Gå til innhold

Sven

Medlem
  • Innlegg

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Personlig informasjon

  • Bil
    Skoda Octavia 1,8 Tsi, 180hk, 2014

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Sven sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/4)

1

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei! Har problemer med at bilen min, Octavia 2014 1.8Tsi, ikke blir ordentlig varm. Ligger stort sett på oljetemp. rundt 60-70 grader. Kjølevæsken blir varm når jeg står i ro og kjører oppover, men i nedoverbakke og lett kjøring synker temperaturen. Leste av feilmelding "P2181 Cooling System Performance", men fikk ikke så mye ut av det. Har nå bytta temperatursensor for kjølevæska ved radiator output, men dette hjalp ikke. Har sjekket med diagnoseverktøyet og det er en verdi som er litt merkelig: "coolant temperature at radiator outlet specified value" viser -48 grader. Temperaturen på "coolant temperature at radiator outlet actual value" ser derimot ut til å stemme, og jeg finner heller ikke noen andre verdier (andre kjølevæske temperaturer, luft inn temp., sirkulasjon osv.) som jeg synes er merkelig. Noe annet jeg burde sjekke? Hvis jeg tenker riktig er denne "specified value" en oppgitt verdi som systemet ønsker å ha på kjølevæsken. Altså burde denne ligge på normal temperatur ut fra radiator, kanskje 60-70 grader ved varm motor eller noe sånt? Hvis det er sånn at denne verdien er gitt og ikke målt tenker jeg at det kan kommer av at systemet har oppdaget en feil eller noe unormalt og ønsker å kjøle motor maks for å unngå overoppheting, altså settes denne verdien til minimum for å alltid kjøle. Noen som vet om dette er tilfellet? Eller er dette en verdi utregnet fra en annen temperatursensor eller hentet fra et annet sted? Noen tips til hvordan jeg kan feilsøke videre? Eller noen som umiddelbart skjønner hva feilen er?
  2. Det er visst en del trøbbel med blokkert "heater matrix" på disse bilene. Har lest om folk som ser ut til å ha noe av de samme symptomene som du har, med varme som kun kommer ut på en side av klimaanlegget. Årsaken er ofte et blokkert varmeelement (heater matrix). I kjølevæskebeholderen finnes det en liten pose som inneholder silisium (tror jeg), hvis denne sprekker spres innholdet i kjølevæskesystemet og kan blokkerer varmeelementet. Hvis kjølevæsken har blitt brun er dette et tegn på at denne posen har sprukket. Kan jo sjekke om dette har skjedd på bilen din? Ellers er det jo flere flaps og motorer som det kan være noe galt med, hvis det er en mekanisk feil på disse vil nok ikke en kalibrering hjelpe. Har også hørt om sensorer som ikke leser av riktig verdi, og at man derfor får kald luft. Da er det kjekt med et apparat som kan lese av verdier for sensorene.
  3. Hold inne "0.0/Set" knappen under instrumentpanelet i det du skrur på tenningen/vrir om nøkkelen.
  4. Takk for deling av erfaring! Jeg har nå fått bytta til nye standard fjærer bak. Det ble gjort i går så har ikke fått testa bilen enda.
  5. Hei Jeg har den litt uvanlige kombinasjonen av bensinmotor med 180hk og kun drift på forhjulene. Bilen har nå gått i overkant av 130 000km og ut fra klistremerke på demperne ser det ut til at disse er fra da bilen var ny i 2013 (2014 modell). Synes også de virker litt myke og tenker derfor det er greit å få byttet disse etter hvert. Jeg har hele tiden siden jeg kjøpte bilen for et år siden på 120 000km syntes at den er litt for myk, spesielt ved akselerasjon hvor det blir mindre trykk på forhjulene. Da kan jeg relativt fort få hjulspinn. Spørsmålet er hvor mye bedre bilen blir ved å bytte til nye standard dempere og fjærer. Eller er det noe annet folk tenker er bedre for denne bilen? Er det f.eks. mulig å sette på dempere av typen som sitter i RS utgaver, og vil dette utgjøre en stor forskjell i kjørekomfort? Takker for erfaringer og tanker rundt dette!
  6. Hvis folk skulle være interessert: Etter en lengre tur på vinterdekkene så jeg samme tendens på disse, spesielt på ett bakhjul. Jeg fikk tatt en hjulstillingskontroll som viste at alle hjulene var "litt utenfor" (som dem sa på verkstedet). Fikk dessverre ikke noen tall fra før justering, kun fra etter justeringen og at den var innafor toleranser da. Litt irriterende ettersom jeg da ikke vet om det var snakk om mye eller lite justering. Nye sommerdekk er satt på, og jeg følger med på utviklingen av disse. Kan nok slå fast at det ikke er snakk om dekk som subber, men at det er slitasje fra kjøring.
  7. Jeg har muligens det samme problemet som deg. Har diagnoseverktøy som jeg har testet med, og for min del lurer jeg på om det er knappen for lagring ikke fungerer. Trigger et signal for alle de andre knappene, men ikke lagringsknappen. Uansett har jeg brukt litt tid på å søke på nettet og det ser ut til at flere med Skoda har problemer med at lagringen slutter å fungere. Flere snakker om en software oppdatering som skal hjelpe, men for flere ser det ut til at det hjelper å resette ved å kjøre setet helt bak og så helt frem. Du skal da høre to pip. Dette har ikke fungert for meg, men kanskje det gjør det for deg? https://www.briskoda.net/forums/topic/388412-seat-memory-not-working/ I had the same problem when cleaning my car. When moving the seat all the way forward it stops. I double checked it was all the way forward by moving the switch again and it moves half an inch and subsequently wiped my memory settings and wouldn't store them again. I moved the seat all the way back, then all the way forward again and it reset. I was then able to store them again.
  8. Takk for svar! Bilen har kjørt ca. 130 000 km. Ingen knekte fjærer, og i min tid ikke blitt kjørt mye tungt lasta eller på humpete veier. Nå har jeg kun kjørt bilen ca. 10 000km, men den var pent holdt av forrige eier. Jeg tror nok jeg ender opp med å kjøpe samme dekkdimensjon, så får jeg sjekke klaring når de settes på og følge litt med fremover. I og med at vinterdekkene ikke har samme problem mistenker jeg at dette kan ha skjedd før jeg overtok bilen. Mulig den tidligere har hatt noen av problemene du nevner. Jeg har ikke tilgang til reparasjon- eller servicehistorikken til bilen da denne ligger på møller sin digitale løsning "mitt bilhold", og grunnet personvern kan de ikke gi meg historikken (utrolig irriterende!). Kanskje noen har noen løst dette og fått tilgang på en eller annen måte?
  9. Hei! Jeg har et sett med sommerdekk 225/40 R18 som sitter på de originale Alaris felgene til min 2014 Octavia. Dette er innenfor grensen for avvik på 5% fra det som er oppgitt i vognkortet (205/50R17). Jeg har derimot sett at toppen av innerkanten på dekket er ganske tydelig slitt, som om det skulle ha subbet borti noe. Ganske sikker på at dette ikke kommer av slitasje fra kjøring, da det er vesentlig mye mer slitt her enn resten av dekket. Jeg kjøpte bilen i fjor, med sommerdekk montert, og kan ikke si at jeg har merket eller hørt at dekkene har subbet. Bakdekkene er verst, men selger oppga også at han hadde byttet om på for -og bakdekk ved noen omlegg. Spørsmålet er om noen har erfaring med å kjøre Octavia og denne dekkdimensjonen. Disse dekkene er uansett såpass slitt at jeg skal bytte dem i år, men usikker på om jeg skal kjøpe samme dimensjon eller om jeg burde gå for noe smalere. Noen tanker eller erfaringer rundt dette? Hva kan denne slitasjen på dekkene komme av? Demperne på bilen er relativt gamle og burde nok byttes snart, kan dette være grunnen til at bilen ligger litt lavere og/eller er litt mykere slik at dekket kan subbe borti innerskjermen? Subbe ved fult rattutslag? Føler uansett jeg burde hørt om dette var tilfelle. Jeg synes også det er litt rart da dette er original-felgene som fulgte med bilen og har såpass lite avvik fra std. dekkdimensjon. Det skal sies at jeg ikke oppdaget dette før jeg la om til vinterdekk og dermed ikke fikk sjekket om dekket faktisk tar borti. Har ikke problemer med vinterdekkene som er 195/55 R16.
  10. Jeg byttet nylig begge elektriske baklukemotorer på min 2014 Octavia. Kjøpte bilen med defekt elektrisk bakluke, den hadde de samme 3 pipene som du beskriver. Mener selger oppga at han hadde fått pris på 10 000,- for å fikse dette hos Møller. Om dette stemmer vet jeg ikke sikkert. Det er ganske enkelt å fikse selv, men fortsatt litt dyrt. Jeg fant ikke dette på noen norske sider, så jeg endte opp med å kjøpe disse fra Ebay https://www.ebay.com/itm/233885535055. Ved installasjon prøvde jeg å bytte kun en, for å se om det kun var en av motorene som var defekt, men endte opp med å måtte bytte begge.
×
×
  • Opprett ny...