Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Det gjør Octavia Scout også i ECO drive. Kjørte min 2017 mod 1.8 l 180 hk på 0.63 før den var innkjørt. Nå får jeg den ned på 0,6 flatt.
  3. Autosol er brukt i evigheter nettopp på dette og er vel i grunn lagt for akkurat slik bruk. «Polish» uten slipemidler er ikke polish. Det er nettopp slipemiddelet som gjør ting blankt.
  4. Mener å ha lest at Autosol inneholder slipemidler, så du bør i såfall være varsom og ikke gnikke for mye. Det finnes metall/chrome-polish som inneholder ingen eller mindre slipemidler.
  5. Her er en ganske omfattende gjennomgang av FL Superb Scout
  6. Superb lll

    Skoda Octavia IV

    Er jo noe info her, men det meste er vel allerede ganske kjent........
  7. Gratulerer med både barn nr 2 og «ny» bil @Batistuta, da har du nok litt å henge fingrene i ja.😊 Noen påstår at 1 barn er som ingen og 2 barn er som 10, og til tider så kan jeg jo tildels være litt enig med dem, hehe 😉 Synd at motorlampen lyser, men det regner jeg med at vil ordne seg når du tar det opp med Møller forhandleren. Som jeg har nevnt tidligere i tråden din så byttet jeg selv inn en 2016 Superb i fjor sommer, den var da 2 år og 4 mnd gammel når jeg leverte den, og den hadde kjørt ca 45.000km. Jeg hadde også en liten slitekant på bremseskivene bak, men de var ikke i nærheten av å ha rust på seg, ei heller bremseskjoldet på baksiden av bremseskiven var det rust på, og jeg kjører i saltlake hver enste gang jeg er ute med bilen vinterstid. Så jeg er helt enig med @BGB her, forlang nye bremseskiver bak når du først skal til dem med motorlampen. Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell dette er, men husk at en EU kontroll også kommer nærmere for hver dag som går, og rustne bremseskiver bak er det veldig mange som får anmerkninger for og så må bytte dem. Så nye bremseskiver og klosser burde de virkelig spandere på deg, i hvert fall så lenge bilen er annonsert som «tilnærmet ny».. Evt. få til en avtale om at dette blir utført av dem når bilen snart skal ha 60.000km service, det er også en måte å gjøre det på, men få det skriftlig om det er noe som blir utsatt til service, for ellers så kan det kanskje bli skrevet i «glemmeboken» deres, og det er litt dumt med en diskusjon om dette om det gjøres ved en senere anledning, det beste er å få det utført samtidig når de skal ordne med motorlampen. Hold oss gjerne oppdatert når du har snakket med dem @Batistuta, lykke til 😊
  8. Skriv ut / ta et skjermbilde av teksten og forlang nye skiver. Og skrive at noe er tilnærmet nytt etter 50k km er hårreisende.
  9. Takk for det 🙂 Ja er nå Møller selv som sier og skriver at de selger tilnærmet nytt. Den har gått ca 50 000km.
  10. Først av alt, kjempegratulerer med nummer 2 Slitekant på skivene bak krever mange kilometer så om dette er tilnærmet ny hadde jeg krevd nye skiver. Hvor langt har bilen gått?
  11. Da kommer jeg med en oppdatering her. Har vært litt hektisk da vi ble foreldre til nr 2 midt opp i bilbyttet, noe jeg føler at selve byttet også bærer preg av.. Ble litt hastig på slutten. Men det ble den nevnte Superben og det var plassforholdende, komfort og prisen som ble avgjørende for valget. Har hatt den i ca 14 dager nå. Ikke rukket å kjørt så mye med eller sett så mye på den enda. Fortsatt uvant med diesel😛 En skår i gleden er at motorlampa nå lyser... Skal ta opp dette med forhandler i morgen. Når jeg så litt på bilen i går så reagerte jeg på bremseskivene bak. Jeg mener at dette ikke er holdbart når man kjøper bruktbil av Møller som de kaller "tilnærmet ny". Hva tenker dere om det? Takk for alle tilbakemeldinger i tråden🙂
  12. BGB

    Phone box

    Alt lar seg ettermontere, hvor omfattende det er kommer an bilen. Det kan hende du kun trenger selve ledningsnettet, ladeplaten og koding, men det kan hende at ECM må byttes avhengig av hvilket software nummer du har på modulen. Det praktiske biten skal være overkommelig, men det må løsnes en del i midtkonsoll og under dash. For ordens skyld vet jeg ikke om disse har signal forsterker originalt lengre, jeg vet det var mye problemer i England når dette ble bestilt på nybil. Det er svært strenge regler på tele-repeatere og det må godkjennes av staten og hver enkelt mobiloperatør - hvordan reglene er i bil her i Norge pr nå er jeg dessverre ikke sikker på lengre.
  13. Last week
  14. Litt "info", synsing og rykter i denne artikkelen også etter prøvekjøring av konseptbilen Vision iV: https://www.elbil24.no/biler/endelig-en-fullverdig-elbil-for-de-mange/71390881
  15. ChrisV

    Phone box

    Heisann godtfolk. Noen erfaringer med phonebox? Superb 2017 sportline uten. Noe problem og ettermontere dette? Eventuelt hvor blader dere i delekataloger? Phone box = trådløs lading osv. Skulle vell være signal forsterker også etter det jeg har lest.
  16. Superb lll

    Skoda Octavia IV

    Enig med deg i det meste her @PaulusA 🙂 En modernisert mini Superb hadde ikke gjort noe, den har vesentlig mer moderne og litt skarpere linjer, bakparten på dagens Octavia er gammeldags og ganske så kjedelig.......
  17. PaulusA

    Rattstilling

    Du må nok få byttet ut duplex sikringen
  18. PaulusA

    Skoda Octavia IV

    Personlig synes jeg "alle" endringer som gir en reel følelse av ny modell er positivt. Har 2018FL og liker fronten men bakparten er like kjedelig og intetsigende som tidligere modeller. Her er det på 2020 friske tak å spore for bakparten og signaliserer da klart en ny modell. At den ligner på Superb forfra kan vi jo da leve med... Er egentlig størst problem for Superb. For flere år siden var likheten mellom disse modellene min hovedgrunn til å ikke kjøpe Superb..
  19. RuneT

    Rattstilling

    Dette har vore sidan bilen var ny, og styringen verkar svært tight og fin ellers. Eg har funne tilsvarande saker på engelske forum, så da er nok ikkje heilt ukjent dette for Skoda. Eg trur ikkje da er nokon som har vore uheldig med bilen, i såfall må da være dei som har frakta bilen til og frå ifm. biltransporten frå Tsjekkia. Da spørs nok om eg må ta turen innom igjen og forklare dei ein gong til at dei er ikkje nøye nok med justeringen😉
  20. Superb lll

    Rattstilling

    Hehe, det er da aldri feil å være nøye @RuneT 🙂 Men hvor mye som kan gjøres for å utbedre dette er kanskje noe helt annet, når rattstillingen forandrer seg etter hvert som du bytter kjørefelt (altså hvilken vei vegen heller), så virker det ikke helt som en "kvikk-fix" (uten at jeg har fasiten). Kan jo på en måte virke som det er litt "dødgang" i styringen på din bil som gjør at rattet kommer litt ut av senter når du skal holde bilen rett i et kjørefelt som heller den ene eller andre veien. Om det er noe som kan gjøres med det vet jeg ikke, vet jo heller ikke om det er korrekt det jeg skrev her uten å ha prøvet det selv, mulig det er noe som kan strammes til? Men jeg regner med at dette er synspunkter og erfaringer du allerede har delt med ditt verksted slik at de har flest mulig opplysninger/detaljer å jobbe med? Du svarte ikke på om bilen har vært slik siden den var ny, eller det har blitt slik etter hvert som den er kjørt med? Bare et lite tilleggsspørsmål, kan det være noen som har kjørt i et hull i vegbanen eller over en litt høy kantstein med bilen din? Spør fordi det fort da kan være noe som har blitt skjevt/forskjøvet i enten forstilling og/eller en felg f.eks. Det kan kanskje ha skjedd uten at noen har informert deg om det, jeg er som nevnt bare litt nysgjerrig 🙂
  21. RuneT

    Rattstilling

    Mange takk for gode svar! Eg er nok latterleg nøye og burde sikkert vore undersøkt, men enn så lenge har eg sluppe unna dei i dei kvite frakkane🤣 Dei har prøvd å justere rattet ja, og det ser ikkje ut som da er nokon av dekslene som er skeive. Eg trur no sist gong så flyttar dei sjølve rattet eit hakk. Eg ser da på "eikene" på rattet når da er skeivt, og då kjeme dei hjørnene øve eins som eit mål på kor skeivt da er. Da er ikkje mykje, men da er nok, og i mine auger skal eit ratt være perfekt på ein ny bil. Lufttrykket er sjekka mange gonger, så da er ikkje da. Eg har lagt meg øve i andre kjørefelt også, og då blir faktisk rattet skeivt andre vegen, altså mot senter av vegen. Kan da rett og slett være kurven på vegbanen som gjere dette? Min gamle Discovery 3 derimot med 240 000 km på nakken var snorbein på rattet, så derfor er eg litt betenkt no.
  22. BGB

    Rattstilling

    Morro at ikke bare er jeg som er latterlig nøye på dette - faktisk er det noe som virkelig plager meg når det skjer. Vår forrige Octavia III hadde mye trøbbel og reklamasjoner og måtte ha flere firehjulskontroller. Hver gang klarte ikke forhandler å få det riktig, så jeg dro med meg fagtekniker ut på testrunde og og han justerte da rattstilling på en annen måte og det ble perfekt. Husker ikke helt hva det var men det var noe i forstilling som han justerte få mm og da endret rattet seg. Heldigvis var rattet helt riktig i vår nye Kodiaq. Men for ordens skyld, helling i veien, vei kvalitet, dekk, dekktrykk og lignende spiller også inn. Jeg ser også nå at jeg av og til må kompensere for diverse ting på rette strekker.
  23. Superb lll

    Rattstilling

    Helt ærlig så har jeg vel aldri tittet på hvordan rattet treffer i forhold til rattstammen når jeg kjører rett frem, men jeg legger fort merke til om rattet er skjevt i forhold til «senterpunktet» (for å kalle det det) når jeg kjører rett frem. Har det vært slik helt siden bilen var ny, eller er det noe som har kommet etter hvert @RuneT? Hva er det verkstedet har forsøkt å rette på så langt da @RuneT, er det rattet, er det dekselet til rattstammen/begge deler, eller forstillingsdetaljer? Og hva sier verkstedet, etter at de har forsøkt å rette på dette? For når de har forsøkt seg 3 ganger på å rette dette, så er det vel noe de ikke er fornøyd med her de også vil jeg tro.......? Om rattet ser rett ut når du kjører rett frem i forhold til «senterpunktet», så kan det muligens være selve dekselet til rattstammen som er skjevt i forhold til rattet og ikke motsatt.........? Jeg vet veldig godt hvordan det er når en merker at noe ikke er slik en selv mener at det skal være, for det er heller ikke noe jeg klarer å la være når jeg først har blitt klar over det og da «irriterer» det meg, uansett hva det gjelder. For min del så har det vel vært mest ulyder i form av vibrasjon og/eller skranglelyder som har irritert meg mest på tidligere biler, men det er jo også vanskelige å gjøre noe med, for lyder har en lei tendens til å forplante seg i andre deler i bil....... Men jeg har også hatt nogenlunde samme problem som du beskriver her her @RuneT, for på en av bilene jeg har hatt tidligere så klarte de aldri å rette inn rattet 100%, det ble en ørliten feil i forhold til «senterpunktet» en av veiene uansett hva de gjorde. Der var det to små «tannkranser» (etter hva de forklarte meg) som skulle legge seg inn mot hverandre, som ga for store utslag om det flyttet rattet bare en «tann». Det ble tatt alle mulige sjekker og kontroller av både rattstammen, tannstag, forstilling, etc, og alt var bra, men likevel så klarte de aldri å få dette helt riktig. De forsøkte også å bytte ratt for å se om det ville hjelpe, men resultatet ble det samme. Nå er dette noe verkstedet forklarte på den aktuelle bilen det gjaldt, jeg har ikke kunnskaper om hvordan ratt/rattstamme blir «koblet sammen», jeg vet at det er en mutter i senter av rattet, men hva rattet skal sette seg fast mot i rattstammen har jeg aldr sett med egne øyne, mulig det er forskjeller her fra bil til bil også for alt jeg vet? Teleskopleddet til rattstammen ble også byttet, men selve rattstammen tror jeg aldri de gjorde noe med etter hva jeg husker, men det er minst 10-12 biler og over 20 år siden, så alle detaljene er ikke like klare enda for å si det slik........... Det ble i hvert fall aldri bra på den bilen så lenge jeg hadde den, og der gjorde verkstedet også ganske mange forsøk uten å lykkes........
  24. RuneT

    Rattstilling

    Opplever at rattet er en tanke skeivt mot venstre på rette strekninger, der hjørnet på rattet flykter med hjørnet på rattstammen på det værste. Har hatt bilen inne for justering 3 ganger, men føler det framdeles ikkje blir heilt beint. Er usikker på om det er hellingen på veibanen som gjere at ein må "kompensere" på rattutslaget. Har originale hjul og dekkdimensjon (235/50/19) og bilen har vore sånn siden den var ny. Opplever fleire dette eller er rattet snorbeint? Eg er veldig nøye på dette, og når ein først har lagt merke til da så er da vansleleg å la være.
  25. Superb lll

    Skoda Octavia IV

    Kanskje det nærmer seg litt mer nå........? https://www.zigwheels.com/news-features/news/2020-skoda-octavia-to-be-unveiled-in-september/34139/ Likte i hvertfall mye bedre bakparten på sedanen her enn tidligere postede bilder, uten at jeg vet om dette er det ferdige produktet. Håper det blir slik med tanke på hvordan baklysa er designet her, og at det selvfølgelig også blir ført over på stasjonsvogna også. For sedan utgaven regner jeg med at fremdeles ikke skal være en del av utvalget her i Norge..........
  26. BGB

    Octavia RS

    Vanskelig å svare før du får med modell og motor. Men på generelt grunnlag er diagnose første pri.
  27. Octavia RS

    Octavia RS

    Bilen går og jager på tomgang, mere når motoren er varm. Det lukter sur eksos også, noen som kan vite hva som forårsaker dette?
  1. Load more activity

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...