Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/22/2019 in all areas

  1. 2 points
    Jeg har gjort en henvendelse til Møller ang konfigureringssiden. De skal lanseres en bedre konfigurator i Norge i løpet av året. Dette var svaret jeg fikk: "Her var det noen gode poenger og vi takker for falkeblikk og kritisk sans. Vi er prisgitt fabrikkens oppdateringer på oppdaterte bilder. Det er også noe treghet på konfigurator data. Her skal det nevnes at vi ruller ut ny plattform helt på tampen av året. Den tsjekkiske konfiguratoren er allerede oppe om du ønsker å ta en titt på denne - skoda-auto.cz Vi takker for din tilbakemelding. Vennlig hilsen / Best regards Pål Liaker Holm Customer Care Manager"
  2. 2 points
    Forøvrig har jeg bare gode erfaringer med min 1,8 TSI, DSG og 4x4. Forbruket er ned mot 0,6 l/mila på snill langkjøring selv med bagasje og 3 personer i bilen. Sånn i det daglige ligger det på noe over 0,7 og opp mot 0,85. Det er veldig lett å bruke mer, og i perioder har jeg nok hatt langt styggere tall. Veldig gøy motor og jeg synes det er verdt hvert ekstra øre i forhold til rakleknakkerene, hehe. Min bruk og kjøremønster bare hadde ført til motorproblemer, så kanskje regnskapet er på plussiden likevel. Nå går et 4,5 års fellesskap mot slutten, bilen byttes inn (eller selges) i løpet av høsten til fordel for en Karoq 2,0 TSI Sportline. Det har vært en udelt glede, men nå åpnes et nytt kapittel. Fremdeles bensin, selvfølgelig. Tror det blir knallbra!
  3. 2 points
    Etter 8 dager er bilen ferdig behandlet med keramisk coating, Miyabi base coat og ISM Pro top coat. Uslåelig kombo
  4. 1 point
    Skriv ut / ta et skjermbilde av teksten og forlang nye skiver. Og skrive at noe er tilnærmet nytt etter 50k km er hårreisende.
  5. 1 point
    Du må nok få byttet ut duplex sikringen
  6. 1 point
    Personlig synes jeg "alle" endringer som gir en reel følelse av ny modell er positivt. Har 2018FL og liker fronten men bakparten er like kjedelig og intetsigende som tidligere modeller. Her er det på 2020 friske tak å spore for bakparten og signaliserer da klart en ny modell. At den ligner på Superb forfra kan vi jo da leve med... Er egentlig størst problem for Superb. For flere år siden var likheten mellom disse modellene min hovedgrunn til å ikke kjøpe Superb..
  7. 1 point
    Morro at ikke bare er jeg som er latterlig nøye på dette - faktisk er det noe som virkelig plager meg når det skjer. Vår forrige Octavia III hadde mye trøbbel og reklamasjoner og måtte ha flere firehjulskontroller. Hver gang klarte ikke forhandler å få det riktig, så jeg dro med meg fagtekniker ut på testrunde og og han justerte da rattstilling på en annen måte og det ble perfekt. Husker ikke helt hva det var men det var noe i forstilling som han justerte få mm og da endret rattet seg. Heldigvis var rattet helt riktig i vår nye Kodiaq. Men for ordens skyld, helling i veien, vei kvalitet, dekk, dekktrykk og lignende spiller også inn. Jeg ser også nå at jeg av og til må kompensere for diverse ting på rette strekker.
  8. 1 point
    Helt ærlig så har jeg vel aldri tittet på hvordan rattet treffer i forhold til rattstammen når jeg kjører rett frem, men jeg legger fort merke til om rattet er skjevt i forhold til «senterpunktet» (for å kalle det det) når jeg kjører rett frem. Har det vært slik helt siden bilen var ny, eller er det noe som har kommet etter hvert @RuneT? Hva er det verkstedet har forsøkt å rette på så langt da @RuneT, er det rattet, er det dekselet til rattstammen/begge deler, eller forstillingsdetaljer? Og hva sier verkstedet, etter at de har forsøkt å rette på dette? For når de har forsøkt seg 3 ganger på å rette dette, så er det vel noe de ikke er fornøyd med her de også vil jeg tro.......? Om rattet ser rett ut når du kjører rett frem i forhold til «senterpunktet», så kan det muligens være selve dekselet til rattstammen som er skjevt i forhold til rattet og ikke motsatt.........? Jeg vet veldig godt hvordan det er når en merker at noe ikke er slik en selv mener at det skal være, for det er heller ikke noe jeg klarer å la være når jeg først har blitt klar over det og da «irriterer» det meg, uansett hva det gjelder. For min del så har det vel vært mest ulyder i form av vibrasjon og/eller skranglelyder som har irritert meg mest på tidligere biler, men det er jo også vanskelige å gjøre noe med, for lyder har en lei tendens til å forplante seg i andre deler i bil....... Men jeg har også hatt nogenlunde samme problem som du beskriver her her @RuneT, for på en av bilene jeg har hatt tidligere så klarte de aldri å rette inn rattet 100%, det ble en ørliten feil i forhold til «senterpunktet» en av veiene uansett hva de gjorde. Der var det to små «tannkranser» (etter hva de forklarte meg) som skulle legge seg inn mot hverandre, som ga for store utslag om det flyttet rattet bare en «tann». Det ble tatt alle mulige sjekker og kontroller av både rattstammen, tannstag, forstilling, etc, og alt var bra, men likevel så klarte de aldri å få dette helt riktig. De forsøkte også å bytte ratt for å se om det ville hjelpe, men resultatet ble det samme. Nå er dette noe verkstedet forklarte på den aktuelle bilen det gjaldt, jeg har ikke kunnskaper om hvordan ratt/rattstamme blir «koblet sammen», jeg vet at det er en mutter i senter av rattet, men hva rattet skal sette seg fast mot i rattstammen har jeg aldr sett med egne øyne, mulig det er forskjeller her fra bil til bil også for alt jeg vet? Teleskopleddet til rattstammen ble også byttet, men selve rattstammen tror jeg aldri de gjorde noe med etter hva jeg husker, men det er minst 10-12 biler og over 20 år siden, så alle detaljene er ikke like klare enda for å si det slik........... Det ble i hvert fall aldri bra på den bilen så lenge jeg hadde den, og der gjorde verkstedet også ganske mange forsøk uten å lykkes........
  9. 1 point
    Tror du har en null eller tre for mye, det er omlag 1700-2000 modeller (totalt el, diesel, bensin, png etc) pr nå. 200k modeller på 5,5 år høres ikke litt realistisk ut en gang 😛
  10. 1 point
    Ligger mye på Briskoda, og enda mer om man googler litt. Det er mye som fungerer på tvers av VAG, feks det meste på en Golf/A3 vil fungere på en Octavia. Superb III: https://www.briskoda.net/forums/topic/380829-superb-mkiii-vcds-adaptations-tried-and-tested/ Octavia III: https://www.briskoda.net/forums/topic/299426-octavia-iii-vcds-adaptations-tried-and-tested/
  11. 1 point
  12. 1 point
    Det er mye feilinformasjon ute å går når det kommer koding, garantier etc. Det som er viktig å huske på er at alle valgene for endringer/kodinger man gjør ligger i ECU som valg fra fabrikk, man "slår bare på en bryter. " Men mye av det som ligger i hjernene er ting selv erfarne kodere skal holde seg unna, én feil og styreenheten er grønnsak - derav kan man få problemer med garanti, for at forhandlere ikke vet hva som er gjort av hvem så bilen kan bli rødflagget i systemet sies det. Til og med min lokale forhandler har spurt meg om råd når det kommer til koding, Audi Trondheim hadde/har egen fyr som gjør dette, så det er nok ulik praksis rundt om. På vår forrige 2016 Octavia hadde jeg endret MYE, alt fra å låse bilen med motor i gang til Audi throttle respons - ble aldri nevnt noe på service og de visste om det.
  13. 1 point
    Yes, bestilte på nettsiden til ODBeleven. Det er nok ingen garantier når man gjør denne type kode endringer selv. Man får evt. passe på å ta backup, slik at man kan legge tilbake original settings hvis man har behov for å sende bilen tilbake for garanti jobb.
  14. 1 point
    Bare hyggelig det @Jonas 🙂 Et lite tilleggstips vil være å ta med reservehjul om du ikke allerede har det med, har opplevd 3 ganger de siste årene at jeg har kjørt på noe som har ligget i veibanen (bolt, stor skrue, etc) som rett og slett gjør et rep.sett helt ubrukelig. Da er det kun et reservehjul som kan redde dagen....... Kun et velment råd 🙂
  15. 1 point
    Etter mye frem og tilbake har jeg endelig tatt mot til meg og bestilte bilen 29.juni. Det var helt i utløpet av kampanjer som var kjørt på våren/forsommeren, men det viste seg at de kjørte kampanjene videre frem til 31.august. Nåvel, greit for meg, jeg ble i alle fall sparket i gang. Jeg hadde en mulighet til endring/kansellering noen dager neste uken, men jeg bekreftet og låste bestillingen 3.juli. Har ikke fått noe leveringstidspunkt enda, men antar at den kan leveres i september. Det blir kanskje den siste fossil-bilen jeg kjøper.... Det er altså en Velvet Red Metalic Sportline med sorte detaljer og sort interiør. Den leveres kun med sportsseter i stoff, og det er helt i orden for meg. Setene er knallgode å sitte i, både jeg og fruen sitter som støpt i dem! Så ble det litt extras: - Vinterpakke, assistentpakke og transportpakke - Parkeringsassistent og ryggekamera - Digitalt instrumentpanel - Amundsen navigasjon - Trafikkskiltgjenkjenning - Canton lydsystem - Varme i ratt - 19" Vega black Og litt småtteri til, men viktigst: heltectylering. Dette tror jeg blir en god bil, det blir en lang ventetid! Jeg har naturlig nok ikke bilde av min bil, så det må bli et annonsebilde i denne omgang.
  16. 1 point
    Jeg vet at et par kollegaer har opplevd dette på sine VW Transportere (arb.biler), de løsnet ved å sette bilen i revers og rygge noen få cm. M E N vær forsiktig om du har biler bak deg, for de reagerer gjerne litt forskjellig når bilen foran plutselig får tente ryggelys når det er forventet at de skal kjøre fremover........... Dette rettet de visstnok ganske enkelt på verkstedet, men jeg har ikke fått en forklaring på hverken årsak eller løsning........ Så det er nok (dessverre) bare å ta kontakt med verkstedet, håper det løser seg enkelt og greit for deg dette her @tronna
  17. 1 point
    Takk! Ikke de mest dristige valgene på hverken farge eller motorisering 2,0 TDI 190hk 4x4 L&K . Quartz grey med sort interiør/tak. Propus Aero 18". - Gikk for 18 hovedsaklig pga. komfort, men skal innrømme at jeg er usikker på felgene. Usikker på begge 18" variantene, men har bare sett de på bilder. Digitalt instrumentpanel, hengerfeste, delingsnett, solgardin, multiratt med paddles og varme og et par andre småting.
  18. 1 point
    Da, etter mye vingling, har jeg bestilt meg ny Karoq 2,0 TSI med 4x4! De har kjørt diverse kampanjer i det siste, og ønsket om en liten SUV ble for stort. Og så ble det litt nå eller aldri. Jeg kommer etterhvert til å lage en tråd under Min Bil.
  19. 1 point
    @Superb lll 6- gears DSG kassen er nok ikke den mest økonomiske gearkassen, men det har ikke med utvekslingen på maks hastighet å gjøre. Det har mere med sprangene mellom gearene å gjøre. Gearkassene er satt opp for å gi best mulig forbruk (altså lavest mulig turtall på motoren), med 7 gear vil gearkassen lettere kunne velge et høyere gear enn en som har bare 6 gear å velge mellom. Dessuten kan det være at gearkassene med tørr-clutcher har mindre indre motstand, clutchene som går i oljebad kan være tyngre å dra rundt..... Haldex'en vil nok øke forbruket, rett og slett fordi det er en flerplateclutch som går rundt, en pumpe som surrer og går, ekstra drivaksler og differensial som skal roteres + ekstra vekt av hele sulamitten. Og det ekstra momentet er programert inn på 1,8 TSI-motorene på 4x4 modellene for å kompensere nettopp for dette. Og 1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk. Luftmotstand øker med hastigheten, og begynner vel mest å gjøre seg gjeldende over 110-120 km/t. Og det er ikke så veldig stor forskjell på Superb og Octavia. Men det er mye som spiller inn, rullemotstand, vekt og masse mer.
  20. 1 point
    Jeg følger bilens varsler. Vi har en del småkjøring så den varsler tidligere enn 30 000 km. Førske skifte var på 23 000km og nå på 50 000km.
  21. 1 point
    Bare en følger opp servicer @RuneT, så er en godt dekket etter hva Møller gir av garantier (i hvert fall på papiret). De har som nevnt flere ganger informert meg om at det ikke er et problem å kjøre inntil 2 år/30.000km på den samme oljen, selv med de klimatiske forholdene vi har her i Norge. Men for noen av oss som er av den «gamle skolen» og kanskje har hatt biler som kjørte på mineralolje, så var det jo bytte av olje et sted i mellom 5 - og 10.000km (som var fasit den gangen). Men bedre oljer og motorer, sensorer som føler oljekvalitet, etc, så har oljeskiftintervallene blitt forlenget og økt ganske mye etter hvert. Men jeg får likevel en bedre følelse av å bytte olje 1 gang i året og ca 15.000km, så lenge jeg har såpass mye småkjøring som det jeg har. Med mange kaldstarter, flere korte kjøreturer, etc, så er det ikke alltid at motor og olje får god arbeidstemperatur, og da synes jeg for min del at det er en stor fordel med et årlig oljebytte (selv om det altså ikke skal være nødvendig i følge VAG/Møller). Så etter hva VAG/Møller selv sier @RuneT, så er det bare å følge hva bilen selv varsler og informerer om. Litt off topic: Bare husk at det er noe som også skal utføres etter visse tidsintervaller og kjørelengder, mens noe av dette er ikke km avhengig. Om det er forskjeller her fra modell til modell vet jeg ikke, men for min bil (som har bensinmotor, DSG kasse og 4x4) så er det slik som dette; Pollenfilter byttes: 2år/60.000km Hengerfeste sjekkes: 3år/60.000km Bremsevæske byttes: 3 år Haldex olje byttes: 3 år DSG kasse, olje -og filterbytte: 3år/60.000km Tennplugger (bensinmotor) byttes: 6år/90.000km Luftfilter (rengjør filterhus og bytte av filterinnsats): 6år/90.000km Bytte styreenhet for nødanropsmodul og kommunikasjon: 14år Dette kan muligens variere fra modell til modell, og for bensin og diesel så er det selvfølgelig også noe annerledes naturlig nok. Enda mer off topic her: Når det gjelder kjørelengder og hyppighet for oljeskift -og serviceintervaller, så varierer det gjerne også fra bilmerke til bilmerke, og det samme om det er yrkeskjøretøy det er snakk om. Nå har riktignok biler som blir brukt som yrkeskjøretøy (type VW Transporter, Ford Transit, Mercedes Sprinter, etc) helt andre type motorer og mer olje, men her opererer de jo med oljeskift -og serviceintervaller en knapt kunne tro at de ville gjøre. Vi har flere av disse i firmaet der jeg jobber, og de bilene blir jo ganske hardt belastet (slik yrkes varebiler gjerne blir) med tung last, tomgangskjøring, tunge tilhengere etter, etc, så helt optimale kjøreforholdforhold har de sjeldent. Men bare for å nevne noen andre serviceintervaller; VW Transporter 2år/40.000km Ford Transit 2år/50.000km Mercedes Sprinter 100.000km (diesel), 80.000km (bensin) Så har enkelte av disse et oljeskiftintervall i mellom, og det varsler i hvert fall VW Transporteren (T6 som jeg disponerer) om selv om når den skal ha. For Ford sin del så tror jeg ikke det er oljeskift i mellom, men er ikke 100% sikker på det. For Mercedes sin del så er det oljeskiftintervaller på, diesel inntil 2år/60.000km, for bensin 2år/40.000km. Så det er defintivt ikke bare VAG/Møller som operer med lange intervaller for oljebytter og servicer.........
  22. 1 point
    Dette har med de adaptive fjernlysene å gjøre. Hvor fort den reagerer på lys fra andre biler og slikt, og ikke noe om når lysene skrur seg av og på i dagslys.
  23. 1 point
    Min tommelfinger regel har alltid vært én gang i året eller max 10k km. Dette på grunn av klimaet i Norge, bilen starter i mange minus for så i mange plussgrader - korte turer osv. På vår forrige Octavia hadde jeg første oljeskift på 4000 km. Det er galskap å kjøre en VAG motor på longlife.
  24. 1 point
    Her er det mange forskjellige meninger blant oss sjåfører, men i følge VAG/Møller så er dette ikke noe en skal tenke på i det hele tatt, bilen varsler selv. Det er som du skriver 2år/30.000km som er standard serviceintervall, men det er max grenser, bilen kan varsle før det. Det er avhengig av kjørestil, om en har mye småkjøring, etc Bilen varsler deg når det er tid for oljeskift, den varsler når det er tid for en inspeksjonservice og den varsler når det er tid for service. Bilen jeg har i dag har jeg ikke etterfylt noe olje på heller. Jeg kan bare logge meg inn på Skoda Connect appen (er innlogget hele tiden) og lese av bilens data der (se vedlagt skjermbilde av mobilen. Her står det helt klart og tydelig hva bilen selv har behov for. M E N, som du skriver @RuneT så finnes det flere alternativer, med bl.a. 1år/15.000km, og det er det jeg selv på min bil nå går over til. Min bil 1 år i Juli og jeg har bestilt et oljeskift nå i Juli, det er fordi jeg har mye småkjøring og vil ikke at motoren skal kjøre på den samme olja i inntil 2 år. Nå ser du jo av skjermbildet at den vil ha et oljeskift før det har gått 2 år, men det er likevel litt for lenge til etter min mening med den type kjøring jeg har nå. Møller selv mener at det er penger rett ut av vinduet og totalt unødvendig, men jeg velger likevel å gjøre det slik, det føles litt bedre for meg selv om jeg gjør dette 😊 Da gjør de om på bilens serviceprogram, slik at den nå vil ha oljeskift 1 gang i året, og service hvert 2. år. På min forrige bil (Superb 2016) så kjørte jeg mer i året, og da hadde jeg den første servicen og oljeskiftet samtidig etter ca 1 år og 2mnd, da hadde bilen kjørt 28.200km. For denne bilen etterfylte jeg ikke olje i det hele tatt. Bilen jeg hadde før der (VW Golf 2014) hadde service og sitt første oljeskift samtidig etter ca 25.000km og det ble gjort når bilen var ca 2 år. På denne bilen etterfylte jeg 0,5ltr olje ved ca 15.000km.
  25. 1 point
    Vår forrige 2016 Scout har dette, ikke prøvd på Kodiaqen enda. Ikke en ting som ble flittig brukt akkurat, men gir fullt trykk fra start Edit: Nå som minstemann er badet og i seng kan jeg svare litt mer utfyllende. Nei ikke alle DSG kasser har dette, men mange av de nyere har det. Det er lett å finne ut, ESP skal av/i sportsmodus og girkasse skal i sport, bremsen helt i bånn og så full gass, står bilen fortsatt har man LC.
  26. 1 point
    På lik linje som @Espen så har den stått over 90% i normal foreløpig, jeg har kun prøvd den i comfort og sport ved et par anledninger. Jeg er i sterk tvil om at DCC er verdt 10000kr for å være helt ærlig. For å kunne gi et litt mer utfyllende svar må jeg nesten bruke det litt mer fremover.
  27. 1 point
    Oppvarmet frontrute er tilgjengelig på nye Skoda Scala i Sverige, men ikke priset i Norge. Det samme gjelder navigasjon og digitalt instrumentbord! 10 dager senere. Oppv. frontrute nå priset i den nye prislista. MEN, nå kan man kun bestille bilen med den lille 3-sylinders motor. Dessuten blir man tvunget til å kjøpe kostbare pakker inneholdende ting man ikke vil ha, for å få noe man ønsker seg. Hva slags markedsføring er dette? Jeg skal bestille bilen i Sverige spesifisert som JEG vil ha den til en lavere pris inkl. norske avgifter!
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...