Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Skodaforum.no

Tips og triks ved bruk av forumet

Anbefalte innlegg

Her kommer litt tips og triks for deg som bruker forumet. Har du noen gode så er det bare å legge til. 

Tagge en bruker i ditt emne/innlegg
For å  tagge en bruker i et emne/innlegg slik at denne brukeren får et varsel kan du skrive en @ så begynne å skriv inn visningsnavnet. En liste vil etter hvert komme opp og du velger den korrekte brukeren ved å klikke på navnet som kommer opp. Eks:
@Tor2r

tag_bruker_jpg.jpg

Brukeren Tor2r får da et varsel (bjelle med tall):

bruker_varsel.jpg

Sitere deler av en større tekst:

Dersom du ønsker å sitere noe som en bruker har skrevet, men ikke ønsker å sitere hele teksten (i tilfelle den er laaaang) kan du gjøre følgende:
Merk den delen av teksten du ønsker å sitere, et icon/felt "Siter dette" dukker opp, klikk på denne.

siter_utvalgt.jpg

Holde oversikt over ulest/nytt innhold

En grei måte å raskt se hva som har skjedd siden sist du besøkte forumet er å trykke på linken "Ulest innhold". Her kommer det opp en tidslinje med oversikt over emner/innlegg du ikke har vært inne å sett på. Samtidig når du mener du har sett på det som er interessant for deg, kan du klikke på "Merk forum som lest". Da blir alle emner og innlegg markert som lest og neste gang du kommer inn på forumet og trykket på "Ulest innhold" vil det kun vises emner/innlegg som har kommet siden ditt forrige besøk.

ulest_innhold.jpg

For mobil: Trykk på menyknappen, så på Aktivitet, så på "Ulest innhold"

mobil_unread.jpgmobil_unread2.jpg

Gå til første uleste innlegg i et emne

Når du skal inn på et emne du allerede har lest og dermed ikke vil starte helt på begynnelsen, kan du trykke på runningen/stjernen ved siden av tittelen for å hoppe til det første uleste innlegget i emnet. 

første_uleste.jpg

Endre sin egen tittel

Når du har vært her en stund og skrevet mer enn 500 innlegg kan du endre din egen tittel. Dette gjør du inne på profilsiden din.
Eks Superb III som har endret sin til Oldtimer:

profil_tittel.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Har en Octavia -18 modell... med 30k km på telleren nå.. 18" originale felger.. kan ikke si jeg har opplevde dette åsså. Har 16" vinterfelger.. med ganske standard dimensjon. Kjøpt i etterkant.. dvs ikke originale.. angrer litt på at jeg gikk for 16" bare.. For her er jeg veldig utsatt for sidevind. Og det kan nok gi følelsen av overstyring. Selv om bilen sitter som støpt.. Så.. jeg kommer til å kjøre ut dekkene, så handler jeg nok noen større felger.
    • Ja, mener den har inngang for ryggekamera. Må sikkert kodes etter montering.  
    • Hei, har en Octavia 4x4 style 2018 model, den ble levert fra fabrikk med Hankook på 17 felg og dekk som standard. Mitt bruk av bilen er på mye små veier rundt i midt Norge og Vestlandet, altså mye svingete veier. Jeg føler kjøre egenskapene ikke er helt som forventet, føler flere ganger at jeg må overstyre. Noen som har erfaringer på andre dekk?
    • Noen som vet om Amundsen+støtter ryggekamera? 
    • Bare hyggelig det @Heyyeh   Håper du finner en bil i nærheten av deg som du kan få prøvet med både riktig motor og (skinn)interiør, slik at du virkelig får testet ut hvordan en aktuell bil kan fungere i hverdagen for dere  
    • Jeg håper å få testet den hos Rud. Kanskje en av de andre leverandørene har 150 TSI som demobil dersom den forsvinner. Dersom den faller i smak kan jeg kanskje spørre om å få låne den noen dager for mer testing. De har satt ned prisen to ganger allerede, så de er nok interessert i å få solgt den. Takk igjen for all hjelp, Superb III. Det har vært til stor nytte.
    • Her har du gjort en meget god jobb i forbindelse med din testing av biler synes jeg @Heyyeh, og det er virkelig nyttig å sammenligne bilene slik du gjør her, og helst uten at det er for lang tid i mellom testene. Det enste jeg kan bemerke er at en burde kjøre bilene med den aktuelle motoren/drivlinjen en selv skal velge, for det er da en får det rette inntrykket, men utfordringen er selvsagt å finne en slik bil i nærheten........ Men som sagt, meget bra dette her   Ja det var på min forrige bil (Superb 2016), jeg lesset på utstyr og utstyrspakker på en Style utgave, for å slippe brune skinnseter som den gangen var det eneste alternativet i L&K utgaven. Noen få dager etter vi la inn vår bestilling, så ble Superb tilgjengelig med sort skinn i L&K, men da hadde bilen vår allerede fått produksjonsdato. Hadde det vært mulig å forandre dette da, så hadde jeg nok valgt L&K, men jeg var (og er fremdeles) mye mer begeistret for de Alcantara setene jeg har hatt i de tre siste bilene nå (inkludert den jeg har i dag). Skinnseter er ikke mitt førstevalg på noen som helst måte, mens andre ikke vil ha biler uten. Så det må en rett og slett prøve selv, slik at en får det rette inntrykket av hvordan det vil være på den aktuelle bilen en vurderer. Lykke til med valg av bil, og utstyr @Heyyeh  
    • Da har jeg fått testkjørt litt. De som ikke er interessert i mine erfaringer med bilene under kan hoppe ned til det som omhandler Kodiaq. Jeg la biltestene inni en spoiler. Vi fikk et tilbud på en L&K satt opp ganske likt det jeg skrev i førstepost. Prisen inkludert 18" piggfrie vinterhjul ble da ca 560 000. Jeg synest å se at han la til Nokian-dekk både sommer og vinter. De har for tiden kampanje på vinterpakke og hengerfeste. Selgeren sa de ofte hadde 4x4-kampanjer når vinteren nærmet seg, og det er en kampanje vi ikke ville fått mye ut av. Mulig en kunne forhandlet seg frem til pakker i stedet for. Selgeren sa at den modellen var merket gult i programmet hans, som betyr at fabrikken garanterer prisen, så den ville ikke kunne bli høyere eller lavere enn det den er ved bestilling. Det var noe fabrikken styrte og de kunne når som helst fjerne dette og da kan bilen endre pris før levering. Om det er salgstriks eller tilfelle vet jeg ikke. Nå blir det ikke noe av WLTP i Norge før tidligst 2020, men noen prisendringer kan selvsagt komme i januar. Bilen trodde han kunne leveres før jul, eventuelt over nyttår dersom det ble forsinkelser. Vi har det ikke så travelt, men vil helst ha ny bil på plass før februar, gjerne før det òg. På bruktmarkedet ligger det en hvit Kodiaq med 150 TSI som jeg har sett litt på. Den ligger ute til 430 000 i dag, ble registrert i mars i år og er gått 31 000km. Det ser ut som mye bil for pengene med en motor vi vil ha. Den er selvsagt gått et stykke, men den største ulempen er at den mangler en del utstyr jeg helst vil ha. Hvit er heller ikke favorittfargen, men du får samtidig bilen til 130 000 mindre enn en ny. Jeg tar kanskje en tur til Rud og prøver den en av de neste dagene dersom den ikke forsvinner før den tid. Det kan uansett være greit å prøve en 150 TSI-motor. Dersom vi går for en Kodiaq, er det en bil vi kanskje vil ha i 5-10+ år, så jeg er ikke fjern for å kjøpe nytt og ta den investeringen i det utstyret jeg vil ha. Nå må jeg lese gjennom en del andre tråder her inne for å se hvordan andre tenker og hva de har valgt. Jeg ser @Superb lll og andre har diskutert skinnseter i en annen tråd. Skinnseter er standard på L&K-modellen, og Superb III valgte en Style med flere pakker i stedet for L&K for å få stoffseter (på Octavia eller Superb trur eg det var). Jeg er litt usikker på akkurat dette. Har ikke erfaring med skinn, så jeg vet ikke hvordan det oppleves. Andre med erfaringer må gjerne dele. Som det ble nevnt i den andre tråden er det kanskje lettere å selge en L&K enn Style dersom det skulle bli aktuelt i fremtiden. Noen sier de aldri ville hatt barn i bil uten skinnseter, noen mener det blir klamt på sommeren og kaldt på vinteren, noen synest skinn og barnesete er en dårlig kombinasjon. Jeg ser det finnes setetrekk og den slags som noen bruker for å beskytte setene når barnesete er i bilen. Setter jeg opp en Style med det meste av L&K-utstyret, men uten skinn så havner den 20 000 under L&K-versjonen. Den største utstyrsforskjellen i pris er kanskje at det går fra Columbus til Amundsen-navigasjon og 17" felger som standard. Noen her som har prøvd det digitale instrumentpanelet? Er det verdt å legge 4500 kroner i? Det ser fancy ut, og utgjør jo "bare" 0.8% av bilens pris.  Det ser litt gammeldags ut med analoge instrumenter på en 2019-modell Skoda til 560 000. Skvettlapper ser jeg andre har kjøpt, så det kan jeg vel bare bestille samtidig. Jeg er nærmere et valg i dag, men litt arbeid gjenstår, samt valg som må tas.
    • Det hørtes veldig bra ut @JLafton, varme i frontruta er et meget fornuftig tilvalg  
    • I går var jeg innom forhandler og fikk lagt til varme i frontruta og understelsbehandling fra Mercasol.
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: