Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/24/2019 in all areas

  1. 2 points
    Nå kan man begynne å utforske hvordan nye octavia kan bestilles ☺ http://cc-cloud.skoda-auto.com/DEU/DEU/de-DE
  2. 1 point
    Hvor fant du 2500kg hengervekt på 7seter I 2017? Svjv, har 7seteren alltid hatt 2000kg, og 5seteren 2500kg, noe som har vært avgjørende for mange som trekker tungt helt fra lansering. Fra MY19 kan en forklaring være utslippstall og wltp, uten at jeg vet eller har sjekka.
  3. 1 point
    Bare hyggelig @RuneT Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle. Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg
  4. 1 point
    Hei @RuneT Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........
  5. 1 point
    Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
  6. 1 point
    Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke! Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
  7. 1 point
    Som nevnt, er det nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar. Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.) Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.) Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre.. (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.) Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.
  8. 1 point
    Den var både artig og stilig @Tommy Thon
  9. 1 point
    I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
  10. 1 point
    Bare hyggelig @Steinar. a Det finnes i hvert fall en slik mulighet i de nyere årsmodellene, men hvilke muligheter det finnes menyen på en 2008 modell vet jeg rett og slett ikke. Om du har en parkeringsvarmer, så er det mulig du har en knapp i dashbordet for å aktivere den, (evt en ekstra fjernkontroll på nøkkelknippet, men det tviler jeg på, for den hadde du jo selvfølgelig lagt merke til). Mest sannsynlig så vil jeg tro at du har en kjørevarmer, som egentlig skal starte hver gang du starter bilen. Og det negatvive med dette er om en har mye småkjøring, for da er det jo sjeldent at den brukes de anbefalte (minimum) 15 minuttene for å unngå soting/koksing av brennkammeret. Mye kan leses ut med feilkoder, og det er definitivt stedet å starte. En tlf til et merkeverksted for å forhøre deg om hvilken ekstra varmer din bil har er likevel kanskje det beste stedet å starte, for da får du mer info og og kan lettere bestemme deg for hva du vil gjøre. En pris for feilsøking/avlesing av koder vil de nok også kunne gi deg over telefonen, for å slippe å kjøre til et verksted bare for å få info. Det finnes jo også verksteder som er spesialister på dette med drivstoffvarmere, men det er vel likevel en fordel å vite hva slags ekstra varmer din bil har før du kontakter dem også, da er det litt pga hva som kan være feil og evt pris for utbedring jeg tenker på.
  11. 1 point
    Det går bra har ikke vært så aktiv her jeg heller i det siste. Ente med at jeg kjøpte canm8 på Black friday🤭😁 å da blei det sånn😍🤭👍
  12. 1 point
    Noe som kan hjelpe litt ved regn og fuktig vær, er å være litt aktiv på bremsen rett før du parkerer. Da blir bremsene varme, og fuktigheten fordamper før den begynner korrosjons prosessen. Dette er ikke noen "enten/eller" metode, men det hjelper litt.😉
  13. 1 point
    Hei. på min 2017 mod superb monterte jeg ledbaren under skiltet innfelt. demonterte fangeren slik at jeg fikk plukket fra grillen under skiltet. du kan fint bruke samme metode som jeg har brukt uten innbygging, men da må du kjøpe en ledbar med mulighet for festebrankett/glidebrankett i toppen av ledbaren. Da snur du helt enkelt ekstralysplata som du monterer bak skiltet med festene ned😊
  14. 1 point
    Jeg sliter med det samme. Må ofte bremse litt hardt i løpet av turen for å slite det av. Går jo fint når jeg kjører alene, men ikke alltid like populært med passasjerer.
  15. 1 point
    Dette er ikke unormalt på nyere biler. Dette ser man på biler fra de fleste bilmerker om dagen. Handler nok mye om dårligere stålkvalitet. Mer salt på veiene, "dårligere" bremseeffekt på bakbremser. Osv osv. Marius
  16. 1 point
    Behovet ligger der, om man ikke har simkort inngang montert i bilen. Alt iforhold til trafikk info, søk etter steder på nett via NAVI feks. Unger i bakseter med iPad uten simkort. Osv osv. Ganske mange brukerscenarier egentlig
  17. 1 point
    Da er bilen hentet og kjørt 800km, og dette virker lovende😁 Fin Julepresang dette. Ønsker dere en God Jul🎄
  18. 1 point
    Er det bare jeg som synes at det er litt merkelig at Pegasus Anthracite felger virker feilvendt på en av bilens sider? Produseres disse felgene kun med én rettning? Er det meningen? Skaper ikke det forskjellig vindmotstand og dermed høyere lydnivå og dårlige veigrep på "feil" side? Se eksempel på vedlagte bilder.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...