tar gjerne tips om verksted som er gode på å finne ut av slikt rundt Lillestrøm / Oslo?