Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/17/2019 in all areas

  1. 3 points
    Da er det bare å nyte dagen med nyshinet bil og nye hjul 🙂
  2. 2 points
    Har en god stund lurt på hva neste bil skal bli, og endte opp med å bestille min første Skoda. Kjenner ikke så mye til merket fra før og det var ekstra spennende med MY20 som jeg ikke hadde sett i virkeligheten. Bilen kom denne uken, men har ikke vært så mye tid til den ennå. Slenger med et par bilder som ble tatt i full fart. Foreløpig veldig fornøyd med hvordan faceliften er. Felgene er det eneste jeg er usikker på. Ratt med paddles/varme og digitalt instrumentpanel er vel en av de få justeringene innvendig. LED matrix virker veldig lovende. Fikk en liten tur i høstmørket i dag. Ser ut til at den justerer fint rundt andre biler selv på svingete veier. Så også ut som den lyser opp bra på lang avstand. Virket som den blender ned litt på refleksjon fra veiskilt, noe som var unødvendig siden man mister litt langlys. Får se etter litt bruk hvordan det fungerer. Motoren virker sterk og fin og DSG-en girer raskt og jevnt. Gleder meg til å få testet den fremover
  3. 2 points
    @Superb lll Hentet min første Skoda i dag gleder meg til å utforske
  4. 2 points
    PANG sa det, så var bilen kommet til forhandleren! Skitten og plastet. Ventetiden ser ut til å være over, nå er den her! Eller, jeg tror det er min, for jeg har ikke fått beskjed om at den er kommet. Men det MÅ være min, ingen andre som er like galen i bilvalg som meg..... 😜 Ellers er rødfargen ørlite mørkere enn jeg hadde forestilt meg. Jeg liker den klare, skarpe rødfargen best, men det er ikke kritisk. Bilen blir knall når den er klar for vegen. Den står på Bridgestone dekk, ikke min favoritt. Jeg ser for meg litt mere støy og dårligere grep enn de aller beste. Men det er muligens gammel kunnskap, de er kanskje greie? Det ser faktisk ut til å være litt strekk på dekka (225/45 på 8 toms felger), så det er supert at de har en grei felgkantbeskyttelse. 😁 En annen ting jeg merket meg er eksosen. Den har dummy-markeringer for eksos på hver side, som de fleste Skoda'er. Men den har én eksospotte på tvers, med et utløp på hver side under bilen. I motsetning til min Octavia, som har en eksospotte med eget utløp på hver side. Uansett, det går mot bilbytte. Så spørs det hvor fort det går, må kanskje regne med to uker. De har fått flere nybilleveranser i det siste, så det er sikkert kø i klargjøringen. Får ta en prat med dem over helga.
  5. 2 points
    Carnuba basert voks (og naturvoks generelt) har ofte veldig fin glans og beading, men helt søppel holdbarhet. Skal prøve Gtechniq C5 på vinterhjulene i år, denne skal være lett å jobbe med å ha meget god holdbarhet.
  6. 2 points
    Og vær litt tålmodige med oss, flyttingen og sorteringen vil som sagt ta noe tid. Det var visst noen flere sider enn iallefall jeg så for meg. Selv om vi prøver å legge trådene i riktig underforum, er det allikevel fare for at det glipper en gang i blant. Finner dere tråder som er flyttet feil, ikke vær redd med å rapportere innlegget, så flytter vi det dit det tilhører.
  7. 2 points
    Litt koding i dag, mye nytt i de nye protokollene så finner ikke alt, blant annet Terminal 15 som gir meg muligheten til å låse bilen med motor i gang, regner med gutta hos Ross-Tech finner ut av det - milevis med adresser i adaptations. Ellers så kodet jeg sånn smått, blant annet at viftehastighet vises i Auto:
  8. 1 point
    Da er bilen hentet. 😁 Fredag etter arbeidstid ble bilen overlevert for at vi skulle få helga til å bli kjent med bilen. Og det har jo selvfølgelig vært den helga med alskens andre gjøremål.... Det ble en ilddåp, fra utstillingshallen og rett ut i megadritvær! Så nybilkosen har vært litt redusert! Men jeg har jo fått en god del inntrykk likevel. Nydelig farge, jeg er kjempefornøyd med farge og design! Rød Sportline er bare SÅ rå, passer utrolig godt på Karoq, den blir så utrolig mye finere.... Deilige, gode seter, sitter som støpt. Herlig å sette seg inn i bilen, og ikke NEDI. Det begynte med problemer med å få sensoren til bakluka til å reagere på sveip med foten (men med litt øvelse på teknikken, så åpner den seg så fint så) . Kjører pent ut av salgslokalet og akselererer ut på hovedveien. Sjokkerende motorlyd! Høres ut som en rakklekakklende gammel diesel under akselerasjon! 😮 Det var så skuffende at jeg hadde lyst til å snu på direkten og kjøre tilbake og få igjen gamlebilen.... Men det var bare å fortsette, måtte på flyplassen for å hente datteren. Det er visst "sound generator", og den høres! Heldigvis kan den justeres, så nå er det en nytelse, Karoq er bedre lyddempet enn gamlebilen, mindre hjulstøy. Og den 7-trinns gearkassen er MYE bedre enn 6-trinns kassen på gamlebilen. Motoren virker frisk og responsiv, selv om jeg har bare kjørt den pent og rolig foreløpig. Det er mange nye innstilinger å sette seg inn i. Foreløpig har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal få bilen til å huske f.eks at jeg vil ha Sport-innstilling på styringen, normal er alt for lett etter min smak. Foreløpig går alt tilbake til "Normal" setting når motoren stoppes. Samme med Auto-brems. Men der skal være mulig å programmere mange funksjoner inn mot nøklene. Jeg finner vel ut av det etterhvert. Jeg har også funnet ut at full Led belysning foran er utrolig bra! Veldig godt lys, og hovedlysene lyser der de skal. Langt behagligere å kjøre i mørke og regn. Og varme i rattet: nydelig! Så godt å ha når kalde, valne fingre skal styre bilen etter å ha vært å fortøyd båten for storm i blæst og regn.... 👍👍. Dette lover veldig bra. Jeg tror jeg og Karoq'en skal bli riktig så gode venner etterhvert som vi lærer hverandre å kjenne! Flere inntrykk kommer etterhvert!
  9. 1 point
  10. 1 point
    Da er bilen byttet inn til fordel for Karoq. Takk for alle felles opplevelser og gode minner gjennom snart 5 år. Den kommer til salgs fra forhandler om litt, så den som er ute etter en knasende god Octavia bør ta en titt på denne. Godt holdt, lav kjørelengde og masse ekstras. Eneste med de felgene. Løp og kjøp! 😎
  11. 1 point
    Legger ut bildene på nytt da de ble flyttet til en annen tråd😆 Her er noen bilder av min Superb 2.0 TDI 190HK DSG 4X4 L&K Brilliant Silver Metallic Bildene er fra tidligere i sommer.
  12. 1 point
    Flott bil du har @Magnus Brage Hartviksen Det gjør seg med en skikkelig vask, og det gir også en meget god følelse når det er gjort og en ser sluttresultatet. Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper både foran og bak, det vil spare deg for mye lakkslitasje på de nedre panelene (kanalen foran og underkant av støtfanger bak). Her slites lakken utrolig fort ned, estetisk så forskjønner jo stort sett aldri skvettlapper utseendet, men de er fysisk såpass små at det tar ikke så mye oppmerksomhet, nytteverdien derimot er meget stor Jeg har fjernet emblemene på min Superb, det har jeg gjort på bakluken (faktisk samme dagen jeg hentet bilen ny fra forhandler), og det er en meget enkel jobb. I helgen så fjernet jeg også L&K emblemene på forskjermene av to årsaker. For det første så satt det fast en del asfaltflekker inne i skriften som ikke var så enkle å fjerne (selv ikke med prickbort), når jeg så måtte bruke litt fysisk «nærkontakt» for å få det bort, så løsnet også litt av enden på emblemet, så da fjernet jeg like godt hele emblemet. Det står L&K flere steder (innvendig) i bilen likevel, så det er ikke til å ta feil av hvilken utstyrsutgave dette er. Her kan du se hvordan bakluken ser ut på min bil etter at emblemene er fjernet der,
  13. 1 point
    Her er noen bilder av min Superb 2.0 TDI 190HK DSG 4X4 L&K Brilliant Silver Metallic Bildene er fra tidligere i sommer da jeg hadde grundig polering og rens av lakken Vasket bilen grundig i 6 trinn Trinn 1, avfetting og skum - spyle av Trinn 2, skum og berøringsvask - spyle av Trinn 3, vask av detaljer som rundt dører og terkler - spyle av Trinn 4, motorvask etterfulgt av vinyl and rubbercare for å få dyp matt farge på plastdetaljer Trinn 5, asfalt og flyverust fjerning/claying Trinn 6, tørke bilen Etter flere timer med vask gjensto det enda flere timer med rens og polering Ser det er flere som har fått fjernet emblemer bak på bilen. Dette er noe jeg har vurdert en stund men ikke gjort enda da jeg var usikker på hvordan det ville se ut.
  14. 1 point
    Tja, her må du nok velge den motoriseringen du selv føler at passer dine behov best. Den største forskjellen på disse to motorene du vurderer her vil du nok merke på dreiemomentet om du skal kjøre mye med fullastet bil og/eller tilhenger. Da er de ekstra 40nm du får med 184hk utgaven gull verdt. Ellers så får du med en 184hk utgave en bil som er kvikkere i akselerasjonen, er merkbart sterkere og vil ha et ørlite høyere forbruk. Men disse to motorene her er meget drivstoffgjerrige uansett hvilken av dem du velger. Den nye oljefylte DSG 7 kassen som disse to bilene du vurderer har er merkbart bedre enn den forrige utgaven som var en oljefylt DSG 6 kasse. Det er en nykonstruert kasse, som er forsterket og forbedret i forhold til den forrige, bl.a så tåler den nye DSG 7 kassen 500nm mot den forrige utgavens 400nm. Den nye DSG 7 kassen girer også merkbart mykere både opp og ned, bil starter mykere ved igangkjøring, så jeg har fått et meget godt inntrykk av denne DSG 7 kassen så langt. Jeg kom fra en Octavia Scout 2018 med DSG 6 kassen, og byttet ut den bilen med en ny Superb 2019 med den nye DSG 7 kassen nå i August, så jeg begynner å få litt brukererfaring med dem begge. I tillegg så har DSG 7 selvfølgelig et gir ekstra som gjør at den får et lavere turtall i lande/motorveihastighet, som igjen betyr et lavere forbruk. Jeg har skrevet utallige ganger her på forumet at jeg aldri skulle velge en privatbil med dieselmotor, men likevel så kjøpte jeg en ny Superb i sommer, og det har jeg ikke angret på. Den er sterk som en bjørn og drar utrolig godt uansett hva jeg har lastet opp bilen med til tider, 5 voksne personer, fullt lasterom og tilhenger etter på nærmere 2 tonn. En merker jo selvfølgelig at en har med noe slikt, men DSG kassa bare girer ned og motoren henter krefter og motbakkene er det minste problemet. Bare for å nevne noe om forbruket til min egen bil som er ca 5 uker gammel, og da er den benyttet til ganske mye forskjellig type kjøring så langt. Jeg hentet denne bilen ny hos forhandler 1. August og har siden det, Kjørt totalt 4102 km Hatt en snittfart på 63 km/t En total kjøretid på 70:05 timer Et snittforbruk på 0,59 ltr/pr.mil Kjøredata hentet fra Skoda Connect appen
  15. 1 point
    Gratulerer med ny bil @Jonas, her har du litt å teste ut og sette deg inn i, skal bli artig å høre hva du synes når du har prøvet den litt Lag gjerne også en egen tråd på din bil @Jonas https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/
  16. 1 point
  17. 1 point
    Som @Core2Duo sier er sterk avfetting et godt alternativ, gjerne 1:2 Surfex HD eller en kjapp runde med maskin.
  18. 1 point
    Har lest en del bra bra om C5 @BGB, så ikke umulig at jeg vil prøve ut denne. Fjerning av voks @Superb lll kan gjøres litt forskjellig. Sterk avfetting og litt vask og slikt kan fint fjerne dette enkelt. Surfex HD er populært å bruke for å ta et vokslag f.eks. Eller så kan du jo gå på med clay, eller lakkrens/polering om du har det tilgjengelig.
  19. 1 point
    @Superb lll. Jeg skjønner at felgdesign har mye å si, og at du vil ha noe som ikke alle har. Men du skriver at du også vil ha felg/dekk som kommer lengre ut. Og det er ikke dumt, endring av sporvidde er jo visuelt bra på Skoda, de har jo ikke mange modeller med hjul som fyller hjulbuen særlig godt...... Men du kjøper altså nye felger som er 9 mm lengre ut enn de du allerede har. Det er egentlig ikke mye, og jeg lurer på om det gir den effekten du er ute etter. Har du målt eller gjort noen undersøkelser for å se om det er tilstrekkelig, at denne endringen faktisk gir den visuelle endringen du er ute etter. Blir litt kjedelig hvis du kommer med de nye felgene (og synes de er kjenpefine), men så er det nesten umulig å se forskjell fra de originale mht plassering i hjulbrønnen..... Det KAN skje på grunn av at designet på de nye felgene med smale eiker som ligger slik at de ikke synes like godt, og ligger i samme plan som originalfelgene, hvis du skjønner hva jeg mener..... Har du mulighet til å prøve felgene på bilen FØR kjøp? Å gjøre en direkte sammenligning på bilen?
  20. 1 point
    Da er visst bilen på vei til båten som går fra Bremerhaven!
  21. 1 point
    Da har jeg fått lagt til litt underforum, om dere ser noe feil.. Så må dere bare hyle Særlig om det er noe mer dere ønsker.
  22. 1 point
    Jeg tenkte det samme om underforum, men da på modellene. Feks om man eier en Superb III, så er man på en måte ikke interessert i å lese om Superb II. Og hvis man ønsker info om Superb II så kan man gå inn i dette underforumet.
  23. 1 point
    Det kan godt hende at det er en mye bedre sporings system her i Norge også for alt jeg vet @Marius, for som sagt så var det fra min bestilling av Superb i 2016 jeg skrev om over her, så forhåpentligvis har det også blitt enklere her i Norge også nå Den Superben jeg kjøpte nå i sommer var det mye enklere å spore/finne, for den sto midt på gulvet i salgslokalet
  24. 1 point
    Bare hyggelig Det kan også andre verksteder gjøre, men her kan det også variere i priser for på et merkeverksted så inngår gjerne også bytte av vannpumpe og strammehjul, det er det ikke alle verksteder som gjør om en ikke spesifikt ber om det. Det er f.eks. ikke vanlig at dette inngår i et registerreimbytte i Sverige. Mange tror de sparer mange penger der, men så har de ikke fått utført den samme jobben............
  25. 1 point
    Kan taes av alle godkjente verksteder. Umulig å svare på hva den koster da det varierer litt hva som skal taes og hva som allerede er tatt på tidsintervall. I tillegg er det vanskelig å svare når du ikke nevner hvilken motor det er snakk om.
  26. 1 point
    Brock skal være felger av god kvalitet, du får dem med TüV til Skoda også. Jeg vurderer selv Brock B32 i 9x21.
  27. 1 point
    Har noe lignende på våres superb dsg 13 modell. Å den lyden skal ikke være der e no min mening,dsg e vel en av verdens mest solide girkasser i sitt segment da den ble lansert å etter der æ vet så e det vel ikke mye feilslag blant dem. Men æ e ikke noe mekaniker eller spesialist på vag produkter annet enn e interessert å liker skoda å vw(har hatt passat).
  28. 1 point
    Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer, også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin. Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen. Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
  29. 1 point
    Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm. Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
  30. 1 point
    Etter hva jeg har lest så er det vel metalliske ulyder og vibrasjoner som gjerne er de vanligste «symptomene» på at det er noe med (dobbeltmasse)svinghjulet. Men det har vel som regel vært etter langt flere kilometere enn hva din bil har kjørt @Tryggvis. Om den lyden du hører er noe du synes høres litt «suspekt ut», så hadde jeg tatt en tur til forhandler for å få en av -eller bekreftelse på om noe er galt, eller hva en slik lyd kan være. Det gir som regel litt mer ro i sjelen
  31. 1 point
    Jeg har ingen personlig erfaring med hverken denne motoren eller noe særlig erfaring med Kodiaq for den delen. Men jeg vet at det er noen her på forumet som har den samme bilen som du vurderer, så du kan jo lese litt i den tråden her, Så har jeg også funnet en engelsk test som kanskje også kan være litt interessant for deg? https://www.autocar.co.uk/car-review/skoda/kodiaq/first-drives/2017-skoda-kodiaq-14-tsi-125-se-review
  32. 1 point
    Eg har Thule Wingbar Edge og Packline NX Premium, samt glasstak. Tar seg godt ut på bilen, og glasstaket brukar eg på sommaren nok boksen er av. Kommer inn i parkeringshus med 2 meters høgde utan problem, og merker ikkje at boksen er på mtp. vindstøy.
  33. 1 point
    Jeg har Whispbar Aero-X takstative med Packline NX Premium 430L (finnes også som NX Premium XL). Boksen ligger veldig lavt med disse takbokser og sjekk www.https://www.packline.no.
  34. 1 point
    Ja, dette var unektelig en god opplevelse. Det er jo alltid spennende med ny bil, men nå var det litt ekstra spennende syntes jeg. Dette er en mye større/høyere/mektigere bil enn jeg har hatt før. Det har vært en liten jobb internt hos oss får å få den igjennom som firmabil og gleden er jo ikke noe mindre nå som jeg har fått den. Jeg sitter mye høyere og rettere enn i Superben. Det liker jeg godt. Det er en god følelse å sette seg inn i bilen, fremfor å sette seg ned. Jeg synes oversikten ut inne i bilen er veldig god. jeg føler at jeg får mye bedre oversikt, selv om det kanskje ikke er så veldig mange cm det er snakk om. Kmstanden er 111, så det har ikke blitt så lange turen enda. Det er en behagelig stille bil. Jeg synes ikke det var utpreget vindstøy heller. Jeg har aldri hatt alcantara seter noen gang. Der sitter jeg som støpt fast. Skinnsetene i Superben kan jo bli litt glatte, så der kan jeg jo gli litt frem og tilbake under kjøring, men her satt jeg fast. Det er jo positivt, det. Som nevnt tidligere så er ikke min Amundsen med innebygd SIM-kort slot, og jeg har heller ikke en slik Car-Stick som @Core2Duo har fått med. Da blir det ørlite mer tungvindt hos meg å få bilen på nett. Det jeg må gjøre er å passe på å starte bilen, åpne iPhonen min på innstillinger for delt internett, plugge inn CarPlay USB ledningen - deretter kobler bilen seg på nettet automatisk. Litt mer bry, men det kommer jeg nok inn i. Jeg har ikke hatt Skoda-Connect før heller. Det var også en god ting kjenner jeg. Spesielt det at jeg kan skru på parkeringsvarmeren, uansett hvor jeg måtte være, og få isfri bil når jeg henter den på flyplassen f.eks. Ellers så er ikke de beskyttelseslistene for dørene med lenger. De ble borte på de nye 2020 modellene. Det tenker jeg var litt dumt, for jeg syntes det var en god idè. Digitalt instrumentpanel var også ganske gøy. Her er det ganske mange måter å ha visningen på. Siden det er så mange måter, så tenker jeg at dette kommer det til å ta tid for å finne ut hvordan man selv synes at utseende bør være. Jeg kommer sikkert aldri til å bli enig med meg selv.... 😂 Jeg synes fargen er utrolig spesiell. Jeg har prøvd å få det med på bildene, men det blei for vanskelig med telefonen. Fargen er Lava Blue. Så den er egentlig litt mørk blå, men i lyset så kan det virke som det er litt grønnskjær i fargen. Når sola skinner på oversiden av døra, så kan nedre del faktisk virke litt lilla. Dette er egentlig ganske artig å se på. Fargen endrer karakter ettersom hvordan lyser er. Alle farger endrer seg jo alt ettersom hvor lyst/mørkt det er, men dette spillet er spennende.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...