Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Min bil / Mitt prosjekt

Vis frem din bil / ditt prosjekt her

75 emner i kategorien

    • 5 svar
    • 879 visninger

    • 29 svar
    • 700 visninger
    • 4 svar
    • 70 visninger
    • 83 svar
    • 2 766 visninger
    • 17 svar
    • 341 visninger
    • 80 svar
    • 6 635 visninger
    • 55 svar
    • 2 549 visninger
    • 3 svar
    • 176 visninger
    • 4 svar
    • 243 visninger
    • 6 svar
    • 235 visninger
    • 5 svar
    • 864 visninger
    • 20 svar
    • 921 visninger
    • 11 svar
    • 358 visninger
    • 3 svar
    • 219 visninger
    • 10 svar
    • 458 visninger
    • 3 svar
    • 290 visninger
    • 0 svar
    • 214 visninger
    • 58 svar
    • 2 432 visninger
    • 6 svar
    • 392 visninger
    • 22 svar
    • 1 161 visninger



  • Nyeste emner

  • Siste innlegg

    • Har en godt kjørt taxi med ca 235 hk org 190hk tdi syv seter med snitt forbruk på 0.9l blandet kjøring. Kan få den ned til 0.7 på blandet men da kan ikke bilen stå på tomgang. Ingen stopp av motor ved stans. Bilen min har mye tomgang kjøring når den står stille. Og på motorvei holder jeg 130 cruice control. Har litt røff kjøring ellers.
    • Da er det flere enn meg som har en «sjef» på hjemmebane også forstår jeg, hehe   Vår forrige bil (2016 Superb) var det enighet om at den skulle være Business Grey metallic, og ha sølvfargede felger. Kommer ned til forhandler og er i ferd med å sette opp kontrakten når min eldste datter ser dem.vogna til forhandleren. Den er da Moon White metallic og har type kontrastfelger, blanke polerte alu eiker og sortlakkerte kanter på eikene og selve felgene, hun overtalte sin søster og de snakket litt med sin mor, og så kom min kone bort til meg og fortalte hva de hadde blitt enige om. Jeg forsøkte meg med hva vi var enige om alle sammen på forhånd når det gjaldt farge på bil og felger,  men det var jo før vi hadde sett dem.vogna som de sa, og ja, det ble hvit bil med kontrastfelger, og selgeren lo godt...........    Denne gange kjørte jeg ned alene når jeg skulle bestille bilen, jeg fikk det meste som jeg ønsket denne gangen, men akkurat når det gjelder vinterfelgene har min frue glatt overkjørt mitt valg/ønske, hun snakket med selgeren selv og forandret på det....... Så akkurat der er jeg fremdeles litt skeptisk må jeg si, men felgene har ikke kommet enda, så jeg har jo ikke sett dem «live». Må nok se dem selv både fysisk og på bilen før jeg helt klarer å se hvordan det blir, for de er ikke så mye benyttet på andre biler etter hva jeg har sett. Så litt skeptisk er jeg, men må som sagt se dem før jeg sier så mye mer om dem...........    Hørtes veldig spennende ut hva du egentlig hadde sett for deg @Sverre, den Superben har jeg lagt min «elsk» på også, men hverken frue eller lommebok var helt enige i akkurat det, så da ble det heller ikke det. Men nå er jo Kodiaq også en veldig flott bil, selv om de ikke kan sammenlignes, men tror ganske så sikkert at du/dere blir fornøyd med den også   Velvet Red har jeg nok ikke sett «live» enda tror jeg, så det skal bli spennende å se bilder av bilen din @Sverre, og ja, en egen tråd hører med ja, hehe   Jeg tittet også litt på Kodiaq med den motoren du har valgt @Sverre, for det hadde helt klart også blitt vårt valg. Men prismessig så ble den vi satt sammen enda dyrere enn Superb 280hk 4x4, og dermed så ble det helt uaktuelt denne gangen. Men en type SUV er nok veien jeg kommer til å gå neste gang vi bytter bil, merker godt overgangen fra en litt senket Superb (med DCC adaptivt understell) og over til Octavia Scout med ca 4 cm høyere understell, og det er en overgang jeg liker veldig godt og jeg kan gjerne ta en enda høyere bil neste gang. Så kanskje en pent brukt Kodiaq med 2,0/190hk TSi kan være en mulighet ved vårt neste bilbytte  
      Angående drivstofforbruk, så ble det som forventet et lavere forbruk hjem fra fjellet enn opp. Startet med 0,49 de første kilometerne, men det var jo nesten bare rett ned så det skulle bare mangle også. Flater litt ut og vi beholder landeveis hastighet og ligger da på 0,58, farten øker litt og forbruket stiger til 0,62. Så akkurat det må jeg si at jeg var meget fornøyd med, 4 personer og fullastet bil.   Men så kommer strekket derifra og hjem som er først et vegarbeidsområde (50 og 70 soner), og så 4 feltsmotorveg (80, 90, 100 og 110 soner) det meste av strekningen hjem etter det, med hastigheter fra 80 km/t -----> 120 km/t (+ moms, hehe ). Da endte snittet tilslutt på 0,69, og det må jeg si at jeg nesten er litt imponert av, for bilen passerte jo såvidt 2.000km (totalt) når vi var nesten hjemme. Jeg kjørte veldig pent og forsiktig frem til vi kom til motorvegen, for å se hvor lavt jeg kunne få forbruket og når det da lå på ca 0,6 så må jeg si meg veldig fornøyd. Etter dette, så var gassen virkelig i bruk, aktiv høyrefot og flere «kick-down» på DSG kassa, men likevel så synes jeg det ikke er så verst når en totalt ender på 0,69 med denne kjøringen. Her vet jeg godt at en fint kan få det lavere med en lettere høyrefot, at bilen blir mer kjørt inn og mindre last i bilen, men kan jo selvfølgelig ikke måle seg med en dieselmotor i det hele tatt..........  Den nye DSG 7 kassa (som enkelte Superb og Kodiaq har) kunne nok også hjulpet litt på forbruket, for i 110 km/t sona på motorvegen så lå vi en god stund med cruise controllen på 125 km/t (etter speedometeret da), og da viste turtelleren 2.500 rpm i 6. gir. Med et 7. gir her, så hadde nok turtallet ligget nærmere 2.000 rpm vil jeg tro, det gjorde det i hvert fall på Superben vi byttet inn med DSG 7 og den samme motoren (1,8/180hk TSi).
    • Takker for utfyllende svar @Superb lll

      Ja vi er helt enige angående motorisering, diesel hører til men passer ikke godt nok til våre behov  Jeg ønsket selv å kjøpe Superb Sportline med 280 hk, men min bedre halvdel mente at høy bil var det riktige.  Prisen på de to alternativene var ikke så veldig forskjellig heller, men disse kvinnfolka vet å få viljen sin   Men tror jeg blir fornøyd med Kodiaq'en, flott bil med masse plass og stilig design  gikk da også for fargen Velvet Red! : ) Bilder kommer, men etter som jeg har forstått skal en lage egen tråd for egen bil  
       
    • For Kodiaq sin del så er det ikke de samme DSG kassene som er nevnt her (i hvert fall ikke på den største bensinmotoren og dieselmotorene), så det er ikke noe tenke på for din del @Sverre Det er (som jeg kjenner til) først fremst enkelte Superb og Octavia modeller som har en DSG 7 (tørr clutch) kasse, som ikke tåler mer enn 250nm dreiemoment det er snakk om her. Kodiaq har en helt annen og ny DSG 7 kasse (oljefylt) på (i hvert fall) den største bensinmotoren og dieselmotorene,  Jeg er også enig med deg i valg av motor til den kjøringen du har mest av @Sverre, jeg har også valgt bensin på min nye Octavia Scout av de samme årsakene. Men jeg er også helt enig med deg i at en type bil som Kodiaq (og andre større type SUV) så burde det vært en stor dieselmotor med et greit dreiemoment slik som minst 2,0/190hk - 400nm som leveres til Kodiaq, Superb og Tiguan. Med fullastet bil, 5 - 7 personer og tilhenger/campingvogn etter så blir det en lek, uten at drivstofforbruket går til "himmels"
    • Hei og velkommen til forumet @KevLud Knirking/knaking  i for/bakstilling er i de fleste tilfeller helt ufarlig, det dreier seg stort sett om tørre foringer til stab.stag. Salt er først og fremst den store "synderen" her, det er utrolig slemt mot gummi, og tørker den fort ut. På biler med garanti så forsøker verkstedet først og smøre de, men etter en stund (og noen flere forsøk) så blir de som oftest byttet. Dette skjer også fort på relativt nye biler (det har faktisk skjedd i løpet av den første vinteren på en bil jeg hadde tidligere (Nissan Qashqai) om de kjøres mye på veier som saltes ofte/mye, og så at temperaturen faller en del etterpå. Men når du i tillegg synes at bilen er lavere bak, så kan jo kanskje det tyde på fjærene bak enten har knekt eller har blitt tungt belastet over en lengre periode. Våre arb.biler (har flest VW) kjører gjerne med såpass mye verktøy og utstyr ombord, at fjærene kan knekke og gir da en lavere bakstilling. Dette er kun forslag til hva det kan være, ingen fasit bare så det er sagt.

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×