Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Synd at du skal ha slike småfeil på bilen din, @Superb lll. Litt vanskelig å forstå at man skal få feil på en såpass ny bil, men dagens biler er såpass komplekse i elektronikken og samspillet med det mekaniske at noe må skje i ny og ne. Det er alltid trasig med sånt småtteri og spesielt irriterende på en "ny" bil, så det er veldig bra at du er fornøyd med oppfølgingen fra forhandleren. Det er slikt som gjør at man fortsetter, og til og med fornyer kundeforholdet. Det er mange forhandlere som ikke helt har skjønt at neste salg er avhengig av nettopp dette. Når det er sagt, så har fabrikken strammet inn på..... "goodwill" praksisen. Synes forhandleren hadde litt mere frihet til å vurdere garantiarbeid tidligere (altså for noen år siden). Jeg kan jo forstå at fabrikken vil være sikker på at oppståtte feil faktisk er deres ansvar, men nå må alt godkjennes før noe arbeid kan startes. Det kan virke litt rigid og tungvint, og dermed må kunden bruke mer av sin tid med flere turer innom før ting kan bli konstatert/godkjent/fikset. Håper det løser seg uten de store problemene, @Superb lll
  3. Today
  4. Ja det er en relativt billig forsikring og da har en gjort det en kan for å unngå trøbbel. Det koster jo noen kroner å bytte olje på diffene også, men det er bagateller i forhold til om noe skulle skje. Etter at garantien har utløpt på bilen, så er nok også en forsikring som dekker motor, girkasse, etc også en fordel å tegne. Det er flere ting som styrer dette. Det første er selvsagt hva bilen er satt opp med fra fabrikken, og det er Longlife serviceintervaller den kommer med. Dvs 2år/30.000km avhengig av hva som kommer først. Men så kommer det også inn i bildet at det er sensorer som du skriver som føler på kvaliteten til motoroljen, og da kan den varsle mye tidligere, det kommer veldig an på kjørestil, mye kaldstart, hard belastning (mye fullastet og tung henger f.eks.), dette er noe som kan påvirke kjørelengden i mellom hvert oljeskift/service. Jeg har akkurat byttet olje/oljefilter på min Superb 2019 (8mnd gml, kjørt ca 16.000km), det er ikke noe bilen har varslet om i det hele tatt, det er et selvvalgt oljeskift. Før det oljeskiftet så viste Skoda Connect appen at min bil lå an til oljeskift/service ved 30.000km, for det vil for min del komme før bilen er 2år. Den viser fremdeles at jeg skal ha service om 14.000 kilometer, for da ender jeg på 30.000km, men nå har oljeskift forandret seg til at jeg kan kjøre enda 30.000km til neste oljeskift. Dette medfører jo i praksis ikke riktighet, da oljeskift også blir utført ved neste service på 30.000 kjørte km. Det er helt korrekt, det er derfor det er så viktig å be om at det blir utført samtidig med oljeskift til Haldex, samt at også silen til Haldex rengjøres ved det oljeskiftet.
  5. Hei, Jeg har vert i kontakt med Møller og de sa jeg kunne kjøpe verksted håndbok her: https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/ Her inne var det veldig mye, må se om jeg klarer å finne service program for min bil... ser ut som jeg også kan få ut hvordan det skal utføres...
  6. Hei, Ser den, du kjøper deg billig forsikring med å bytte olje litt oftere. Motor oljen har jeg forstått ikke varslers på km og tid, men kvaliteten? Antar de er enn partikkel sensor som måler hvor mye forurensing det er i oljen, slik som har vert i industrien i lang tid. Det er slik å forstå at diffene har ikke enn slik sensor?
  7. Neh. Jeg måtte innom med min Superb 2020 etter ledningsbrudd i døra. Da var bilen litt over 4 måneder gammel. Men selvfølgelig, jeg kan jo ha hatt uflaks, selv om jeg har noen helt andre tanker og meninger om den saken og den feilen som har vært godt kjent av Møller i åresvis..
  8. Yesterday
  9. Så fint! Vet du om det er noen særlig forskjell på 2015 og 2016 modellene?
  10. Hei, Jeg tror ikke 2015/2016 er veldig plaget med dette. Har ikke hørt så mye her. Tidligere versjoner 07-12 har det vel vært noe mer trøbbel. Men, har hørt småting om overgang mellom dør og bil. Denne strømpen med kabler der. Dette har jo vært en gjenganger på VAG biler igjennom noen år. Men, troe dette har blitt bedre også
  11. Enkelte ting kan skje med alle biler og bilmerker, ingen merker/modeller er skånet for noe som helst så lenge ting blir brukt og det blir slitasje. Men en kan redusere veldig mye av potensielle ting ved å følge servicerprogrammet, følge med på varsellamper, høre og følge med på og gjøre noe med (u)lyder som plutselig dukker opp, etc. Med tanke på hvor mange Skodaer og VW biler det kjører rundt med dette 4x4/Haldex systemet og hvor lite feil det faktisk er på det, så er jeg ikke det minste bekymret. Det jeg siktet til når jeg skrev dette, er at en kan minimere sjansene for at noe skal skje enda mer ved å bl.a. bytte olje på både Haldex og differ, og ikke noe annet enn det. Ødelagte girkasser, drivakslinger, høyt oljeforbruk, etc forekommer også hos de fleste bilmerker, men noen er flinkere til å skjule ting enn andre. Ta Toyota Avensis fra slutten av 90 tallet og litt opp på 2000 tallet, der er det veldig mange som har fått ny motor pga høyt oljeforbruk, men det verste er jo at det ble utført mange slike motorbytter uten eierene i det hele tatt fikk vite om det. Hadde 5 kollegaer med Avensis fra den tiden, og 4 av dem fikk ny motor og 3 av dem fikk ikke informasjon om at det var gjort........ Så nei, jeg er ikke det minste bekymret for noe som helst når det gjelder DSG kasse, dobbeltmasse svinghjul, Haldex, differ, etc, jeg skal følge servicer (og enda litt mer), og så bruker jeg bilen helt som vanlig.
  12. Såpass, det er jo så gale at man kanskje skulle vurdert å bytte merke, diff ødelagt før 100k er jo ikke holdbart...
  13. Jeg vurderer å kjøpe en brukt Octavia 2015 eller 2016. Jeg spurte mitt lokale verksted om råd. De mente det var en del utfordringer med det elektriske på enkelte modeller. Problemer med dårlige kontakter i det elektriske. Er dette et kjent problem? Jeg kjenner at jeg ble litt skeptisk nå..
  14. Hvis den blir lagt ut til 449.000kr, så kjøper jeg 😁
  15. Kom over disse bildene her, men om dette dreier seg om en konseptbil eller er noe som noen gang skal vises frem vet jeg ikke. Ser vel kanskje noen likheter fra slektskapet med Lamborghin og likheten med felgene til Octavia vRS her.........
  16. Last week
  17. Ikke nødvendigvis, leser om biler som kun har kjørt 70 - 80.000km når det har skjedd. Har en fulgt serviceprogrammet så vil jo dette mest sannsynlig bli ordnet på garantien, såfremt en ikke selv er skyld i at det skjer ved feilbruk. Så en forsikring som omfatter motorskader, girkasse og drivverk kan være meget smart når bilen har passert kjørelengden til hva garantien dekker. Den heter Skoda Klubb Norge.
  18. Vist diffen ryker så må da bilen ha gått langt? vi snakker om biler som har gått 150k pluss ? Hva heter gruppen på FB ?
  19. Jeg er jo meget fornøyd med min Superb bare så det er sagt, men denne gangen så er det dessverre noen skår i (nybil)gleden. Bilen har nå akkurat passert 8 mnd siden den ble kjøpt og har kjørt rett i overkant av 16.000km. Det første som skjedde var at jeg mistet ACC, frontassist, skiltgjenkjenning, så stod bilen rolig et par dager og da fungerte merkelig nok alt som det skulle igjen. Men det skulle ikke vare så lenge, det kom etter noen dager et nytt varsel om at frontassist ikke var tilgjengelig, og denne gangen rettet det seg heller ikke. Det ble en tur til verkstedet hvor de feilsøkte, og så sa de at her må alt kalibreres på nytt. Avtaler ny time, og inn på verkstedet igjen for utbedring av dette og det tok sine timer. Etter noen dager så begynte det å komme noen ulyder fra understellet bak, det var noen metalliske «klunkelyder» akkurat som om en støtdemper skulle ha vært tom for olje. Mest fremtredende når det er kaldt vær og og understellet er strammet opp i Sport modus. Denne lyden er ikke konstant, så den er svært vanskelig å feilsøke etter. Mekaniker har hørt den, men lyden ga seg før han fikk tatt opp en lydfil av lyden, hvilket må til for at det kan utbedres......... Så låste det ene frontlyset seg (har adaptive frontlys) og pekte kun nedover, og jeg fikk varsel om at høyre fjernlys ikke var tilgjengelig og det var feil på de adaptive frontlysene. Fjernlyset virket fremdeles, men det blir jo ikke så veldig effektivt når det lyser ned i asfalten rett foran bilen. Når bilen så stod rolig over natten så fungerte alt som det skulle dagen etter. Det går så noen dager og det samme skjer på nytt, men denne gangen så blir feilen vedvarende i flere dager, før den plutselig nok en gang blir borte. Jeg tok kontakt med verkstedet eter den første gangen, samt at jeg fikk tatt et bilde av varslene som kom opp i bilens dashbord. Feilen har etter det kommet og gått litt slik den selv føler for, og vi ble enige om at dette skulle det feilsøkes på når bilen skulle på en (selvvalgt) oljeskiftservice. Det ble nylig utført, og da konstaterte teknikkeren at hovedlykten må byttes, feilen lå fremdeles i bilens logg og den kom frem på nytt når det ble gjort en test av lysene. Så nå er varselet konstant der om defekt lys, og at adaptive lys ikke fungerer. Det vil da si at nytt hovedlys er bestilt og blir byttet på garanti, og det vil også si at alle frontassistene også må på nytt kalibreres igjen, med den tiden det tar. Lyden fra støtdemperen/bakstillingen er fremdeles lunefull, den har vært ganske fremtredende frem til jeg jekket opp bilen og byttet til sommerhjul, men da forsvant den og var borte i noen dager, før den gradvis kom tilbake igjen. Når jeg byttet til sommerhjul, så oppdager jeg at det er sprekker i den ekstra understellsbehandlingen jeg har valgt å legge på min bil. Tar en tur til de som la på den ekstra understellsbeskyttelsen, og det viser seg at det er den ekstra støydempingen som ikke har festet seg så godt til bilens originale varmvoksbeskyttelse i baksjermene. Her blir jeg opplyst om at de har byttet leverandør av støydemping pga det som bl.a. har skjedd på min bil. Bilen må så leveres tilbake til dette firmaet, hvor de fjerner alt av ekstra støydemping i alle 4 hjulhusene, og må legge dette på på nytt igjen, for så å legg på et nytt lag med ny understellsbeskyttelse. Oppdager først når jeg kommer hjem at det er mye søl/sprut fra utført arbeid i døråpningene foran, under panseret og i motorrommet, så da blir det en ny tur tilbake igjen for at det må fjernes. Det beklager de så mye, og de gjør en flott jobb med rengjøring, men det er likevel irriterende å måtte kjøre tilbake til dem for utbedring av noe de selv burde ha sjekket før de leverte ut bilen til meg etter min mening. Jeg hadde ikke det i tankene og se etter det, for slik så det ikke ut når de behandlet denne bilen i sommer. Der har nå bilen igjen vært jekket opp, og ulyden fra støtdemperen/understellet bak er borte, så da er det vel bare å vente på at den ulyden dukker opp igjen......... Så er det også bare å vente på at ny hovedlykt foran ankommer, slik at den kan byttes og bilens frontassister kan kalibreres på nytt....... Bilens infotainmentsystem har også gått helt i svart et par ganger, samt at skjermen har «frosset» og ikke reagert i det hele tatt på berøring. Kunne gjøre ting fra rattet, men det blir jo ikke så enkelt når skjermen ikke følger med. Så det er vel noe på gang her også, men de fant ingenting om dette i bilens logg eller når de tilkoblet bilen til verkstedets pc. Har også hatt et par mindre feil som ble utbedret umiddelbart ved oppmøte hos forhandler når jeg skulle melde fra om dette. Altså bare så det er sagt, jeg er strålende fornøyd med hva merkeverkstedet har gjort og hvordan de har løst problemene så langt, og selve bilen er jeg også fornøyd med, men det blir likevel noen skår i gleden. Det er irriterende at det skjer såpass mye med en relativt ny bil, det ødelegger litt av gleden med ny bil, samt at det er mye ekstra heft og plunder å måtte levere bil på verkstedet flere ganger for å først finne ut hva som er feil, og så en ny tur for utbedring. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor det er slik, men det tar likevel mye tid og det er ikke alltid like enkelt og få dette til i hverdagen, og da blir det også (for min del) et irritasjonsmoment. Det var dagens «utblåsing» fra en litt utålmodig og lettere irritert bileier.......
  20. Jeg ønsker å bytte min octavia 2005 4x4 tdi som har gått 350 000 med en nyere modell. Jeg vurderer en 2015 eller 2016 4x4, diesel, manuelt gear, 105/110hk. Er det noen endringer fra 2015 til 2016 modellen? Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på? Takker for alle tilbakemeldinger.
  21. Etter at jeg fikk iPhone av arbeidsgiver, så har jeg lagt merke til at jeg ikke lenger hører varlingslyd for mottatt sms eller mail. I tillegg til det så skrur også ringelyden seg opp til max volum etter at iPhonen har vært tilkoblet med Bluetooth til bilen. Om det er flere som har det slik vet jeg ikke, men jeg har i hvert fall funnet en løsning på dette om noen skulle trenge det. Da må en inn på tlf.innstillingene i bilens Infotainmentsystem (Columbus i mitt tilfelle), så velge Bluetooth-innstillinger, og så deaktivere Bluetooth audio (A2DP/AVRCP). Da er varslingslyden for sms og mail tilbake på iPhonen, og iPhonens ringelyd beholder det volumet den er innstilt på. Ulempen med dette er at en da ikke kan spile av noe fra iPhonen til bilens Infotainmentsystem via bluetooth, det gjør uansett ikke jeg, så for min del så er det helt greit. Men for andre så kan det muligens bli et problem, det får en velge selv.............
  22. Det å bli litt forvirret av dette er du ikke alene om for å si det ganske forsiktig, og ikke vet jeg hvorfor det er slik heller, for de kan jo ikke forvente at dette er noe kundene skal ha kunnskaper om selv......... Jeg er også medlem i Skoda gruppa på FB, og der er det også mange som jobber i Møller konsernet som kundemottakere, selgere, mekanikere, etc, og der har jeg plukket opp ganske mange tips. For å ta noen konkrete eksempler; Bytte av olje på Haldex. Det er hvert tredje år, ikke kilometer avhengig etter hva serviceprogrammet sier. Oljebyttet ligger i serviceprogrammet, men at silen (filteret) også bør taes ut og renses står det ingenting om. Ei heller at en også burde bytte olje på differensialene både foran og bak, det er ikke nevnt med et ord i serviceprogrammet som du kan se over her på skjermbildet jeg la ut i forrige innlegg. Det å ikke bytte olje på diffene kan bli utrolig kostbart har jeg sett i flere innlegg på FB, det er snakk om over 70.000,- kroner bare i deler, og da er et oljebytte til ca 1.500,- pr diff utrolig lønnsomt for at de skal holde best mulig, men det er som sagt noe kundene må be om selv. Leser at enkelte på eget initiativ ber om rens av sil/filter på Haldex, bytte av olje på Haldex og differ hver 30.000km, for at det skal vare lengst mulig. Oljene her blir merkbart mer «forurenset» enn en skulle tro, så at det ikke er en del av service programmet synes jeg er veldig merkelig, dette er i hvert fall noe jeg skal gjøre samtid med oljebyttet på Haldex til min bil. Panoramasoltak. Smøring av skinner og en sjekk av det mekaniske tror jeg er en del av serviceprogrammet, men at dreneringskanalene (alle 4) også burde renses for å holde de åpne slik at en unngår vannlekkasje i bilen, er ikke nevnt i det hele tatt, det er noe kunden må be om selv. Pakningen rundt selve panoramataket er også noe som bør sjekkes, men om det er noe som står i serviceprogrammet vet jeg ikke, jeg personlig holder meg langt unna alle biler med panoramatak. Dette er bare noen eksempler, det finnes muligens noen merkeverksteder som kan komme med noen anbefalinger om at slike ting også bør gjøres, men det er dessverre ikke mange når en leser hva som blir skrevet i nevnte Skoda gruppe på FB.
  23. Hei, takk for tilbakemelding ! Har sendt mail til Møller of spurte om liggnende for min bil. Motor og drivlinje jeg har er OCT3FL STV SCO TSI 180 4X4DSG. Jeg ble litt forvirret på at du sier jeg bør utføre ting som ikke ligger inni service programmet, hvorfor har ikke Socda inkludert det i programmene sine?
  24. Er det noe sted inni en E5E 4X4 2014 model , hvor det kan hentes / lånes strøm til Amatør radio forsterker på en del amper ! helst nær sikrings boksen . Ser det kommer inn en kraftige rød og en sort til sikringsboksen fra torpedoveggen , men finner ikkje gjennomgangen fra motor rommet ?
  25. Finnes vell slike "standar bakkeklaringen sett" til dagen rally biler nå idag Tilbake i 2002 under nordisk bil Orientering på Birkelands dagene i (da vest Agder) var vi biler fra det nordiske landene , kom det en litt spesiell finskregistrert Mazda 323 4X4 Rally , som var betydelig høyere en standard , der fjærer og støtdempere var litt uten om det vanlige , der lenkearmene var kuttet og forlenget for å opprettholde samme hjulstilling og sporvidde .
  26. Hei! Får ikke åpna bakluka, og kjennes ut som om det er knappen og ikke selve låsen. Vil sjekke knappen/håndtaket før jeg prøver å bytte låsen, men kommer får f**n ikke til å pelle av plastdekselet. Redd for å ta i og ødelegge festene. Noen som har noen tips til hvordan man best får det av? Fant en slags bruksanvisning, her, men blir ikke så mye klokere av den: https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/body/body_work/trim_noise_insulation/luggage_compartment_trim_panels/summary_of_components_of_tailgate_trim_panel_(octavia_combi)/
  27. Denne oversikten fikk jeg av kundemottakeren på merkeverkstedet når jeg spurte etter det @gordon Dette er jo selvfølgelig forskjellig avhengig av hvilken motor, drivverk, etc en har på sin spesifikke bil, men det er i det minste litt enklere å se hva som kommer til forskjellige tider. Noen ting bør en nok legge til selv, slik som at sil bør renses ved bytte av olje på Haldex, for det er nemlig ikke et av servicepunktene, det samme gjelder også bytte av olje på difrensial, det er heller ikke et servicepunkt. Dette gjelder jo selvfølgelig bare for biler med 4x4. Service på panoramasoltak og sjekk av dreneringskanalene som ofte tetner, er også noe en bør legge til selv, for det er heller ikke et servicepunkt.
  28. Meget bra at det løste seg med nye lykter @Magnus Brage Hartviksen
  29. Liten oppdatering etter siste besøk på verkstedet. Fikk til slutt nye lykter på garantien når de fikk se de nye bildene jeg hadde av duggen😊
  1. Load more activity

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...