Gå til innhold

GregS

Medlem
  • Innlegg

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

GregS sine prestasjoner

Nybegynner

Nybegynner (1/4)

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ved slike symptomer anbefales det å starte med å sjekke EGR-ventilen – det enkleste er å blokkere eksosgjennomstrømmingen via EGR og se om problemet forsvinner eller ikke. Det kan være at EGR-en henger seg opp når motoren er kald, og dermed gir disse symptomene. Hvis dette ikke hjelper, er det best å koble til VCDS og ta logger – sjekke luftmengdemåleren, dyser osv. Slike symptomer kan også skyldes lekkasjer i innsugssystemet. Jeg anbefaler å starte med det enkleste – EGR.
  2. EGR-ventilen sitter bak på motoren, og i noen versjoner finnes det faktisk to EGR-ventiler – hovedsakelig på 190 HK-utgavene.
  3. Med EGR-ventiler er det et problem at noen ganger kan man kjøpe en ny ventil som også genererer feilkoder. Derfor, i tillegg til å lese av feilkodene, må man gjøre både dynamiske og stasjonære logger for å se hvordan EGR-en fungerer – om den åpner og lukker seg som den skal, osv.
  4. Så, i årsmodellen du oppga, altså i pre-facelift-versjonen, var det bare DQ250-girkassen som ble brukt – både for 4x4 og for forhjulstrekk. Med motorene 1,6TDI og 1.8TSI med forhjulstrekk kan du ha DQ200-girkassen – dette er den svakeste girkassen, og jeg anbefaler absolutt ikke den til biler som skal trekke tilhenger. DQ250 fungerer veldig bra, men jeg anbefaler optimalisering av programvaren i TCU-en. For det første for å endre girskifttidene, og for det andre for å øke trykket på clutchene, noe som er veldig viktig, spesielt i en bil som skal trekke tilhenger, siden høyere trykk på clutchene minimerer slipp, og dermed varer clutchene lenger og girkassen generelt tåler mer.
  5. Det er nødvendig å sjekke feilkodene for å finne ut hva som skjer. Prøv å finne noen på et forum med VCDS for å sjekke feilkodene, og eventuelt utføre noen tilpasninger, etc.
  6. Kjør på en lang, rett vei om kvelden – helst på motorveien – og kjør flere ganger opp til den maksimalt tillatte hastigheten, slik at du ordentlig varmer opp turboen og brenner ut karbonavleiringene som har samlet seg. Armen bør begynne å fungere som den skal.
  7. Kodene er knyttet til problemer med turbotrykket. Lag loggene for å se hva som skjer.
  8. Du må sjekke feilkodene (DTC) for å finne ut hva som skjer. Når du ser den gule fjær-ikonet på dashbordet, betyr det at det er et elektrisk problem. Men for å vite nøyaktig hva det er, må du sjekke kodene.
×
×
  • Opprett ny...