Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 26. april 2023 i alle områder

  1. Hei! Et ganske greit langskudd dette, siden merkeverksted her lokalt ikke har vært borti tilsvarende, men jeg forsøker: Jeg har en Skoda Octavia 2015 modell. Den har gått som ei kule siden jeg kjøpte den i typ 2018, hatt alt av servicer osv. Brått så har jeg fått en bisarr (mest sannsynlig) elektrisk feil, som kommer og går uregelmessig: Hvis bilen har latt seg starte, så går den fint, men etter alt fra 20-60 min så kan brått følgende skje: Bilen går i en nødmodus, uten at motorkraft påvirkes, og beskjeden i dash’n lyder «Feil på ESC bremsestabilisator - Oppsøk verksted!» og så går alt av varsellamper på - bilen melder om trykktap i alle dekk, at ryggesensor er ute av drift, at dieseltanken straks er tom, glødetråd-ikonet blinker, motorlampe lyser etc. Så går det typ ti minutter, om man lar bilen gå, og så «rebooter» bilen ett eller annet og nesten alt går tilbake til normalt. Skrur man av bilen ved feilen, så slår motoren seg av ett sekund etter at man forsøker starte den opp igjen. Vifta i motorrommet går da også helt av skaftet, selv om motoren ikke går - den låter som et lite fly som gjør seg klar til å ta av. Jeg får ikke startet bilen så lenge denne ESC feilen meldes i dash’n. Så kan det gå alt fra noen minuttet til flere timer hvor feilen meldes, og SÅ kan jeg få startet pga at det da brått ikke er feilmeldinger lenger.. Nå har vi sjekket sikringer, sjekket og rengjort jordingspunkt, og jeg kjøpte nytt batteri istad pga at målingen på det forrige ikke var høyere enn knappe 11 V. Ingen endring og nå er vi tomme for ideer. Alle verksted i mitt område er fullbooket ut april og inn i mai, så jeg tenkte bare høre her om noen helt tilfeldig har hørt om dette før. Legger ved et skjermbilde av hvor vilt det ble da den feilen slo inn igjen nå på mandag imens jeg kjørte, men alle de varslene skjer jo pga elektrisk surr som slår ut på x antall ting. Bilen i seg selv ellers føles helt fin, annet enn at bremsene nå sist virket til å være litt «tregere» frem til bilen «rebootet». Jeg har googlet meg grønn, og finner en og annen tråd som ligner, men ikke noe eksakt match.. Innspill? De mottas i så fall med takk. 😊
    1 poeng
  2. Fest seteselen igjen før du forlater bilen. Nøkkelen blir i bilen.
    1 poeng
  3. 1 poeng
  4. Bestillt litt småsnacks til Kodiaqen. Frontsplitter og takspoiler fra Milotec. Og rammer til front fra ebay for samme look som faceliften.
    1 poeng
  5. THANSEN Søker opp deler på reg nr ditt og kan gi deg informasjon om dette om du spør. De kjører ofte kampanje på slike deler også. Skal selv sjekke dette opp på min superb. Mvh Inge
    1 poeng
  6. Ta service med nytt filter olje. Skru ut pumpa og rens filter og hus. Gjelder haldex 4 også, ikke bare haldex 5.
    1 poeng
  7. Hei og velkommen. 4-hjulstrekk SKAL være langt overlegent bedre enn forhulstrekk! Få noen til å se på hjula når du tar løs på glatt føre. Det skal ikke være mye hjulspinn på fremhjula før bakhjula skal kobles inn. Kanskje det ikke er synlig engang, Det kan være at du får spinn på ett eller flere hjul, men generelt skal Haldex'en koble inn bakhjula umiddelbart. Den mottar signal om både rattutslag og gasspådrag (og sikkert flere), den føler hele tiden på hjulspinn via ABS- og antispinnsystemet, og vil mekanisk fordele kraft etter behov. Men er det glatt nok så kan alle hjul spinne. Jeg er ikke mekaniker og kjenner ikke så godt til spesifikke feil som kan oppstå, men kan gi noen generelle velmenende råd. Bilen din har mest sannsynlig en Haldex generasjon 4. Denne skal være en robust enhet, men det kan være mange feil som oppstår likevel, både elektrisk/elektronisk og mekanisk, slik at den slutter å virke, Det kan være at du kan gå tilbake til selger (forhandler/garanti?)? Og kanskje få lest av om det er noen feilkoder først. Du har kanskje hørt skrekkhistorier om dårlig Haldex-systemer, men veldig mye av problemer kommer av mangel på oljefilter på generasjon 5, og ingen fast servicerutine for rens av en liten sil i oljepumpa. Din versjon har et større oljefilter plassert ETTER pumpa, og er mye mindre sårbar for å gå tett. Men alle slike systemer må vedlikeholdes. Olja og filteret må byttes jevnlig, og sila som er montert på sugesiden av pumpa må sjekkes og event. rengjøres. Se inn på denne siden: https://www.haldexrepairs.co.uk/guide-generation-4-haldex-trouble-shooting/ Lykke til, gi gjerne tilbakemelding om hvordan saken går.
    1 poeng
  8. 👍 Borg Warner kjøpte Haldex og byttet ut (tok bort) et skikkelig filter, det er kun en liten, enkel sil for å rense olja. Og laget ingen rutine eller instruks om jevnlig rens av silen... De har sikkert solgt pumper og hele koblinger i bøtter og spann av det, og samtidig skadeskutt et godt rykte. Det skal ikke være noen utfordringer med registerkjede på 1,8-literen. Det var vel en tidlig versjon av 1,2 TSI som hadde en kjedestrammer som ble fort slitt og et kjede som strakk seg, men de rettet opp i dette for kanskje 10 år siden.
    1 poeng
  9. Er vel rimelig kjent at originale bremsedeler til VAG bilar har temmelig kort levetid.. Det er iallefall min erfaring. Uansett so bør du søka opp deler etter reg.nr. på bilen. Kjøper du hos Eurodel, kan du be om at dei sjekkar at det er rette deler til din bil. Ellers har eg god erfaring med EBC sine bremseskiver og klosser. Blir seld av fleire, bl.a. Brakes Norge. Bosch og Brembo er og bra. Ikkje kjøp det aller billigste du finn. Er som regel ikkje verd det i det lange løp..
    1 poeng
  10. Hei. Jeg må ta dette på husken, da jeg ikke har Octavia lengre. Men altså, jeg mener bestemt at det ikke er nødvendig å løsne baklyset, du skal klare å løsne den hvite pæresokkelen gjennom filtluka. Den øvre pæra er kombi brems- og parklys. Men, det er 4 pærer for parklys bak, på hver side. To av dem (tror jeg det er) sitter for seg selv ytterst i lykta, mindre pærer. Følg separate ledninger. Lykke til!
    1 poeng
  11. Jeg har ikke Superb og kjenner ikke adaptivt understell så godt. Men grunnprinsippet er at fjærene bærer bilens vekt, og demperne... de demper bevegelsene når bilen/hjulene beveger seg opp og ned. Om dynamisk understell har dempere som regulerer det innvendige trykket i demperene, så kan det ha litt å si på karrosserihøyden, men jeg tror ikke det vil ja allverden å si. Tror det har mest å si for de dynamiske bevegelsene i fart. Det kan ikke sammenlignes med de gamle hi-jackers eller nivåregulering en som finnes f.eks i Merchedes... Jeg tenker at det kanskje er forskjellig utforming av skjermbuen foran/bak som kan oppfattes som høydeforskjell fordi de er rent visuelt er forskjellig avstand på midten av hjulet (huff, det hørtes veldig spekulativt ut...) Har du prøvd å ta noen mål, kanskje med forskjellig innstilling på det adaptive understellet?
    1 poeng
  12. Det er klart at olje på clutchplaten vil jo gjøre at den slurer, men hvor oljen kommer fra er det veldig vanskelig å si. På arb.bilen min så røk den nedre clutchpumpen med resultat av at clutchpedalen gikk rett i gulvet og ble værende der. Vet at det ikke er det samme som ditt problem, men det var bare for å illustrere noen av tingene det kan være. I tillegg så er det jo mange pakninger, o-ringer, pumper, olje fra Haldex, olje fra girkasse, etc som det kan begynne å lekke olje fra. Farlig å kjøre med vet jeg ikke helt hva jeg skal svare på, men oljelekkasje og varme fra bl.a. eksosanlegget kan jo være en uheldig kombinasjon. Jeg ville i hvert fall ikke ha lagt ut på noen langtur og/eller hatt noe hengende etter bilen før dette ble sjekket på et verksted.
    1 poeng
  13. Da er det jo noen flere muligheter som blir borte, når dere ikke har køkjøring, trekker tung henger eller «slurer» på clutchen. Håper ikke du tror at jeg bare mener at dette er selvforskyldt @Henry, for det var absolutt ikke tanken bak innlegget mitt. Det var heller å lete litt etter et kjøremønster. Som sagt så kan det selvfølgelig være flere muligheter, som f.eks. materialsvakheter i delene fra fabrikken når bilen ble satt sammen. Har også lest noen steder at selve clutchlamellen har løsnet og skapet mye trøbbel. Men det vanskeligste med dette er selvfølgelig å bevise noe av det når både merkeforhandler og forsikringsselskapet er såpass tydelig i sine uttalelser. Har min 20. privatbil (13 med manuell og 7 med aut) nå og har kjørt bil siden 1986, med privat -og kjøring i jobb så ligger jeg totalt sett på ca 50.000km i året, så noen kjørte kilometere har jeg også. Men det er kun den ene bilen jeg nevnte i forrige innlegg at det har vært nødvendig med bytte av clutch og svinghjul, og der var som sagt min feil.
    1 poeng
  14. Hei @Henry Som @marius skriver, så er det ikke så mange muligheter for at clutchen er slitt og svinghjul kan ha hatt varmegang. Jeg har selv slitt ut en clutch og fått et helt blått svinghjul på en VW Transporter, og det er helt og holdent min egen skyld, og hva bilen ble brukt til. Hadde med en tung kabelhenger og en stor kabeltrommel med kabel som skulle legges i en kabelgrøft ved siden av vegskulderen. Da ble det mye «sluring» på clutchen og verre ble det når det kom motbakker. Det var en bil med 4 Motion og hadde kun kjørt ca 25000km, og var under 1 år gammel, men det var feilbruk av bil og helt utenfor garantivilkårene. Har du flere brukere på bilen? Er det mye køkjøring eller annen kjøring som gjør at det blir «sluring» på clutchen? Mange hviler også venstrefoten på clutchpedalen uten å tenke så mye på det, da kan du faktisk gjøre så at clutchplaten begynner og legge seg på, og da blir det fort varmgang. Kan selvfølgelig også være tregheter i utløserlager som gjør at clutchen aldri helt blir frigjort, men det har jeg nesten aldri hørt at har skjedd. Dessverre i 9/10 tilfeller så handler det om feilbruk fra sjåføren(es) side, for det skal svært mye belastning til for at det blir varmgang på svinghjulet, men noe kan selvfølgelig være teknisk svikt eller materialsvakheter fra bilen din var ny. Men så var det en ting som gjør dette utrolig vanskelig for deg, og det er å bevise hva som har skjedd og at du/dere skal være uten skyld for at noe er slitt og har blitt utsatt for varmgang. Helt enig med deg @Henry, ikke gi deg mot forsikringsselskapet enda, men jeg tror dessverre at du har en dårlig sak. Hold oss gjerne informert om videre saksgang. Lykke til 👍😊
    1 poeng
  15. Hei, Kan ikke si at jeg har hørt om så mange slike historier med så lav kilometerstand. Høres litt rart ut. Har du trekt mye henger med bilen? Kjøpe du den ny, og kjenner historikken på den? I dagens samfunn så er det veldig kjekt med motor og drivlinje forsikring. Koster som regel bare noen hundrelapper i året ekstra. Når dem nevner varmgang, så får jeg inntrykket av ekstrem belastning på clutch, som betyr at den har trekt veldig tungt. Noe du kjenner deg igjen i?
    1 poeng
  16. Det er mulig at deleleverandørene kan ha, men hvis det er det plastdekselet over radaren du mener, så tror jeg nok at du må sjekke med en Skoda-forhandler.
    1 poeng
  17. Takk for svar! Skal gjøre et forsøk med programmet du nevner. Prøvde ikke å overføre til SD-kortet siden prosessen stoppet allerede ved utpakkingen på PC’n av 7z filen. Det løser seg nok 🙂.
    1 poeng
  18. Høres jo nesten ut som om det kan være noe med styreleddet som ikke fungerer helt lenger. En annen løsning kan være teleskopleddet i rattstammen, da kan det både bli tregt å sving, rattet går ikke tilbake til «nullpunktet», i tillegg så kan det også bli noen ulyder/kneppelyder når du vrir på rattet. Dette var noe jeg hadde problemer med på 2 stk Opel Vectra som jeg hadde kjøpt helt nye (04 og 07 modeller) og dette skjedde mens bilen var under garanti. På en av dem så var det også problemer med fjørbeinslageret, men det gav bare ulyder ved sving, ikke problemer retting av hjulstillingen etter rattutslag. Teleskopleddet «klapper sammen» ved en frontkollisjon eller om du kjører av veien, slik at du ikke får rattet i fjeset, så det kan jo være en liten mulighet for at det kan være noe der. Jeg vet ikke hvilken løsning Skoda bruker der, men jeg regner med at det må være noe av det samme der av sikkerhetsmessige årsaker. Dette er kun noen forslag altså, ikke noe jeg har kunnskap om at kan være feil på Skoda.
    1 poeng
  19. Om du ikke har funnet en løsning på dette enda @Espen Svendsen, så forsøk å logge deg inn på nettet (på en pc f.eks.) i stedet, og bestill det «abonnementet» du ønsker, betal for det, vent så til dagen etter og så forsøk å logge deg inn på appen. En annen ting som @Marius nevner er også meget vesentlig om bilen er kjøpt brukt, for dette holdt forhandleren og jeg på med i nesten 2 dager uten å komme noen vei, for tidligere eier stod som hovedbruker og den klarte ikke vi i slette. Vi forsøkte å benytte muligheten for fabrikkinnstillinger i bilens infotainmentsystem, men det hjalp ikke, i tillegg så var vi så uheldige at serveren til Skoda Connect appen ikke samarbeidet. Men når den var oppe å gikk, så fikk tidligere eier slettet seg selv som hovedbruker, og jeg kunne logge på Skoda Connect appen og da fungerte det, og siden har det fungert helt som det skal. Dette var nå i førsten av Mai med dette året.
    1 poeng
  20. 1 poeng
  21. Det var egentlig planen min også, men den virker så stam.. Får se hvordan det går i morgen etter en natt med rustløser 🤞
    1 poeng
  22. Hei, Tok nylig en garantiutløpstest på min 2018 octavia hos NAF. Jeg trodde ikke de skulle finne noe da jeg er relativt interessert i bil og nogenlunde våken på feil og mangler. Listen ble ikke stor men det ble avdekket: - en knekt fjær, - fuktdannelse i 1 lykt (klar over denne) - krakeleringer i begge baklykter. Nesten umulig å se. - naf skrev også at kunde klaget på knirkelyder ved kjøring over fartshumper. - samt div feilkoder som var registrert. Jeg kontaktet garantiansvarlig på sulland/møller. angående lykt måtte jeg bare følge opp med bilder og sende når det er vanndråper inni. Til slutt kan jeg meddele jeg fikk alt dekket. Komplette nye lykter fremme og bake. Begge sider. 1x Ny fjær og de byttet div foringer da jeg nevnte litt knirking iblant. Ang feilkodene var det ubetydelig feilkoder. Tenkte jeg bare skulle dele denne erfaringen. Syntes sulland var veldig imøtekommende her.
    1 poeng
  23. Hei alle sammen. Jeg har en Octavia med elektrisk setejustering. Møller har kjørt en diagnose for meg, og den klarer ikke å få kontakt med den lagringsenheten som lagrer seteinnstillingene. Men elektroniken på justering av setet virker som den skal, men får ikke lagret posisjonene. Er det noen som vet hvor denne modulen sitter og eventuelt delenr på den? Hadde vært stas å fåttt vite hvor den sitter i første omgang, er det i bryterene som man kan lagre seteposisjonene? På forhånd takk.
    1 poeng
  24. Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4. MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor. Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid). Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.
    1 poeng
  25. Har selv dieselutgaven av denne som riktignok er 3 år eldre enn din. Jeg har også opplevd det som du beskriver her, men ser samtidig ikke at det er noe stort problem. For min egen del virket det som at det er en liten vanesak, jo lengere du kjører bilen jo mere vant blir du til å forutse "bakkene" slik at du slipper unødvendig mye giring. På en annen side er det jo ikke nødvendigvis negativt at bilen legger inn et lavere gir når du får bakkekjøring. Du unngår å daukjøre bilen dersom du ligger på 6. gir i oppoverbakke.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...