Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. I går
  2. For oss med et lite «snev» av OCD

    Hehe, den var nesten verre ja
  3. Forbruk kodiaq

    Har en godt kjørt taxi med ca 235 hk org 190hk tdi syv seter med snitt forbruk på 0.9l blandet kjøring. Kan få den ned til 0.7 på blandet men da kan ikke bilen stå på tomgang. Ingen stopp av motor ved stans. Bilen min har mye tomgang kjøring når den står stille. Og på motorvei holder jeg 130 cruice control. Har litt røff kjøring ellers.
  4. Forbruk kodiaq

    Da er det flere enn meg som har en «sjef» på hjemmebane også forstår jeg, hehe Vår forrige bil (2016 Superb) var det enighet om at den skulle være Business Grey metallic, og ha sølvfargede felger. Kommer ned til forhandler og er i ferd med å sette opp kontrakten når min eldste datter ser dem.vogna til forhandleren. Den er da Moon White metallic og har type kontrastfelger, blanke polerte alu eiker og sortlakkerte kanter på eikene og selve felgene, hun overtalte sin søster og de snakket litt med sin mor, og så kom min kone bort til meg og fortalte hva de hadde blitt enige om. Jeg forsøkte meg med hva vi var enige om alle sammen på forhånd når det gjaldt farge på bil og felger, men det var jo før vi hadde sett dem.vogna som de sa, og ja, det ble hvit bil med kontrastfelger, og selgeren lo godt........... Denne gange kjørte jeg ned alene når jeg skulle bestille bilen, jeg fikk det meste som jeg ønsket denne gangen, men akkurat når det gjelder vinterfelgene har min frue glatt overkjørt mitt valg/ønske, hun snakket med selgeren selv og forandret på det....... Så akkurat der er jeg fremdeles litt skeptisk må jeg si, men felgene har ikke kommet enda, så jeg har jo ikke sett dem «live». Må nok se dem selv både fysisk og på bilen før jeg helt klarer å se hvordan det blir, for de er ikke så mye benyttet på andre biler etter hva jeg har sett. Så litt skeptisk er jeg, men må som sagt se dem før jeg sier så mye mer om dem........... Hørtes veldig spennende ut hva du egentlig hadde sett for deg @Sverre, den Superben har jeg lagt min «elsk» på også, men hverken frue eller lommebok var helt enige i akkurat det, så da ble det heller ikke det. Men nå er jo Kodiaq også en veldig flott bil, selv om de ikke kan sammenlignes, men tror ganske så sikkert at du/dere blir fornøyd med den også Velvet Red har jeg nok ikke sett «live» enda tror jeg, så det skal bli spennende å se bilder av bilen din @Sverre, og ja, en egen tråd hører med ja, hehe Jeg tittet også litt på Kodiaq med den motoren du har valgt @Sverre, for det hadde helt klart også blitt vårt valg. Men prismessig så ble den vi satt sammen enda dyrere enn Superb 280hk 4x4, og dermed så ble det helt uaktuelt denne gangen. Men en type SUV er nok veien jeg kommer til å gå neste gang vi bytter bil, merker godt overgangen fra en litt senket Superb (med DCC adaptivt understell) og over til Octavia Scout med ca 4 cm høyere understell, og det er en overgang jeg liker veldig godt og jeg kan gjerne ta en enda høyere bil neste gang. Så kanskje en pent brukt Kodiaq med 2,0/190hk TSi kan være en mulighet ved vårt neste bilbytte Angående drivstofforbruk, så ble det som forventet et lavere forbruk hjem fra fjellet enn opp. Startet med 0,49 de første kilometerne, men det var jo nesten bare rett ned så det skulle bare mangle også. Flater litt ut og vi beholder landeveis hastighet og ligger da på 0,58, farten øker litt og forbruket stiger til 0,62. Så akkurat det må jeg si at jeg var meget fornøyd med, 4 personer og fullastet bil. Men så kommer strekket derifra og hjem som er først et vegarbeidsområde (50 og 70 soner), og så 4 feltsmotorveg (80, 90, 100 og 110 soner) det meste av strekningen hjem etter det, med hastigheter fra 80 km/t -----> 120 km/t (+ moms, hehe ). Da endte snittet tilslutt på 0,69, og det må jeg si at jeg nesten er litt imponert av, for bilen passerte jo såvidt 2.000km (totalt) når vi var nesten hjemme. Jeg kjørte veldig pent og forsiktig frem til vi kom til motorvegen, for å se hvor lavt jeg kunne få forbruket og når det da lå på ca 0,6 så må jeg si meg veldig fornøyd. Etter dette, så var gassen virkelig i bruk, aktiv høyrefot og flere «kick-down» på DSG kassa, men likevel så synes jeg det ikke er så verst når en totalt ender på 0,69 med denne kjøringen. Her vet jeg godt at en fint kan få det lavere med en lettere høyrefot, at bilen blir mer kjørt inn og mindre last i bilen, men kan jo selvfølgelig ikke måle seg med en dieselmotor i det hele tatt.......... Den nye DSG 7 kassa (som enkelte Superb og Kodiaq har) kunne nok også hjulpet litt på forbruket, for i 110 km/t sona på motorvegen så lå vi en god stund med cruise controllen på 125 km/t (etter speedometeret da), og da viste turtelleren 2.500 rpm i 6. gir. Med et 7. gir her, så hadde nok turtallet ligget nærmere 2.000 rpm vil jeg tro, det gjorde det i hvert fall på Superben vi byttet inn med DSG 7 og den samme motoren (1,8/180hk TSi).
  5. Forbruk kodiaq

    Takker for utfyllende svar @Superb lll Ja vi er helt enige angående motorisering, diesel hører til men passer ikke godt nok til våre behov Jeg ønsket selv å kjøpe Superb Sportline med 280 hk, men min bedre halvdel mente at høy bil var det riktige. Prisen på de to alternativene var ikke så veldig forskjellig heller, men disse kvinnfolka vet å få viljen sin Men tror jeg blir fornøyd med Kodiaq'en, flott bil med masse plass og stilig design gikk da også for fargen Velvet Red! : ) Bilder kommer, men etter som jeg har forstått skal en lage egen tråd for egen bil
  6. Forbruk kodiaq

    For Kodiaq sin del så er det ikke de samme DSG kassene som er nevnt her (i hvert fall ikke på den største bensinmotoren og dieselmotorene), så det er ikke noe tenke på for din del @Sverre Det er (som jeg kjenner til) først fremst enkelte Superb og Octavia modeller som har en DSG 7 (tørr clutch) kasse, som ikke tåler mer enn 250nm dreiemoment det er snakk om her. Kodiaq har en helt annen og ny DSG 7 kasse (oljefylt) på (i hvert fall) den største bensinmotoren og dieselmotorene, Jeg er også enig med deg i valg av motor til den kjøringen du har mest av @Sverre, jeg har også valgt bensin på min nye Octavia Scout av de samme årsakene. Men jeg er også helt enig med deg i at en type bil som Kodiaq (og andre større type SUV) så burde det vært en stor dieselmotor med et greit dreiemoment slik som minst 2,0/190hk - 400nm som leveres til Kodiaq, Superb og Tiguan. Med fullastet bil, 5 - 7 personer og tilhenger/campingvogn etter så blir det en lek, uten at drivstofforbruket går til "himmels"
  7. Knaker i bakre hjuloppheng

    Hei og velkommen til forumet @KevLud Knirking/knaking i for/bakstilling er i de fleste tilfeller helt ufarlig, det dreier seg stort sett om tørre foringer til stab.stag. Salt er først og fremst den store "synderen" her, det er utrolig slemt mot gummi, og tørker den fort ut. På biler med garanti så forsøker verkstedet først og smøre de, men etter en stund (og noen flere forsøk) så blir de som oftest byttet. Dette skjer også fort på relativt nye biler (det har faktisk skjedd i løpet av den første vinteren på en bil jeg hadde tidligere (Nissan Qashqai) om de kjøres mye på veier som saltes ofte/mye, og så at temperaturen faller en del etterpå. Men når du i tillegg synes at bilen er lavere bak, så kan jo kanskje det tyde på fjærene bak enten har knekt eller har blitt tungt belastet over en lengre periode. Våre arb.biler (har flest VW) kjører gjerne med såpass mye verktøy og utstyr ombord, at fjærene kan knekke og gir da en lavere bakstilling. Dette er kun forslag til hva det kan være, ingen fasit bare så det er sagt.
  8. Cruise controll

    Hei og velkommen til forumet @Kent86 Vet ikke om det at en har den hendelen automatisk betyr at en også har cruise control, men for å aktivere den så må i hvert fall jeg dra den mot rattet. Så kan kan jeg betjene/bruke den, det synes da også om den er aktivert i instrumentpanelet (om tenning er på), for da forsvinner den totale kjørelengden og bli erstattet med med 3 små streker. Gjøres dette under kjøring, så settes hastigheten med en gang, står du rolig så blir det bare 3 små streker som nevnt. Om det så fremdeles ikke virker, så ville jeg først og fremst sjekket sikringer, og derretter faktisk forhørt meg med en forhandler om det er utstyr du har på din bil.
  9. Cruise controll

    Har en 08 mod skoda octavia som ikke cruise controllen virker på. Hendelen med knappene sitter der, så man skulle tro det skulle virke. Forslag?
  10. Knaker i bakre hjuloppheng

    Når jeg passerer en fartsdump med bakhjulene knaker det. Ikke sånn at man blir vettskremt men nok til at man aner noe er feil eller slitt. I tillegg ser det ut som om bilen er litt lavere bak enn foran. Drtte er en 2013 modell som har gått 125k. Er det noen som har lignende problemstillinger?
  11. Siste uke
  12. Plass til nye felger? innpress? Spacere?

    19-9.5 et45 e perfekt👍 felg stikke sovitt utafor skjerm fremme. da har eg org 45 i innpress👍 men må vere 235/35-19 dekk.
  13. hei. noken som vet om vrs fanger fremme passer rett på orginal octavia? er snakk om 2014mod
  14. For oss med et lite «snev» av OCD

    Jeg hadde latt den stå som den er! Kom over et annet problem i denne sjangeren i Facebook feeden her en dag! Måtte ha tatt meg bryet å ordne opp her for å få fred i sjela igjen!
  15. Forbruk kodiaq

    Takker for mange svar og innvendinger Som nevnt tidligere vil bilen vår få kjøremønster med turer på ca 8 km pr tur i det daglige, med en og annen lengre bilferie så diesel er dessverre ikke et godt alternativ for oss. Selv er jeg helt enig i at 190 hk diesel hadde vært en "mer" riktig motor for denne bilen satt også lenger inne å velge bensin da dieselen på 190 hk som sagt var rimeligere i innkjøp også! Men jeg har all tro på at denne bilen vil gi oss glede i mange år fremover uansett. Ser forøvrig at girkasser blir diskutert en del her, er det noen som vet hvilken automatkasse som følger de ulike motoralternativene?
  16. Forbruk kodiaq

    Ja det er synd det er den gamle DSG kassa @PaulusA, men det kommer vel en oppdatering fra 2019 regner jeg med når mest sannsynlig også noen av motorene blir erstattet av andre motorer. Lå på 0,71, men etter en litt lengre og bratt klatring opp noen smale fjellveier så steg forbruket merkbart, er på ca 900m vi også. Girer litt mer ned enn jeg er vant til denne DSG kassa her, men den har jo som nevnt et trinn mindre enn den jeg hadde i Superben. Ikke at det er noe feil med det, bare litt uvant nå i starten Blir vel forhåpentligvis et annet forbruk på veien hjem, for etter kartet og globusen så er det nedoverbakke hele veien, hehe Men det er jo ikke slik i praksis selvfølgelig.........
  17. Endelig har dagen kommet da, gratulerer så mye @OctaviaScout Ser frem til fortsettelsen @OctaviaScout, selv om jeg liksom synes å ha sett noe lignende ute på gårdsplassen her på fjellet
  18. Hengerfeste, nedfellbar kontakt

    Det sitter noen ganger fryktelig hard fast, bare "røsk" det ned
  19. Forbruk kodiaq

    Ja, det er synd du ikke fikk den kassa @Superb lll Fjelltur her også, stappa bil, ikke sparebluss 0,57 l/mil Hadde 0,54 en stund, men økte med klatringen til 900m
  20. Forbruk kodiaq

    Nå er det vel litt viktig å sammenligne med 2,0/184hk TDi utgaven da, som er en litt eldre motor som også 1,8/180hk TSi er, i tillegg så har de også samme girkasse (om en har 4x4). M E N når det er sagt, så er jeg 100% enig med deg @PaulusA, har en kjørelengder på over 20.000km i året så er absolutt diesel å foretrekke. Nå er bilen min litt for ny til at den har "sluppet opp" enda og er nok tørstere enn hva den er etter noen flere hundre mil med kjøring, men på en tur til fjells i dag, så er de harde fakta 270km kjørelengde 81 km/t (snitthastighet) 0,78 ltr/mil Dette er kun tall fra kjørecomputeren, men hvor nøyaktig den er vet jeg ikke.........? Da var det 4 personer og fullastet lasterom, så her det også en del å gå på med tanke på hva bilen var lastet med og ikke minst tyngden på høyrefoten min. Men motoren i min bil er jo aldri i nærheten av å kunne konkurrere med en tilsvarende dieselmotor når det gjelder forbruket. Den er tørst og det var jeg klar over før bilen ble kjøpt også. Superben jeg byttet inn gikk litt rimeligere enn dette, men ett trinn mer på DSG kassa utgjør jo også litt i motorveihastighet. Selv om jeg er glad for at jeg nå har en oljefylt DSG kasse som tåler mer, så burde jo min bil blitt levert med den nye DSG kassa du har @PaulusA, uten tvil Hadde jeg hatt mindre småkjøring så hadde nok jeg også valgt diesel, men når jeg ser hva all småkjøring gjør med arb.bilen jeg har, så er jeg likevel fornøyd med at jeg har valgt bensin, til tross for et merkbart høyere drivstofforbruk med bensinmotoren.
  21. Forbruk kodiaq

    Tror vel også at hvis man kjører 20k eller mere pr år, er diesel å foretrekke rent økonomisk. Vi hadde en diskusjon på jobben, for to "like" Octavia, med 1.8TSI og 2.0TDI. Med 50k i året er det store forskjeller vi snakker om, mens risikoen for lavere salgspris for TDI ligger og spøker. Skal uansett ikke være mulig å tape det man sparer i drivstoff. Andre omkostninger er ganske like
  22. Hvordan opplever dere Google annonsene?

    Tja, kan jo gjøre et guesstimate... IPBoard (engangskost): 1600 kr (200 USD) Hosting: ca. 2000 kr/år (syse.no er en veldig dyr host, tok et ca. antall på lagring) Domene: 120 kr/år
  23. Hengerfeste, nedfellbar kontakt

    Skal vries ned ja. Sikkert lurt å vri det av og til, så unngår man kanskje at de ruster fast...
  24. 2018 - Skoda Superb STV L&K 190Hk 4x4 DSG

    Det var nok i Skoda gruppen du så den. Bilpleiegruppa har jeg delt noe i enda av en eller annen grunn. Canton Subwoofer ja, den byttet jeg fredag som var. Men hun som satt i kundemottaket der sa at det hadde hun kun vært borte i ett tilfelle fra tidligere. Så jeg spurte om hun ikke hadde jobbet der så lenge, for et rask google søk viser at det er relativt normalt. Hun svarte ikke videre godt på det. Skoda har kommet seg veldig. Det er jo ikke veldig mange årene siden de så ut som de kom fra midten av 70-tallet, og det var noe i det man sa om at "hvorfor ha Skoda, når du kan gå da?". Men Skoda har virkelig fått en oppsving, og virkelig blitt fine biler. Og bra biler ut i fra det jeg har erfart, og klart å lese meg til. Selvfølgelig har de sitt de også som alle andre, men fordelen med at de ligger under Audi og VW i VAG konsernet er at de fleste barnesykdommene er borte når ting blir lansert på Skoda. Og det tror de tjener stort på. Ditec har jeg aldri vært begreistrert for. I bunn og grunn er det en teknologi i fra 70-tallet som de har justert og tilpasset opp igjennom. Så det er en gammeldags teknologi når alt kommer til alt. Jeg har aldri hatt det selv, men hører flere sier det samme som deg at de andrer litt på det. En understellsbehandling er absolutt og anbefale på biler i Norge hvor det saltes mye. For lakken sin del, og min bil, så holder coatingen jeg har meget bra. Så lenge man er flink med jevnlig vask og underspyling på vinterstid. Men det er som du sier kostbart og kjøpe inn alt du trenger av bilpleie produkter. Jeg gjorde selv ett stor innkjøp tidligere i år jeg. Bygde hus og flyttet i fjor sommer, så fikk ikke tid til bilpleie i fjor, men i år ble det nesten 10.000,- i produkter for og få meg opp på det nivået jeg ønsker og ha. Selv om det nok er og dra det vel langt for "vanlige" mann i gata :-p
  25. 2018 - Skoda Superb STV L&K 190Hk 4x4 DSG

    Husket bare ikke om det var i Bilpleiegruppa eller i Skodagruppa på FB jeg så den Helt enig det blir litt annerledes aktivitet i et forum enn hva det blir i en gruppe på FB, selv om det er mye bra der også Når det gjelder det lille problemet jeg hadde på den Superben, så er ikke det enestående for den bilen dessverre. Forhandleren hadde byttet et par andre også, og i tillegg så er det i hvert fall et medlem til som opplevde det samme på sin Superb. Ellers så har det vært veldig lite problemer med den modellen av Superb etter hva jeg har lest, har lest om flere Canton Subwoofer problemer enn lasteromstrekk for å si det slik Så Skoda har imponert meg, og det er jo mye derfor jeg også bestilte en ny Skoda i våres, som jeg har hatt en drøy uke nå, jeg er veldig fornøyd med den også Det er nok en grei måte å se bil på det der @Christian S, alt som er i bevegelse vil det før eller siden skje noe med. Det er nok aldri snakk om, om det skjer noe, det er nok heller når det skjer noe........ Men så langt (bank i bordet) så har jeg bare positive opplevelser og erfaringer, og det håper jeg fortsetter Superben jeg hadde var jeg så «dum» at jeg tok en vanlig Ditec-behandling på, og det angret jeg på. Vurderte en periode om jeg skulle velge Ditec Ceramic Ultra på den nye jeg nettopp har hentet, men lot det være. Nå skal jeg ta mer av bilvedlikeholdet selv, og det krever jo innkjøp av litt av hvert, men det ser jeg på som «investering og litt rekreasjon» i hverdagen, bare synd det er så utrolig mye salting av veiene her på Østlandet som gjør vedlikehold og bilpleie til et stort mareritt vinterstid. Men nå har jeg i det minste tatt en ekstra understellsbehandling på bilen i tillegg, så får en heller ta noen turer innom bilpleieren når været/temperaturen ikke tillater hjemmevask vinterstid..........
  26. Hengerfeste, nedfellbar kontakt

    Den kontakten til det avtagbare hengerfestet som er felt opp i karosseriet, skal det bare være å trekke den ned vha. hendelen på undersiden? Har selvfølgelig forsøkt, men sitter fast (pga. rust antar jeg). Men greit å vite hvordan denne er ment å fungere.
  1. Last inn mer aktivitet

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×