Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 26. mars 2018 i alle områder

  1. 3 liker
    Takk for det Et bilde i denne omgang. Synes Karoq kler Cappucino Beige godt, og er glad vi landa på det. Skifter uttrykk med vær og lys. Står bra mot de svarte listene nede, kromlistene ellers, og nå også en svart takboks på toppen.
  2. 3 liker
    Jeg fik min i fredags. Jomfrurejsen gik til København og den har nu kørt 1100 km. Utrolig komfortabel at køre i med mange muligheder - er kort sagt endnu igang med at lære den at kende. Men den lever op til mine store forventninger sætter et par billeder så I tror på mig
  3. 2 liker
    Kommer plutselig...... Lava Blue ser jeg. Vurderte også den, men endte opp med en annen farge. Har ikke kjørt så mye ennå, men det ser bra ut.
  4. 2 liker
    jeg har bestilt ny Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo. vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel. i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take. når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene. Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer. I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene. Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.
  5. 1 liker
    Hei, Har vel nesten lest ut denne delen av forumet, og fått mye informasjon her. Har dog noen spørsmål rundt kjøp av ny bil, som jeg håper noen har vært borti. Bilen jeg har sett for meg er en Kodiaq Sportline 2.0 TSI (180hk). 1. Er det mulig å få med setene fra Style i Sportline (med tilhørende reduksjon i pris)? Min bedre halvdel, også kjent som godkjenningsorganet, var ikke imponert av de "klumpete" Sportline setene. Kanskje litt far-fetched, men håpte at noen her kanskje har hatt samme problemstilling. 2. Er det noen forskjeller mellom Amundsen og Columbus navigasjon utover større skjerm, bedre oppløsning, Google Maps og mulighet for SIM-kort i hanskerom? Amundsen har ikke SIM-kort i hanskerom, korrekt? 3. Jeg fikk opplyst produksjonsuke 25 i forrige uke, så nå blir det vel gjerne uke 26. Er det noen som vet om det da blir 2019-modellen? Ser at i fjor startet neste års modellproduksjon i uke 22. Er det kommet noe info ut om endringer fra årets modell? For øvrig ser jeg nå på fargen Business Grey med "alt" av ekstrautstyr.
  6. 1 liker
    De fleste felger en kan kjøpe hos f.eks. Dekkmann eller andre kjente dekkjeder leverer varer av god kvalitet, men det er klart at en ofte også får det en betaler for. Om du ikke velger originale felger, så pass i hvert fall på at du får felger som ikke krever løse senterringer og/eller andre hjulbolter, da blir det mye ekstra å passe på. Så lenge du også har bestilt reservehjul, så må du jo da huske på å ha med deg 5 andre hjulbolter for at de skal passe om du punkterer vinterstid. Dette er satt litt på spissen, men jeg har selv opplevd å ha en bruktbil med 3 forskjellige sett hjulbolter og 2 forskjellige sett med senterringer, og det blir ikke en gang til for å si det slik...... et sett hjulbolter og løse senterringer til sommerhjul et sett hjulbolter og løse senterringer til vinterhjul et sett hjulbolter til et plassbesparende reservehjul (originalt) Ingen hjulbolter passet overens, og str. på senterringene var også forskjellige og kunne da heller ikke benyttes om hverandre. Enkelte bryr seg kanskje ikke om dette i det hele tatt, men for meg så var det bare et irritasjonsmoment og mer å passe på. Så da bestemte jeg meg for at når jeg kjøper helt ny bil, så tar jeg alt originalt. det koster litt mer, men sparer meg for en del bryderi og da er det verdt det for min del. Som sagt så finnes det felger som gjør at en slipper både senterringer og andre hjulbolter/muttere fra andre produsenter/levrandører, og det hadde i hvert fall jeg passet på om jeg skulle kjøpt noe som ikke var originalt. Kun ment som et tips, ikke en fasit Jeg har også sett en Kodiaq på Finn.no med Cassiopeia felgene, men bare for at det er korrekt boltavstand og dimensjon (18"), så er det ikke dermed sagt at innpresset er korrekt (innenfor grensene), mulig de er det, men det hadde jeg i hvert fall undersøkt nærmere før jeg evt. bestiller dem
  7. 1 liker
    Om du kjøper felger fra feks dekkman og vianor er du nok rimelig trygg. Borbet, Mak, PH, Rial, Momo, Nitro, Bm, og CSP er ihvertfall trygge valg. Vurderer selv noe som likner denne som vinterfelg på svart sportline. https://www.byttdekk.com/felger/oxxo/oxxo_elanblack
  8. 1 liker
    Det er mange flotte felger en kan velge, både originale og fra andre produsenter. Bare husk at selv om det er 18" så er det ikke dermed sagt at de er «lovlige», for det har også med innpresset å gjøre, og det kan max forandres inntil 7,5mm pr. hjul på hver aksel. Dvs total forandring av sporvidden er max 15mm pr. aksel. Det kan det være fort gjort å glemme/overse når en blir ivrig letingen etter de rette felgene. For å velge de rette felgene til Kodiaq så kan det kanskje være en liten tanke å se litt å tilbehørs katalogen til Kodiaq, så får en de felgene som har det rette innpresset. Jeg har ikke sett i den katalogen til Kodiaq i det hele tatt, så hvilke felger som passer (eller er godkjente) vet jeg ikke. Mulig både Trinity og Cassiopeia felgene har et lovlig innpress til Kodiaq, det var kun ment som en opplysning (om du ikke allerede er klar over det) Ang. bart metall så er det ikke felger jeg ville ha valgt som nevnt for bruk på vinteren, det er klart at en kan beskytte felgene med gode felgvokser og andre ting for å bevare aluminiumen best mulig. Men jeg føler likevel at det er enklere og mer beskyttende med en lakkert overflate som en i tillegg kan beskytte med gode og holdbare felgvokser. Fruen har bestemt bestemt hvilke vinterfelger vi skal ha på vår bestilte Scout, og hun plukket også ut Trinity (antrasitt) felgene, men i tilbehørs katalogen til Octavia så er jo også de felgene merket med at de passer til Scout.
  9. 1 liker
    Tror du skal sjekke dekkpriser en gang til. Jeg har sjekka de lfeste forhandlere både på nett og i osloområdet på piggfritt vinterdekk i 17" til Kodiaq (Nokian, Hakka R2, Continental, Sava, Michelin,), og de ligger på fra 2000kr pr stk, og oppover avhengig av om du har rabatter eller ikke. Hvis du skal spare penger på vinterhjul, så bør du nok se på felger uten orginale senterkopper fra skoda.
  10. 1 liker
    Jeg forsto det slik at det fulgte med vinterfelger, men mulig dette er noe selger har gitt meg utenom. Får se hvordan det går, og om jeg klarer å få med 18" vinterfelg i stedet for 17" som han allerede har gitt meg da. Her er oppsettet jeg har satt opp: Har heldigvis en storkundeavtale gjennom jobben, så prisen blir en del hyggeligere enn veil.
  11. 1 liker
    Så sant det ikke er et tilbud/kampanje hos din forhandler, så får du ikke med vinterhjul. Det må bestilles i tillegg, men alt kan det jo forhandles om selvfølgelig Det var en stund jeg også vurderte Kodiaq Style 2.0/180hk TSi 4x4, men når totalen da passerte 700k, så da protesterte «ørvrigheten» her i huset og sparegrisen besvimte Så ble det ikke en slik for å si det ganske konkret.......... WLTP har med avgifter, vekt og utslipp å gjøre. Kort fortalt; jo større motor, tyngre drivverk (4x4/DSG kasse) og jo mer ekstrautstyr en legger på, jo tyngre blir bilen og dermed så øker også utslipp og avgiftene. Større felger/dekk, panoramtak, 7 seter og tilhengerfeste er bl.a. det ekstrautstyret som drar opp vekta mest når det gjelder Kodiaq, men alt en velger i tillegg bidrar jo i større eller mindre grad til økt totalvekt. Når det gjelder felger så er det vel utstyrsavhengig for hvilke felger som følger med, både når det gjelder dimensjoner og hvilke felger en kan velge i blant. Dette står det jo i prislista til Kodiaq som std. felger avhengig av utstyrsgrad, Men en kan velge følgende oppgraderinger til de respektive utstyrsgradene om en ønsker,
  12. 1 liker
    Hei og velkommen til forumet @TheHaughom Flott bil du ser på Når det gjelder seter så har jeg forhørt meg litt løslig om dette med min forhandler, men svaret jeg fikk var at da må du kjøpe deg nye seter i tillegg og så bytte de fysisk i etter kant av levering. Det var den gangen jeg spurte ikke mulig, MEN selvfølgelig så kan det være gjort forandringer på det i dag, jeg spurte om dette høsten 2013 på Octavia, det var da for å få RS setene i en Style....... Du har fått med deg det vesentligste når det gjelder forskjellene på Amundsen og Columbus, det som kommer i tillegg er at oppdateringer til Amundsen må lagres på et originalt SD-kort som må stå i, mens det ikke er nødvendig med et originalt SD-kort til Columbus, og der blir oppdateringer lagret rett i spilleren og en kan så fjerne SD-kortet etter oppdateringen er gjort (det gjør i hvert fall jeg på min Columbus i en Superb 2016). Som også @sletto skriver så kan en liten forandring gjøre at det blir forandringer på mange uker/mnd (i verste fall) om en er riktig uheldig. Det skjer en sjelden gang at en går fremover i køen, men som oftest så havner en nesten bakerst i køen igjen. DVS sist i den køen som produksjonslinjene til Norge er satt opp, og med et så lite marked som det er her i Norge, så kommer vi ikke akkurat først på prioriteringslista deres heller. WLTP kan skape store problemer for deg om du forandrer på noe nå, biler bestilt etter en viss dato, kan en risikere at ikke blir produsert før etter uke 40-41, og da ikke før Norge får sine produksjonslinjer planlagt etter disse ukene. Jeg venter selv på en Octavia Scout som ble bestilt i uke 11, fikk først uke 21 ved bestilling, så ble det uke 20, så uke 21 igjen, så uke 23 og nå er det helt uvisst. Litt ventetid på oppvarmet frontrute og så var det dette med ledig kapasitet for produksjonslinjene til Norge. Jeg håper inderlig at den blir produsert før WLTP gjør sitt inntog, men her tar jeg ingenting for gitt...... Skal ha en inspeksjonsservice på min Superb i løpet av de nærmeste 14 dagene varsler den om, så da skal jeg høre litt mer med selgeren da, har ikke snakket med ham siden påske (men det er jo ikke så lenge siden det heller da, så håper jeg de har fått en bekreftet produksjonsuke til min bestilte bil)
  13. 1 liker
    Jeg har fremdeles ikke sett en eneste Skoda i Lava Blue metallic «Live», kun på bilder og kulen hos forhandler som du nevner. Og den forandret lyset og fargen seg veldig på etter hvor en var, en fargenyanse inne i butikken, en annen i direkte sollys og en tredje i skyggen, så det er definitivt en spennende og flott farge. Når det gjelder Cappucino Beige metallic så har jeg kun sett den på en meget kjedelig Superb, ikke sotede bakvinduer, kun 16" hjul, så der var den ikke noe fin etter min mening. Men Karoq synes jeg var fin i den (i hvert fall på bildet), og den kledde godt både sotede bakvinduer og de sorte plastikk detaljene som det er på Karoq.
  14. 1 liker
    Se der ja, her var vidunderet avbildet Synes det er fint at dere @Karoq2018 og @Janse har valgt farger som ikke er så veldig ofte å se, i hvert fall ikke her jeg bor. Karoq kler godt både Cappucino Beige og Lava Blue (slik det ser ut på bildene dere har lagt ut), men personlig så hadde jeg nok ikke vært tøff nok til å velge det. Har bestilt ny bil selv, og der går jeg fra Moon White metallic og over til Quarts Grey metallic, så så spesielt modig og nytenkende kan en garantert ikke si at jeg er........
  15. 1 liker
    Jeg har forsøkt å lese litt om dette, men klarer ikke helt å finne hvor akkurat forskjellene går når det gjelder diameteren, men det jeg derimot har funnet ut er at SUV dekk har stivere dekksider for å tåle en høyere og hardere belastning. Akkurat som dekk til varebiler (type Transporter) også er annerledes, pga av at de skal tåle mer vekt. Selv om det er «bare» er 100kg i ren vekt som skiller en Kodiaq og en Superb @tronna, så er forskjellene betydelig større når bilene er i fart og skal tåle belastninger i svinger og ikke minst oppbremsninger. Det er jo bare å se på eksemplene på hvor mye vekten av løse og relativt lette gjenstander i bilen øker med ved full oppbremsning, det økes betraktelig når forskjellene er 100kg i ren vekt og helt andre tyngdepunkt. Dette forumet er jammen bra, her får en ny og utvidet lærdom nesten for hver eneste dag en er innom
  16. 1 liker
    Gratulerer med ny bil @Janse, den ser veldig flott ut, fin farge på den bilen synes jeg. Høres bra at du er fornøyd etter en skikkelig kjøretur med ny bil Fint om du også lager en egen tråd på din nye bil @Janse Gratulerer med ny bil @Karoq2018 Bilder og/eller egen tråd på bilen venter vi på i spenning vet'u
  17. 1 liker
    Fikk min på fredag etter 4 måneders ventetid. Ser bra ut
  18. 1 liker
    Joda vi har nok alle vårt Jeg er nok litt der hvor jeg kan synes at litt større hjul og på enkelte biler så kan en liten senking gjøre seg, men senkingen er likevel ikke noe jeg hadde gjort, og i hvert fall ikke på en bil som har helt andre egenskaper og bruksområder. Men nå er det vel nesten slik at (i hvert fall her jeg bor) at de fleste som har en høyere bil kun har det for at det er lettere å komme seg ut/inn i bilen, det er også inkludert meg selv....... Leste et humoristisk ment innlegg her for en god stund tilbake, som lyder noe slikt som at, en er mer jordnær med en senket bil Scout som jeg har bestilt blir levert med 17" hjul fra fabrikk, men den synes jeg kledde en liten økning av str. på felgene uten at det er merkbart på komforten. Synes også 18" felgene har et vesentlig penere design, men det er jo selvfølgelig helt individuelt hva en synes om det. Da valgte jeg også 18" på vinteren av samme årsak, men nødvendig er det selvfølgelig ikke, kun litt «jåleri» fra min side....... Min Superb ble levert med 18" sommerhjul fra fabrikk, og da valgte jeg det på vinterhjula også. Det var et tilvalg med 19", men det valgte jeg ikke å satse på. Men hadde jeg valgt det, så hadde jeg endt med 19" på sommeren og 18" på vinteren. Siliconlastene har jeg derimot ikke, hehe
  19. 1 liker
    kjør en diagnose på bilen!!!! Så finner du feilen med engang. Dette kan ha noe med drivstoff innsprøyting, dyser etc. hvilke modell,merke,årgang,motor???? Ikke bruk eller start motor unødvendig så ikke flere ting ryker på bilen. Jeg ser motor-lampa slår seg på rett før bilen dør. Det er et godt tegn for å finne problemet ditt. Da er det reistrert hvorfor bilen dør og hva som er defekt, bytt delen/e. Tut og kjør... Ps! Hold oss oppdatert.
  20. 1 liker
    Forfengeligheten lenge leve, enten det er store felger, stor silikon i trynet, eller stort billån(som er mitt tilfelle). Alle har sin greie. Men å senke en «terrengbil», ja da skjønner jeg ingen verdens ting! Hadde Kodiaqen blitt levert med 19 tommer som standard, så hadde jeg garantert ikke byttet det mot noe mindre av ren latskap.
  21. 1 liker
    Enig med deg i å kjøre ut de dekka først ☺ Når det gjelder dimensjoner på dekk og felg så har vi nok alle helt forskjellige preferanser, ønsker og meninger. Hadde jeg hatt en Kodiaq så hadde jeg nok endt opp med 19" på både sommer -og vinterhjul. Da tar en etter min mening vare på komforten, og et litt mer "sportslig " preg, noe annet er ikke helt meg for å si det slik til den typen bil. Selv har jeg jo bestilt en ny Scout, og der har jeg valgt 18" på både sommer og vinter, ser jo på forskjellige fora at det blir spurt om både 19 " og 20" til Scout, noen skal også senke den typen bil, og da må jeg si jeg stusser litt på hvorfor de har valgt en slik bil i utg.pkt., men det skal de selvfølgelig få gjøre hva de vil med 😉 Når det gjelder bildet du la ved her @tronna, så må jeg jo si at det er som med datoen i gifteringen, best før, hehe 😉
  22. 1 liker
    Ja her er det vel i grunnen bare fantasien (og lommeboka) som gir begrensninger for hva en kan ende opp med av dekk og felg Felgene passer fint på din bil i hvert fall @tronna Dekk kan ha mange forskjellige gode og svake egenskaper, men fellesnevneren er gjerne at en får det en betaler for. Rimeligere dekk har som regel en svakhet ved at de gir mer støy enn dekk med høyere kvalitet, men kvalitet koster som regel merkbart mer, rimeligere dekk har som regel flere andre svakheter også i form av f.eks. bremseegenskaper på våt vegbane........ Sommerdekk har også en hardere gummi og en helt annen utforming av dekklamellene, og det er selvfølgelig også med på å gi mer støy. Scorpion dekk er nok dessverre ikke i det øverste skiktet, men det koster jo en god del å bytte de ut til fordel for å bytte de ut til noe av høyere kvalitet, så det enkleste er vel bare å kjøre de ut, og så heller velge noen bedre dekk når de er klare for utskifting........ Det å holde seg til noe midt på treet når det gjelder dimensjoner gjør at bilen oppleves mer komfortabel å kjøre, større felger gir lavere dekkprofil, som igjen gir et hardere dekk med mindre «fjøring». Noen vil ha størst mulig felg for utseendet sin skyld, mens andre velger minst mulig felg for mest mulig komfort. Dette er forsåvidt en «sannhet med visse modifikasjoner» for begge deler, men det viktige er jo at enhver velger det de synes fungerer best i forhold til behov (og kanskje økonomi). Ser jo i forskjellige grupper at enkelte velger jo felger i fra 17" og helt opp til 22" for Kodiaq, og da med merkbart bredere dekk enn 235 også, det ser ofte finere/tøffere ut, men ulempene kan være mer støy, mer sporing, høyere pris og at dekka blir fortere slitt. Men kanskje for litt andre biltyper enn en SUV så kan bredere og lavere dekkprofil gi bedre grep og mindre krenging ved aktiv kjøring i svinger, så alt til sitt behov kan en vel si........
  23. 1 liker
    Det som for min del er litt «irriterende» med (de fleste) hybrider (og gjør at de foreløpig ikke blir vurdert som et alternativ heller) er at de ikke er så billige å kjøre med når de ikke kjøres på strøm. De blir tyngre, en får mindre lasterom/lastekapasitet pga tunge batteripakker, det er ikke alle som kan ha tilhenger etter (ofte da bare en liten/lett henger), ikke et skikkelig reservehjul, etc. Det er slike ting som er viktig for meg og mitt behov, og derfor er det mange biler som ikke blir vurdert i det hele tatt for min del. Men det er jo selvsagt veldig individuelt dette her da........ Japanske biler har gjerne ofte en god kvalitet, men enkelte faller litt igjennom pga støy, korte sitteputer, og at en ikke kan velge hva en selv vil ha for interiør og/eller utstyr. Enkelte toppmodeller en må velge for å få noe av utstyret jeg ville ha valgt, gjør at jeg da også får med en del ting jeg absolutt ikke vil ha, slik som f.eks. sol/glass/panoramatak, skinninteriør, et leke/trillebårhjul som reservehjul (om det i det hele tatt er tilgjengelig), etc. Når jeg velger en bil til 450.000,- (eller mer en god del mer), så vil jeg selv velge hvordan den bilen skal utstyres, og det er dessverre som oftest ikke mulig på spesielt japanske (selv om det også gjelder flere). Det positive derimot er jo at en kan få veldig mye utstyr på den måten til en mer fornuftig pris, om da utstyret er det rette for den enkelte.......... Det er fint med hybrid, men for kort rekkevidde på batteriet, og en del andre begrensninger gjør at den type bil ikke passer til mitt behov (i hvert fall ikke foreløpig). Når det gjelder drivstofforbruk så er heller ikke min Superb noe som går så veldig billig, jeg har fremdeles ikke kommet under 0,6 på langkjøring (selv om jeg har vært veldig nære med 0,61 (og fullastet bil) etter kjørcomputeren), men å passere literen på mila (og vel så det) er ikke det minste problem om høyrefoten er tung nok, men det er jo selvfølgelig et selvvalgt forbruk......... Så en får jo ikke i både pose og sekk uansett hva og hvordan en velger, det blir litt enten eller, så må en bare velge den kamelen som smaker minst vondt....... Ja stereoanlegget i Outlander er jo meget bra har jeg hørt, og det er jo absolutt en flott bil. Likevel så er det ikke helt en «vinnerkandidat» for min del, det blir litt for mange kompromier o forhold til mine (kanskje litt særegne) behov og ønsker. Så en Octavia passet bedre for meg denne gangen, selv om det selvfølgelig er 2 helt forskjellige biltyper. Skulle gjerne hatt en Kodiaq (eller Tiguan Allspace) jeg, men slik jeg vil ha den motorisert og utstyrt, så er absolutt ikke kontoen enig med meg i det.......... Så helt enig @PaulusA, Octavia er faktisk veldig mye bil for pengene (etter mine ønsker og behov i hvert fall)
  24. 1 liker
  25. 1 liker
    Prøv det. Jeg vet noen har denne funksjonen deaktivert. Men jeg selv ble litt lurt når jeg også trodde at den ikke kunne lukkes med knappen. Leste i boka og gjorde som kodiaq2017 skrev. Den lukket seg...😎😎😎😎
  26. 1 liker
    Enkelte modeller og utstyrsutgaver har det vært utfordringer med, og det er ikke bare Koraq det gjelder. Nå er det i tillegg omtrentlig helt «texas» for å kunne levere biler før det blir produksjonsstopp for alle modeller, de som ikke er ferdig produsert før uke 30 kommer jo ikke til å bli produsert på en del uker, og det har med overgangen til WLTP (altså en annen måte å regne ut avgifter med tanke på utslipp, så her blir det da avgiftsforskjeller nesten på hver enkelt bil pga vekta på utstyr, motor og girkasser, etc). Det er helt håpløst for en forhandler i dag å følge opp før en bil får fastsatt en produksjonsuke, for nå forandrer ting seg fra dag til dag. Snakket senest med selgeren der jeg har bestilt min bil i dag, og her forandrer det seg hele tiden for min bestilte bil også. Fikk uke 21 den dagen jeg bestilte bil, etter noen få dager så ble det uke 20 og etter noen flere dager så var det tilbake til uke 21. Nå ser det også ut til at denne uken og den neste også er fulle pga produksjoner til andre land hvor de selger betydelig flere biler enn hva de gjør til «lille» Norge, og de blir naturlig nok prioritert. Så nå står det tidligst uke 23 på min bil, men det er langt i fra sikkert det heller........... Det er heller ikke annerledes hos andre bilprodusenter for tiden ser det ut til (og da snakker vi selvsagt om modeller, motorer, drivverk/drivlinjer, girkasser og utstyrsutgaver som er meget populære), for WLTP skal innføres hos samtlige bilprodusenter. Enkelte modeller og versjoner kan de jo nesten starte produksjonen umiddelbart på, mens andre nå får beskjed om at bilene de bestiller ikke kan produseres før etter at WLTP er gjennomført på fabrikken. For noen kjøpere slår dette svært uheldig ut, mens andre ikke er berørt i det hele tatt. Jeg hater å vente og jeg har omtrentlig null tålmodighet, men her hjelper det ikke å si noe som helst. For forhandlerne har absolutt ingen måte å hverken påvirke eller få noen helt konkrete opplysninger/produksjonsuker for enkelte biler som nevnt. Og de er minst like frustrerte som oss som venter, fordi de må også gi samtlige kjøpere som venter beskjed om at de ikke vet noe og det er en tung/trist beskjed for dem å overbringe også, for de vil jo fortest mulig utlevere de bilene de har solgt for at de skal synes på veiene.........
  27. 1 liker
    Tanken for AdBlue er ca 12 liter står det i instruksjonsboka til Kodiaq ser jeg @tronna, legger ved et skjermbilde her Men Skoda er ganske rause med kapasiteten på drivstofftanken på min Superb, så det er ikke umulig at det er litt mer enn 12 liter en kan få på Bensintanken i min bil skal ha en kapasitet på 66liter, derav 6 liter er reserve står det i boka, men jeg når jeg fyller opp tanken (og da fremdeles kan kjøre ca 80-90km til etter kjørecomputeren), så har jeg fylt på hele 69,5 liter (og da gir jeg meg når pumpa løser ut den første gangen), så å passere 70 ltr burde nok ikke være en umulighet i praksis, men det skulle jo ikke vært det i følge instruksjonsboka..........
  28. 1 liker
    Jeg har etterfylt 18l på 11000km. Men da står bilen mye på tomgang.
  29. 1 liker
    Fabrikstal på brennstof-forbruk passer sjeldent. Derfor har en tysk hjemmeside gjort det muligt at oprette en profil og løbende oplyse sit brennstof-forbruk og kørselsmønster. Der giver et meget bedre billede af forbruget. Se f.eks her : https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/1636-Karoq.html?minkm=&powerunit=2
  30. 1 liker
    Gi meg beskjed så kan jeg fikse det punktet når du får bil. ☺
  31. 1 liker
    Jo! Har aldri vært tilhenger av start/stopp, så det er veldig godt å slippe. Både fruen og jeg er fornøyd.
  32. 1 liker
    Start Jeg setter meg inn i bilen med nøkkelen i lomma og må ofte trykke flere ganger på start/stopp før den drar i gang. Har det med avstand til nøkkel å gjøre eller tar det en del sekunder før den registrerer nøkkelen? Holder jeg nøkkelen i hånda ser jeg at det blinker rødt i nøkkelen og da virker det som den er klar. Stopp Setter gearvelger i P trykker på Start/Stopp. Noen ganger stopper den greit og slår av tenninga, andre ganger ikke. Noen ganger skjer det ingen ting og jeg registrerer at motoren fortsatt går (litt dumt når man parkerer og skal gå fra bilen). Noen ganger stopper bare motoren og når jeg lukker opp døra så piper det fordi tenningen fortatt er på. Er det noe jeg ikke har skjønt eller er jeg for rask eller for utålmodig?
  33. 1 liker
    Jepp, men hvis du ser på aktiviteten her og "hjelp"/kommentarer er det ganske mange som har fått skryt 😜👍
  34. 1 liker
    Omdømmepoeng er allerede implementert. Kan gjøres mer ut av det ja. Men hvor mye skal man liksom pynte på det.. Og litt til her: https://skodaforum.no/topmembers/
  35. 1 liker
  36. 1 liker
    Kan ikke røpe alt. Prosedyre for baklys er forklart tidligere. Resten er bonus fra meg. Vennligst gi omdømme til de som er behjelpelige. Dette er litt skuffende forum. Er medlem på et annet forum og der verdesettes svar og hjelp fra medlemmer.
  37. 1 liker
    Omprogrammering vil si at man leser ut hjernen på motor og girkasse og endrer den slik man ønsker for så å programmere det tilbake til hjernen. Det tar litt tid for alt elekronikk tilpasse seg de nye verdiene. Gjør du det riktig så har du en motor og kasse som lever livet ut. Men gjør du noe feil så har du ganske kort levetid på Motor elle Girkassen! Kodiaqen er Taxibil, så den skal gå langt. Jeg tuner mine biler selv. Lar ingen andre røre dem. Og tuner ikke andres biler. De fleste tunere bruker standard steg 1 og 2 filer, de som sier noe annet tror jeg ikke på. Uansett vil ikke ha disse i mine biler. Kan være bra og dårlig. Vil ikke ta noe risiko. De fleste bilene jeg har tunet som nye gått godt over 1mil. med samme kasse og motor. Men det har kun vært Mercedes biler. Jeg har meget dårlig erfaring med forskjellige verksteder. De sjekker ikke bilen grundig med diagnose. Sjekker kunn der hvor man klager på noe spesielt. Og da fikser de kun det! Så jeg kjøpte inn org utstyr for Mercedes for å holde styr og gi dem konkret beskjed om hva som måtte fikses på. Nå har jeg kjøpt Kodiaq og begynner å få teken på diagnose av VAG biler. Det kommer godt når man tuner. Da kan man se om bilen gjør det den blir bedt om. Har ikke funnet sweet punktet på kodiaqen enda, dette er min første VAG bil. Alle mine sjåfører har forskjellig kjøring. Så det jeg tenker mest på er at bilen bruker mindre drivstoff samtidig som effekten er på det beste uten å skade bilens motorikk og drivverk. Kommer tilbake med tall senere, etter å ha kjørt den på en Dyno. Er ikke helt fornøyd enda. Trenger litt mere finjusteringer på motor styreenhet. Girkassa er på sitt beste nå etter omprogrammering av TCM. Gleder meg til å se hva jeg får ut etter mitt ønske
  38. 1 liker
    Hexis bodyfence som blir refererert til lenger opp er nok noe av det råeste... Finn din nærmeste som driver innen foliering, så fikser han nok dette på ønskede plasser for deg
  39. 1 liker
    Da har i hvert fall Superben fått en skikkelig vårrengjøring 😎 Avfettet, fjernet flyverust, vasket, støvsuget, lagt på en beskyttelse, vasket vinduer, vasket felger og tatt motorvask. Så nå sitter jeg og beundrer verket mitt, og her tror jeg jammen at jeg blir sittende en god stund også, det tok på en gammel kropp dette her...... 😉
  40. 1 liker
    Kan dessverre ikke hjelpe deg med dette @sletto, men jeg kan komme med et lite tips til deg, om du ikke allerede er klar over da selvfølgelig . Om du er på FB så finnes det en egen kjøp/salg «undergruppe» i Skoda gruppa der, og det er en del som har lagt ut noen felger for salg der (uten at jeg spesifikt har lagt merke til hvilke biler de passer på), det er også flere som har byttet sine felger på Kodiaq der også, så mulig en ønskes kjøpt annonse vil kunne hjelpe deg videre. Lykke til
  41. 1 liker
    Startknappen viste seg å være synderen. Eter at den ble skiftet hos Møller starter og stopper bilen på første trykk
  42. 1 liker
    Når det er lyst så er desverre dine baklys slått av. Kun led foran vil lyse. Dette må kodes. Hvis ikke forhandler kan aktivere dem så kan jeg hjelpe deg. Er i oslo akershus området. Jeg har kodet inn mine lys. Jeg hater at lys ikke er på bak. Meget farlig. Mvh
  43. 1 liker
    Jeg er heldigvis bare på et femsifret tall enda når det gjelder produkter innen bilpleie ! Nok om det, bilpleiebutikken (om det herunder er snakk om Scandicshine) så er ikke disse så ille på pris, ihvertfall med tanke på at de har mange fine produkter som faktisk fungerer, i forhold til Bilxtra og disse kjedene der. Avfetting: Dette kjøper du på Rusta. Tilbud nå til 34,90-. Dette tilbudet pleier de å ha mange ganger. Du nevner Korrosol, dette er ikke en avfetting slik som Prickbort, men er det samme som Autoglym Magma. Skumsåpe: Kjøp en dunk med Bilt-Hamber Autofoam. Billig og bra. Vaskehanske: Jeg brukte før Chenille vaskehanske, og syntes denne var grei nok. Har dog gått over til spesialsvamp (som Scandicshine ikke har) da jeg syntes chenille-svampen ikke slapp møkka så lett, men festet seg i hansken. Men en god runde i vaskemaskin eller noe etter bruk så er det ikke noe stort problem slik sett. Her burde du hatt to svamper/hansker - en til bilen og en til felger. Aldri bruk utstyr du har brukt på felgene, på bilen. Bilshampoo/Bøttesåpe: Chemical Guys Mr. Pink og Chemical Guys Maxi Suds 2 skal være gode såper. Microfiber: Ikke kjent med noe av microfibrene som Scandishine, men det ser bra ut det de har. Her kan du nok få noen råd i butikken til noen kluter og et tørkehåndkle. Husk når du vasker microfiber, så er tøy-mykner fy-fy! Flyverust: Her kommer Korrosol og Iron-X inn. Korrosol er et fint, og litt billigere produkt enn Iron-X. Vinduer: Chemical Guys streak free glassrens er eneste jeg er kjent med i fra Scandicshine. Kjøp med deg noen nanosvamper og bruk glassrens sammen med nanosvampen på iallefall utsiden av rutene, da får du de skinnende rene. Med tanke på beskyttelse har du litt i å velge mellom. Du har vokser som du må legge på bilen, for etterpå å fjerne (buffe av) med en microfiber. Ellers så har du de enkle hvor du bare sprayer på og spyler av. Eventuelt kan du også gjerne ta med deg en felgrens og en felgbørste. Dette er da altså med utgangspunkt i Scandicshine. En god nybegynner-pakke med det mest nødvendigste.
  44. 1 liker
    Kan jo tenkes den du har nå er ekstra daukjørt, da må du få løsnet den litt. Ta det skritt for skritt Har aldri hatt lyst til å prøve 1.0, men synes 1.6 er helt uutholdelig treig. Selv Passat med 2.0 115hk bensin er bedre
  45. 1 liker
    Nå skiller det ca 20 cm i total lengde på Superben jeg har (2016) og Octaviaen jeg har bestilt, og ganske mange av disse cm er til beinplass i baksetet. Så den er merkbart kortere, men likevel intet problem for voksne personer i baksetet på Octavia (i hvert fall ikke for oss 4 som er ca 180 cm i snitt). Men når det gjelder plassen til bakovervendte barnestoler så våger jeg ikke si så mye, for det er jo mange forskjellige str. på bilseter og ikke minst også mange forskjellige lengder på oss mennesker. Så der er det vel nesten best å ta seg en tur til en forhandler og prøve med egne seter og så sette seg inn pg bedømme plassen selv. Jeg «down-sizer» uten tvil plassen absolutt overalt ved dette bilbyttet, men vi har fått en litt annen situasjon her med tanke på plassbehovet, så da er det intet problem for våe del, selv om jeg helt sikkert vil tro at jentene våre kommer til å savne noe av beinplassen bak......... Men det jeg gleder meg mest til er likevel en litt høyere bil og 4x4
  46. 1 liker
    Hei og velkommen til forumet @Kjetil Flott bil du har Når det gjelder skvettlapper så er det bare om å gjøre å få dem på så fort som mulig både foran og bak. Jeg har en 2016 Superb og foran ble det satt på når bilen ble levert, dessverre så lot jeg være å montere de bak, de ble ikke montert før ca 6 med etter at jeg fikk bilen. Da var allerede underkanten av fangeren bak nesten helt «sandblåst», klarlakken var helt borte, og det var tydelige merker i lakken også. Her er det nå helt matt, og det hjelper ikke med polish heller, her er det varige lakkskader. Så mitt tips er som nevnt, monter skvettlapper både foran og bak så snart som mulig om du ønsker å beholde lakken så hel som mulig. De er ikke så store, men hjelper mye mot lakkskader, mot smuss og skitt hjelper de stort sett ingen verdens ting....... Legger ved et bilde av min egen bil med skvettlapper montert.
  47. 1 liker
    Da har jeg vært i kontakt med selger, som har vært i kontakt med importør. Dette er svaret:
  48. 1 liker
    Åja, det var du som endret bestilling fra diesel til bensin... Nei, da må det være problem med knappen din.
  49. 1 liker
    Når du trykker på start knappen, går tenninga på og bilen ikke starter, eller er det helt dødt? Så lenge nøkkelen er innenfor døra skal du kunne trykke start med en gang! Skal også naturligvis stoppe med en gang! Hadde nok tatt turen til forhandler og fått dem til å se på det
  50. 1 liker
    Yes, iPhone og delt internett er et styr uten like Jeg kjøpte meg èn Huawei E8372h-153 i unlocked utgave (Dem er som regel branded og låst til forskjellige mobiloperatører) Dette er et 3G/4G USB modem, som jeg har satt inn i en USB port ved baksetene, som booter opp illøpet av 10-15 sekunder etter jeg starter bilen, og systemet kobler seg til automatisk. (Ikke noe strømtrekk når bilen er skrudd av) Har brukt den i ca 5 mnd nå (13000km), og er veldig fornøyd. Jeg valgte en utgave uten eksterne antenner, og har ikke opplevd noen dekningsutfall. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2065413.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XHuawei+E8372h-153.TRS0&_nkw=Huawei+E8372h-153&_sacat=0
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×